Sivu 1/1

289 ja kyselyikä

Lähetetty: 14 Loka 2005, 10:30
Kirjoittaja Jone
Moi, noviisina kyselen tässä vähän pöhlöjä. :oops: Ostin hiljattain 64½ HT mussen jossa on 289 automaatilla ja kaks kurkkusella kaasarilla, joudun purkamaan koneen ku tekee painetta syyläriin, vesi häviää ja lämpöjä nostaa. Oisko syynä kannen tiiviste? Ajattelin että ois kiva saada hiukka tehoa lisää, joten millaisilla "palikoilla" kannattaisi aloittaa? Koodien perusteella kone on vuoden 66 fairlanen/torinon, onko tässä myllyssä mitään eroa alkuperäiseen? Oisko esim. hedman shortyt peltisarjoina sopivimmat tomaaatti lootan kanssa? Entä vaihto kireämpään nokkaan ja nelikurkkuseen kaasariin? Ajattelin kuitenkin tässä vaiheessa vielä ajella ko. koneella, vai oisko syytä vaihtaa isompaan? tajutonta tehopakkausta en tartte, mutta kuitenkin.
Entä mahtaisko kellään löytyä "viriosia" joutilaana kyseiseen mottiin?
Itseasiassa en ole koskaan ollu näitten kanssa missään tekemisissä aikaisemmin :(

Lähetetty: 14 Loka 2005, 11:27
Kirjoittaja Arto65FB
Jos tarkoitat, että löysit startin päältä C5AE tms ja siitä A:sta päätelit, että Torino/Galkkuna, niin voi olla tai ei. Tuo koodi tarkoittaa vain sitä, että koneen suunnittelun kustannukset ohjattiin isokoristen linjaan. Eli kone on voinut olla vaikka missä.

Kun kerran kone palastellaan, niin 4V+imusarjan vaihto ihan fiksua ja peltisarjoiksi laittaisin melkein mieluummin Tri-Yt kuin shortyt. Minulla on 600Vac Holley suht laihalla ensiöpuolella, Weiand 2-taso imis, Tri-Y sarjat ja luullakseni vakionokka. Kampiakselilla tehoa flektit ja laturit ym mukaanlukien melkein 230hp ja vääntökäyrä tasainen. Varttimaili on menty 2.79 perällä 15.2 ja matkalla kisapaikalle vei sellaista 10-11L/100km. Eli suht' pienillä muutoksilla saa sekunnin verran pois varttimailiajasta 2V-koneeseen verrattuna ilman, että käy rajusti lompakkoon.

Mutta kun kerran kannet on irti, niin niitäkin voi vähän porttailla.

Kun se nokkakin sieltä kerran helposti lähtee, niin voihan senkin vaihtaa.

Tai kansien porttaamisen sijasta alukannet ja paremmat renkaat ja jousitusta jämäköittää ja apurunkojen... ja olet samassa suossa kuin kaikki muutkin. :lol:

Lähetetty: 14 Loka 2005, 12:14
Kirjoittaja Mexico65
Vesi ongelmat johtuu hyvin todennäköisesti juuri kannentiivisteen vauriosta. Joudut purkamaan konetta jonkin verrana tiivisteen vaihtoa varten. Tämän operaation aikana limeisesti selviää myös koneen nykyinen konto männät ja sylinterit, joka voi aiheuttaa lisää töitä ja koko koneen joutuu purkamaan ja remontoimaan.
Perus kunnostuksen aikana voi hieman piristää alkuperäistä kokoonpanoa niikuin sanoit: imusarja, kaasari, pakosarjat ja nokka-akseli. Rahaa on kulutettu jo melkolailla 1500 - 3000€. Todennäköisesti tehot on kasvaneet noin 250 hevosvoimaan ja Mustangi tuntuu jo melko ripeältä.
Niin kuin Arto mainitsi kori ja jousitus ei vältämättä enää toimi halutulla tavalla varsinkaan kasvaneen tehon myötä. Joudut tässävaiheessa punnitsemaan mihin rahat sijoittaa joko koriin ja alustaan vai koneseen, mutta jos aikaa ja pätäkkää löytyy niin molempiin.
289 saataa riittää melko pitkälle (joidenkin mielestä vain startimoottoriksi), 300 - 350 hevosvoimaa täysin realistinen tavoite. Seuraava vaihe ilmeisesti stroukki sarja esim. 347 cid ja kunnon kannet niin nyt puhutaan jo 350 - 450 heppaisesta pikkulohkosta.
Päätä mitä haluat niin ratkaisu kyllä löytyy, tosin isolohko ei 64½-66 keulille ihan helpolla mene, katsastus mies ei ainakaan tykkää.

Lähetetty: 14 Loka 2005, 12:20
Kirjoittaja ac5
Joo niin taitaa useimmille käydä kesän ajojen jälkeen,et jos pikkasen laittais jne.Tuollahan myyntipalstalla löytyy käypää tavaraa ,vaik se 351 :roll: vain ajatus ei kehote.

Lähetetty: 14 Loka 2005, 12:27
Kirjoittaja HighPsi5O
Tuollahan näytti olevan myynnissä 351W moottori. Ehkä kannatta sitä kysellä. Tietenkin itse tekemällä oppii parhaiten, mutta joskus se tulee kalliiksi.

Muutenkin kannattaa lueskella tätä palstaa. Aika hyvin on moottorin virittelyä käsitelty täällä. Jos englanti taipuu niin linkkejä löytyy täältäkin eri Mustisivuille ja moottorin roplaamiseen liittyvää lukemista riittää noissa vaikka loppuvuodeksi. :D

Lähetetty: 14 Loka 2005, 16:14
Kirjoittaja Jone
Kiitosta vain neuvoista. Alustaa on laiteltu ed. omistajan toimesta tälleesti:(etujouset (lyh.+ jäykemmät), etuvakaaja jäykempi, PUR-puslat etupäässä,ylä- ja alatukivarret,Shelby-muutos, kaikki jarrusylinterit myös pääsyl. vaihd., kaikki jarruputket+letkut vaihdettu,classic KONIt ympäriinsä) Vielä asentamatonta osaa kuten uudet jouset ja vakaaja taakse, olis tarkoitus laittaa... Tietenki se 351 kone ois varmaan hyvä ja järkevin vaihtoehto, mutta kerkee varmaan menemään ennen kuin saa rahoja kasaan tähän hätään...no, pitää zoomata tilannetta :?

Lähetetty: 17 Loka 2005, 12:44
Kirjoittaja Mexico65
Jone kirjoitti:Tietenki se 351 kone ois varmaan hyvä ja järkevin vaihtoehto, mutta...
En henkilökohtaisesti pidä 351W konetta hyvänä saatika sitten järkevänä vaihtoehtona 64½:een. Koska tuo lisäpaino keulalla ei aiheuta muuta kuin ongelmia auton käsiteltävyyteen. Jos tehon lisäksi vältämättä haluaa kasvattaa kuutiotilavuuta niin 289 stroukattuna esim 331cid tai 347cid on ehdottomasti parempi ja järkevämpi vaihtoehto. Eikö noin 250-300 heppainen 289 olisi jo riittävä kadulle ja muihinkin rientoihin?

Lähetetty: 17 Loka 2005, 12:47
Kirjoittaja Jukka
457 kirjoitti:
Jone kirjoitti:Tietenki se 351 kone ois varmaan hyvä ja järkevin vaihtoehto, mutta...
En henkilökohtaisesti pidä 351W konetta hyvänä saatika sitten järkevänä vaihtoehtona 64½:een. Koska tuo lisäpaino keulalla ei aiheuta muuta kuin ongelmia auton käsiteltävyyteen.
Tämä olikin hyvä pointti.
Minkälaisia painoeroja noilla moottoreilla (289-302-351)on?
Alumiiniosillahan saa painoa pois mutta kuinka paljon eli onko varmaa tai punnittua tietoa?

Lähetetty: 17 Loka 2005, 14:54
Kirjoittaja Arto65FB
Jukka kirjoitti:
457 kirjoitti:
Jone kirjoitti:Tietenki se 351 kone ois varmaan hyvä ja järkevin vaihtoehto, mutta...
En henkilökohtaisesti pidä 351W konetta hyvänä saatika sitten järkevänä vaihtoehtona 64½:een. Koska tuo lisäpaino keulalla ei aiheuta muuta kuin ongelmia auton käsiteltävyyteen.
Tämä olikin hyvä pointti.
Minkälaisia painoeroja noilla moottoreilla (289-302-351)on?
Alumiiniosillahan saa painoa pois mutta kuinka paljon eli onko varmaa tai punnittua tietoa?
Tuosta linkistä löytyy useampiakin arvauksia
http://www.241computers.com/ford/Conten ... 30-38.html

Noin suurinpiirtein 289-302 460lbs ja 351W 525lbs ja 351C 550lbs.

Lähetetty: 18 Loka 2005, 00:16
Kirjoittaja Antti66HT
Itse en pidä sitä painoa niinkään ongelmana, mutta tilan puute ...tuttaa...

Paino eroa ei taida olla 10 kg, eli jos on akku vielä edessä niin sama vaikutus... Mulla akseli painot 720kg-600kg ,Mikäs Jyrillä on jakauma?
Tai joku muu, ajattelin etttä Jyri on käynyt puntarissa..

Eli Ahdasta on eikä mahdu kunnon sarjoja. Lisäksi hieman korkeampi, eli tulee kone pelti helposti vastaan imaria vaihtaessa...

Mulla on kone 1" alempana kuin vakio, eli sain sitten tapella kytkin vivustojen kanssa, eikä noi swappi sarjatkaan ihan itsestään sopineet...

Joutui esimerkiksi katkaisemaan noi ylätukivarren kiinnitys pultit mutterien vierestä...


Kuinkas monta muuta 351w:ia kerhossa on earlyn nokalla. Ihan vaan alkoi kiinnostamaan?

Lähetetty: 18 Loka 2005, 10:35
Kirjoittaja Mexico65
Mosse kirjoitti:Itse en pidä sitä painoa niinkään ongelmana, mutta tilan puute ...tuttaa...

Paino eroa ei taida olla 10 kg, eli jos on akku vielä edessä niin sama vaikutus... Mulla akseli painot 720kg-600kg ,Mikäs Jyrillä on jakauma?
Tai joku muu, ajattelin etttä Jyri on käynyt puntarissa..
Auton punnittu paino on 1324kg. Painojakauma on 56% etuakselilla 44% taka-akselilla ristipainojen ollessa luokkaa 52% oikea 48% vasen. Punnittu paino sisältää noin 30 kg polttoainetta. Todellinen kilpailutilanteen mukainen painon, johon kuuluu auton ja 50 kg polttoaineen lisäksi 85kg:n painoinen kuljettaja ja 5kg kilpavarusteita. Kokonaispainoksi tulee 1434kg. Painojakauma pysyy samana, sillä kuljettajan istuin sijaitsee lähes painopisteen kohdalla mutta ristipainot lähes 50 % / 50%

Lähetetty: 18 Loka 2005, 15:46
Kirjoittaja Antti66HT
457 kirjoitti:
Mosse kirjoitti:Itse en pidä sitä painoa niinkään ongelmana, mutta tilan puute ...tuttaa...

Paino eroa ei taida olla 10 kg, eli jos on akku vielä edessä niin sama vaikutus... Mulla akseli painot 720kg-600kg ,Mikäs Jyrillä on jakauma?
Tai joku muu, ajattelin etttä Jyri on käynyt puntarissa..
Auton punnittu paino on 1324kg. Painojakauma on 56% etuakselilla 44% taka-akselilla ristipainojen ollessa luokkaa 52% oikea 48% vasen. Punnittu paino sisältää noin 30 kg polttoainetta. Todellinen kilpailutilanteen mukainen painon, johon kuuluu auton ja 50 kg polttoaineen lisäksi 85kg:n painoinen kuljettaja ja 5kg kilpavarusteita. Kokonaispainoksi tulee 1434kg. Painojakauma pysyy samana, sillä kuljettajan istuin sijaitsee lähes painopisteen kohdalla mutta ristipainot lähes 50 % / 50%
Omani punnittu täydellä tankilla...

Perhana, ite joutuu laskemaan kilot... :P
eli 1324 x 0,56 = 741,44

Eli tuostahan voisi päätellä että toi 289/302 painaa enempi alu kansilla ??? 8)

Jyrillä on nuo turvakaaret, mitkä oletettavasti tekevät painoa. Itsellä vain 60x60mm palkista tehdyt etu ja takarungon yhdistäjät. Autossa on n.30 kg bitumi mattoa lattiassa...

Toiseksi, mulla puuttui takapenkki tuossa mittaus tilanteessa, mutta niin taisi puuttua Jyriltäkin? Mun recarot on myös aika kevyet, varsinkin jos vertaa alkuperäisiin. Jyrillä T-5, mulla Toploader..

Omani on hiekka puhallettu, eli vastaa kait kiihdytys autojen hapotus kevennyksiä??

Jyrillä konepelti kuitua, mulla taas nuo keulan PELLIT on repro kamaa, eli hieman ohuempiahan nuo on. Siinä varmaan suuremmat erot. ???

Koneeseen alumiinia kansiin niin sais 20kg painoa pois, eli alle 1300kg...700/600 54/46% ,about.

edit: Niin ja Jyri painaa 13 kg vähemmän, sillekin vois jotain tehdä... :?

Moro

Lähetetty: 18 Loka 2005, 20:46
Kirjoittaja 1223
Moro

Mä oon nyt kans taistellu ton early 351w yhdistelmän kanssa!
Nyt kun pitäis pistää toi gt-40 tyyppinen imari siihen niin se tulee reilusti läpi pellistä! Orkkis tyyppinen skooppi peittää ton, jos konetta sais hiukan vielä laskettua!

Mistä mosse sun koneen kiinnikkeet on? Ne kiinnostas nyt aika paljon ni ei tarvis hommata uutta imaria!!

Nyt kun rupeisin tekeen niin ostaisin uuden 302:sen us partsilta!!
Ja tekisin siitä vaikka sen joutuukin purkaan heti!

Lähetetty: 18 Loka 2005, 22:39
Kirjoittaja Antti66HT
Mulla on sekoitus, eli -64-alaosa ja -66-yläosa. En nyt muista kuolemaksenikaan kuinka päin ne pitää sekoittaa...

Aikanaan laitoin konetta paikalleen, ja totesin ettei -66 vuosimallin kumit jotka olin tilannut Niemensivulta ei oikein istunut, ja soittelin sitten hänelle (Tilanne: Lainatalli päiväksi, joka tarpeeksi korkea koneen nostoon, ja yllättäen Perjantai iltana ei palat sovi, no siinä sitten noin 20:06 soitto Niemensivun Sepolle, ja tietoa tuli, muistaakseni mulla on -64 mallin kiinnikkeet ja -66 kumit. SEppo tietää :oops:

Sain kuitenkin koneen paikalleen, ja tuuman alemmas. Kytkin vivusto vaan meni sitten vähän uusiks, mutta se on jo eri tarina se...