Sivu 1/1
Isolohkoksi
Lähetetty: 12 Touko 2006, 12:41
Kirjoittaja Spiff
Mistä löytyisi tietoa mitä kaikkea joutuisi muuttamaan jos laittaisi 390-429 koneen 302-351 musseen. Levyjarrut? Vaihdelaatikko? Kiinnitykset?
Lähetetty: 12 Touko 2006, 14:19
Kirjoittaja KooKoo
Riippuu ihan siitä, millaiseen musseen isolohkoa olet laittamassa. 390 ja ylöspäin kopan täytyy olla -67 tai nuorempi, aina II-koppaan saakka. Jos korimallia on saanut tarpeeksi suurella vertailumoottorilla ( 67-73, voi suurentaa max. 20 % ), seuraavat kohteet lienee ne ensimmäiset lain mukaan tarkistettavat: eli a) jarrut b) jouset c) kallistuksen vakaaja. Lisäksi 95 % tapauksista vaihtoon menee myös vaihdelaatikko, useimmiten myös perä ( ellei ole valmiiksi esim. hyvä ts. aftermarket 8-tuumainen). Lisäksi koneen kiinnikkeet ja pakosarjat (ellei tule mukana). Jos kanta-auto on alun perin 6-koneella, vaihto onnistuu vieläkin, mutta jos mennään tarkasti, osien muutosprosentti kasvaa sen verran, että kannattaa kanta-autotarkastaa ( esim. etujarrut vaihtoon spindlejä myöten ainakin vanhemmissa ). Uusien jarru- yms. sääntöjen perusteella onnistuu helposti kyllä siihenkin. Jos taas on valmiiksi jäykempää jousta, paksumpaa vakaajaa jne niin vähemmänhän silloin vaihdettavaa tulee. Mutta jos joltain löytyy omakohtaista kokemusta ja varmempaa tietoa, niin oikaiskoon käsityksiäni ja tarkentakoon selityksiäni........
Lähetetty: 12 Touko 2006, 15:30
Kirjoittaja Spiff
Eli kyseesä on tietenkin 69. Löytyisi jenkeistä pari hyvännäköista halpaa 302 2V sportsroofia. Hinta olisi kuitenkin noin € 10.000 halvempi kun vastaava isolohko, mutta olihan tuossa aika pitkä hankintalistakin.
Lähetetty: 12 Touko 2006, 15:42
Kirjoittaja KooKoo
jos kyseessä olis -69 ja samalla varustuksella kuin omani eli levyillä ja 9-tuumaisella, niin silloin jarruasiat olis luultavimmin kerralla kohdillaan, joten lista lyhenisi aika paljon. Vakaajat ja jouset kun kuitenkin laittaa uusiksi vaikka ei isolohkoa pellin alle tunkisikaan, niin loppuviimeksi tuollaisessa tapauksessa pääsisi kohtuu vähällä.
mutta niinkuin sanottu, riippuu niin paljon yksilöstä ja sen varustuksesta
Lähetetty: 12 Touko 2006, 16:30
Kirjoittaja JXA-26
Löytyykös mistään sellaista osoitetta, mistä löytyisi jarrujen koko mittoja eri moottori kokojen mukaan ? Kovasti on hän etsinyt mutmutmut, eilöyvvä ! Ei ollu etes luokitustodistuksissa....

Lähetetty: 14 Touko 2006, 17:24
Kirjoittaja Fastback
Tuossahan KooKoo jo perusasiat selventääkin. Jos suunnitelmissa on isolohkotekniikan vaihto pikkulohko autoon, niin kannattaa ottaa lähtöautoksi mahdollisimman tymäkällä alustalla oleva auto. Pienemmällä työllä pääsee. 9” perä on hyvä lähtökohta ja jos autossa on vielä levyt edessä niin aina se on aina positiivista. Tarkempi tutkiminenkin toisinaan auttaa asiaa. Esim. meikäläisen floridan ruusu 11/71 valmistetussa Mach 1 Mustangissa on alunperin Cleveland moottori, competition suspension paketti ja ilmastointi. Valmiiksi sporttiseen pakettiin kun on valittu ilmastointi, niin tehdas asensi suoraan isolohko alustan lisääntyneen painon johdostoa. N-case ei harmi kyllä kuulunut pakettiin. Käytännössä ostin auton jonka alusta on valmis isolohko muutokselle ilman alustan kanssa tussarointia. Löysähän tuo tehtaan Competition suspension on jokatapauksessa, joten oman turvallisuuden nimissä ei ole huono idea asentaa jäykempiä jousia, vakaajaa ja ehkä iskareitakin.
Isolohkoisiin Mustangeihin peltisarjat ovat melko kalliita 400-600 taalaa, joten ne kannattaa tuoda samalla kertaa kun autokin. Muutos sarjoja moottorinvaihdolle saa mm. mustangsunlimitedilta, Critesiltä jne. Sopivia peltisarjoja FPA, Crites ja Hooker. Alkuperäinen isolohko auto on omassa arvossaan aina, jos sellaisen saa halvalla niin on onnekas. Edullisempi tie on tehdä pikkulohkoisesta, saa tehdä vapaampia muutoksia, ehkä paremmat jarrut ja tiukempi alusta ja ei harmita muuttaa harvinaisia isolohkomalleja.
Jarrujen kokoja jos haluaa katsella niin Hayesin kirjanen tai Shop Manual on siihen tarkoitukseen hyvä.