Sivu 1/1

IRS kit for 65-66-67... Mustang

Lähetetty: 04 Loka 2005, 17:38
Kirjoittaja Mexico65
IRS kit early Mustangiin.
Jos jotain muutakin kiinostaa niin tässä linkki.
http://www.dvsrestorations.com/aug03.htm
Pohdintaa...

Lähetetty: 13 Loka 2005, 12:19
Kirjoittaja Tapsa
Modifioille tässä hyvä esimerkki
kyllä ajo ominaisuudet paranee!
jos kerran muutellaan keulaa miksei myös perää... :wink:
asiallisesti toteutettuna ei pitäis leimassakaan olla hankaluuksia
ja turhia asiasta mainostamatta

Lähetetty: 13 Loka 2005, 12:29
Kirjoittaja Antti66HT
Niin... EIkös se jousitustyypin vaihto tullut kielletyksi jokin aika sitten, eli jäykkä akseli ja lehti jouset pysyvät :shock:

Lähetetty: 13 Loka 2005, 12:34
Kirjoittaja Tapsa
kyllähän sä tiedät että kaikki hauska on yleensä
kielletty? en ole varma tämän asian laillisuudesta mutta
onhan sitä ennekin... 8)

Lähetetty: 13 Loka 2005, 15:29
Kirjoittaja Arto65FB
Mosse kirjoitti:Niin... EIkös se jousitustyypin vaihto tullut kielletyksi jokin aika sitten, eli jäykkä akseli ja lehti jouset pysyvät :shock:
Jousitustyypin muutos on itse asiassa taas sallittu. Ollut jo öö pari?? vuotta.

MÄÄRÄYS
OHJE
Päivämäärä Nro
14.1.2004 10/208/2004
Sisältöalue
Toimivallan säädösperusta
LMp auton rakenteen muuttamisesta
(779/1998)
Kohderyhmät
Voimassaoloaika
14.1.2004
Kumoaa/muuttaa määräyksen/ohjeen
1580/204-99; 6.8.2000
Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta
(779/1998)
Seuraavassa ohjeita viitekohdassa mainitun liikenneministeriön päätöksen
(edempänä "päätös") soveltamiseksi.

11 § Akseliston muutokset

Mallisarjaan tarkoitettuina akseliston osina voidaan pitää esim. jousituksen korotus- tai madallussarjoja, ralliautojen säädettäviä tukivarsia (mukaan lukien ns. nelilinkkituennat) ja joustintukia, VW "Kuplan" säädettäviä etuakselistoja, "rodien" akselistomuutossarjoja, pick-upien akselistojen madallussarjoja jne., mikäli muutososat on tarkoitettu muutoksen kohteena olevassa automallissa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi. Yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi tarkoitettuina voidaan pitää esim. rallikilpailukäyttöön tarkoitettuja osia. Rata- tai kiihdytyskilpailukäyttöön taikka ns. off-road -käyttöön ilmeisesti tarkoitettujen osien soveltuvuudesta yleiseen tieliikenteeseen on tarvittaessa esitettävä esim. osien valmistajan lausunto.

Akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuina akselistorakenteen muutososina voidaan pitää esim. jäykällä vetävällä taka-akselilla varustettuihin autoihin tarkoitettuja yleismallisia neljästä pitkittäisestä tukivarresta ja poikittaistuesta koostuvia ns. nelilinkkituentasarjoja (yleiseen tieliikenteeseen soveltuvuudesta, sallitusta akselimassasta ja asennusmitoista on esitettävä tarvittaessa esim. osien valmistajan selvitys). Ns. ladder bar -tyyppistä tuentaa, joka ei salli akselin toispuolista joustoa, ei voida hyväksyä.

Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitystasojen välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen yhteydessä pienentyä enintään 100 mm).
5
Tehdasvalmisteisina osina voidaan pitää sarjatuotannonomaisesti (ts. ei yksin kappalein tai muutaman kappaleen erissä) valmistettuja osia, joiden valmistajalla voidaan katsoa olevan kyseisen tyyppisten osien valmistamiseen riittävä asiantuntemus ja kokemus.
Mikäli autoon vaihdetaan akselisto jarruineen, tulee ottaa huomioon myös 13 §:ssä mainitut jarrujen muuttamista koskevat ehdot.

Lähetetty: 14 Loka 2005, 10:15
Kirjoittaja Tapsa
Hyvä Arto! käväisit pykäläviidakossa tsekkaamassa
näin vähän arvelinkin asian laita on näin 8)