Sivu 1/1

Uusia 17x9" vanteita mistä?

Lähetetty: 26 Heinä 2004, 11:10
Kirjoittaja Sami95GT
Elikkäs. Kävin tuuppaamassa noi uudet guudjearit alle, mutta rengaskaupan setä sanoi Samille seuraavaa: Neljästä vanteestasi neljä ovat kieroja, mutta yksi sentään menee toleranssien sisälle. Näytti aika hirveältä se kieroin vanne pyöriessään siinä tasapainotuskoneessa, ihmekään jos on ratti vähän täristänyt? :lol:

Olis varmaan sittennääs aika ostaa uudet vanteet alle, ja vähän ajattelin noita 1995 Cobra R:n rimpuloita kokoa 17x9", mielellään ilman maaleja, kromauksia ja muita krumeluureja, pelkästään kiillotettuina:

http://www.afswheels.com/v2/ecommerce/shopexd.asp?id=6

Kysymys kuuluukin että saako vastaavia "aitoja" tai replikoita kenenkään kautta suomesta, ja jos saa, niin mihin hintaan? Vai pitääkö vinguttaa visaa vetten yli? Ja 255/40 fillaria tuskin saa/kannattaa laittaa 8" leveälle vanteelle, mutta muistaakseni se ei ongelma olekaan, koska alkuperäiset Cobra R vanteet ja suurin osa jäljitelmistä taitavat myös olla 9" leveät.

Luulisin että jotain kautta (suoraan ford moposportilta?) saa kyllä kyseisiä vanteita normaalilla hopeajauhemaalauksella, mutta saakos pölished älyminum-pinnoituksella elikkäs pelkästään kiillotettuina?

Re: Uusia 17x9" vanteita mistä?

Lähetetty: 26 Heinä 2004, 11:21
Kirjoittaja Vieras
Terve Sami,

Pahus soikoon 4 vannetta soikeana. Onko tuo arkipäivää 17" vanteiden kohdalla vai oliko Jyväskylän soraränneillä osuutta asiaan? Pelottaa vain ajatuskin siitä että millionbucks vanteet ovat soikeina kesän ajelun jälkeen.

Autokivitilahan möi Laajavuoren pihassa 17x8 "bullit" vanteita n. 200+ € kappale hintaan. Heidän kauttaan voisi kysäistä. Suoraan jenkkilästäkin toki voi tilata, mutta jos saat valmiiksi kierot / väärät vanteet niin vaihtoruljanssi voi muodostua hankalaksi. Tällöin kotimainen toimittaja tuntuu mukavammalta - antaa heidän tapella valmistajien kanssa :wink:

Re: Uusia 17x9" vanteita mistä?

Lähetetty: 26 Heinä 2004, 11:22
Kirjoittaja Fastback
Anonymous kirjoitti:Terve Sami,

Pahus soikoon 4 vannetta soikeana. Onko tuo arkipäivää 17" vanteiden kohdalla vai oliko Jyväskylän soraränneillä osuutta asiaan? Pelottaa vain ajatuskin siitä että millionbucks vanteet ovat soikeina kesän ajelun jälkeen.

Autokivitilahan möi Laajavuoren pihassa 17x8 "bullit" vanteita n. 200+ € kappale hintaan. Heidän kauttaan voisi kysäistä. Suoraan jenkkilästäkin toki voi tilata, mutta jos saat valmiiksi kierot / väärät vanteet niin vaihtoruljanssi voi muodostua hankalaksi. Tällöin kotimainen toimittaja tuntuu mukavammalta - antaa heidän tapella valmistajien kanssa :wink:
Tämä siis mun kirjoitus

Re: Uusia 17x9" vanteita mistä?

Lähetetty: 26 Heinä 2004, 12:04
Kirjoittaja Sami95GT
Anonymous kirjoitti: Pahus soikoon 4 vannetta soikeana. Onko tuo arkipäivää 17" vanteiden kohdalla vai oliko Jyväskylän soraränneillä osuutta asiaan? Pelottaa vain ajatuskin siitä että millionbucks vanteet ovat soikeina kesän ajelun jälkeen.
En oikein usko että kovaa ajamalla vanteita saisi "rikki". Jo ensimmäisen renkaanvaihtoni tehdessä siellä 40tkm tienoilla kun vaihdoin alkuperäiset gummit noihin misukoihin, oli muistaakseni kaksi vannetta kieroja sen verran että koneessa pyöriessä näki. Toinen vähän pahemmin kuin toinen. (Nyt se pahiten kierona oleva vanne lienee juuri tuo joka ensimmäisessä rengasvaihdossa oli näkyvimmin kiero.)

Ei ole mitenkään epätavallista että alkuperäiset OEM-alumiinivanteet ovat hieman kierot jo uudessa autossa tehtaalla auton alle iskettäessä. Itselleni on todennäköisesti käynyt juuri näin ja näin oli myös asia kaverini alkuperäisissä '89 corveten 17" vanteissa. Ongelma ei niinkään ole kiinni tietystä tuumakoosta, vaan OEM-aluvanteiden valmistajien laaduttomuudesta. Ja nuo aluvanteet tuppaavat kieroutumaan lisää entisestään ajan kuluessa.

Vastaan tähän nyt samalla tuohon uraherkkyyskysymykseen uusien renkaiden kohdalla mitä käsiteltiin naapuriketjussa:

Verrattuna Michelineihin, nuo uudet alle lyödyt GoodYear F1 GS-D3:t vähensivät uraherkkyyttä järjettömästi sen perusteella mitä muutaman kilometrin suhasin länsiväylää. Myös mukavuus parani huomattavasti. En kyllä huomannut kysyä että millaisia rengaspaineita poijjaat gummeihin tyrkkäsivät, mutta Michelinit paineilla 2.7-2.8 baria olivat ihan eri planeetalta ja vaativat paljon enemmän kaitsemista moottoritiellä. Pitänee oottaa tässä pari päivää että rengasrasva kuivuu niin voi antaa noille uusille fillareille vähän enemmän Rankaisua niin tiedetään tuliko mukavuusextrat suorituskyvyn kustannuksella. En kuitenkaan usko, sillä sen verran hyvät arvosanat tuo fillari on saanut suorituskykykategorioista:

http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... e+F1+GS-D3

Ja mitä tulee noihin toleranssikierouksiin, niin luulenpa että renkaanvaihtajasetä tarkoitti lähinnä juuri tehdasuusien vanteiden kieroustoleransseja, mistä ne kolme ei olisi mennyt läpi. Kun kaksi kierointa vannetta laitettiin taka-akselille ja kaksi suorinta eteen, poistui rattiin asti tuntuva tärinä täysin enkä takapuolellakaan mitään tärinöitä tunne noilla uusilla gummeilla. Ja tuon auton alustalla ne pitäisi kyllä tuntea jos niistä haitaksi asti olisi. Joten tilanne kuulostaa pahemmalta kuin mitä todellisuudessa on. Vaan uudet vanteet ajattelin joka tapauksessa ostaa, jos ei muusta syystä niin siitä että nuo alkuperäiset GT+ optiovanteet eivät ole häävin näköiset.
Anonymous kirjoitti: Autokivitilahan möi Laajavuoren pihassa 17x8 "bullit" vanteita n. 200+ € kappale hintaan. Heidän kauttaan voisi kysäistä. Suoraan jenkkilästäkin toki voi tilata, mutta jos saat valmiiksi kierot / väärät vanteet niin vaihtoruljanssi voi muodostua hankalaksi. Tällöin kotimainen toimittaja tuntuu mukavammalta - antaa heidän tapella valmistajien kanssa :wink:
Juu, tuo takuun helppous tässä onkin syynä miksi ajattelin asiaa kysäistä täältä, vaikka juuri tuosta AFS-wheels nimisestä puljusta olen kuullut pelkkää hyvää. Kaverini tilasi tuolta rengas/vannepaketin jossa tuli mukana valmiiksi kiero dummloppi. Hoisivat vaihdon ja ottivat selvää missäpäin pk-seutua löytyisi se juuri heille kelpaava huipputekninen (lue. sikahintainen) renkaantasapainotuskone ja maksoivat uuden renkaan vanteellelaiton, tasapainotuksen ja auton allelaiton kyseiselle firmalle asiakkaan puolesta, toiselle puolelle maailmaa. Luonnollisesti hoitivat itse myös kaikki muut kulut mitä hommasta aiheutui. Talkin' 'bout asiakaspalvelua.

PS. Auto Kivitilalaisia paikalla? Vai pitääkö sinne muka SOITTAA ja esittää tyhmää? :D

Lähetetty: 28 Heinä 2004, 20:03
Kirjoittaja Sami95GT
Katselin tuossa vähän vanteita Keskin-tuning nimiseltä puljulta.
http://www.keskin-tuning.com Olis nätisti heppakin tunnuksena. :wink: KT3 saattaisi toimia uuskoppasessakin hyvin. Osui kuitenkin silmään surffatessa, että nuo vanteet ovat kaksiosaisia. Onko kaksiosaisuudesta jotain erityistä haittaa tai hyötyä kun en ole pahemmin sellaisiin ikinä törmännyt? Muistaakseni joskus kuulin jotain huonoa american racingin moniosavanteista.

Tietääkö kukaan ulkoa paljonko noissa 5-pulttisissa (ainakin 94-04) mustangeissa on keski/ohjausreiän halkaisija? Liikkuu myös nimillä "Pilot hole", "Center hole" ja "Hub centric". En kuitenkaan löytänyt pikaisella surffauksella mitään arvoa tuolle.

Re: Uusia 17x9" vanteita mistä?

Lähetetty: 28 Heinä 2004, 20:28
Kirjoittaja HoppaRacing
Tietää...

Vanteen keskireiän halkaisija on 70,6 mm. Näin ainakin Bullitt- ja Cobra-vanteesta mitattuna ( ja luettelosta tarkistettuna)

Lähetetty: 28 Heinä 2004, 20:43
Kirjoittaja MarkkuJ
Sami95GT kirjoitti:Onko kaksiosaisuudesta jotain erityistä haittaa tai hyötyä kun en ole pahemmin sellaisiin ikinä törmännyt? Muistaakseni joskus kuulin jotain huonoa american racingin moniosavanteista.
Juu, vanne voi alkaa vuotaa ilmaa sieltä välistä. Mutta ei liene mitään jota ei SIKA korjaa :-)

Lähetetty: 28 Heinä 2004, 20:52
Kirjoittaja musse67
Eikös kaksosaiset vanteet oo yleensä sellasia missä on erillinen keskiosa ja kehä? Noi mun 17" vanteet on kaksosaset, joissa keskiosa on hitsattu kehään. Suurin osa billettivanteista on just näin toteutettuja kaksosasia.

Lähetetty: 29 Heinä 2004, 17:07
Kirjoittaja MarkkuJ
Juu, mun nuo vuotavat vanteet on niitattuja kaksosasia, siis vanne fyysisesti menee halki jos niitit poistaa. Nuo joissa vanne ja keskiö ovat erillisiä tuskin vuotavat pultinrei'istä.

Lähetetty: 29 Heinä 2004, 18:52
Kirjoittaja Sami95GT
Hmm, nyt ne haluaisivat myydä mulle 17x9" vanteet offsetilla ET30, mikä on sama offsetti kuin 8" vanteissakin. Vähän epäilyttää että mahtuuko ne kääntymään ilman että sisäpuolelta ottaa kiinni (kasvu 12.7mm per puoli). Laskeskelin että offsetilla ET25 (mitä on myös tarjolla) vanteen kasvu olisi ulospäin 17.7mm ja sisäänpäin 7.7mm mikä kuulostaisi paljon järkevämmältä vaihtoehdolta, ja näyttäisi siltä että mahtuvat vielä hyvin paikalleen ilman että kurkkivat pyöräkoteloista ulos. Halusivat siitä huolimatta tyrkyttää offsettia 30 ja vakuuttelivat että mahtuvat. Tiedä sitten. Mitä olen noita muita jenkkilässä mustangiin myytäviä 9" leveitä vanteita vaan katsellut niin yleensä niissä on ET ollut maksimissaan 26 milliä.

Lähetetty: 23 Syys 2005, 09:07
Kirjoittaja Cosander
http://store.cal-mustang.com/showdetl-7-6484-20-0.html

Mistähän tommoset vanteet löytäisi onko vinkkejä?

Lähetetty: 23 Syys 2005, 17:40
Kirjoittaja musse67
Näyttäisi olevan Azev-merkkiset vanteet. Azevin vanteita on saanut suomesta, luulisi vieläkin löytyvän. Kysele rengas- ja vanneliikkeistä.