Sivu 1/2

Rengaspaineet

Lähetetty: 21 Heinä 2004, 23:43
Kirjoittaja Kristo
Minkäslaisia rengaspaineita olette käyttäneet vanhemmissa musseissa? Omani oli siis 65 ja hommasin just uudet 195/70R14 nakit ja nyt on vähän epävarmaa mitä pistää paineeksi. Käyttöohjekirjan arvot lienevät sen ajan gummeille joten ei viitsis soveltaa...

Lähetetty: 22 Heinä 2004, 01:23
Kirjoittaja Jukka
Kokeile 2,5 baria.

Tuon verran aikoinani laitoin vanhan Mustangin renkaisiin.
Rengaskoko oli 205/70-14.

Lähetetty: 22 Heinä 2004, 12:27
Kirjoittaja Kimi
Kokeile 2,5 baria.
Mä oon kans taipuvainen suosittelemaan tonsuuntaisia arvoja.
Kovaa ajettaessa voi hujauttaa vielä tilkan lisäilmaa - siis oikeasti kovaa ajettaessa.

Lähetetty: 22 Heinä 2004, 20:14
Kirjoittaja veekoo
Tehtaan tarrassa lukee 32-35 psi, mutta 2.5bar eli noin 37 psi on ollut mullakin aika hyvä. Tuo on siis tuoreemmalle 15-17" renkaalle. Netistä löysin joskus tuota pohtiessa keskustelua, että useimmat käyttävät 35-40 psi paineita. Rullaa paremmin jne.

Lähetetty: 23 Heinä 2004, 01:09
Kirjoittaja Jukka
VeeKoo kirjoitti:Tehtaan tarrassa lukee 32-35 psi, mutta 2.5bar eli noin 37 psi on ollut mullakin aika hyvä. Tuo on siis tuoreemmalle 15-17" renkaalle. Netistä löysin joskus tuota pohtiessa keskustelua, että useimmat käyttävät 35-40 psi paineita. Rullaa paremmin jne.
Tarkkailehan takarenkaita.
Saattaa olla että alkaa kulumaan keskeltä?
Jos näin käy niin lisää ilmaa.

Jos nyt oikein muistan niin laitoin 225/50-16 renkaisiin taakse 2,8 baria ja eteen 2,6 baria.
Tai ainakin jotain sinnepäin.

Lähetetty: 23 Heinä 2004, 01:26
Kirjoittaja veekoo
Jukka kirjoitti: Tarkkailehan takarenkaita.
Saattaa olla että alkaa kulumaan keskeltä?
Jos näin käy niin lisää ilmaa.

Jos nyt oikein muistan niin laitoin 225/50-16 renkaisiin taakse 2,8 baria ja eteen 2,6 baria.
Tai ainakin jotain sinnepäin.
Eli 38 psi eteen ja 40 taakse? Pitääpä tarkkailla, noi 235/45-17:t näyttää kyllä vähän tussuilta kun laittaa 37 psi joka puolelle.. Ja juu. Vähän jäi noi kivikautiset yksiköt päälle, kun tuli joskus hommattua sikäläinen mittari ja (täkäläistenkään) asemien mittareihin en oikein luota...

Lähetetty: 23 Heinä 2004, 01:35
Kirjoittaja Jukka
Nytpä heititkin hyvän huomion.
Huoltoasemien rengaspainemittarit.
Välillä tuntuu että niistä voi katella viikon lottonumerot.
Itse olen käynyt Euromasterissa rengaspaineita ihmettelemässä.Siellä on ainakin kalibroidut ja laadukkaat mittarit mihin voi luottaa.

Lähetetty: 23 Heinä 2004, 23:09
Kirjoittaja Mosse
hmm...

Q>Jukka:"Saattaa olla että alkaa kulumaan keskeltä? Jos näin käy niin Q>lisää ilmaa. "

Eli vähemmä? Alhainen paine, kuluu reunoilta, eiks ni.

Ite pidä 225-60-15 rinkuloissa 2,4 edessä ja 2,2 takana. Takapää kun on vähän kevyempi... Oon tavannu kokeilla lähinnä miten on hyvä ajella, en kulumisen mukaan. Profiili ja jopa valmistaja vaikuttaa.. Leveämpi rengas tietysti vaatii saman painoisessa autossa vähempi painetta.

Eli ei kun kokeilemaan...

Lähetetty: 25 Heinä 2004, 20:39
Kirjoittaja Jukka
Mosse kirjoitti:Leveämpi rengas tietysti vaatii saman painoisessa autossa vähempi painetta.

Eli ei kun kokeilemaan...
Kokeile vaan.
Onneksi en joudu maksamaan sun kokeiluja.
Meni nimittäin hiukan pieleen tuo sun teoriasi.

Lähetetty: 29 Heinä 2004, 17:50
Kirjoittaja Mexico65
Kadulle haetaan sopivat paineet juuri kyseiselle rengastyypille, merkille ja huomioiden auton paino ja ajotapa 2,0-2,5 bar.
Radalla 2,5 bar ja kunnes kumit ovat lämpimät 55-65C joko lisätään tai vähennetään painetta ja maisellaan mikä tuntuu parhaalta kellosta, mutta kuitenkin luokkaa 2,5 -2,8 bar tai jotain muuta.

Lähetetty: 29 Heinä 2004, 18:47
Kirjoittaja Mosse
Et sä Jukka varmaan oo ekana listalla jos haen rahoitusta rengaskokeiluihin. Ja onhan mulla tallissa ainakin taakse varalla uudet, joten älä oo huolissas... 8)

Mä näistä mitään tiedä, kunhan koitan opiskella mitä löydän.



http://hem.passagen.se/hemipanter/

Q:"
Friction area. A lot myths is circulating around tire dynamics. But theese are physical real life testings.

The figure below show tire contact area in kg per square cm. At a tire inflation pressure of 2kg/cm2, or 29psi and 500 kg (227p) of load, we got 1,9 kg per cm2 of area. If we lower the inflation to 1 kg/cm2, (14,5pis), the load per cm2 will be reduced to 1,42 kg/cm2. If we divided 500kg by 1,90kg/cm2 we get 263cm^2 printarea. When lower the pressure from 2 to1kg cm2, we got 500/1,42=352cm^2 print area. So, half the iflation pressure gives 34% larger contact patch. A note, the tire does not carry the same load over the contact area, and the contact area is not in direct proportion to inflation pressure. A big amount of the advantage of wider tires is that they should be used with lower pressure on the same car."

Aika mielenkiintoinen sivu muutenkin...

Lähetetty: 29 Heinä 2004, 19:19
Kirjoittaja Sami95GT
Tässä on nyt kyllä vähän ihmeteltävää molemmin puolin. Ensinnäkin kun renkaan kontaktipinta levenee, se myös pituussuunnassa pienenee (vähemmän renkaan muodonmuutosta -> vähemmän lämpöä -> suuremmat nopeudet). Oman perstuntuman mukaan en lähtisi leveämmille renkaille antamaan vähemmän painetta kuin kapeammillekaan renkaille. Matalamman profiilin renkaalla sivuseinämän lyhentyessä, sille tuleva rasitus, jonka paino vaikuttaa, kasvaa prosentuaalisesti vaikka muodonmuutos olisi mitoissa mitattuna sama.

Jukan teoria siitä mistä FunRunillakin väännettiin pikkutunneilla mmmuutaman oluen jälkeen, että liian vähäinen rengaspaine aiheuttaa renkaan keskiosan löystymistä, ja tämän seurauksena renkaan pyöriessä G-voima aiheuttaa taas pahemmin tien pintaa vasten hankaamisen -> kuluu keskeltä, ei ole noin yksinkertainen.

Ensinnäkin, oikeanlaisen rengaspaineen aiheuttama paineistettu ilmatyyny renkaan sisällä on ykköstekijänä auton painon kannattelemisessa. Jos rengaspaine vähenee, auton paino alkaa siirtymään yhä enemmän vanteen reunoja pitkin renkaan ripustukseen ja sivuseinämiin, jotka alkavat ottamaan vastaan tämän kasvavan taakan. Tästä johtuen normaalitilanteessa paino siirtyy renkaan teräsvöitä pitkin sivuseinämistä renkaan olkakohtiin, ja renkaat rupeavat kulumaan enemmän reunoilta kuin keskeltä. Ja etenkin ulkoreunoilta, koska kanttaillessa suurin paino ja rasitus kertyy kaarteen ulkokyljen puolen löysänä olevan renkaan ulkoreunalle.

Jos G-voimista halutaan renkaan muotoa muuttava tekijä samaan tapaan kuin kiihdytysautojen burnauksissa (joiden renkaat ovat ihan eri löysyysluokkaa), on renkaan pyörittävä jo melko hillittömiä nopeuksia. Kuitenkin mitä olen kauppakassini ajotietokonetta seurannut, niin Espoon (tai Tamperestin?) kaltaisessa maalaiskaupungissa suhatessa auton keskinopeus jää helposti 25-35km/h tuntumaan normaaliajossa. Nämä ei vielä ole sellaisia keskinopeuksia joilla voi odottaa renkaan kulumista enemmän keskeltä G-voimien painon vuoksi.

Hmm, jatketaanpas myöhemmin, nyt tuli kiirus.

Lähetetty: 30 Heinä 2004, 14:09
Kirjoittaja Mosse
Tarkoitus olisikin että kevyemmässä autossa rengas olisi saman muotooinen kuin raskaammassa. Eli paineen muutoksessa ei puhuta suurista muutoksista..

Lähetetty: 01 Syys 2005, 03:25
Kirjoittaja JaniC
Hommasin juuri 95' GTS:ään uudet kesärenkaat ja koko on sama mitä rekisteriotteessa lukee eli 245/45/R-17. Rengaspaineeksi ilmoitetaan hanskalokerossa 30PSI eli 2.1 bar ja rengasliikkeessä suosittelivat 2.5bar. Mikäs se oikea rengaspaine nyt sitten onkaan? Mitä olette käyttäneet? :(

Jani

Lähetetty: 01 Syys 2005, 07:56
Kirjoittaja GT-350
Mosse kirjoitti:So, half the iflation pressure gives 34% larger contact patch.
Tätähän voidaan koittaa sunnuntaina, tai siis ne voi koittaa kenellä on pito-ongelmia viivalla.