Sivu 1/1

Mitäs tähän sanotte ?

Lähetetty: 03 Loka 2005, 10:37
Kirjoittaja Masama
Nyt vaikkapa Ford Mustang GT 2005 Suomen rekisteriin!
[19.09.2005] (http://www.spinneri.fi)

Nyt se on sitten mahdollista; yksityishenkilö ja/tai yritys saa poikkeusluvan turvin rekisteröidä omaan käyttöönsä tulevan ajoneuvon, vaikka kyseisellä ajoneuvolla ei olisikaan EU-tyyppihyväksyntää. Poikkeuslupaa voidaan käyttää maksimissaan yhteen ajoneuvoon per ajoneuvoluokka per kalenterivuosi.
Lisätietoja poikkeusluvista löydät AKEn nettisivuilta.
http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=293

Lähetetty: 03 Loka 2005, 14:18
Kirjoittaja jari
Sanon että uskon sitten kun näen... Spinnerin jutun ja AKEn sekavien ohjeiden perusteella hommassa on edelleen aika monta muttaa. Toivotaan toivotaan...

Lähetetty: 03 Loka 2005, 14:42
Kirjoittaja Arto65FB
Eikös tuo poikkeuslupa-teksti ole ollut jo pitkään tuon näköinen. Viranomaisilla on ollut kansallinen mahdollisuus antaa yksittäistuontilupia vaikka ei olisikaan EY-hyväksyntää, mikäs siinä suhteessa olisi muuttunut. Muut maat antavat, Suomi ei.

Siitä löytyy mainio kappale

"Poikkeusluvan myöntäminen ajoneuvon tai komponentin hyväksyntävaatimuksesta edellyttää hyväksynnän edellytyksenä olevien teknisten vaatimusten täyttymistä. Tämä voidaan osoittaa tutkimuslaitoksen testiraportilla tai muulla vastaavalla Ajoneuvohallintokeskusta tyydyttävällä tavalla. Viittaus esimerkiksi toisen EU-maan kansalliseen poikkeusmenettelyyn tai yhdysvaltalaiseen turvallisuussääntöön ei yksinään ole riittävä osoitus vaatimusten täyttymisestä. Aikaisemman, lievemmän hyväksyntätason täyttyminen ei myöskään riitä. "

Lähetetty: 06 Loka 2005, 21:40
Kirjoittaja veekoo
Arto65FB kirjoitti:Eikös tuo poikkeuslupa-teksti ole ollut jo pitkään tuon näköinen. Viranomaisilla on ollut kansallinen mahdollisuus antaa yksittäistuontilupia vaikka ei olisikaan EY-hyväksyntää, mikäs siinä suhteessa olisi muuttunut. Muut maat antavat, Suomi ei.

Siitä löytyy mainio kappale

"Poikkeusluvan myöntäminen ajoneuvon tai komponentin hyväksyntävaatimuksesta edellyttää hyväksynnän edellytyksenä olevien teknisten vaatimusten täyttymistä. Tämä voidaan osoittaa tutkimuslaitoksen testiraportilla tai muulla vastaavalla Ajoneuvohallintokeskusta tyydyttävällä tavalla. Viittaus esimerkiksi toisen EU-maan kansalliseen poikkeusmenettelyyn tai yhdysvaltalaiseen turvallisuussääntöön ei yksinään ole riittävä osoitus vaatimusten täyttymisestä. Aikaisemman, lievemmän hyväksyntätason täyttyminen ei myöskään riitä. "
Riittaisikohan kirje Valmistajan Taholta? VTT tulee ainakin kalliiksi, se on varma...

Lähetetty: 07 Loka 2005, 10:33
Kirjoittaja KTM
veekoo kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:Eikös tuo poikkeuslupa-teksti ole ollut jo pitkään tuon näköinen. Viranomaisilla on ollut kansallinen mahdollisuus antaa yksittäistuontilupia vaikka ei olisikaan EY-hyväksyntää, mikäs siinä suhteessa olisi muuttunut. Muut maat antavat, Suomi ei.

Siitä löytyy mainio kappale

"Poikkeusluvan myöntäminen ajoneuvon tai komponentin hyväksyntävaatimuksesta edellyttää hyväksynnän edellytyksenä olevien teknisten vaatimusten täyttymistä. Tämä voidaan osoittaa tutkimuslaitoksen testiraportilla tai muulla vastaavalla Ajoneuvohallintokeskusta tyydyttävällä tavalla. Viittaus esimerkiksi toisen EU-maan kansalliseen poikkeusmenettelyyn tai yhdysvaltalaiseen turvallisuussääntöön ei yksinään ole riittävä osoitus vaatimusten täyttymisestä. Aikaisemman, lievemmän hyväksyntätason täyttyminen ei myöskään riitä. "
Riittaisikohan kirje Valmistajan Taholta? VTT tulee ainakin kalliiksi, se on varma...
Valmistaja ei sitä todennäköisesti anna. Ford ohjaa paikallisen maahantuojan/virallisen edustajan pakeille. Suomessa tämä on sitten Ford Oy vai oliko peräti Oyj. Siellä on taas kanta ollut pitkään, että me ei tuoda US-Fordeja maahan ja me voida antaa todistusta. Oikeasti kukaan ei halua itseään liriin vetämällä nimensä paperiin. Periaatteessa mitään seuraamuksia ei nimen kirjoittajalle ole asiasta, mutta jos jotakin sattuu ja tulee raatoja niin ongelmat alkaa. Sitten saatetaan tutkia miten tämä auto on saatu rekisteriin ja löytyy todistus jolla esim. Hoppa Oy:n inssi todistaa auton täyttävän normit. Joku vahinkotarkastajien jeffe Alamölö sitten sanoo ettei korvata kun se menikin ruttuun ja tappoi ihmisiä. Mistä etsitään syyllistä? Ainakin Hoppa Oy:n inssillä on työpaikka löysässä tämän jälkeen.

Lähetetty: 07 Loka 2005, 14:22
Kirjoittaja Mussemaan
AKE poikkeuslupaosaston päällikkö A Malkamäki

a) ei tajua autoista eikä niiden tekniikasta yhtään mitään
b) eikä yleensäkään osaa ajatella mitään käytännöllisesti
c) ei ota yksityisten ihmisten järkeenkäypiä perusteluita kuuleviin korviinsa
d) ei myönnä poikkeuslupia vaikka mikään laki ei sitä estäisi "kun meillä nyt on tällainen käytäntö" sanoi puhelimessa


nimim:
Valitukseni johdosta liikenneministeriö teki kyselyn AKElle eräästä poikkeusasiasta ajoneuvon rakenteelle. Koski lähinnä DOT -valoja.
Sain taannoin postia itse Liikenneministeriltä ja tulos oli puhdas nolla:
Vastauksena kyselyyn AKEn lakiin perustumattomista käytännöistä (maalaisjärjellä ajatellen aukottomine perusteluineen) sain vastauksena suoran lainauksen poikkeuslupalaista, eli siis juuri siitä asiasta minkä AKEn tulkintoja alun alkaen kyseenalaistinkin... :shock: :shock: :evil: