Sivu 1/1
Veroja veron päälle
Lähetetty: 21 Loka 2005, 13:17
Kirjoittaja Tarkkailija
No niin, puuhastelevat kuulemma päästöperustaista vuosittaista käyttömaksua, jotta saisivat vanhat autot pois liikenteestä. Tämähän tietää sitten aikamoista lisäerää harrasteautoilulle, kun ovat puhuneet noin 700 euron vuosimaksusta. Tämäpä on oikeudenmukaista, kun vanhassa autossa on jo toi autovero maksettuna, ja sitten rahastetaan vielä toistamiseen käytöstä. Mahtaa autokauppiaat olla tyytyväisiä. Eihän tavallisella pulliaisella ole enää varaa ostaa uutta autoa, kun pitäisi saada talokin ensin maksettua alta pois.
Kun tietää tämän maan kuviot, niin on vain ajan kysymys ennenkuin käydään taas rankasti autoilijan kukkarolla.
Käypi niin, että pelkkä käyttömaksu / kilometri ylittää polttoainekustannuksen / kilometri. Tämä on tosiasia ainakin minun kohdallani, sillä Musse näkee kilometrejä vuodessa noin 1000-1500. Tämä suhteutettuna 700 euron vuosimaksuun tekee noin 2,75 markkaa maksua kilometriltä. Onko tämä sitten oikeudenmukaista? Ilmeisesti kannattaa tehdä niin, että poistaa Mussen rekisteristä, ja ottaa jonkun muun auton kilvet silloin kun haluaa ajella. On ilman muuta edullisempaa maksaa sakko kuin käyttömaksu.
Toinen vaihtoehto on ajaa suoraan eduskunnan rappusten eteen, kutsua kaikenmaailman media paikalle, ja protestiksi hajottaa kyseinen 65 Fastback kirveellä ja lekalla.
Ei luulisi tällaista laillistettua autoilijan ryöstelyä olevan mahdollista. Ja politikoilla on vielä otsaa kutsua Suomea oikeusvaltioksi. Tulipahan tilitettyä, sapettaa.

Lähetetty: 21 Loka 2005, 13:49
Kirjoittaja Tahavo
Pilasit päiväni.

Lähetetty: 21 Loka 2005, 17:26
Kirjoittaja Tarkkailija
En tiedä miten koko kuvio menee, ja miten se kohdistuu noin 40 vuotta vanhoihin autoihin, mutta pelkään pahinta. Museorekisterissä olevat saavat varmaankin jotain poikkeuksia, mutta puhtaasti harrasteautona oleva tuskin.
Tässä on kyllä kaikkien autoharrastajien, harrastajien kerhot ja -järjestöt oltava erittäin äänekkäitä jo lain valmisteluvaiheessa, sillä muutospaine verotuksessa tulee EU:n suunnalta. Kuten kaikki tiedämme, Suomen byrokraatit, virkamiehet ja politikot ovat kieli ruskeana rähmällään ilman omaa mielipidettä juuri Rysselin suuntaan. Tietojeni mukaan esitystä valmistellaan virkamiestasolla, ja se tuodaan pohdittavaksi ensi vuoden aikana. Tällähetkellä on valtiovarainministeriöstä kuulunut kielteistä jupinaa, sillä ovat laskeneet että autoveron tuotto esityksen ansiosta noin €1,5 mrd vuositasolla. Sehän nyt ei satunnaista Mustangkuskia juuri auta. Jollakin tavalla ne maksut ja verot kerätään. Ellei muuten perusteita veronkorotuksille löydy, niin kutsutaan sitten veroja EKO-veroiksi tai EKO- maksuiksi, niin johan kansalaisten ryöstö on sallittua.
Lähetetty: 21 Loka 2005, 17:52
Kirjoittaja Dervish
Niin siis kieli perseessä ollaan EU'n kanssa kun pitää kuluttajilta riistää rahaa jne, mutta kun pitäisi autoverotusta tjms korjata alaspäin niin eipä se niin hätästä touhua enää olekaan jne...
Lähetetty: 21 Loka 2005, 18:58
Kirjoittaja veekoo
Voisivat ottaa jarjen kateen niinkuin taalla on tehty. Vaikka Kaliforniassa onkin maailman tiukimmat paastorajoitukset, ei vanhoja autoja kuitenkaan rangaista. Periaatteena on "Tehty mka tehty". Toisaalta taalla ei vanhoja autoja pahemmin ole liikenteessa poislukien juurikin kerailyautot. Vanhat romut on romutettu tai ajettu Meksikoon..
Kuitenkin. Mielestani tassa aiheessa olisi parempi kayttaa porkkanaa kuin keppia ja tehda uusien autojen ostaminen edullisemmaksi eika yrittaa rokottaa vanhoja autoja. Varsinkin verokertyman kannalta keppivaihtoehto olisi lyhytnakoista, silla ihmiset vain lopettaisivat ajamisen vanhilla romuilla (mika tietty tayttaisi ymparistonakokohdan) mutta verojen kertyminen loppuisi, jolloin pitaisi rokottaa uudempia autoja ja koko idea menisi metsaan. Ennemmin lasketaan uusien autojen veroa ja lisataan volyymia. Kulunut auto saastuttaa. Piste. Uusi auto Toimii ja on turvallisempi. Muilutetaan ennemmin vanhat romuratsunit vaikka ryssille.
Saas nahda kuinka kay. Tulipahan tilitettya ja ennustettua tulevaa.

Lähetetty: 22 Loka 2005, 17:31
Kirjoittaja Tarkkailija
Homma ei oikein toimi täällä, sillä verottaja on jääräpäinen ja liian ahne. Sinänsä on OK että pyritään puhtaampaan ympäristöön kaikin tavoin, mutta kuitenkin. Kaikki jotka ovat jollakin tavalla tutustuneet suomen autoverotusjärjestelmään ovat varmaankin yhtämieltä siitä, että ongelmia on, ja paljon. En jaksa tilittää sen enempää, katsotaan sitten myöhemmin, meneekö Musse säpäleiksi Arkadianmäen pihalla.
Mikäli rangaistusvero toteutuu täysimittaisena myös harrastepelien kohdalla, minusta tulee vannoutunut EKO- höpötysten vihollinen enkä tule sen jälkeen eläessäni panemaan tikkua ristiin paremman ympäristön puolesta. Verojen "ohjaavaan" vaikutukseen en jaksa uskoa, sillä verokertymän lisääminen tässä on kupletin juonena.
Lähetetty: 23 Loka 2005, 13:37
Kirjoittaja janne260
Tulikohan tästä muuten mainittua jo yli vuosi sitten kun oli ennakkotietoa asiasta. Silloin osa väestä ei voinut uskoa asian olevan mahdollistamahdollista.
Tässä nyt nähdään taas kerran että yhtälössa Suomi+ autot= kaikki mahdollista., ,väliaikaiseksi viiskymmenluvulla tullu autovero, väliaikainen käyttömaksu vuonna 1994 jne.
Lähetetty: 24 Loka 2005, 14:01
Kirjoittaja Tarkkailija
Niin, jos vero toteutuu meikälaisen kohdalla 700 eurona /yksilö vuositasolla, puhutaan 5x700 euron vuosikustannuksesta, mikäli kaikki autot pidetään kilvissä.
Taidan ostaa muiden tienkäyttäjien riesaksi sellaisen mopoauton käyttöautoksi, harrastepelit ajetaan siirtokilvillä tapahtumiin tai myydään /rekisteröidään ulkomaille.
Eiköhän sitä mopoautoakin saa säädettyä rivakammaksi

Lähetetty: 11 Marras 2005, 19:41
Kirjoittaja Tarkkailija
No niin, seuraava purnauksen aihe:
Suomi ei tue millään tavalla verohelpotuksin etanolin lisäämistä polttoaineisiin, vaan kaikki hinnanerotus tulee kuluttajan maksettavaksi.
Muualla EU-alueella etanolin lisäämistä tuetaan verohelpotuksin, ettei litrahinta nouse pilviin. Mutta eipä Suomessa. Voi kuulemma hyöty valua ulkomaille sanovat VV ministeriössä. Voi pyhä Sylvi.
Lähetetty: 13 Marras 2005, 18:29
Kirjoittaja janne260
rtm kirjoitti:No niin, seuraava purnauksen aihe:
Suomi ei tue millään tavalla verohelpotuksin etanolin lisäämistä polttoaineisiin, vaan kaikki hinnanerotus tulee kuluttajan maksettavaksi.
Muualla EU-alueella etanolin lisäämistä tuetaan verohelpotuksin, ettei litrahinta nouse pilviin. Mutta eipä Suomessa. Voi kuulemma hyöty valua ulkomaille sanovat VV ministeriössä. Voi pyhä Sylvi.
No tuossa aiassa ei valtio ole yksiin asialla. Hiljaisen hyväksyntänsä asialle ovat antaneet myös öljy-yhtiöt, etunenässä luonnollisesti isolta osin veronmaksajien omistama Neste-Oil.
Lähetetty: 14 Marras 2005, 17:22
Kirjoittaja Tarkkailija
Niin tottakai, maksumiehiä aina löytyy tavallisen kansan keskuudesta. On se vaan kumma, kun kaikki kansalaisen tulot pitää mennä asumiseen, työmatkoihin ja veroihin.
Tämä vissiin sitten tekee Suomesta maailman kilpailukykyisimmän maan (kun oikein on vertailujakin voitettu).
Kummallisinta tässä on se, ettei tätä kilpailukykyä pystytä kanavoimaan kansalaisten hyväksi, vaan hyöty valuu jonnekin muualle.
Perimmäinen kysymys onkin: Pitääkö valtio toimia sen kansalaisten hyväksi, vai pitääkö kansalaisest toimia valtion hyväksi?
Lähetetty: 14 Marras 2005, 17:23
Kirjoittaja Tarkkailija
Eipä asiat purnaamisella muutu, mutta purnaanpa kumminkin, se on vielä verotonta toimintaa.

Lähetetty: 14 Marras 2005, 19:23
Kirjoittaja Tahavo
Silloin pitää purnata kun on aihetta purnaukseen. Tämän viisauden sanoi kerran Törnin jääkäri Mauno Koivisto. Minä olen ainakin ottanut Manun neuvosta vaarin, kuten näköjään rtm:kin.
Lähetetty: 17 Marras 2005, 22:52
Kirjoittaja Tahavo
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 010#520010

Kohta yllytän itse itseäni kansalaistottelemattomuuteen!
Eiku hetkinen, mitäs toi nyt tarkoittaakaan

Lepo vaan siellä argadianmäellä! Pitänee ottaa tarkemmin selvää ennen pahempia purnauksia.