Sivu 1/1

Ajoaikaa tuli

Lähetetty: 06 Elo 2004, 13:21
Kirjoittaja Foxy Lady
Pitää avautua...

Kävin katsastamassa Mustikin ja sain lisää ajoaikaa...


Sitä tuli 12kk lisää, eli läpi meni katsastuksesta. :D
Itsellä oli pelko käsijarrun kahvan kanssa... oli vaikeuksia sen korjauksessa. Se ei lukittunut eikä kuulunut edes niitä naksahduksia. Kolmen päivän korjauksien jälkeen saatiin rutina kuulumaan. Osiakin tuli vaihdettua. Uudet käsijarruvaijerit (vanhat oli jumissa), uudet kengät (jumittaneesta vaijerista johtuen epätasaisesti kuluneet) ja kenkien asennussarjakin tuli hankittua.
Silti hankalinta oli sen kahvan kanssa... Oli kahvassa vikoja. Oli kiero, sivuttaisvälystä sekä likaa ja jopa ruostetta. :shock: Ei muuta kuin kahva käteen ja ruuvipenkkiin oikomaan... Oikomisen jälkeen prässiin että sai klappauksen pois. Testiin... Ei vieläkään lukitse. Uudelleen prässiin ja putsaukseen ja öljyämiseen... Lupaavasti rutisee... Testiin. Ei lukitse kuin satunnaisesti :cry: Taas kapistus kouraan ja prässiin... ja taltan kanssa lekaa... mekanismiin lisää putsausta ja öljyä. Kovempi rutina... toimii hienosti ruuvipenkissä... Kokeiluun. Se toimii sittenkin... enemmän kuin kerran tai kaksi :D
No itse katsastuksessa sitä koko kahvan lukitusta ei edes kokeiltu. Inssi painoi nappia kahvaa kiskoessa ja piti kädellään siinä ääriasennossa. Melkein valitin inssille, että meni korjaus hukkaan, mutta pidin suuni kerrankin supussa :)
Ainoa huomautus tuli rikkinäisistä sumuvaloista joista toinen on suunnattu liian ylös... en edes käytä niitä sumuvaloja... Pitänee kuitenkin korjata.

Lähetetty: 06 Elo 2004, 15:40
Kirjoittaja timo
mitä opimme tästä,jos on automaattilaatikko niin ei tule siesontajarrua käytettyä .

Lähetetty: 06 Elo 2004, 15:49
Kirjoittaja Foxy Lady
Mutta kun onkin manuaali ja päivittäin käsijarru käytössä...

No rikki se oli mennyt edellisen toimesta; kiskottu kahvasta itseen päin, ei ylös, niin kuin pitää... Vaijerit ja jarrukengät olivat varmaan vuosimallia -88, niin kuin autokin...

Lähetetty: 07 Elo 2004, 00:02
Kirjoittaja GT-350
Käsijarrukahvan kanssa voi myös käydä näin:

Kahvan kun vetää ylös, niin lähes aina se ikään kuin pomppaa eikä vedä liinoja kiinni tarpeeksi. Kahvassa (riippuu toki autosta) kun on hammastus ja haitta, ja se pirujakkeen haitta tykkää aina mennä juuri samaan hampaaseen kiinni -> hammas kuluu -> alkaa hypätä yli ja koska kahvasta kuitenkin jollain voimalla vedetään niin sehän hyppää melkein hammastuksen loppuun asti -> kahva pystyssä ja voimaa ei mennyt liinoille saakka juuri lainkaan.

Näin kävi keväällä ennen katsastusta kun tarkistelin toimintoja, kyseessä tuo -97 Ford made in USA.

Ei muuta kuin taas "yleisavain" eli rälläkkä kouraan ja sopiva veto kahvaan sopivaan kohtaan niin, että juuri se haitan mielitietty vaurioitunut hammas hiottiin kokonaan pois ja avot, nyt se haitta liukuu siihen seuraavaan terveeseen hampaaseen ja hienosti toimii.

Mennään vinkin puolelle; samassa yhteydessä huomasin, kun ei toisen puolen käsijarru toiminut ei sitten millään, vaikka kuinka säädin kenkiä lähemmäs jne. No Fordi on noihin takalevyjarruihin laittanut kenkiä levittävät osat, 2 lattaraudanpalasta, nätisti päällekkäin. Siinä on tappinivel tavallaan välissä. Ihme mutta ne ruostuu ja ovat kuin yhtä puuta = ei kengät erkane ei. Eli irti ja puhdistus, jos ei halua vuoden välein tehdä samaa niin yrittää esim. maalata tai joitain, minä laitoin vain kuparitahnat väliin...eli kyseessä ne kaksi raudanpalaa heti käsijarrukaapelin jälkeen, toinen niistä menee jarrukilvestä läpi.

Lähetetty: 07 Elo 2004, 00:15
Kirjoittaja Jukka
Ei huolta,ei murhetta...
Vee8 hoitaa katsastukset ja leima tulee mihin vaan. :lol: :lol:

Lähetetty: 07 Elo 2004, 09:56
Kirjoittaja Vee8
Kyllä se katsastettava sais omin voimin kulkea, ovetkin sais mennä kiinni ja pysyä kans... :twisted: