Sivu 1/1

Koneenrakennus vinkkejä

Lähetetty: 28 Heinä 2006, 12:20
Kirjoittaja Fastback
Kaveri linkitti minulle hyvän sivuston ja koin sen sen verran hyväksi että ajattelin jakaa sen kanssanne.

Expert Engine Building Tips

Lähetetty: 30 Heinä 2006, 11:13
Kirjoittaja harmi80
Hyvä artikkeli :peukku: Lisää näitä.
Kaveri kyllä pisti aika halvalla tuota isku-veivi suhdetta, mutta väittihän tuo, että testattu juttu.
Ja mun mielestä hyvä muistutus oli se, että suunnittele moottori polttoaineelle, älä polttoainetta moottorille.

Lähetetty: 30 Heinä 2006, 12:17
Kirjoittaja Fastback
harmi80 kirjoitti:Hyvä artikkeli :peukku: Lisää näitä.
Kaveri kyllä pisti aika halvalla tuota isku-veivi suhdetta, mutta väittihän tuo, että testattu juttu.
Ja mun mielestä hyvä muistutus oli se, että suunnittele moottori polttoaineelle, älä polttoainetta moottorille.
Tuossa artikkelissa keskustellaan ehkä enempi race moottoreista, niissä ei veivikulmilla yms. sylinterin rasituksilla ole ihan niin suurta merkitystä kuin koneella jolla oletetaan ajettavan +50.000 km ilman huolia.

-----------------
However, I'm not going to say there's absolutely nothing to rod ratio, and there are some pitfalls of going above and below a certain point. At anything below a 1.55:1 ratio, rod angularity is such that it will increase the side loading of the piston, increase piston rock, and increase skirt load. So while you can cave in skirts on a high-end engine and shorten its life, it won't change the actual power it makes. Above 1.80- or 1.85:1, you can run into an induction lag situation where there's so little piston movement at TDC that you have to advance the cam or decrease the cross-sectional area of your induction package to increase velocity
-----------------

Mun mielestä yksi hyvä sääntö näissä veivi asioissa on se että veivi ylettyy männäntappiin asti.

Lähetetty: 30 Heinä 2006, 21:29
Kirjoittaja 200cid
Fastback kirjoitti: Mun mielestä yksi hyvä sääntö näissä veivi asioissa on se että veivi ylettyy männäntappiin asti.
Samaa mieltä :P

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 13:21
Kirjoittaja Mexico65
Fastback kirjoitti:Tuossa artikkelissa keskustellaan ehkä enempi race moottoreista, niissä ei veivikulmilla yms. sylinterin rasituksilla ole ihan niin suurta merkitystä kuin koneella jolla oletetaan ajettavan +50.000 km ilman huolia.
Kuitenkin on ainakin arvattava, että race koneen tulee kestää joskus hyvinkin pitkiä kilpailuja esim. 24 tuntia täyttä laulua. Usko ja luulen tietäväni että jo yksi normaali kilpailu vastaa tuhansien kilometrien moottorin normaali käyttöä. Eikä sitenkään kaikki vaihda konetta uuteen joka kisan jälkeen. Niin eiköhän tuolla koneen mitoituksella ole jotain tekemistä myös kestävyyden kannalta. Vaikka erilaisilla kampisuhteilla ja veivikulmilla saataisiinkin samanlaiset tehot.

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 13:35
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:
Fastback kirjoitti:Tuossa artikkelissa keskustellaan ehkä enempi race moottoreista, niissä ei veivikulmilla yms. sylinterin rasituksilla ole ihan niin suurta merkitystä kuin koneella jolla oletetaan ajettavan +50.000 km ilman huolia.
Kuitenkin on ainakin arvattava, että race koneen tulee kestää joskus hyvinkin pitkiä kilpailuja esim. 24 tuntia täyttä laulua. Usko ja luulen tietäväni että jo yksi normaali kilpailu vastaa tuhansien kilometrien moottorin normaali käyttöä. Eikä sitenkään kaikki vaihda konetta uuteen joka kisan jälkeen. Niin eiköhän tuolla koneen mitoituksella ole jotain tekemistä myös kestävyyden kannalta. Vaikka erilaisilla kampisuhteilla ja veivikulmilla saataisiinkin samanlaiset tehot.
Jep, olen täysin samaa mieltä kanssasi aiheesta. Uskon Reher Morrisonin mestarin puhuneen enempi drag & nextel cupin moottoreista ja siihen perustui myös em. lausuntoni. Nextel cupissahan taitaa motit vaihtua joka kisan jälkeen? 24 tunnin koitokseen tuskin Reher Morrison lähtisi motilla jossa veivikulmat aiheuttavat em. häiriötekijöitä.