289 hi-po ongelma

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
pahali
Tulokas
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Loka 2005, 19:11

289 hi-po ongelma

Viesti Kirjoittaja pahali »

heippa kaikille.

jenkki koneet ovat minulle vieraita, mutta nyt olisi tarkoitus alkaa harrastamaan kiitolaukkaa jenkillä. mutta tuli seuraavia ongelmia 65:n mustangin VAKIOAUTON :shock: luokitustodistuksen kanssa, joten:

-Alusta nro 5F07K-xxxxxxx , eli "k" = hi-po, eikö niin?
koneelle MILLEINÄ annetut oudot "mitat" verrattuna "vakio" hi-po:on
iskutil 4727cc = 289

luokitustod / std
puristussuhde 12,0:1 / 10,0:1 ?
palotila kannessa 42 cc / 54,5 ?
lohkon korkeus kamp.aks kesk. 208,432 mm (8,206 in) / ? ?
männän pään korkeus m.tapista 46,99 mm (1,850in) / ? ?
mäntä+renkaat 597 g / ? ?
imuventtiili 47,7 mm (1,88in) / (45,21mm) 1,780in ?
imuventtiilin aukko 44,2 mm (1,740in) / ? ?
pakoventiili 41,3 mm (1,626in) / (36,83mm) 1,450in ?
pakoventtiilin aukko 38,9 mm (1,531in) / ? ?
venttiilin aukeama 13,3mm (0,524in) / ? ?
kannen imuaukko 23,0*47,0 mm / ? ?
kannen pakoaukko 30,2*41,5 mm / ? ?
vauhtipyörä 9,3 kg / ? ?
kanpiakseli 16,8 kg / ? ?

kertokaa hyvät asiantuntijat mikä kone tälläinen luokiteltu VAKIOLUOKAN kone on, vai saako vakio hi-po koneesta tehtyä tälläisen, ja miten. mitkä mahtaa olla vakio hi-pon mitat, kiitos
muitakin epäselvyyksiä on mutta aloitetaan näistä.

Untuvikko odottelee tietoja :lol:
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 289 hi-po ongelma

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

pahali kirjoitti:
harrastamaan kiitolaukkaa jenkillä. mutta tuli seuraavia ongelmia 65:n mustangin VAKIOAUTON :shock: luokitustodistuksen kanssa, joten:

-Alusta nro 5F07K-xxxxxxx , eli "k" = hi-po, eikö niin?

kertokaa hyvät asiantuntijat mikä kone tälläinen luokiteltu VAKIOLUOKAN kone on, vai saako vakio hi-po koneesta tehtyä tälläisen, ja miten. mitkä mahtaa olla vakio hi-pon mitat, kiitos
muitakin epäselvyyksiä on mutta aloitetaan näistä.
Mitä tarkoitat luokitustodistuksella? FIA Historic Liite K -mukaisia autoja??

iskutil 4727cc = 289, kyllä vakioporauksella

Nuo jälkimmäiset ovat tosiaan vakiospeksejä.

Mutta tuota männäntapin korkeutta ihmettelen luokittelutodistuksessa. Normaali männäntapin korkeus pikkulohkossa on noin 1.605 sekä 289 että 302 -koneissa ainakin Fordin mukaan. Olisiko joku ihme destroukkikampi alle nelilitraiseksi mutta vakioveivinpituudella? Äh, mitään tiedä, mutta mielenkiintoiselta vaikuttaa.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 289 hi-po ongelma

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

pahali kirjoitti:heippa kaikille.

jenkki koneet ovat minulle vieraita, mutta nyt olisi tarkoitus alkaa harrastamaan kiitolaukkaa jenkillä. mutta tuli seuraavia ongelmia 65:n mustangin VAKIOAUTON :shock: luokitustodistuksen kanssa, joten:

kertokaa hyvät asiantuntijat mikä kone tälläinen luokiteltu VAKIOLUOKAN kone on, vai saako vakio hi-po koneesta tehtyä tälläisen, ja miten. mitkä mahtaa olla vakio hi-pon mitat, kiitos
muitakin epäselvyyksiä on mutta aloitetaan näistä.

Untuvikko odottelee tietoja :lol:
Oletko aikeissa kaartaa ponilla Historic radalle?
Olet ilmeisesti lukenut FIA luokitusta #1329, mallille Ford Mustang 1965 Mk 1.
Esittämäsi luettelo koneesta verrattuna vakio Hipo koneeseen on luokitustodistuksen antamat mahdollisuudet muuttaa konetta, esim. isommat venttiilit ym.
Vakio koneen mitat selviää parhaiten 64½-66 Mustang shop manuaalista.
Mikäli olet vakavasti menossa radalle niin tietyt kysymykset kannatta esittää joko http://www.historicrace.fi/ tai http://www.akk-motorsport.fi/ :lle.
Tietenkin tältäkin keskustelu foorumilta saatta löytyä apua tiettyihin asioihin.

Arto: Distance from wrist pin center line to higest point of piston crown 46,99 mm
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
pahali
Tulokas
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Loka 2005, 19:11

Viesti Kirjoittaja pahali »

tarkoitan tosiaan FIA luokitusta #1329, mallille Ford Mustang 1965 Mk 1, sekä #1330 mustang 1965 mk 2. :!:

"Esittämäsi luettelo koneesta verrattuna vakio Hipo koneeseen on luokitustodistuksen antamat mahdollisuudet muuttaa konetta, esim. isommat venttiilit ym."

ei ole näin, vaan kun konetta jostain syystä aletaan mittaamaan niin luokitustodistuksen mitat on löydyttävä....tietenkään ei historicinsääntöjen antamien vapauksien osalta....

siksi ihmetyttääkin kuinka 289:stä saadaan tehtyä tuollainen spesiaalikone VAKIOluokkaan ja millä osilla.... :?:
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

luokitustod / std
puristussuhde 12,0:1 / 10,0:1 ? pienennetään palotilaa
palotila kannessa 42 cc / 54,5 ? valitaan pieni palotilainen kansi / lasketaan katta.
lohkon korkeus kamp.aks kesk. 208,432 mm (8,206 in) / ? ? dekataan lohko ko korkeuteen
männän pään korkeus m.tapista 46,99 mm (1,850in) / ? ? pysyy ilmeisesti vakiona ei voi käyttää korkeampaa mäntää
mäntä+renkaat 597 g / ? ? lähellä vakio painoa hieman matalammpi kevennetään mäntää tai vaihdetaan kevyempään
imuventtiili 47,7 mm (1,88in) / (45,21mm) 1,780in ? otetaan esim 1,90" vena ja sorvataan 1,88"
imuventtiilin aukko 44,2 mm (1,740in) / ? ? portataan muotoon
pakoventiili 41,3 mm (1,626in) / (36,83mm) 1,450in ? valitaan 1,626" pako vena ja vaidetaan
pakoventtiilin aukko 38,9 mm (1,531in) / ? ? portataan muotoon
venttiilin aukeama 13,3mm (0,524in) / ? ? valitaan nokka-aksili
kannen imuaukko 23,0*47,0 mm / ? ? portataan muotoon
kannen pakoaukko 30,2*41,5 mm / ? ? portataan muotoon
vauhtipyörä 9,3 kg / ? ? kevennetään ko. painoiseksi
kanpiakseli 16,8 kg / ? ? kevennetään ko. painoiseksi

En kuitenkaan ole täysin vakuutunut, että hipo koneen olisi täysin oltava ko luokitustodistuksen mukainen. Sempä takia pyysin kääntymään em. instansien puoleen. Uskon ja olen lähes varma (ilman tietoa) että vakio 289 hipo kone käy kapinoihin vaikka täysin vakiona. Eikä ilmeisesti nykyään lohkon, kansien, kampiakselin, kiertokankien ja muidenkaan osien tarvitse olaa ns. hipo osia vaan vakio 289 osat kelpaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

joup! ilmeisesti saa jonkin verran muutoksia
aftermarket osilla tehdä
kysyin itse Liukkoselta saako mitä nokkaa käyttää HR
niin totes että saa käyttää muutakin kuin Orkkis HIPO nokkaa...
lauleskelee sen verran sulosointuja falconi..
kannatais ehkä kysellä Liukkonen & Snabb akselilta
JOS Arvon herrat viitsivät kertoilla enemmän Kyseisen ryhmän
moottoreihin liittyvää, ja mitä saa ja mitä ei. tai mitä kannattaa 8)
pahali
Tulokas
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Loka 2005, 19:11

Viesti Kirjoittaja pahali »

muutoksia saa tehdä seuraavin ehdoin:
kansi ja lohko: puristussuhdetta saa muuttaa koneistamalla kantta tai lohkoa.
männät nokka-akseli ja ventiilijouset: saa muuttaa tai vaihtoehoisia käyttää, kunhan lukumäärä ei muutu.
Viimeistely: Kaikkien moottorin osien tasapainottaminen, koneistaminen ja kiilottaminen on sallittu EHDOLLA ETTÄ:
- materiaalin lisääminen on kielletty
- nämä osat on KIISTATTOMASTI osoitettavissa ALKUPERÄISESTI SARJAVALMISTEISIKSI, näillä säännöillä luvallisiksi JA/TAI luokitusosiksi
-auton luokitustodistuksessa annettuja mittoja ja painoja noudatetaan toleranssien puitteissa. Mikäli luokitustodistuksessa ei näitä toleransseja ole määritelty sovelletaan +/- 5% tolr.

eli koneistamalla saa tehtyä ko koneen.

siksi tarvitsisinkin ens. viestin tiedoissa puuttuvat vakio hipo koneen mittatiedot, jotta tiedän mitä tarvii muuttaa ja kuinka paljon. Kun en ole mistään ko mittoja löytänyt.

hipo289-kone verrattuna vakio 289-koneeseen on helposti löydettävissä tiedot niiden rakenteellisista eroista joten en uskalla ainakaan käyttä vakio 289 konetta....

olisko jollakin tiedossa ylimääräistä kunnostus kelpoista hipo-konetta...
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

pahali kirjoitti: hipo289-kone verrattuna vakio 289-koneeseen on helposti löydettävissä tiedot niiden rakenteellisista eroista joten en uskalla ainakaan käyttä vakio 289 konetta....

olisko jollakin tiedossa ylimääräistä kunnostus kelpoista hipo-konetta...
Olet valisemassa tietä joka tulee olemaan todella vaikea!
ebay:ssä oli myynissä vain yksi 289 hipo lohko ja sekin 5 pultisella kytkinkopan kiinityksellä 800$. Lisäksi pitäisi löytää kampiakseli, kiertokanget, kannet ja 5 pultinen kytkinkoppa ym hipo osaa ... hidasta, kallista ja vaikeaa.
Mutta jos aikomus euroopan radoille ja taaloja tarpeeksi taskussa niin kyllä rahalla saa ja ponilla pääsee.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Surf-Pete
Aktiivi
Viestit: 39
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 16:25
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Surf-Pete »

--
Vastaa Viestiin