Sivu 1/2

8" pinionin mutteri

Lähetetty: 04 Kesä 2006, 15:34
Kirjoittaja Mussemaan
Löystynyt oli niin että pyörähti kädellä pinionista kiinni pitämällä, mihin momenttiin pitäisi kiristää että pelittää?

Nimim: Loppuukohan tärinä

Lähetetty: 05 Kesä 2006, 07:20
Kirjoittaja Mussemaan
Eikö tosiaan kellään ole tietoa?

Tietäis edes maksimin mihin uskaltaa kiristää ennen kuin crush washer antaa myöten.

Lähetetty: 05 Kesä 2006, 08:33
Kirjoittaja Mexico65
Uudella crush washerilla noin 175 lbs ft. Muuta tietoa en löytänyt.

Lähetetty: 05 Kesä 2006, 15:02
Kirjoittaja Antti66HT
hmm. Itse en oikein tuohon momenttiin luottanut, vaan otin pinionin runkoineen viilapenkkiin kiinni ja säädin laakerit.

Liimaa mutteriin... Nimimerkillä kokemusta on. Edellinen löystynyt pinionin mutteri maksoi ajokauden, perän kardaanin pakoputket ja jäähdyttäjän...

Lähetetty: 06 Kesä 2006, 19:30
Kirjoittaja Mussemaan
Menihän se vielä 1/5 kierrosta kiinnipäin pienellä pulttikonella. Vaantää noin 160-170Nm
Odottelen valtaisalla jännityksellä koeajoa.

Lähetetty: 07 Kesä 2006, 20:43
Kirjoittaja ROKI
Antti66HT kirjoitti:hmm. Itse en oikein tuohon momenttiin luottanut, vaan otin pinionin runkoineen viilapenkkiin kiinni ja säädin laakerit.

Liimaa mutteriin... Nimimerkilolä kokemusta on. Edellinen löystynyt pinionin mutteri maksoi ajokauden, perän kardaanin pakoputket ja jäähdyttäjän...
Paljonko laitoit vierintävastusta kiloina oliko jotain 1,5 - 2,5 kb.

Lähetetty: 08 Kesä 2006, 12:26
Kirjoittaja Mussemaan
Ei tietoa vierinnöistä, enkä tiedä olisiko siitä oikein apuakaan kun perä ei ole uusi. Ei ole sopivaa momenttiavaintakaan saatavilla. Enkä viitisisi alkaa purkaamaankaan ajokauden aikana.

Eka koeajo:
Värinä ehkä lieveni aavistuksen, mutta perusongelma on sama: värisee.
Kiristyksestä seurasi se että nyt perä "jollottaa" vähän, ei pahasti.
Tiedä sitten onko löysä mutteri syönyt vähän hampaita niin että oikeakin tiukkuus aiheuttaa vähän ulinaa.

Soittelin suojaselle, ja hän ystävällisesti vastaili kysymyksiin.
Pienellä pulttikoneella ei kuulemma mutteria saa liian tiukalle ja tohtii paukuttaa.
Tiedä sitten pitäisikö mennä vielä tiukemmalle.

Muinoin oli V8 -magazinessä 2 -tai 3 osainen 9" korjausprojekti, siinä oli maininta ysin pinionmutterin oikeasta momentista jos käytetty perä avataan ja kasataan uudelleen samalla crush washerilla.
Muistaako joku/onko lehti tallessa?

Lähetetty: 08 Kesä 2006, 18:29
Kirjoittaja veekoo
Paljonko on ajettu korjauksen jalkeen? Jollotus voi olla ihan sisaanajosta johtuvaakin? Mun 9" peran peruskorjauslapussa luki, etta pitaa vieda oljynvaihtoon 1000 tai 5000mi jalkeen tai takuu loppuu siihen..

Lähetetty: 08 Kesä 2006, 20:06
Kirjoittaja Mussemaan
Läjätty muistaakseni -96.

Tosin kuulemma Richmondin rattaat tuppaa aina jollottamaan vähän, tiedä sitten.

Kaveri esitti mielenkiintoisen teorian, tuumas että jospa se onkin niin että kardaanista johtuva värinä on avannut ajan kanssa sen pinionin mutterin, eikä värinä olisi alun alkaenkaan johtunut siitä.

Noh, ens viikon alulla pääsen mittaamaan kardaanikulmat kunnolla.

EDIT:
9" perällä näyttää olevan sama 175lbs/ft momentti mutterille.
Pyörintävastus pinionille on 5-8 in/lbs uudelle ja 8 in/lbs käytetylle laakereille. Se olis niin paljon kuin 0.56Nm-0.90Nm uudelle ja 0.9Nm 9" perälle. 8" on vissiin vähemmän.

Meinasitko roki että kp on kilopondeja?
1.5 kilopondia on 14.7Nm, 2.5kp = 24.5Nm.

Lähetetty: 08 Kesä 2006, 23:06
Kirjoittaja ROKI
Ajtus karkuteillä ihan normaali kiloja tarkoitin, joskus nuorena miehenä sepitin saabin laatikoita aikas paljon. Niissä säädettiin peränlaakerit vierintävastuksen mukaan, oli jotain 1,5-3,0 kiloissa en enää muista tarkasti. Mutta tuosta pinjonin mutukaisesta oli löysällä, vaihdoin stefan justiin iltamassa, ja käytimpä poikkeuksellisesti munumenttaali avainta mutukan kirintään. Vuan eipä uskalla kiriä siihen 175 lipsiin menee melkein jumiin, hölläsin ja vedin 100lipsiin johan rupes puöriin herkästi. Vollotti jonkun verran ennen operaatiota, mut ei ainakaan pahentuna kojeajo lenkillä, huommen aamulla sen kuule kun pyyhkäsen joesuuhun.

Lähetetty: 09 Kesä 2006, 12:11
Kirjoittaja Mexico65
veekoo kirjoitti:Paljonko on ajettu korjauksen jalkeen? Jollotus voi olla ihan sisaanajosta johtuvaakin? Mun 9" peran peruskorjauslapussa luki, etta pitaa vieda oljynvaihtoon 1000 tai 5000mi jalkeen tai takuu loppuu siihen..
Perä läjätty (välitykset vaihdettu ja laakerit, samalla lukkoa hieman löysättiin) 2001 tai 2002.
Kilometrejä takana noin 5000 - 7000.
Aktiivi aikana öljyt vaihdettiin noin 3-4 kesässä. Viimeisin vaihto oli minulla 2005 ennen syksyn ratapäivää.

Takuu loppui kun kannoin perän liikkeestä ulos.

Lähetetty: 09 Kesä 2006, 18:12
Kirjoittaja Mussemaan
Ja viimeiset päivitykset:

Löysäsin vähän mutteria siitä "pulttikonekireydestä" ja laakeriliimaa väliin.

Jos nyt tämän kesän menis. Vähän jollottaa edelleen.

Jännä juttu muuten, jos kiihdyttää vaikka 80mph-100mph nopeuteen täydellä kaasulla niin ei "ehdi tuntua" lähellekään niin pahalta tuo värinä.

Perskuta kun tietäisi tuon tarkan pyörintävastusmomentin, vois viikon päästä kun kesäloma alkaa vaikka tempaista pirusillaan murikan pöydälle ja kokeilla sitä pyöritysvastusta. ettei vaan laakeri hirtä pitkällä reissulla.


Nyt tietysti mutteri on niin tiukassa että ei lähde kuin kuumentamalla auki -> stefa kärähtää avattaessa... :evil: :oops:

Lähetetty: 16 Kesä 2006, 11:58
Kirjoittaja Mussemaan
Päivitystä, kirjoittelin tämän tuonne OD:llekin. Jos siitä vaikka olisi jollekulle iloa joskus:

"Noniin, nyt taisi käydä vanhanaikaisesti.

Kone ei jaksa enää vetää ihan pintakaasulla 100km/h, vaan alkaa rytkyttämään...samalla ilmenee värinää.
Pieni veto päällä tai moottorijarrutuksessa ei ongelmaa.

Tais olla semmoinen homma että pinionin laakerit on lopussa.
Ja mutteri olikin löysällä juuri sen vuoksi että laakerit on menneet horoiksi.
Samalla selvisi se miksi takarengasdynossa oli n. 50hp hukassa...ja se miksi 5-litrainen hörppäsi 28 l/100km vaikkakin raskahkolla jalalla.

Tuli sitten lähdettyä töihin mussella...70km siirtymää kotiin.
Saas nähdä soitellaanko traileria."

Lähetetty: 20 Kesä 2006, 20:31
Kirjoittaja Mussemaan
Hoh hoijaa.

Perä on nyt entrattu, eikä sieltä mitään ollut edes rikki.
Pinionin mutteri vaan oli liian löysällä.
Krymppiholkin tilalla oli teräsrengas joten laakerivälykset ei voi edes mennä liian tiukalle.
Noh, pantiin nyt sitten laakereita uusiksi kun kerran oli levällään.
Yoken/boorit oli ehkä ihan aavistuksen väljät, mutta nyt on yokekin varmuuden vuoksi iki-iki-liimalla kiinni. Kyllä on lystiä seuraavalla purkajalla.

Tärinät jatkuvat.
Kai se on tarkistettava kulmat uudelleen, kun ei ole oikeaa kardaanikulmille tarkoitettua mittaria niin kikkaillessa on voinut tulla jokin lasku -tmv häiriö.

Jos näyttää hyvältä niin prkl tasapainotetaan sitten seuraavaksi kardaania.
Ristikot näyttää ja tuntuu hyvältä, ei klappia.
Ja jos se ei ole jordaani niin kai se tremec on sitten tempaistava pöydälle.

Nyt tuntuu jo siltä että tutina meinaa alkaa jo 60miles tasakaasullakin, tai ainakin se varoittelee mitä tuleman pitää 70miles jälkeen...
:mad: :mad: :wc: jee! :jippii:

Oisko kellään mitään hokkus-pokkus DIY-kotikonstia kardaanin epätasapainon toteamiseen? Tai jos mennään klemmarilinjalle, niin missä asennossa pitäis ensin kokeilla? Summassa?

Lähetetty: 20 Kesä 2006, 21:14
Kirjoittaja hannu
Mussemaan kirjoitti:Hoh hoijaa.

Perä on nyt entrattu, eikä sieltä mitään ollut edes rikki.
Pinionin mutteri vaan oli liian löysällä.
Krymppiholkin tilalla oli teräsrengas joten laakerivälykset ei voi edes mennä liian tiukalle.
Noh, pantiin nyt sitten laakereita uusiksi kun kerran oli levällään.
Yoken/boorit oli ehkä ihan aavistuksen väljät, mutta nyt on yokekin varmuuden vuoksi iki-iki-liimalla kiinni. Kyllä on lystiä seuraavalla purkajalla.

Tärinät jatkuvat.
Kai se on tarkistettava kulmat uudelleen, kun ei ole oikeaa kardaanikulmille tarkoitettua mittaria niin kikkaillessa on voinut tulla jokin lasku -tmv häiriö.

Jos näyttää hyvältä niin prkl tasapainotetaan sitten seuraavaksi kardaania.
Ristikot näyttää ja tuntuu hyvältä, ei klappia.
Ja jos se ei ole jordaani niin kai se tremec on sitten tempaistava pöydälle.

Nyt tuntuu jo siltä että tutina meinaa alkaa jo 60miles tasakaasullakin, tai ainakin se varoittelee mitä tuleman pitää 70miles jälkeen...
:mad: :mad: :wc: jee! :jippii:

Oisko kellään mitään hokkus-pokkus DIY-kotikonstia kardaanin epätasapainon toteamiseen? Tai jos mennään klemmarilinjalle, niin missä asennossa pitäis ensin kokeilla? Summassa?
Viime viikolla kans "taisteltiin" yhden -96 Cobran kardaanin tärinän kanssa, käsin kaksin miehin ristikot tuntuivat hyviltä, vaihdettiin kumminkin uudet, loppujen lopuksi meni uuden alumiinikardaanin tilaukseksi, heitti etupäästä "aika" runsaasti.