Sivu 1/1

Nastarenkaat 95 GT 5.0 manuaali

Lähetetty: 19 Loka 2005, 18:13
Kirjoittaja kuki
Lueskelin aiheesta aikaisempia keskusteluja enkä saanut päätöstä vielä tehtyä ja vielä kyselen mielipiteitä asiasta, koska ensimmäistä talvea GT:llä lähdetään ajamaan.

Tulkintani talviurheilusta GT:llä: painoa tarpeeksi takakonttiin, tervettä maalaisjärkeä ja HYVÄT nastarenkaat (+lohko- ja sisätilalämmittimet). Ajattelin ostaa 225/55/16 nastoilla. Aikaisemmissa keskusteluissa esiintyi viittauksia esim. 205/55/XX kokoihin. Talviajoa tulee sekä kaupungissa pääkaupunkiseudulla että matka-ajoa pohjoisempaan.

Jotkut ovat sitä mieltä, että nastarengas saisi olla kapeampi kuin kesärengas; kapeampi rengas saattaa syrjäyttää loskaa paremmin kuin leveä. Leveämpi nastarengas taas saattaa pitää paremmin lumisella tiellä suuremman kitkapintansa ansiosta. Mitä mieltä olette nastarenkaan koon vaikutuksesta pitoon erilaisissa olosuhteissa?

Lähetetty: 19 Loka 2005, 21:17
Kirjoittaja GT-350
Pääsee hyvin muuten kitkoillakin, ja ilman mitään takakonttipainoja. Itse ajan 205/55/16 vanhahkoilla kitkoilla ilman painoja ('80 Mustang) ja Jones taitaa mennä 94GT:llä samanmoisilla ilman lisäpainoja nou problemo...

Lähetetty: 21 Loka 2005, 10:24
Kirjoittaja veekoo
Jos aiot ajaa pois rannikkoseudun suolakylvyista, niin hommaa 205:t nastoilla. Ilman piikkeja ei paase jaalla edes tielta parkkiruutuun, jos nousua on enemman kuin 2.5cm auton mitalla...

Lähetetty: 21 Loka 2005, 11:17
Kirjoittaja hannu
Itse kaksi talvea ajaneena uusilla 225/55-16 kitkoilla, ei minkäänlaisia ongelmia.Auto 5,0 -91,5-v.manuaali.

P.S
renkaat olis myynnissä. :oops: :oops:

Lähetetty: 28 Syys 2007, 20:54
Kirjoittaja antti_a-86
itselläni on 225 50 17 nastarenkaat ja pitää järjettömän hyvin kertaakaan ei kiinni ole jäänyt ja kun on keulassa painoa valmiiksi niin vaikuttanee aikalailla pysähtymiseenkin perällä ei ole mitään

Lähetetty: 01 Loka 2007, 14:40
Kirjoittaja Juselius
Yhden talven ajelin -88 Gt:llä. Uudet nastat oli alla ja ei mitään ongelmaa. Perässä ei ollut mitään lisäpainoja.
Gummien leveys 205. Talvirenkaissa ei leveydestä ole muuta kuin haittaa. Nuo 205:set näyttikin ihan siedettävältä.
Oulussa ainakin on vielä talvisin lunta ja jäätä riittänyt, joten kunnolla tuli testattua.
Muuten kyllä laittaisin tehokkaampaan autoon kitkat. Aika nätisti sai suurimman osan ajasta ajella, jotta nastat ei saa liikaa kyytiä.

Eli kaiken tämän jaarittelun jälkeen totean, että laittaisin kitkat.

Lähetetty: 01 Loka 2007, 16:35
Kirjoittaja MouTine
Mimmonen tollanen SN95 on talviautona? Ei, en todellakaan aijo ajaa Cobrallani talvella, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen. Omani on ainakin toodella lämmin sisätiloiltaan. Mutta karmittomat lasit ja alustan koteloinnit askarruttaa.

Lähetetty: 01 Loka 2007, 16:53
Kirjoittaja musse67
MouTine kirjoitti:Mimmonen tollanen SN95 on talviautona? Ei, en todellakaan aijo ajaa Cobrallani talvella, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen. Omani on ainakin toodella lämmin sisätiloiltaan. Mutta karmittomat lasit ja alustan koteloinnit askarruttaa.
Ei mitään ongelmaa. Ainakaan täälä missä on talvella lunta. Moottorin lämmitin kun on kunnossa ja alusta suojattu, niin siinä se menee kuin muillakin autoilla. Pari talvea olen sn95:llä ajanut. Ekoilla pakkasilla ei california lämpöön tottuneet lukot oikein pelannu ja kuskin puolen ovi ei auennut. Mutkissa ja risteyksissä kun maltilla ottaa luisua, niin pysyy hanskassa.

Miten mä muistelisin että antti-a:n auto taisi viime talvena olla kerran poikittain ojassa... :wink:

Lähetetty: 02 Loka 2007, 15:20
Kirjoittaja Jones
MouTine kirjoitti:Mimmonen tollanen SN95 on talviautona? Ei, en todellakaan aijo ajaa Cobrallani talvella, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen. Omani on ainakin toodella lämmin sisätiloiltaan. Mutta karmittomat lasit ja alustan koteloinnit askarruttaa.
Ei mitään ongelmaa. Pari talvea olen päästellyt kitkoilla nyt tuli mahdollisuus kokeilla nastarenkailla. Vielä ei tiedä miten nastat toimii, varmaan ihan ok. Lukot on jäässä tietty kun on vähän alle nollan keli, siis usein täällä pääkaupunkiseudulla. Käyntiin on lähtenyt kovemmillakin pakkasilla, lämppäri on tehokas, pysyy lasit sulina. Tähän voisi kommentoida että, ettei kai se talvi ole ainoastaan suomalainen keksintö, käsittääkseni ei kai tuolla isonveden takana aina ajeta +30 auringonpaisteessa palmupuut vienosti tuulessa taipuen. :wink:

Nastarenkaat GT 5.0 manuaali

Lähetetty: 02 Loka 2007, 19:20
Kirjoittaja CFR-759
Kyllä pääsi erittäin hyvin -94 Cobrallakin kun alla oli 225/45x17
nastarenkaat. Toki toimiva lukko avittaa etenemistä.

Re: Nastarenkaat 95 GT 5.0 manuaali

Lähetetty: 03 Loka 2007, 10:34
Kirjoittaja Jones
kuki kirjoitti: Ajattelin ostaa 225/55/16 nastoilla. Aikaisemmissa keskusteluissa esiintyi viittauksia esim. 205/55/XX kokoihin. Talviajoa tulee sekä kaupungissa pääkaupunkiseudulla että matka-ajoa pohjoisempaan.?
Mulla olis vielä Bridgestone Blizzak:it myytävänä tuolla myydään osiossa...

Lähetetty: 16 Loka 2007, 10:35
Kirjoittaja antti_a-86
oisko nuo nyt olleet vääriä muistelmia? no kyllähän sitä tuli lähempänä kevättä pyörähdettyä penkassa sitä kun ei ole vielä oikein tottunut tuohon mussen vähäiseen kääntyvyyteen kun on aikaisemmat talvet tottunut volvolla ajeleen mutta eiköhän se siitä

Lähetetty: 18 Loka 2007, 20:04
Kirjoittaja Sulkava
meillä oli viime talvena alla uudet 205 leveet Nokian hakkapeliitat no 5 uusilla neliönastoilla eli uusin malli ja kyllä oli pitoa niin eteen kuin pysähdyksissä.

Ainakin maalla tarvii nastoja !!! varsinkin jos ajaa hiekkatiellä...se on talvella sellasessa jäässä ettei kitkoilla pääse ku ojaan :shock: muuten lohko+sisälämppäri+koko auto suojattu--nyt asenuksessa uudet sumarit ja lisäpitkät tälle talvelle.

eli kyllä sillä 5- tietä pääsee ihan mukavasti--joskin "maalla" kamppeet sovinnolla Broncoon--niin ei kotitietä tarvii alle metrin hangesta lingota.. :roll: ollenkaan... 8)

Lähetetty: 19 Loka 2007, 18:08
Kirjoittaja veekoo
Henkilokohtaisten havaintojen mukaan fjoordin kotiseudulla Michiganissa on ihan oikea talvi eika vaan parin kuukauden kosteampi vuodenaika.. :D Toki lukot ym on syyta rasvata ennenkuin se lukkosula jaa jumiin hansikaslooraan, mutta ennenkaikkea jaahdytysliemet kannattaa mittauttaa / vaihtaa. Niiden narahtaminen jaahan ei tule ekana mieleen kalifornian pojalle, joka voi hatapaissaan viskata sekaan 20% raakaa vetta huoltiksella... :roll: