Sivu 1/1

Vanteen keskiöreikä

Lähetetty: 04 Huhti 2006, 23:09
Kirjoittaja pee5
On tällainen juttu askarruttanut, että onko vanteen keskiöreijällä joku pyörän kiinnitystä tukeva merkitys. Siis kun EarlyMussen reikä on n 2,5" ja esim Moparin samalla 4,5" jaolla olevissa reikä on vajaa 3". Onkohan moppen vanteiden käytöllä Mussessa jotain haittavaikutusta? Olen muistaakseni takavuosina lukenut jostain lehdestä tällaisista ongelmista. Ei taida koskea ns.normaaliajoa?

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 09:46
Kirjoittaja Arto65FB
Periaatteessa kyllä, käytännössä ei näytä olevan. Orgis Fordin peltivanteet ovat keskiöstä keskittävät, lähes kaikissa jälkituotantovanteissa on isompi keskireikä. Pultit keskittävät useimmissa, silloin pultin ja pultinreiän pitää olla kartiomallia. Joissakin vanteissa, esim. Fordin alu-RS-vanteissa, vaaditaan erikoisempia mutskuja joko keskittämiseen tai vanteen pultinreiän suojelemiseen. Ja penteleet maksavat 4,80e * 16kpl, pultit voi olla arvokkaammat kuin käytetyt vanteet.

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 23:22
Kirjoittaja pee5
Joo, eipä taida kannattaa yöunia menettää tämän miettimiseen. Hyvin ne on tähänkin asti rullanneet, vaikka ovatkin väärän konsernin kamaa......

Lähetetty: 07 Huhti 2006, 07:51
Kirjoittaja raunoh
Itse rakensin isän kanssa sorvissa polyuretaanista sopivat holkkimaiset välikappaleet ,"puslat", 1971 Shelbyyn alumiinivanteen ja keskiönavan väliin, niin antaa varmuudella hyvän tuen vanteelle eikä vanne ole vain pulttien varassa. Tosin nuo holkit ovat vannekohtaisia, kun vanteessa olevat keskiöreiät eivät näy olevan aivan tasan samankokoisia halkaisijaltaan. Mutta paikoillaan ollessaan ja asian tietämällä ei ole ongelmaa.