Koneenrakennus vinkkejä
Lähetetty: 28 Heinä 2006, 12:20
Kaveri linkitti minulle hyvän sivuston ja koin sen sen verran hyväksi että ajattelin jakaa sen kanssanne.
Expert Engine Building Tips
Expert Engine Building Tips
Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
https://www.mustangclub.fi/board/
Tuossa artikkelissa keskustellaan ehkä enempi race moottoreista, niissä ei veivikulmilla yms. sylinterin rasituksilla ole ihan niin suurta merkitystä kuin koneella jolla oletetaan ajettavan +50.000 km ilman huolia.harmi80 kirjoitti:Hyvä artikkeliLisää näitä.
Kaveri kyllä pisti aika halvalla tuota isku-veivi suhdetta, mutta väittihän tuo, että testattu juttu.
Ja mun mielestä hyvä muistutus oli se, että suunnittele moottori polttoaineelle, älä polttoainetta moottorille.
Samaa mieltäFastback kirjoitti: Mun mielestä yksi hyvä sääntö näissä veivi asioissa on se että veivi ylettyy männäntappiin asti.
Kuitenkin on ainakin arvattava, että race koneen tulee kestää joskus hyvinkin pitkiä kilpailuja esim. 24 tuntia täyttä laulua. Usko ja luulen tietäväni että jo yksi normaali kilpailu vastaa tuhansien kilometrien moottorin normaali käyttöä. Eikä sitenkään kaikki vaihda konetta uuteen joka kisan jälkeen. Niin eiköhän tuolla koneen mitoituksella ole jotain tekemistä myös kestävyyden kannalta. Vaikka erilaisilla kampisuhteilla ja veivikulmilla saataisiinkin samanlaiset tehot.Fastback kirjoitti:Tuossa artikkelissa keskustellaan ehkä enempi race moottoreista, niissä ei veivikulmilla yms. sylinterin rasituksilla ole ihan niin suurta merkitystä kuin koneella jolla oletetaan ajettavan +50.000 km ilman huolia.
Jep, olen täysin samaa mieltä kanssasi aiheesta. Uskon Reher Morrisonin mestarin puhuneen enempi drag & nextel cupin moottoreista ja siihen perustui myös em. lausuntoni. Nextel cupissahan taitaa motit vaihtua joka kisan jälkeen? 24 tunnin koitokseen tuskin Reher Morrison lähtisi motilla jossa veivikulmat aiheuttavat em. häiriötekijöitä.Mexico65 kirjoitti:Kuitenkin on ainakin arvattava, että race koneen tulee kestää joskus hyvinkin pitkiä kilpailuja esim. 24 tuntia täyttä laulua. Usko ja luulen tietäväni että jo yksi normaali kilpailu vastaa tuhansien kilometrien moottorin normaali käyttöä. Eikä sitenkään kaikki vaihda konetta uuteen joka kisan jälkeen. Niin eiköhän tuolla koneen mitoituksella ole jotain tekemistä myös kestävyyden kannalta. Vaikka erilaisilla kampisuhteilla ja veivikulmilla saataisiinkin samanlaiset tehot.Fastback kirjoitti:Tuossa artikkelissa keskustellaan ehkä enempi race moottoreista, niissä ei veivikulmilla yms. sylinterin rasituksilla ole ihan niin suurta merkitystä kuin koneella jolla oletetaan ajettavan +50.000 km ilman huolia.