Sivu 1/1
Kierrokset nousee, vauhti kiihtyy... vapaalla!
Lähetetty: 18 Heinä 2006, 21:25
Kirjoittaja Homer65
Mielenkiintoinen ja vaarallinenkin?? pähkinä! Liikkeelle lähtiessä käy välillä niin, että painaessani kaasupoljinta, nopeasti ja lyhyesti, ja nostaessani jalan kaasulta, poljin jatkaa painumista alaspäin ja vauhti kiihtyy niin, että joutuu jarruttamaan. Jarrutuksen yhteydessä kaasupoljin pomppa ylös. Voiko alipaine imupuolella aiheuttaa tämän jos esim. kaasarin palautusjousi on liian löysä eikä jaksa pitää riittävästi vastaan. Voiko imusarjan alipaine olla niin kova??

(viittaus allekirjoitukseen)
Lähetetty: 18 Heinä 2006, 23:44
Kirjoittaja fairlane
mulla teki joskus vastaavaa kun oli kaasu vivuilla ja koneenkumityyny repes kuskin puolelta ,kaasun veti pohjaan kun kone kallistu toiselle kyljelle ja sitkun vaihto isompaa plumpsahti kaasu pohjasta pois, aika vaarallinene laite.

Lähetetty: 19 Heinä 2006, 09:37
Kirjoittaja janne260
Tasan sama kävi ittelle joskus revenneen tyynyn takia.
Lähetetty: 19 Heinä 2006, 10:01
Kirjoittaja Homer65
Jaahas!! Täytynee lähteä tutkimaan. Mitenkäs se on helpoin todeta?? Näkyykö silmämääräisesti vai pitääkö irrotta jotta näkee? Jälkimmäisessä tapauksessa pitää siirtää FR.n jälkeiseen aikaan.

Lähetetty: 19 Heinä 2006, 10:12
Kirjoittaja GT-350
Moottorin kumityynyn repsahtamisen kyllä näkee silmämääräisesti tyynyt tutkimalla, ja taitaa yleensä olla kone kallellaankin puolelleen. Vertaa vaikka ilmanputsarin pintaa vs. konehuoneen takareunan suora pinta jne. Ajossa voi hyvinkin tuntea kun kone liikkuu; kiihdytyksessä kun päästät kaasupolkimen niin kone kuin putoaa takaisin paikalleen - sen kyllä tuntee.
Lähetetty: 19 Heinä 2006, 10:31
Kirjoittaja janne260
KYLMÄSTÄ pakosarjasta kiinni ja hauista kehiin. Ja olikos se nyt sitten niin että revetähän voi vain toinen, ja tässä kohtaa pettää muisti, että logiikka, mutta ööö... apukuskinpuoleinen...muistaakseni.
Lähetetty: 19 Heinä 2006, 12:52
Kirjoittaja fairlane
kuljettajan puoleinen yleensä repee, mihin kone vääntää enemmän
Lähetetty: 19 Heinä 2006, 19:21
Kirjoittaja Homer65
Kyllä mää sitä jo yritin vilkuillakkin, mutten mitään nähny, siis normalista poikkeevaa. Kiinnikkeiden pettämistä olen muutenkin epäillyt, vanha ropeli kun otti kiinni kaulukseen, mutten ole repeämää löytänyt. Täytyy varpisti uusia ne, josko auttaisi muutenkin omituiseen käyttäytymiseen.
Olikos se nyt niin, että noita kiinnikkeitä oli eri paksuisia??
Ai niin, KIITOS, vaan vinkeistä.

Lähetetty: 01 Elo 2006, 21:50
Kirjoittaja Homer65
No niin, meinasin eilen illaalla tempasta naapurin nurmikolle, hirtti totaalisesti kaasu kiinni. Selkeesti näkyy tyynyn repsahdus täällä hetkellä. Vika siis paikallistettu.
Lähetetty: 02 Elo 2006, 12:57
Kirjoittaja MONTTU
Olen lukenut Amerikannetistä tästä kumityynyn repsahtamisesta aikaisemminkin. 60-70 luvulla kuoli kai aika saman verran porukkaa Vietnamin sodassa ja Mustin kumityynyn repeämiseen.
Homma menee kuulemma näin: kumityyny repeää automaattivaihteisessa (ei saa kytkintä pohjaan) autossa ykkösellä täydellä kaasulla. Kone kellahtaa oikealle sivulleen ja kaasuvivusto kiskoo kaasun varmasti kunnolla pohjaan. Pohjassa se sitten pysyykin kunnes pensa loppuu, puu lopettaa lystin tai väkijoukossa päättäväisesti etenevä Mustang juuttuu pohjastaan raatoihin kiinni ja pidon irtoaminen pudottaa koneen paikalleen.
Artikkelissa todettiin myös että kyse on siitä "kun tyyny repeää" ei "jos tyyny repeää". Tapahtuu kuulemma ennemmin tai myöhemmin. Suosittelivat vaijerin, kettingin tai tyynyn läpi poratun pultin laittamista vasemmalle puolelle.
Lähetetty: 02 Elo 2006, 19:22
Kirjoittaja Homer65
MONTTU kirjoitti:Artikkelissa todettiin myös että kyse on siitä "kun tyyny repeää" ei "jos tyyny repeää". Tapahtuu kuulemma ennemmin tai myöhemmin. Suosittelivat vaijerin, kettingin tai tyynyn läpi poratun pultin laittamista vasemmalle puolelle.
Haa!!! Kyseessä on siis ominaisuus, ei vika
Amöriikkalaista "tyhmempi" suomalainen väänsi avaimesta. Rysähdys ja pysähdys.

Lähetetty: 03 Elo 2006, 09:22
Kirjoittaja Mexico65
MONTTU kirjoitti:Suosittelivat vaijerin, kettingin tai tyynyn läpi poratun pultin laittamista vasemmalle puolelle.
Tuo viimeinen vaihtoehto on ainakin siistein. Ei erillisiä tankoja ja kettinkejä konehuoneessa. Tuon neuvon antoi minulle aikoinaan Seppo Niemensivu ja toteutus on toiminut niin hyvin, ettei kone kallistele eikä kumityynyt rikkoudu.
Toinen hyvä tapa hoitaa asia on asentaa vasemmalla puolelle vanttiruuvi (löytyy parhaiten venetarvikeliikkeistä tai Bilipali teemaasta), joka on toisesta päästä kiinni kannessa ja toisestepäästä kiinni jousitorniin tehdyssä kiinnikkeessä (myös etuvakaajan kiinnitys kohtaa on käytetty) jouston tuelle antaa vanhat kalistuksenvakaajan uretaanipuslat.
Lähetetty: 03 Elo 2006, 11:24
Kirjoittaja Fastback
janne260 kirjoitti:KYLMÄSTÄ pakosarjasta kiinni ja hauista kehiin. Ja olikos se nyt sitten niin että revetähän voi vain toinen, ja tässä kohtaa pettää muisti, että logiikka, mutta ööö... apukuskinpuoleinen...muistaakseni.
Varovainen tuossakin olla saa jos vaikka tyyny on ehjä ettei se hauis revähdä

Tuo pultti läpi kumityynstä on hyvä idea, minullakin on vanttiruuvi hankittuna ja olen juurikin suunnitellut kanteen ja vakaajan kiinnityskohtaa.