Sivu 1/1
Laturin kaapeli
Lähetetty: 23 Helmi 2006, 07:06
Kirjoittaja veekoo
Startin reletta vaihtaessa pisti silmaan mahdollinen syy huonoon lataukseen: laturin maakaapelista oli jaljella pari saietta. Herasi pari kysymysta..
1) Kuinka paksua tavaraa (gaugeissa kiitos) sen alunperin pitaisi olla? Silmamaaraisesti nykyinen on 8-10 gaugea ja mielestani hieman ohuen puoleinen. Toisaalta ei voi menna pieleen, jos tilalle laittaa akkukaapelin suoraan laturi -> akku?
2) Onko siina joku taika, etta sen piuhan pitaa menna lohkoon? On vahan huonoa karmaa noiden lohkossa olevien pulttien kanssa...
Samalla kylla pisti silmaan pari muutakin piuhaa, jotka tarttee vaihtaa viikonloppuna. Sopivaa krapulapuuhaa lauantaiaamuksi..

Re: Laturin kaapeli
Lähetetty: 23 Helmi 2006, 10:47
Kirjoittaja 200cid
veekoo kirjoitti:2) Onko siina joku taika, etta sen piuhan pitaa menna lohkoon? On vahan huonoa karmaa noiden lohkossa olevien pulttien kanssa...
Olettaisin että tuppaa lämpenemään vähän joten paha laittaa peltiin. Maalit käryää jne.. kai..

Lohkossa se taas ei haittaa. Ainakin meikäläisen logiikalla (fuzzy logic)
Lähetetty: 23 Helmi 2006, 11:46
Kirjoittaja Antti66HT
1. Siis maakaapelihan ei lämpene, mikäli kontakti kunnossa.
2. Ilmeisesti syy moottoriin kytkemiseen se, että tärisee samaan tahtiin laturin kanssa.
3. Mikä helkkarin gauge?

Yleensähän laturit on maadoitettu runkonsa välityksellä, eli piuhaa ei ole ollenkaan. Mielestäni 4-8 mm2 pitäisi olla riittävä, riippuen tietysti virran tuotosta? Paljonko pukkaa Amppeeria?
Lähetetty: 23 Helmi 2006, 13:29
Kirjoittaja 200cid
Niin tietysti. En taas ajatellut loppuun saakka..

Mittaako jenkit piuhan poikkipinta-alankin "gaugeissa"?
Lähetetty: 23 Helmi 2006, 14:41
Kirjoittaja Aku_81
Laita jotain 4-gaugea, pitäisi riittää, 2 menee aika paksuksi mutta jos humppavehkeitä meinat asennella niin sitten on todella ok
Täältä löyty gauge->mm2 taulukko :
http://www.autosound.fi/tietoa_virta.htm
Lähetetty: 23 Helmi 2006, 19:22
Kirjoittaja jyge
Voipihan siihen sen maakaapelin tarvita hyvinkin, esim jos laturin runko on muuten eristetty koneen rungosta. Näitä on nähty.
Eikä siitä maakaapelista ainakaan haittaa ole, kunhan se on kiinni oikeissa liittimissä.
Lähetetty: 25 Helmi 2006, 06:17
Kirjoittaja veekoo
Perskutarallaa. On tainnut edellinen omistaja kytkea laturin jaloillaan. Toista tullessa kavin ennakolta roiskimassa CRC:ta pultteihin aamun operaatiota varten ja katselin, etta maapiuha menee ylempaan napaan laturissa. Kauppamanuaalin mukaan maa olisi alempi terminaali. Kuinkahan on? Netista googlettamalla ei loytynyt jarjellisia kuvia laturin takaa, joten apuva.. Huom huom. Kyseessa voi olla myos 5.0 foksin laturi, joten myos tunnistusvinkit auttaa.
Tiettyhan se selviaa starttaamalla ja katsomalla, etta nouseeko jannitteet vaiko savu...

Lähetetty: 25 Helmi 2006, 22:36
Kirjoittaja veekoo
Lähetetty: 25 Helmi 2006, 23:13
Kirjoittaja musse67
No sehän lataa sitten ihan hyvin. Normaali latausjännite noin 14,4V.
Lähetetty: 26 Helmi 2006, 04:16
Kirjoittaja veekoo
musse67 kirjoitti:
No sehän lataa sitten ihan hyvin. Normaali latausjännite noin 14,4V.
Joops. Koeajon jalkeen haisi hieman "sahkolle" ja laturia tunnustellessa se oli lammin, muttei ns. tulikuuma. Toisin sanoen kestaa koskettaa, muttei tee mieli halailla. Maapiuha oli myos melko lammin, mutta toisaalta se on sellaista hitsauskaapelia, joka menee suoraan lohkoon eli lienee normaalia? Pieni terve vainoharha iskee aina, kun on korjaillut jotain..

Muuten kone tuntuu kayvan paremmin kuin ennen?!? Varmaankin akku oli jo aika huonossa hapessa ja nyt se sitten lataa vimmatusti? Vai pitaisiko hajusta huolestua? Onko se normaalia vai pitaako nyt hommata 130A laturi tilalle..?

Lähetetty: 03 Maalis 2006, 07:52
Kirjoittaja veekoo
Eilen tuli taas kaytya vahan suunnittelemassa regun vaihtoa ja pengottua sita harakanpesaa laturin luona ohmimittarin kanssa. Nykyisin siella on KEMin regu ja piuhat on kytketty.. Hmm.. Luovasti.

Kuitenkin. Ensin meinasi lutku pettaa kun mittasin (miinusnapa irti) navasta napaan, field-batt, field-maa, maa-akun plussa kaikki 0 ohmia. ok, oli jaany kuskin ovi auki, joten se kiinni ja tupakkitauko. Sitten naytti joko ei mitaan tai 3-5 ohmia siella, missa ei pitaisi olla kontaktia. Pienen harkinnan jalkeen tulin siihen tulokseen, etta noilla ohmeilla akun pitaisi olla tyhja noin viimeviikolla, joten laitoin sen takas kiinni etta saa halyt paalle. Tuli vaan mieleen, etta mittasinkohan tuossa laturin kaamin vastuksen? Ainakin piuhat naytti nollaa ohmia, joten ne menee akun ja laturin valilla ok. Nimim. onkohan toi laturi sittenkaan ihja ja rikonko vaan regulaattorin, jos kytken sen kiinni? Ei ole vielakaan ajokeleja viikonloppuna, joten viela voisi tilata ehjemman laturin kaikessa rauhassa..
