Sivu 1/1
Takaikkunoiden huolto
Lähetetty: 10 Huhti 2006, 20:59
Kirjoittaja veekoo
Nyt kun on peran sisusta revitty auki, niin ajattelin huoltaa samalla vartti-ikkunat. Onko jotain hyvia vinkkeja, mita kannattaisi ottaa huomioon? Poydalla on jo pussillinen window rollereita ja vaseliinia, eli ne olisi tarkoitus vaihtaa ja liimata kuskinpuolen lasi uudestaan kiinni (heiluu).. Jos joku on homman tehnyt 69-70 mustiin, niin vinkkeja & nikseja otetaan avosylin vastaan. Lahinna, miten sen systeemin saisi purettua niin, ettei tarvitse tehda kaikkia saatoja uudestaan..

Vaihtoehto B on repia water shieldi siististi repsottamaan, liimata klasi ja rasvata paikat & sormet ristiin ja kasaan kontaktiliimalla...

Lähetetty: 14 Huhti 2006, 06:31
Kirjoittaja veekoo
Turkaleet olikin vaan ihan kuivat. Rutkasti valkosta vaseliinia ja nehan toimii kuin uudet! Toisinsanoen: jos se toimii, niin ala korjaa. Lisaa lasinliimailusta huomenna, mutta pelkaajan puoli nayttaisi olevan liimattu kiskoon jo aiemmin. Hamara iski ja pissapojan asennuksessa meni hieman odotettua kauemmin, kun mopo karkasi johdotuksia siistiessa...

69-70 lasin liimaus
Lähetetty: 20 Huhti 2006, 16:05
Kirjoittaja FB69
Jos puhut oven lasin liimauksesta niin olen tehnyt kyseisen homman myös.
Semmonen tuntuma jäi homman jälkeen, että vanhoihin säätöihin ei kannata ihan hirveesti luottaa, koska on niitä jo moni poika kuitenkin ruuvaillut 35 vuoden aikana. alkuperäiset säätöjen paikat kannattaa merkitä ja ei muutakuin ikkuna irti. kun ikkuna on irti, kannattaa kaikki vanha liimamöhnä poistaa kiskon pohjalta, jotta uusi liimaus on mahdollista tehdä kunnolla. Jenkkipojat yleensä vaan lisää liimaa kiskon ja ikkunan sivuun, kun ikkuna alkaa heilua. Silloion se on saattanut jo nousta kiskon pohjalta tai liikkua sivusuunnassa, jolloin paras sijainti on hävinnyt.
Kun kisko on puhdas kannattaa ikkuna koeasentaa ilman liimaa paikalleen ja tilkitä esim puukiiloilla tai paperipaloilla alkuperäiseen asennuspaikkaan siten kiskoon, että se pysyy paikallaan. Sitten suoritetaan koeveivaus ja tarkastetaan ikkunan asema suhteessa ovitiivisteisiin ja HT tiivisteeseen. Kannattaa työntää ovi hiljaa kiinni ja hakea paras mahdollinen sijainti (etu-taka suunnassa). Kun paras sijainti on löytynyt niin se merkitään siten, että liimaaminen on mahdollista juuri näihin merkittyihin paikkoihin. ja ei muuta kuin liimaamaan... Lasi on tietenkin nostettava pois, että liimaa saa kiskoon kunnolla. muuten asennuksesta tulee varsinainen heiluva hammas. ja liimakaan ei saa olla kovin elastista. mun mielestä perus kylppärisilikoni on liian elastsista. Joku akryli liimamassa olis varmaan hyvää...
Hommasta tekee mielenkiintoisen se, että vanha ikkunanostinmekanismi on kulunut ja välyksiä löytyy suuntaan ja toiseen. Vanhana 69-70 ikkunat on yleensä aika heiluvaista sorttia.
Pikkuikkunaan varmaan pätee samat säännöt...
terv FB69
69-70 lasin liimaus
Lähetetty: 20 Huhti 2006, 16:09
Kirjoittaja FB69
Niin senverran vielä, että toi esittämäsi vaihtoehto B on juuri se kuinka jenkit homman tekee... ei hyvä
Jos haluat heilumisen loppuvan, niin homma on tehtävä pohjamutien kautta ja kiskon pohjallekin on saatava liimaa. kiskoon aiheutuu niin suuri vääntövoima, että jos lasi hiukankin heiluu kiskossa, johon lasi on liimattu alaosastaan, niin lasin yläosa heiluu jo tuuman puolelleen.
FB69
Lähetetty: 20 Huhti 2006, 18:45
Kirjoittaja veekoo
Joo.. Tein homman jotenkin A ja B valimaastosta. Ikkuna irti, kunnon jynssays ikkunalle ja kiskolle, paikan haenta, kontaktiliimaa kiskon pohjaan ja ikkunaan, syva huokaus ja paketti kasaan. Lopputulos oli aika hyva. Vertailin kohtaa vasemman ja oikean puolen valilla ja sain takaikkunan melkein kohdalleen. Se joko nauraa takaa tai edesta joten laitoin sen takareunan mukaan paikalleen (maalaisjarjen mukaan). Etuikkuna kun on vahan vinoon saadetty, joten se tarttee sitten fiksata paremmin. Paketti on jo koossa, joten en rupee enaa saatamaan sita enempaa, jos sen pikkuraon 1/16" - 1/8" etu ja takaklasin valista on parasta kadota korjailemalla etuikkunan asentoa.

Uusi tiiviste voi muuttaa asiaa myos.
