Sivu 1/1
Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)
Lähetetty: 19 Elo 2004, 10:03
Kirjoittaja Late
Hermo meinaa mennä, nykii niin että hilseet varisee olkapäille...

Eli vikana on nykiminen ja voimanpuute matalilla kierroksilla. Ilmenee voimakkaimmin vedätettäessä mutta lievänä on havaittavissa myös tasaisella kaasulla, ongelmallinen kierrosalue on 1000-2500 rpm. Tyhjäkäynti on tasaista ja kovemmilla kierroksilla nykiminen häviää mutta lievää voimattomuutta on mielestäni havaittavissa. Vaihde vapaalla kaasutettaessa kone ottaa kierroksia normaalisti. Vika ilmestyi autoon "itsestään" ja on pikkuhiljaa pahentunut kesän aikana.
Onkos kukaan muu paininut EEC-IV -auton (tai jonkun muun tietokoneruiskun) kanssa samanlaisen ongelman kanssa? Kaikenlaista on jo tehty vian korjaamiseksi, mutta ilman tuloksia: lähes kaikki moottorin anturit vaihdettu, lambda-anturit testattu, ilmamäärämittari vaihdettu, sytytysyksikkö ja puola vaihdettu, EEC:n aivoyksikkö vaihdettu, tulpat vaihdettu ja tulpanjohdot mitattu. Myös imusarjan ja läppärungon tiivisteet on uusittu eli imuilmavuotojakaan ei pitäisi olla. Jakopäänkin avasin ja tarkistin, ei ole klappia missään.
Alkaa olla omat keinot pikkuhiljaa loppu. Viimeisenä yrityksenä tankkasin tänään bensan joukkoon Forte- puhdistusainetta, katsotaan nyt olisiko siitäkään mitään apua. Onneksi on varaosa-auto, mistä on saanut osat, ei sentään ole mennyt juusto leivän päältä
Niin ja auto ei ole Mustang vaan -91 Taurus SHO (3,0 DOCH V6), jossa on suorasytytys, eli virranjakajan viat eivät voi olla kysymyksessä... Muuten moottorinohjausjärjestelmä on samanlainen kuin Mustangissa ja muissa Fordeissa.
Lähetetty: 19 Elo 2004, 11:10
Kirjoittaja GT-350
Mitä teit/jätit tekemättä tyhjäkäyntimoottorille? Vai onko siinä sellaista...
Re: Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)
Lähetetty: 19 Elo 2004, 11:33
Kirjoittaja Fastback
Late kirjoitti:voimanpuute matalilla kierroksilla. Tyhjäkäynti on tasaista ja kovemmilla kierroksilla nykiminen häviää mutta lievää voimattomuutta on mielestäni havaittavissa.
Voimanpuute/voimattomuuden tunne = 3,0 litraa
Kevyttä kuittailua, btw. tyylikäs logo!
Lähetetty: 19 Elo 2004, 11:36
Kirjoittaja Vee8
PikkuMustassa (Bronco) oli samat oireet. Paheni vähän kerrassaan sietämättömiksi. Korjaus oli uusi kaasuläppäanturi ja pakokaasuanturi. Testeri ei kertonut vian olevan läppäanturissa, mutta vaihdon jälkeen sanoi kyllä HEGO:n olevan vaihdon tarpeessa. Eli testeri voi sopivissa olosuhteissa pimittää tietoa tai suoranaisesti valehdella.
Re: Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)
Lähetetty: 19 Elo 2004, 11:39
Kirjoittaja Vee8
Fastback kirjoitti:Late kirjoitti:voimanpuute matalilla kierroksilla. Tyhjäkäynti on tasaista ja kovemmilla kierroksilla nykiminen häviää mutta lievää voimattomuutta on mielestäni havaittavissa.
Voimanpuute/voimattomuuden tunne = 3,0 litraa
Kevyttä kuittailua, btw. tyylikäs logo!
Äläs ny, SHO Taurus jättää monta Mustangia taakseen, taitaa olla tehoja enempi kuin esim. Foxeissa..
Lähetetty: 19 Elo 2004, 12:23
Kirjoittaja Late
Pony kirjoitti:Mitä teit/jätit tekemättä tyhjäkäyntimoottorille? Vai onko siinä sellaista...
Tyhjäkäyntiventtiili on ensin putsattu, ei muutoksia. Sitten vaihdoin koko venttiilin varaosa-autosta, eikä vieläkään muutosta.
Myös kaasuläppäanturin olen vaihtanut varaosa-autosta, oireet eivät muuttuneet. On kai aika hassua jos kaksi anturia aiheuttaa täsmälleen samanlaiset vikaoireet, vai onko? Volttimittarilla mitattuna molemmat anturit ovat OK.
Suuttimia en ole putsannut, mutta tänään kaadoin tankkiin Forte fuel system cleaneriä joten toiveitä suutinten puhdistumiseen on kunhan aine ehtii vaikuttamaan.
Re: Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)
Lähetetty: 19 Elo 2004, 12:38
Kirjoittaja Late
Fastback kirjoitti:Late kirjoitti:voimanpuute matalilla kierroksilla. Tyhjäkäynti on tasaista ja kovemmilla kierroksilla nykiminen häviää mutta lievää voimattomuutta on mielestäni havaittavissa.
Voimanpuute/voimattomuuden tunne = 3,0 litraa
Kevyttä kuittailua, btw. tyylikäs logo!
No joo isolohkoihin verrattuna aika mopo... Mutta 3 litraa höystettynä 24 venttiilillä, muuttuvapituuksisella imusarjalla, isokanavaisilla kansilla ja 7000 rpm kierrosrajoittimella tekee yhteensä 220 hv eli aika mukavan käyttöauton moottorin.

Varsinkin kun painoa ei ole kuin 1500 kiloa. Oli muuten Fordin toiseksi tehokkain pata 80-90 -lukujen taitteessa, vain 5 hv Mustangin 5.0 HO:n perässä
Logoja kaupataan USA:ssa suoraksi korvikkeeksi perinteisen Ford-ovaalin tilalle. Jäljethän johtavat suoraan sylttytehtaalle eli kyseinen pianotehdas on suunnitellut ja kasannut "Soho"- Tauruksen koneen.
Re: Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)
Lähetetty: 19 Elo 2004, 12:49
Kirjoittaja veekoo
Vee8 kirjoitti:Äläs ny, SHO Taurus jättää monta Mustangia taakseen, taitaa olla tehoja enempi kuin esim. Foxeissa..
Tuoreemmissa Tuhnuksissa on V6 padasta otettu 20hv enempi kuin musteissa...

Lähetetty: 19 Elo 2004, 12:56
Kirjoittaja veekoo
Late kirjoitti:Pony kirjoitti:Mitä teit/jätit tekemättä tyhjäkäyntimoottorille? Vai onko siinä sellaista...
Tyhjäkäyntiventtiili on ensin putsattu, ei muutoksia. Sitten vaihdoin koko venttiilin varaosa-autosta, eikä vieläkään muutosta.
Myös kaasuläppäanturin olen vaihtanut varaosa-autosta, oireet eivät muuttuneet. On kai aika hassua jos kaksi anturia aiheuttaa täsmälleen samanlaiset vikaoireet, vai onko? Volttimittarilla mitattuna molemmat anturit ovat OK.
Suuttimia en ole putsannut, mutta tänään kaadoin tankkiin Forte fuel system cleaneriä joten toiveitä suutinten puhdistumiseen on kunhan aine ehtii vaikuttamaan.
Mulla teki tuota nykimistä matalilla kierroksilla, kun EGR anturi piiputti. Siitä kyllä ECU alkoi itkemäänkin hetken päästä (tuoreempi kylläkin), kun se anturi sanoutui lopullisesti irti. Ylipäänsä se takaisinsyöttöhässäkkä kuulemma karstaantuu/tukkeutuu ajanmyötä ja vaatii rassausta. Kannattanee vilkaista...
Itsellähän tuo ei ole tietenkään päässyt koskaan karstaantumaan - minkä bensassa säästää jne..

Lähetetty: 19 Elo 2004, 13:12
Kirjoittaja Late
VeeKoo kirjoitti:
Mulla teki tuota nykimistä matalilla kierroksilla, kun EGR anturi piiputti. Siitä kyllä ECU alkoi itkemäänkin hetken päästä (tuoreempi kylläkin), kun se anturi sanoutui lopullisesti irti. Ylipäänsä se takaisinsyöttöhässäkkä kuulemma karstaantuu/tukkeutuu ajanmyötä ja vaatii rassausta. Kannattanee vilkaista...
Itsellähän tuo ei ole tietenkään päässyt koskaan karstaantumaan - minkä bensassa säästää jne..

Muuten varsin todennäköinen ja tavallinen häiriön aiheuttaja tuo EGR, mutta ovat Jaappanin pojat suunnitelleet aikanaan niin vähäpäästöisen koneen että siihen ei ole tarvittu EGR:ää ollenkaan paitsi Kalifornian malleissa. Omani ei ole Kalivieteristä kotoisin ja siinä on vain tyhjä bracketti EGR-systeemin kohdalla.
Lähetetty: 19 Elo 2004, 13:20
Kirjoittaja Vee8
Nyt on kyllä paras sitten soittaa Japanista tiimi paikalle.. Olitko vaihtanu sen pakokaasuanturin? Ellet, vaihda.
Lähetetty: 19 Elo 2004, 13:46
Kirjoittaja Late
Niinpä. Onneksi Hatanpäällä on KX-Center, joka mainostaa olevansa virallinen Yamaha-huolto. Tarvinnee poiketa...

Lähetetty: 19 Elo 2004, 22:32
Kirjoittaja Jukka
Late kirjoitti:Niinpä. Onneksi Hatanpäällä on KX-Center, joka mainostaa olevansa virallinen Yamaha-huolto. Tarvinnee poiketa...

Ei muuten ole enää Hatanpäällä.
KX-Center löytyy nykyään Sarankulmasta entisen S-marketin(?) tiloista.
Re: Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)
Lähetetty: 20 Elo 2004, 20:33
Kirjoittaja Fastback
Late kirjoitti:No joo isolohkoihin verrattuna aika mopo... Mutta 3 litraa höystettynä 24 venttiilillä, muuttuvapituuksisella imusarjalla, isokanavaisilla kansilla ja 7000 rpm kierrosrajoittimella tekee yhteensä 220 hv eli aika mukavan käyttöauton moottorin.

Varsinkin kun painoa ei ole kuin 1500 kiloa. Oli muuten Fordin toiseksi tehokkain pata 80-90 -lukujen taitteessa, vain 5 hv Mustangin 5.0 HO:n perässä
Logoja kaupataan USA:ssa suoraksi korvikkeeksi perinteisen Ford-ovaalin tilalle. Jäljethän johtavat suoraan sylttytehtaalle eli kyseinen pianotehdas on suunnitellut ja kasannut "Soho"- Tauruksen koneen.
Jep, en mä tuota SHO:ta ollenkaan vähätellyt, sillähän mä hymiön tungin kommenttini jatkoksi - pieksee mun käyttökotteron 10-0. Se Yamaha voisi olla tiukka vehje autoslalomissa?
Re: Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)
Lähetetty: 20 Elo 2004, 22:03
Kirjoittaja Sami95GT
Fastback kirjoitti:Jep, en mä tuota SHO:ta ollenkaan vähätellyt, sillähän mä hymiön tungin kommenttini jatkoksi - pieksee mun käyttökotteron 10-0. Se Yamaha voisi olla tiukka vehje autoslalomissa?
Juu, kyllä nuo aikamoisia perhesleepereitä on, eikä kannata aliarvioida liikekannallepanokykyä. Siinä moni mustangi jää ihmettelemään varsinkin jos SHO-taunus pääsee alussa pari metriä karkuun.
Mutta... Eikös jenkkitaunus ole FWD? Sellasella ei nimittäin lähdetä keilan takaa ratti tapissa vauhdilla, mutta komea savuefekti on taattu pienemmilläkin kuin yli 200hv:n tehoilla.
Mun käyttökiesillä (Skoda Octavia Turbo) jossa on 205 leveät fillarit, on ainakin ihan turha yrittää polkea kaasua pienissä nopeuksissa jos ratti on vähänkin vinossa. Ja siinä on sentään lukko vetäville pyörille eikä alustakaan ole huono. Etuvetosia vaan Ei Ole Tehty Ajettaviksi.
