Sivu 1/2
Musse virosta
Lähetetty: 25 Helmi 2006, 13:48
Kirjoittaja kekkonen68
Olisiko tietoa kellään kuinka virosta olisi järkevin tuoda auto. Onnistuuko sellainen että, virolainen omistaja ajaisi sen suomeen ja kauppa tehtäisiin täällä sekä myöskin rekisteristä poisto. Katsastus asemat ottavat vastaan kuulemma kilpiä, mutta kun täytyisi saada se merkintä rekisteristä poistosta tekniseen osaan (viron rek ote.) Tullissa eilen puitiin sitä ja heidän mielestä onnistuisi, mutta mikä on viron käytäntö. Vaiko haetko itse auton virosta ja poistat sen siellä kilvistä, tulee vain kuluja.
Lähetetty: 25 Helmi 2006, 15:07
Kirjoittaja Vee8
Eikö se pidä itse hakea ja tuoda maahan että saa tarrakilvet tullipäätöksen vartoiluajaksi. Eikä se hakeminen kallista ole, parikymppiä sinne ja ehkä kolme takas. Vielä kun ostaa autoon tankin ja takaluukun täyteen, menee jo säästön puolelle.
mussen tuonti
Lähetetty: 25 Helmi 2006, 15:42
Kirjoittaja kekkonen68
Autoa ei ole vielä tarkoitus ottaa liikenteeseen kun siinä on aika lailla laittoa, vaan joskus kesän mittaan. Sillä vain kyselen kun kuulemma tällainen mahdollisuus on myös käytettävissä, että alkuperäinen omistaja voisi ajaa sen suomeen/Helsinkiin ja itse hakisin sen sieltä.
mussen haku
Lähetetty: 17 Maalis 2006, 16:46
Kirjoittaja kekkonen68
Olisiko kellään vinkkiä siellä Helsingin päässä, mikä olisi helpoin ja nopein tapa päästä länsi satamaan, kun bussi aamulla 5.30 campin asemalla ja auto tulisi virosta 8 aikaan. ajankohta 18.3 aamulla.
Tv Jukka Karppinen
Lähetetty: 17 Maalis 2006, 17:06
Kirjoittaja raunoh
Onkos tulli ja laivafirmojen toimistot auki lauantaisin ?!?
Itse menin juna-asemalta kävelemällä länsisatamaan aikoinaan (eli syyskuussa 1990) hakiessani 65HT:n arkipäivänä. Tuolloin oli byrokratia todella mahtavaa, koin tilanteen ihan jo kiusantekona, auttamishalua oli sangen vähän. Auton saanti satamasta kesti muistaakseni n. 5 tuntia, n. vuotta myöhemmin hakiessani 64-avon ja tammikuussa 1992 hakiessani 91-Camaron tullaushommat menikin reilussa tunnissa, kun kantapään kautta oppineena osasin mennä oikealle luukulle oikeassa järjestyksessä ja vaatia oikeat leimat oikeaan paikkaan lomakkeissa oikeassa järjestyksessä ja suorittaa maksutkin oikeassa järjestyksessä.
Esim. vaikka auto odotti laivan ulkopuolella laiturilla, ei sitä oltu virallisesti laivasta pois otettu, kun paperista puuttui rahtifirman leima, että auto oli otettu laivasta pois, ja siten kaikki tullausprosessointi seisoi. Eikä auttanut sanominen tullimiehelle, että "tuo vihreä 65-Mustang tuolla, näkyy tuolla laiturilla, katso vaikka itse..."
Sen sijaan aiemmin Hangossa 1985 hommat sujuivat järkevästi.
mussen haku
Lähetetty: 17 Maalis 2006, 17:16
Kirjoittaja kekkonen68
Nyt on helpompaa kaikki eu myötä, kysyin kajaanin tullista. Autoon vain siirtokilvet ja vakuutus ja kohti kajaania. Vaativat vain nykyään kauppakirjan ja alkuper. rek. otteen. Soitettiin täältä tullista sinne ja sanoivat että auki ollaan ja luvan saa joskin joutuu ehkä odottelemaan.
Lähetetty: 17 Maalis 2006, 17:45
Kirjoittaja Esaleeni 27
Moi !!!
Kyllä se takkuuaa vieläkin,vaikka paperit ois kunnossa.
Tuossa toissaviikolla melekein 6 tuntia siellä helsingin tullissa sai odottaa,yks virkailija pelasi vaan koko päivän pasiannssia,ja loput laahusti kahvikuppi kädessä.
Muutenkin niiden asiakkaiden kohtelu oli ala-arvoista,jos pienyrittäjä tekis vastaavaa,niin kuolis alta viikon näläkään .
Kyllä joutais koko porukka vaihtoon, niin onnetonta se toiminta ainakin siellä hesantullissa oli.
Siinä oli kyllä 3 auton paperit ,mutta silti.
mussen haku
Lähetetty: 17 Maalis 2006, 17:56
Kirjoittaja kekkonen68
Sikäli tämä on hieman jännä juttu muutenkin, kun virolainen omistaja tuo sen aivan normaalisti viron kilvillä yli ja vie sitten kilvet pois mennessään.
Itse otan sitten normaalit siirtokilvet, en hae vielä veropäätöstä.
mutta pakko kai luottaa tuohon tulliin kun näin sanoivat. Laput jo täyttelin valmiiksi, jote saa nähdä kuin käy.
Lähetetty: 17 Maalis 2006, 18:15
Kirjoittaja veekoo
428 C-J kirjoitti:
Muutenkin niiden asiakkaiden kohtelu oli ala-arvoista,jos pienyrittäjä tekis vastaavaa,niin kuolis alta viikon näläkään .
Kyllä joutais koko porukka vaihtoon, niin onnetonta se toiminta ainakin siellä hesantullissa oli.
Hassua sinansa, koska periaatteessa aijat nysvaa ja laittaa niiden palkanmaksajan (ei tyonantajan - ei kannata sotkea naita) odottamaan. Suomessa on kylla muutenkin vahan kummallinen asenne vanhoissa virastoissa ja muissa julkisissa hommissa..

Tampereen tullissa kohtelu oli kylla mielestani positiivisen ripeaa ja ystavallista. Viivastys omalla kohdalla johtui papereiden lojumisesta hesan paassa hinta-arvonnassa.

Lähetetty: 17 Maalis 2006, 18:47
Kirjoittaja Esaleeni 27
Moi !!!
Unohdin mainita ,että oulussa kyllä homma toimi
Mutta onhan helsingin puolustukseksi ,siellä asiakasta moninverroin enemmän.
Lähetetty: 17 Maalis 2006, 21:26
Kirjoittaja Spiff
Ehkä olen ennakkoluuloinen, mutta en kyllä lähtisi Viroon pankkishekki tai rahaa taskussa ja kertoisin jollekin että olen tulossa. Mielestäni tällaiset 10-20 tonnin pihakaupat ovat tarpeeksi jänniä Suomessakin.
Re: mussen haku
Lähetetty: 17 Maalis 2006, 21:36
Kirjoittaja kariboy
kekkonen68 kirjoitti: virolainen omistaja tuo sen aivan normaalisti viron kilvillä yli ja vie sitten kilvet pois mennessään..
Fox tulee Suomen puolelle, ja kekkonen pysyy koko ajan kotomaassa

mussen haku
Lähetetty: 18 Maalis 2006, 22:01
Kirjoittaja kekkonen68
Nyt on musse kotona ja kaikki meni ok. Tullin toiminta oli erittäin hyvä ja aikaa meni noin tunti koko hommassa. Auto oli aamulla satamassa hieman myöhässä jää tilanteen takia. Kaupat tehtiin tullissa ei jäänyt kellään mitään aukkoja eli rehti peli. Auton toin ajamalla kajaaniin 550 km ja hyvin kesti, hiukan luikasta. Kirjoittelen hieman lisää reissusta kun saan ajatukset taas kasaan.
Lähetetty: 19 Maalis 2006, 09:02
Kirjoittaja kariboy
Jukalle Onnittelut !
Keli oli ollut tosi häijy niille renkaille...
mussen haku
Lähetetty: 19 Maalis 2006, 09:46
Kirjoittaja kekkonen68
No niin. Haku matka alkoi perjantai iltana bussimatkalla lkajaanistaa klo 20.10, liukas keli jo silloin. Perillä bussi asemalla klo 5.30 la aamuna.
Sitten kävelymatka tietä kysellen länsisatamaan noin 2 km. Enimmäinen ei osannut neuvoa, mutta antoi uuden hesarin (lehden jakaja). Toinen oli sitten perillä asiasta ja antoi suoran reitin ja perille päästiin, Yksi paikallinen hörhö tuli jäljessä ja huuteli että mitä sinä sait tuolta ukolta huusin sille että no aamu lehden, äijä oli ilmeisesti tulossa sairaalasta huollosta sen verran oli kulmat auki ja teipattu. Huuteli vielä perään että suomi on korruptoitunut maa. Muutama tumma siinä seuraili jonkun matkaa mutta mitäpä noista, satama näkyi. Sisälle vain ja aamukahville tuoretta lehteä lukemaan, ja eiköhän taas tullut joku hörhö siihen kysymään 60 senttiä lainaan sanoin että ei ole ja heppu meni ja osti omilla kahvinsa jonka sitten kaatoi kaverinsa syliin. Laiva oli myöhässä noin tunnin, jää tilanteen vuoksi.
Avo Elme soitti ja sanoi että noin 9.00 aikaan laivasta ulos.
No aidan ulkopuolella odottelin ja sieltähän se sitten tuli ja vieläpä sivuluisussa (liekkö voima puhunut) , harmi ei ollut voima vaan liukas tie.
Nopeasti vaihdoimme muutaman sanan avon kanssa , joka lähti sitten kohti pohjoista loman viettoon. Jatkoimme Lembitin kanssa kohti tullia ja ilmoitus portille ja sisälle huoltoportin kautta, siitä kävi joku huonosti nukkunut sanomassa, että onko tämä huolto ajoneuvo, siihen pikainen vastaus että ei ole kuin mustangi ja menossa hakemaan kilpiä.
Ensimmäisen kerran passin näyttö, koska menimme niin sanotulle vapaalle aluelle eli oltiin jo ulkomailla.
Tullissa sisällä aika hiljaista, lopulta tuli henkilö ja asian käsittely alkoi.
Samalla teimme kauppakirjan ja muut tarpeelliset paperit ja rahat viroon ja auto suomeen kävi toteen. Tullin käytös oli erittäin asian mukainen vaikka tuntui olevan laitteiden kanssa jotain aamu ongelmaa, joten manuaalisesti vain kaikki laput täyteen numeroita pakolliset maksut vakuutuksesta ja siirtoluvasta, (31e) . Siinä oli kaikki maksut niiden osalta. Toivoteltiin hyvää päivän jatkoa tullille ja menimme pihalle katsomaan autoa. Kilvet irti ja Lembit aikoi hoitaa auton viron rekisteristä pois heti maanantaina, Tullista otimme kopiot sieltä tehdyistä papereista joilla tuo homma onnistuu. Sitten alkoi poistuminen pois tullin alueelta joka oli sinänsä HAUSKA tapahtuma kun joutui joka mutkassa ja portilla juoksemaan milloin passin ja milloin auton vienti lupa lapun kanssa joka luukulla. Lembit satamaan ja kotimatka alkoi. Ilma näytti hyvälle ja ajelin kohti kajaania kunnes Lahden jälkeen alkoi tulla lunta ja sitä sitten tuli, Jokainen voi miettiä millaista on ajaa edessä 8.5 tuuman vanteilla ja takana 9.0 tuuman vanteilla päällä 205 x 60 x 15 nastattomat ei mistään kotoisin olevat talvirenkaat. Kello 20 jälkeen illalla kajaanissa ja Roivaisen luo ilta kahville. Tänään alkaa homma pesulla ja tallille kuivamaan ja tutkimaan tarkemmin. Että sellainen yksi haku reissu.Maa josta auto tuli on monia arveluttanut, mutta missään vaiheessa ei tuottanut mitään ongelmaa kaupan käynti. Paljolti asioihin voi edes vaikuttaa ottamalla niistä selvää, koskee tullia ja kaupan tekoa. Tämän kaupan järjesti periaatteessa paikallinen viron mustang club, joten iso kiitos heille jotka olivat siinä mukana (Avo ja Lembit.) Ennen lähtöä virosta autoon vaihtoivat vielä lämmppärin kennon ja talkoilla vielä. Sekin oli ollut 10 tunnin homma. Minusta suurempi huolen aihe oli kun katsoi hesan asemalla noin 12- olevia nuoria nukkui siellä????
Tv Kekkonen 68