1961 Ghia 6.4L esittely V8-8/2005:ssa
Lähetetty: 26 Joulu 2005, 17:29
Uusimmassa V8:ssa oli mielenkiintoinen ja hyvin tehty ultraharvinaisen luxus-luokan auton esittely taustaviitetietoineen. Auto oli lehden mukaan saapunut Suomeen 15.11.2005 joten nopeastipa oli juttu kuvineen tehty 8/2005 V8:n numeroa varten.
Auto pohjautui tavalliseen Mopariin (1960 Chrysler) Euroopassa tehdyin lisäyksin ja muutoksin, moottorina Chryslerin 335HP 383cid V8. Triangle Motor Company on tuonut Suomeen yhden todella harvinaisen auton, joita oli tehty prototyyppi 1960, ja sarjana 1961-63 yhteensä 25 kpl, joista prototyyppi ja 22 autoa meni USA:aan, ja vain 3 yksilöä kilometrimittareilla varustettuina jäi Eurooppaan. Näistä ilmeisesti ainoa kattoluukullinen #310 on nyt Suomessa, ja V8:n tekstissä auton Suomeen saamisen mainitaan olevan eräänlainen sensaatio. V8:n tekstissä oli maininta, että Paul Farago-nimiselle kaverille valmistettiin tiettävästi yksi auto lisää, joten liekö sitten tehty yhteensä 27 autoa ?!?
Ghia oli aikoinaan kallis, ja harvinainen. Vertailuksi, Ghian kokonaissarjatuotanto oli noin kaksinkertainen 1971-72 Shelby Europaan nähden, joita valmistettiin 14 kpl GT350/500 perustuen Ford Mustangiin ja 1 protyyppi GT250 perustuen 1971 Mercury Cometiin; näistä kaksi oli avoversioita, jotka molemmat ovat nyt Suomessa, vihreä avo on esitelty V8:ssa 7/1985.
Mielenkiintoinen oli Ghian historia ja yhteys Mustangeihin ja nykyisyyteen; tämän Ghia-merkin osti myöhemmin Ford itselleen, ja nyt tämä sama merkki on esim. uuden Ford Mondeon ja Ford Focuksen luxus-versioissa. Myös 1974 lähtien Mustangin Luxus-versiot olivat Ghia-tyyppiä, mutten ole varma minne asti, mutta ainakin 1979 asti.
Auto pohjautui tavalliseen Mopariin (1960 Chrysler) Euroopassa tehdyin lisäyksin ja muutoksin, moottorina Chryslerin 335HP 383cid V8. Triangle Motor Company on tuonut Suomeen yhden todella harvinaisen auton, joita oli tehty prototyyppi 1960, ja sarjana 1961-63 yhteensä 25 kpl, joista prototyyppi ja 22 autoa meni USA:aan, ja vain 3 yksilöä kilometrimittareilla varustettuina jäi Eurooppaan. Näistä ilmeisesti ainoa kattoluukullinen #310 on nyt Suomessa, ja V8:n tekstissä auton Suomeen saamisen mainitaan olevan eräänlainen sensaatio. V8:n tekstissä oli maininta, että Paul Farago-nimiselle kaverille valmistettiin tiettävästi yksi auto lisää, joten liekö sitten tehty yhteensä 27 autoa ?!?
Ghia oli aikoinaan kallis, ja harvinainen. Vertailuksi, Ghian kokonaissarjatuotanto oli noin kaksinkertainen 1971-72 Shelby Europaan nähden, joita valmistettiin 14 kpl GT350/500 perustuen Ford Mustangiin ja 1 protyyppi GT250 perustuen 1971 Mercury Cometiin; näistä kaksi oli avoversioita, jotka molemmat ovat nyt Suomessa, vihreä avo on esitelty V8:ssa 7/1985.
Mielenkiintoinen oli Ghian historia ja yhteys Mustangeihin ja nykyisyyteen; tämän Ghia-merkin osti myöhemmin Ford itselleen, ja nyt tämä sama merkki on esim. uuden Ford Mondeon ja Ford Focuksen luxus-versioissa. Myös 1974 lähtien Mustangin Luxus-versiot olivat Ghia-tyyppiä, mutten ole varma minne asti, mutta ainakin 1979 asti.