Sivu 1/2
Comp Cams XE256H nokka-akseli
Lähetetty: 23 Loka 2005, 19:24
Kirjoittaja Make67
Minkälaiseen koneeseen tällainen nokka sopisi

? Että laaja kysymyskö? Ei kai

. Mutta kun kiinnostais tietää voisko moista nokkaa jotenkin hyödyntää jos se olisi sopivasti saatavilla...???
Lähetetty: 23 Loka 2005, 20:31
Kirjoittaja Antti66HT
Tuossa CHEVYN 350 laitettuna:
http://www.compcams.com/information/Pro ... 10_001.asp
Camshaft Part # 12-234-2 Designation XE256H-10
Duration @ 0.006" 256 / 268 Duration @ 0.050" 212 / 218
Max Lift w/ 1.5RR 447 / .454 Lobe Separation 110
Lobe ID#'s 5441 / 5230 Intake Centerline 106
Engine Type Chevrolet 350 Small Block
Bore 4.040" Stroke 3.480"
Displacement 356 Compression 9.25:1
Heads Dart S/R Intake Edelbrock Performer
Carburetor Holley #3310 Vac. Sec. Exhaust 1 5/8" Headers
Max Torque 411 ft*lbs @ 3600 RPM
Max Power 330 HP @ 4700 RPM
Manifold Vacuum 18.5" Hg @ 800 RPM & 20" Hg @ 1000 RPM w/ no load.
Tuolta löytyy myös jonkinlainen käppyrä. 302 Toi olis kait hieman jyrkempi, eli piikki teho ja vääntö hieman ylempänä?
Varmasti hyvä nokka käyttö autoon. Itsellä 351 asteilla 206/208 vrt. 212/218. Ihan perus hydrauli keppi katu autoon.
XE262...
http://www.compcams.com/information/Pro ... 10_001.asp
Re: Comp Cams XE256H nokka-akseli
Lähetetty: 24 Loka 2005, 10:26
Kirjoittaja Mexico65
Make67 kirjoitti:Minkälaiseen koneeseen tällainen nokka sopisi

? Että laaja kysymyskö? Ei kai

. Mutta kun kiinnostais tietää voisko moista nokkaa jotenkin hyödyntää jos se olisi sopivasti saatavilla...???
XE262H soveltuu katu ja street käytöön, ei mikään varsinainen viri nokka mutta lisää selvästi vakio koneen tehoja, vääntöä ja koneen herkyys lisääntyy selvästi alueella 1500 - 4000 rpm. Jos lähtötaso noin 200 hp niin lisäystä muista osista riipuen noin 20-50hp. Vääntö ilmeisesti selvästi laajemmalla alueella kuin vakio nokalla. Hyvä vaihtoehto koneeseen joka kaipaa perus kunnostuksen ja vain lievän piristyksen. Käytä tämänkin nokan kanssa hyvää imusarjaa 4V ja kaasaria kokoluokassa 350 - 600 cfm ja jonkinlaiset hipo, tri-Y tai pitkätpeltijarjat olisi paikallaan. Nokan nostot lähellä 0,5" niin jäykemmät ventiilijouset olisi syytä vaihtaa, asennuspaine noin 100 lbs tasolla +/- 20 lbs mielummin yli.
Lähetetty: 24 Loka 2005, 11:58
Kirjoittaja Make67
XE262H soveltuu katu ja street käytöön, ei mikään varsinainen viri nokka mutta lisää selvästi vakio koneen tehoja, vääntöä ja koneen herkyys lisääntyy selvästi alueella 1500 - 4000 rpm.
Puhut XE262:sta. Onko jotakuinkin sama kuin kysymykseni XE 256:n?
Lähetetty: 24 Loka 2005, 12:24
Kirjoittaja Mexico65
Make67 kirjoitti:XE262H soveltuu katu ja street käytöön, ei mikään varsinainen viri nokka mutta lisää selvästi vakio koneen tehoja, vääntöä ja koneen herkyys lisääntyy selvästi alueella 1500 - 4000 rpm.
Puhut XE262:sta. Onko jotakuinkin sama kuin kysymykseni XE 256:n?
Pahus! Menin jo pykälää "parempaan". Mutta vaikutus sama mutta lievempi. Toi Chevyn käppyrä 8http://
www.compcams.com/information/Products/C ... 10_001.asp) ja siinä tehot tasolle 250 hp ja vääntö tasolle 300 ft.lbs niin ollaan lähellä totuutta 289 tai 302 koneessa.
Lähetetty: 24 Loka 2005, 19:41
Kirjoittaja Antti66HT
457 kirjoitti:Make67 kirjoitti:XE262H soveltuu katu ja street käytöön, ei mikään varsinainen viri nokka mutta lisää selvästi vakio koneen tehoja, vääntöä ja koneen herkyys lisääntyy selvästi alueella 1500 - 4000 rpm.
Puhut XE262:sta. Onko jotakuinkin sama kuin kysymykseni XE 256:n?
Pahus! Menin jo pykälää "parempaan". Mutta vaikutus sama mutta lievempi. Toi Chevyn käppyrä 8http://
www.compcams.com/information/Products/C ... 10_001.asp) ja siinä tehot tasolle 250 hp ja vääntö tasolle 300 ft.lbs niin ollaan lähellä totuutta 289 tai 302 koneessa.
Olisiko paha oletus että teho ja vääntö huippu siirtyy tuosta noin 300 rpm ylemmäs?
Lähetetty: 24 Loka 2005, 19:53
Kirjoittaja Mexico65
Mosse kirjoitti:457 kirjoitti:Make67 kirjoitti:
Puhut XE262:sta. Onko jotakuinkin sama kuin kysymykseni XE 256:n?
Pahus! Menin jo pykälää "parempaan". Mutta vaikutus sama mutta lievempi. Toi Chevyn käppyrä 8http://
www.compcams.com/information/Products/C ... 10_001.asp) ja siinä tehot tasolle 250 hp ja vääntö tasolle 300 ft.lbs niin ollaan lähellä totuutta 289 tai 302 koneessa.
Olisiko paha oletus että teho ja vääntö huippu siirtyy tuosta noin 300 rpm ylemmäs?
Onko merkitystä!
Todennäköisesti sirtyy hieman ylemmäksi, ei vättämättä.
Lähetetty: 24 Loka 2005, 21:32
Kirjoittaja Make67
Hyvä vaihtoehto koneeseen joka kaipaa perus kunnostuksen ja vain lievän piristyksen. Käytä tämänkin nokan kanssa hyvää imusarjaa 4V ja kaasaria kokoluokassa 350 - 600 cfm ja jonkinlaiset hipo, tri-Y tai pitkätpeltijarjat olisi paikallaan. Nokan nostot lähellä 0,5" niin jäykemmät ventiilijouset olisi syytä vaihtaa, asennuspaine noin 100 lbs tasolla +/- 20 lbs mielummin yli.
Toistaiseksi vakiorautakannet, imariksi ajattelin Weiand Stealthia, Hookerin Super Compit odottais asennusta, vuoden vanha Edelbrock 1405(600cfm) on nyt paikallaan. Tarttis siis jäykemmät jouset vanhoihin rautakansiin? Tästä koneesta ei oo tarkotus ainakaan nyt mitään virimoottoria rakentaa mutta voishan sitä jotain...
Lähetetty: 24 Loka 2005, 22:08
Kirjoittaja Antti66HT
457 kirjoitti:Mosse kirjoitti:457 kirjoitti:
Pahus! Menin jo pykälää "parempaan". Mutta vaikutus sama mutta lievempi. Toi Chevyn käppyrä 8http://
www.compcams.com/information/Products/C ... 10_001.asp) ja siinä tehot tasolle 250 hp ja vääntö tasolle 300 ft.lbs niin ollaan lähellä totuutta 289 tai 302 koneessa.
Olisiko paha oletus että teho ja vääntö huippu siirtyy tuosta noin 300 rpm ylemmäs?
Onko merkitystä!
Todennäköisesti sirtyy hieman ylemmäksi, ei vättämättä.
No ei välttämättä. Mutta silloin kun valitsin nokkaa 351:n aikanaan, niin tuli hieman liian mieto. Saattoi vaikuttaa 302 referenssit?
Lähetetty: 25 Loka 2005, 09:01
Kirjoittaja Mexico65
Make67 kirjoitti:
Toistaiseksi vakiorautakannet, imariksi ajattelin Weiand Stealthia, Hookerin Super Compit odottais asennusta, vuoden vanha Edelbrock 1405(600cfm) on nyt paikallaan. Tarttis siis jäykemmät jouset vanhoihin rautakansiin? Tästä koneesta ei oo tarkotus ainakaan nyt mitään virimoottoria rakentaa mutta voishan sitä jotain...
"imariksi ajattelin Weiand Stealthia, Hookerin Super Compit odottais asennusta, vuoden vanha Edelbrock 1405(600cfm) on nyt paikallaan"
Jos noista palikoista ei synny viri mootoria niin mistä?
Imu ja pakopuoli ei tule ahdistamaan, vaan rajoittava tekijä taitaa olla kannet.
Kun ilmeisesti olet kunnostamassa konetta niin päätä haluamasi tavoite tehojen ja käytettävyyden osalta ja rakenna sen mukainen kone.
Koneen pääasjallinen käyttötarkoitus katu, rata, vartimaili vai kaikea noita tarpeen mukaan? Mieti myös mistä olet valmis tinkimään käytettävyyden osalta. Sopiiko vaihteisto ja perä tavoitteisiin vai pitääkö kone tehdä niiden ehdoilla.
Teho tavoite hp/rpm, vääntö tavoite Nm/rpm.
Tuo lista kun on mietitty ja päätetty niin sitten on helpompi etsiä sopivat palikat tarpeisiin.
Nokka-akselin valinoissa meennää yleensä paihiten metsään joko liian mieto tai liian kireä.
Vakio kansilla joista on lisäilma pahkat poistettu, asennet hyvät ventiilit, tehty oikeanlaiset seetit ja muutenkin hieman siistitty, pitäisi päästä helposti noin 270-300hp:n tasolle. Joka ei mielestäni ole vielä mikään viri kone.
Lähetetty: 25 Loka 2005, 09:28
Kirjoittaja Make67
Tää ny laukes käsiin koko homma kun kaverilla on käyttämätön/turhaksi jääny nokkakeppi jonka ajattelin ostaa...
Koneessa ei olis ainakaan päällisinpuolin mitään vikaa/huollon tarvetta, toimii tosi hyvin, ei sauhuta, ei kuluta ööliä, ei kuulu mitään outoja ääniä.
Mutta jos sen nokan vaihtaa niin kai siinä samalla menis se imarikin. Näillä saattais saada jotain potkua vakioon...vaikkakin -67 rautakannet. Ja investointina vielä kohtuullisella tasolla(<=500€?). Hookerit hommasin "tulevaisuutta"?? varten mutta nekin vois tähän samaan syssyyn asentaa kun vanhat joutuu kuitenkin paloitteleen laatikon vaihdon myötä. Putket tulis 2.5" Dynomaxin pöntöillä.
Kannet tulee vaihtumaan jossain vaiheessa AFR:iin mutta siihen menee aikaa(€€€!!).
Koneen pääasjallinen käyttötarkoitus katu, rata, vartimaili vai kaikea noita tarpeen mukaan
Tämähän se kokoajan siintelee mielessä!
Lähetetty: 25 Loka 2005, 09:46
Kirjoittaja Mexico65
Nokka täysin sopiva noihin lähtökohtiin!
Musta vaihtaa nostajat samalla!
Lähetetty: 25 Loka 2005, 09:54
Kirjoittaja Make67
Musta vaihtaa nostajat samalla
Nostajat kuuluu pakettiin...
Mites ne venajouset? Pärjäisköhän niillä vakioilla näissä kansissa?
Edit: Weiand Stealth tilattu Laakkoselta, oli HALPA!!!!!

Lähetetty: 25 Loka 2005, 10:33
Kirjoittaja Mexico65
Make67 kirjoitti:
Mites ne venajouset? Pärjäisköhän niillä vakioilla näissä kansissa?
Suositus jouset: pn. 942-16 CompCams jouset, 115 @1.700 asennuspainen, 284 @1.200 aukipain 0.500" nostolla, tai vastaavat.
Ja vakio jouset jotai 70-80 @1.700 asenuspaine ja 170-200 @1.300 aukipaine 0.400" nostolla.
Noi jouset olisi mielestäni minimi tuolle nokalle, mutta ei juurikaan sovelias tiukempaan yhdistelmään. Vakio kansien prässi studit taitaa juuri ja juuri kestää nuo paineet. Ruuvistudit olisi paikallaan, mutta $$$....joskus ne AFR:tä.
Lähetetty: 14 Maalis 2006, 17:44
Kirjoittaja Make67
Extreme Energy XE268H
Löytyisköhän tällaiseen nokkaan edellisenkaltaisia kommentteja tai omakohtaisia kokemuksia...?