Sivu 1/1
Sylinterin ja männän välys
Lähetetty: 14 Helmi 2006, 14:25
Kirjoittaja mach1
Paljos pikkulohkossa saa olla männän ja sylinterin välistä välystä, ennenkuin menee poraukseen? Onko 0,07-0,08 mm jo liikaa. Muistelen, että joku 0,03-0,05 mm olis hyvät?
Re: Sylinterin ja männän välys
Lähetetty: 14 Helmi 2006, 15:47
Kirjoittaja Mexico65
mach1 kirjoitti:Paljos pikkulohkossa saa olla männän ja sylinterin välistä välystä, ennenkuin menee poraukseen? Onko 0,07-0,08 mm jo liikaa. Muistelen, että joku 0,03-0,05 mm olis hyvät?
Mäntien valmistajat ilmoittaa mäntien asennus välykset. Jotakin yleisiä ohjearvoja löytyy alan kirjallisuudesta. Kysymyksestä ei käy ilmi männän valmistajaa eikä laatua, samoin olisi tiedettävä koneen käyttö tarkoitus, eli onko ihan siviili ajoon vai kilvanajoon vai onko kyseessä turbo kone tai metanolikone vai peräti nitro kone jne...
Jään kaipaamaan mäntien valmistajaa ja laatua, valettu vai taottu?
Mutta kuitenkin tässä esimerkki arvoja:
valumännälle :
piston-to-bore clearance 0.0025 - 0.0030", (0.0635 - 0.0762 mm).
takomännälle :
piston-to-bore clearance 0.0040 - 0.0045", (0.1016 - 0.1143 mm).
6000 rpm saakka kelpaa sekä valu- että takomäntä. Toisaalta kierroksilla ei ole juuri merkitystä välykseen. Eikä tuo välys niin kauhean tarkka ole, koska männät ja sylinterit alkavat kulua heti ensikäynnistyksestä alkaen ja näin olen välys muuttuu kokoajan suuremmaksi. Pääasia olisi, että alussa olisi riittävä välys, joka ei myöskään olisi liian suuri.
Lähetetty: 14 Helmi 2006, 16:43
Kirjoittaja mach1
Kyllä nää on ihan valumännät ja maantielle. Kone on avattu ja mitattu välykset, jotka näytti olevan 0,06-0,07 paikkeilla, joku vähän tiukempikin on. Tuossa yhteydessä on tyydytty hoonaamaan ja vaihtaan renkaat. Raatia kuulemma oli jo ollut.
Eihän niitä lohkoja kannata alavriinsa porata etteivät lopu, mutta jäin miettiin oliko tuo vähän köyhän mihen koneremppa kun pata kuitenkin oli laakeroitu.
Lähetetty: 15 Helmi 2006, 00:00
Kirjoittaja ROKI
En ny tiiä onko köyhänmiehen remppa, tekee ne rahamiehetkin noin, mitä sitä poraamaan, jos kerran vähemmälläkin saa toimivan lopputuloksen. Minä tein kans tän halvemman rempan, joskun vuosia siten vaihdoin vain uudet männät, renkaat, nokkalaakerit, ja alakerran laakerit, öljypumpun, nostajat, ja tietenkin kai tiivisteet. Mutta nyt on edessä isompi remppa öljyä kuluu kohtalaisesti, olis kyllä poraamaton lohko tuo, siitä sais hyvän pannun viellä . Toisaalta mieli tekee tehdä uudesta lohkosta mylly, ei tartteis porata, kun olis sellanen ottamassa kokoamista, pitäis vain ostaa kiertokanget ja männät , kannetkin on jo jemmassa.
Lähetetty: 15 Helmi 2006, 11:25
Kirjoittaja Mexico65
mach1 kirjoitti:Kyllä nää on ihan valumännät ja maantielle. Kone on avattu ja mitattu välykset, jotka näytti olevan 0,06-0,07 paikkeilla, joku vähän tiukempikin on. Tuossa yhteydessä on tyydytty hoonaamaan ja vaihtaan renkaat. Raatia kuulemma oli jo ollut.
Eihän niitä lohkoja kannata alavriinsa porata etteivät lopu, mutta jäin miettiin oliko tuo vähän köyhän mihen koneremppa kun pata kuitenkin oli laakeroitu.
Mainitsemasi välys on periaatteessa ihanne arvossa, niin ei ole mitään pakottavaa syytä tai tarvetta lähteä poraamaan lohkoa ja hankimaan uusia mäntiä. Ei kuulosta köyhän miehen konerempalta.
Onhan sylinterit pyöreät ja suorat??
Vakio männillä pystyy ajamaan sylinterit lähes puhki. Heiluuhan ne männät siellä vähän holtittomasti mutta kone toimii jotenkuten. On tullut vastaa stannu lohkoja joita pitää porata aina 0.040" ylikokoon ennen kun sylinteristä saadaan pyöreät ja suorat. Tuossa tapauksessa on ehkä säästetty väärässä paikassa.
Lähetetty: 15 Helmi 2006, 13:04
Kirjoittaja mach1
[/quote]
Onhan sylinterit pyöreät ja suorat??
Vakio männillä pystyy ajamaan sylinterit lähes puhki. Heiluuhan ne männät siellä vähän holtittomasti mutta kone toimii jotenkuten. On tullut vastaa stannu lohkoja joita pitää porata aina 0.040" ylikokoon ennen kun sylinteristä saadaan pyöreät ja suorat. Tuossa tapauksessa on ehkä säästetty väärässä paikassa.[/quote]
No suoruudesta ja pyöreydestä ei ole tietoa, kun kone on läjässä ja mitatkin on vaan paperilla rempan yhteydessä muistiin merkitty. Tosin aika huolella kun on ala, keski ja ylämitta. Pientä heittoa noissa on toisiinsa.
Mutta eikös sen öljynkulutuksesta huomaa, jos ne männät siellä heiluu miten sattuu? Välystähän pitää olla sen verran, että siihen mahtuu öljykalvo väliin, mutta jos sitä alkaa olla kovin reippasti niin taitaa alkaa mennä palotilan puolle vaikka olis hyvät renkaat? Eikös se kalvo myös vähän keskitä mäntää ja jos se on eri paksunen eri puolilla niin sit alkaa jo kangen laakeritkin kulua epätasaseen?
Lähetetty: 15 Helmi 2006, 15:34
Kirjoittaja fairlane
yleensä suurin syy öljynkulutukseen on väljät ohjurit+kivikautiset sateenvarjo ohjurinkumit....tää on vaan mun mielipuoli mielipide

.
Lähetetty: 15 Helmi 2006, 18:48
Kirjoittaja Fastback
fairlane kirjoitti:yleensä suurin syy öljynkulutukseen on väljät ohjurit+kivikautiset sateenvarjo ohjurinkumit....tää on vaan mun mielipuoli mielipide

.
Ohjureiden ikää saa todennäköisesti pidennettyä rullakeinuilla, ei vääntele venttiilivarsia ja näin ollen ohjurit eivät joudu niin kovalle rasitukselle mitä vakio vivuilla. Vakiokansiin rullakeinut vaativat vaan työtä.
Lähetetty: 16 Helmi 2006, 09:16
Kirjoittaja mach1
fairlane kirjoitti:yleensä suurin syy öljynkulutukseen on väljät ohjurit+kivikautiset sateenvarjo ohjurinkumit....tää on vaan mun mielipuoli mielipide

.
Muistuupa tässä mieleen yksi windsori joka aukaistiin. Männänrenkaat oli muutamssa pytyssä riisinjyvän kokosina palasina. Taisi sekin vähän savuttaa

Lähetetty: 16 Helmi 2006, 18:39
Kirjoittaja Homer65
mach1 kirjoitti:fairlane kirjoitti:yleensä suurin syy öljynkulutukseen on väljät ohjurit+kivikautiset sateenvarjo ohjurinkumit....tää on vaan mun mielipuoli mielipide

.
Muistuupa tässä mieleen yksi windsori joka aukaistiin. Männänrenkaat oli muutamssa pytyssä riisinjyvän kokosina palasina. Taisi sekin vähän savuttaa

Niin muistuukin. Koneessa oli koko
mäntä murusina ja öljyä meni kaikki/50m

.
Lähetetty: 16 Helmi 2006, 20:59
Kirjoittaja timppa
mach1 kirjoitti:fairlane kirjoitti:yleensä suurin syy öljynkulutukseen on väljät ohjurit+kivikautiset sateenvarjo ohjurinkumit....tää on vaan mun mielipuoli mielipide

.
Muistuupa tässä mieleen yksi windsori joka aukaistiin. Männänrenkaat oli muutamssa pytyssä riisinjyvän kokosina palasina. Taisi sekin vähän savuttaa

ehkä vähän mutta pyörä pyöri kuitenkin ja ei tarttenu kävellä kotiin

Lähetetty: 16 Helmi 2006, 21:58
Kirjoittaja GT-350
Eikä se silloin muuten pahasti savuttanut, nimimerkillä osan matkaa saattanut
Lähetetty: 17 Helmi 2006, 05:25
Kirjoittaja Fastback
Pony kirjoitti:Eikä se silloin muuten pahasti savuttanut, nimimerkillä osan matkaa saattanut
Nii-in. Kone kilkatti ja kalkatti kuin tuomiopäivän masiina, reipasta kuljettajaamme se ei pahemmin silloin haitannut... timppa kenki minkä machin ja mun huutamisen takaa kerkesi

Polttipa kummiakin vielä jonkun huoltikan pihassa ja matkaa oli paaaljon jäljellä jklään...

Lähetetty: 17 Helmi 2006, 15:52
Kirjoittaja mach1
Pony kirjoitti:Eikä se silloin muuten pahasti savuttanut, nimimerkillä osan matkaa saattanut
Mutta koneessa oli 2 purkkia dopingia, jakso pitää öljynpaineet kilossa vaikka kampuran yhdeltä kaulalta löyty melkein millin välys ympäriinsä. Aika hyvä öljykalvo siis. En kyllä olis jatkanut matkaa enää Ouluun vaikka Jyväskylään päästiinkin.
STP oil threatment, siinä köyhän miehen koneremontti
