Sivu 1/1

MSD 6AL

Lähetetty: 07 Loka 2005, 19:28
Kirjoittaja Tarkkailija
Otsikon mukainen laite tuli laitettua, ja siihen kytkettyä Autometerin Sport Comp kierroskello.(impulssi boxista)
Ihmetyttää pikkuisen pientä kulkijaa, kun ennen Autometerin kellot näytti yleensä tarkkaa aikaa, eli viisari ei heilunut, vaikka miten huudatti.
Tässä nimenomaisessa kombinaatiossa osoitin heiluu plusminus 100-200 rpm kuten kiinalaisessa mittarissa konsanaan. Ei ehkä niinkään kierroksilla, mutta tyhjäkäynnistä aina noin 2000 asti.
Toinen ihmetyksen aihe on vedettäessä ihan tappiin:
Kierrosten mennessä täysvedossa yli 4-4500, osoitin alkaa hyppiä rajusti edestakaisin n 2000 ja 6000 välillä.
Boxissa on 6000 nasta, joten ei pitäisi kiertää enempää, ja viisari rätisee eestaas, eikä mitään tietoa oikeista rundeista. Ihan kuin tulisi jonkinlainen vastaimpulssi, joka puolestaan tilttaa mittariin.
Hitaasti nostettaessa kierroksia ja vauhtia, tätä ilmiötä ei ole, ainoastaan kaikki läpät auki vedettäessä. Onko kyseessä jokin kytkentävirhe tai temppu itse Mussen järjestelmässä? Ohjeiden mukaan mentiin asennuksessa, puola on Blaster 2. Vaikuttaako vääränlainen vastus tällätavalla, vai olisiko kyseessä boxin tai mittarin yksilövika? Virtalukon takana oleva vastuslanka on paikallaan, ja virta menee siitä läpi, boxi saa jännitteensä suoraan akusta.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa ilmiötä omassa pelissään?
Moottori ei pauku eikä vaikuta voimattomalta, vaikka mittari heiluu kuin käärmeen kieli.
Eniten pohdintaa aiheuttaa kysymys kipinän saannista tulpaan, eli syttyykö joka kerta. Jos kiekkamittari näyttääkin oikein ja boxi on sekaisin.
Oliko sulla 457 vastaavaa ongelma sen optisen lukijan kanssa, vai menikö kaikki niinkuin piti? Olisiko yhteensopivuusongelmia Cranen ja MSD'n välillä? Induktio-ongelma virranjakajassa vai risa kiekkamittari, vai risa 6AL, vai asentajan moka?

Lähetetty: 08 Loka 2005, 14:58
Kirjoittaja Mexico65
Ei mitään ongelmia.
Mutta mittari kiinalainen Autogage boxi Crane HI6 ja jakaja Crane optinen. Aikaisemmin samainen Autogage Fordin jakaja Cranen optisella systeemillä XR 700 + Crane HI6 boxi.

Lähetetty: 09 Loka 2005, 19:29
Kirjoittaja Tarkkailija
OK, jä vaihtoehdoksi viallinen 6AL tai Autometer. tai yhteensopivuusongelma Crane optinen + MSD. Koneen käynnissä ei ilmene häiriöitä, mutta impulssi kiekkamittariin on ilmeisesti sekaisin. No, talvi aikaa setviä. Pannuhuoneen puolella menee aika paljon uusiksi, joten eiköhän se siitä järjesty

Lähetetty: 10 Loka 2005, 07:44
Kirjoittaja Tapsa
Mittareista Autogage halvinversio Sport-comp keskihinta
Pro-comp kallein hinnaltaan
tyhjäkynnillä ilmenee myös AL-7 boxin kanssa heilumista
mutta kierroksila näyttää tasaisesti
Autogage näyttää kuulema liikaa +800rpm? ylä rekisterissä

vaeltaako sytkä dampperilla kun on kierroksia?
jompi kumpi on viallinen jos nin tekee...
yksi mittareistani Sport-comp tarvii lämmetä
enen kuin toimii, kylmänä mykkä
tärinä voi vääristää näyttöäkin , onko kiinnityksessä vaimennusta
tiettävästi al-6 ei tarvitse esivastusta
blaster-2 kyllä
kiteet ainakin näyttää testerillä lähes + - 10 rpm tarkkuksia
kokeile toisessä kombinaatiossa rundaria jos sama jatkuu
niin vikahan siellä on omassa ainakin luotan testeriin kierrosten
säädössä kuin rundimittariin näyttää muutkin mittarit pikkasen heittävän... autometerin laatu on mitä on... :?

Lähetetty: 10 Loka 2005, 09:57
Kirjoittaja Tarkkailija
Eipä ole ennen Autometer temppuillut, no, ellei saa toimimaan, niin mäkeen vaan ja VDO tilalle. Jenkkipoijan laatu ei ole enää mitä pitäisi. Kaikki muu autossa toimii kuin sveitsiläinen kello, myös sytkälukema dampperista, ei heilu eikä vaeltele. Kipinässä tai ajoituksessa ei ole ongelmia, käikki toimii.
Tyhjäkäynnillä heiluu Sport Comp myös AL6 kanssa, mutta kuten mainitset, osoitin on vakaa kun kierrokset nousee. Tämäkin on uutinen minulle, ennenvanhaan kyseiset mittarit näyttivät tasaista lukemaa.
Ongelmana on ainoastaan toi raju heiluriliike täysvedossa 2-ja 3 vaihteella. Värähtely on ehkä jotain 3-5 täyttä heiluriliikettä sekunnissa. Ja aina 2000-6000 välillä. Autossa ei ole mitään erikoisia ratkaisuja, eikä hilavitkuttimia, vaan aika pitkällä kokemuksella hyviksi havaittuja ratkaisuja.
Kyllä tämäkin ongelma aikanaan selviää, ajattelin vaan päästä helpolla foorumin kautta.
Ehkä vika on juuri kierroskellossa, täytyy asentaa toinen kello kokeilumielessä tilalle, niin siitähän se selviää. Ai tätä ikuista rahanmenoa. Ostakee hyvä 65 FB, ostakee :wink:

Lähetetty: 10 Loka 2005, 10:51
Kirjoittaja Mexico65
Tapsa kirjoitti: Autogage näyttää kuulema liikaa +800rpm? ylä rekisterissä
Mielestäni omani näyttää melko oikein, jos vertaa sytkäboksin rajoittajaan. Mutta silloin kun ajaa radalla on yksi lysti mitä mittari näyttää koska sitä ei kunnolla kuitenkaan kerkiä lukemaan. Hyvä jos vaihtovalo antaa jotain kehoitusta toimintaan.

Lähetetty: 10 Loka 2005, 11:56
Kirjoittaja HighPsi5O
Mulla näytti Autogagen 5" rundimittari yli 1000rpm heittoja noin 4000rpm kohdalla AL6:sen kanssa ja muutenkiin vatkasi edestakasin. Kerkisin vaihtaa piuhoja jne. ennen kuin päätin kysyä asiasta suoraan Autometeriltä. Pyysivät lähettämään mittarin suoraan tehtaalle USA:aan ja sitten lähettivät uuden tilalle. Seuraava kappale ei heittänyt kuin muutaman sata rundia 6000rpm kohdalla (dynossa tuli tutkittua), joten laadussa on toivomisen varaa. Oli siis ostettu Summitista, joten suomessa vaihto ei ollut mahdollinen. Kuluja tuli lisää noin 10Euroa postimaksusta.

Lähetetty: 10 Loka 2005, 12:11
Kirjoittaja kno1
HighPsi5O kirjoitti:Mulla näytti Autogagen 5" rundimittari yli 1000rpm heittoja noin 4000rpm kohdalla AL6:sen kanssa ja muutenkiin vatkasi edestakasin. Kerkisin vaihtaa piuhoja jne. ennen kuin päätin kysyä asiasta suoraan Autometeriltä. Pyysivät lähettämään mittarin suoraan tehtaalle USA:aan ja sitten lähettivät uuden tilalle. Seuraava kappale ei heittänyt kuin muutaman sata rundia 6000rpm kohdalla (dynossa tuli tutkittua), joten laadussa on toivomisen varaa. Oli siis ostettu Summitista, joten suomessa vaihto ei ollut mahdollinen. Kuluja tuli lisää noin 10Euroa postimaksusta.
Jos joku haluaa tarkistuttaa kierroslukumittarinsa, niin minä voin tehdä sen helposti pulssigeneraattorilla töissä. Hommaan ei tarvita kuin kyseinen laite ja virtalähde, niin homma on tehty varttitunnissa. Minä tarkistin omani viime talvena. Mittari on ikivanha Autometerin 3,5 tuuman halkaisijalla oleva kromattu mittari. Heitto oli lineaarisesti 1000-6000 alueella 100 kierrosta liian vähän. Jos itse mittari kiukuttelee, se näkyy varmasti myös tässä testauksessa. Muutoin vika löytyy muualta. Hyvin yleisesti k-mittarin raju heilahtelu normaalissa käytössä on viitannut jonkinasteiseen virranjakajan ongelmaan, jos mitään muita käyntihäiriöitä ei ole. Myös MSD:n mittarin ulostulo on mitattavissa, mutta se vaatii MSD testerin auton luo tai sitten laitteen toimittamisen minulle testiä varten. Tällä testauksella on siis mahdollista poissulkea vikapaikkoja kuten mittari, itse MSD-purkki jne. JOS vika löytyy itse purkista, se on mahdollista korjata allekirjoittaneen toimesta.

Lähetetty: 10 Loka 2005, 14:15
Kirjoittaja Tapsa
jep! Vanha kunnon 3,5" Cromikuorinen =metallia 80-luvulta
tuntuu toimivan moitteetta vähän joka kombinaatiossa
täytyy kalibroitavaksi järjestää uudempi 5" mittari jossain vaiheessa
:wink:

Lähetetty: 10 Loka 2005, 17:50
Kirjoittaja Tarkkailija
Ei minullakaan ole ennen ollut Autometerin kanssa mitään ongelmaa.
Miksi viisarilukema on kevyellä vedolla tasaisesti nouseva aina tonne 6000 kierrokseen asti, mutta sikapoljennassa mittari räksättää edestakaisin? Huudattaminen kevyellä kuormalla pitäisi olla virranjakajan näkökulmasta samanlaista kuin urut täysin auki vedettäessä. Jakajassa kun ei ole alipainesäätöä. Virranjakaja on kunnossa.
Moottori toimii moiteettomasti kaikissa olosuhteissa, ainakin korvakuulolla ja perstuntumalla arvioiden, sitäpaitsi kellon heitto on niin suuri, ettei se millään voi vastata moottorin oikeaa kierroslukua.