Sivu 1/1

Moottorin tunnistaminen

Lähetetty: 11 Elo 2004, 11:24
Kirjoittaja HA-806
Terve!

Miten erottaa 260:sen 289/302:sta? Mistä löytyy 260cid tunniste numerot ja olisiko jollakin suoraa linkkiä decoderiin, jolla voisi hakea tiedot koneen alkuperästä. Kaverini on katsastelemassa mahdollisuutta ostaa 64 1/2 musse, jossa rekisteriotteen ja VIN:in perusteella pitäisi olla 260cid, 4.26l moottori, mutta autoa myyvä osapuoli ei ollut itsekään varma moottorin oikeasta alkuperästä.
Mikäli ko.autoon on vaihdettu 289/302 se ei vaatine muuta kuin muutoskatsastuksen rekisteriotteen ajantasalle saattamiseksi, autothan olivat kaiketi katsastusinsinööriä kiinnostavilta osilta samanlaisia 260<->289, korjatkaa mikäli olen väärässä...

Tomi

- parempi olisi joskus pitää suunsa kiinni ja näyttää tyhmältä, kuin avata se ja poistaa epäilykset - :oops:

Lähetetty: 11 Elo 2004, 12:52
Kirjoittaja GT-350
Numerot on startin alla, niitä ei näe muuten kuin irrottamalla startin. Enemmän niihin numeroihin perehtyneet tietänevät onko siinä koodissa viitettä mottorin koosta ollenkaan.

Päältäpäin ei tunnista käytännössä mitenkään. Faktan voi kaivaa esille nostamalla kannet ylös ja sylinterin halkaisijan mittaamaalla (260 = 3.8" ja 289/302 = 4"). Jos kytkinkopan kiinnitys lohkoon on 5-pulttinen voi 302:n ainakin pudottaa pelistä pois. Aikaiset 289:t vielä olivat 5-pulttisella, joten ne voivat sekaantua 260:een.

Ei sellaista katsastusfakiiria olekaan, joka pystyy sanomaan, mikä blokki on kyseessä. Eräskin tietämäni auto on 289:nä ensirekisteröity (silloin oli 260 kiinni), nykyään 302 jo useamman vuoden...

Lähetetty: 11 Elo 2004, 14:10
Kirjoittaja Vieras
Tuolta osoittesta löytyy informaatiota noista valunumeroista.
Löytyy oma kappale noista sylinterilohkoista.
Itseäni on askarruttanut sama asia.
Mulla on lohkossa koodi C5AE-6015E tästä päättelin että se on visiin 289 kun se viittaa vuoteen 65
. Samasta paikasta tämän koodin yläpuolelta löytyy 6B22 - viittaisko tämä sitten valuhetkeen?
Jos sielltä löytyy C4OE-6015-C niin sitten se voi vissiin olla 260 tai 289.
No sivulita löytyy noita koodeja enemmänkin, kannattaa tsekata.


http://www.gearheadracing.com/Reference ... umbers.htm

Mulla on muuten kanssa rekisteriotteessa 289 vaikka alunperin on ollut 260.
Kun autoa rekisteröitiin kysyi katsastusmies, että minkähän kokoinen kone tässä on
ja sanoin että en tiiä mutta oisko 289, no katsastusmies tuumasi että niin se varmaan on.

T: Jyrki

Lähetetty: 11 Elo 2004, 16:04
Kirjoittaja GT-350
C5 ei voi olla 260 eikä 302.

6B22 on valamispäivä, eli 1966 helmikuu 22.päivä.

erot

Lähetetty: 16 Elo 2004, 15:59
Kirjoittaja mustang cs
mitä eroa on 289 ja 302:lla? yllä oleva tunnistus linkki ei ainakaan toimi mulla, tietäisikö joku muuta osoitetta.

Lähetetty: 16 Elo 2004, 18:34
Kirjoittaja Make67
Eikös lohkot oo molemmissa samat, iskun pituudessa eroa(kampura) ja kannet. Moottoritietäjät jatkakoot.... 8)

Lähetetty: 16 Elo 2004, 22:44
Kirjoittaja GT-350
289:n isku on 2.87 ja 302:n tasan 3". Lohko periaatteessa sama, eli kamat käy ristiin kun muistaa vaihtaa kaikki.

Lähetetty: 17 Elo 2004, 12:02
Kirjoittaja Make67
Taitaapi olla omassani juuri tuo 302-lohko/289-sisuskalut(C-code) kun auto on tullut ulos San Hosen tehtaan linjalta viimesenä päivänä kun -67 malleja tehtiin(Date-koodi 04V).