Sivu 1/1
"Kuusvitosen" mysteerijarrusatulat
Lähetetty: 13 Kesä 2024, 23:06
Kirjoittaja LSHT
Kuusviitoseni etujarruja piti vähän herkistellä, kun eivät ottaneet ihan tasaisesti. Jarrut ovat nelimäntäiset, mutta yllätyksekseni eivät Mustangin alkuperäiset ainakaan, sillä satulan paketoivat pultit olivat milliset (ja lujuudeltaan 10.9). Riittäisikö jollain tietämys? Satuloissa lukee nurhuisesti *SR* (tähtien kirjaimista en saa selvää) ja 4400/1. Yritin googlata, mutta järki loppui ennen kuin vastausta löytyi. Liitteenä on kuvamateriaalia. Ehkäpä joku autoni edellinen omistaja tunnistaa jarrut ja tietää lisää. Ainakin yksi uusi mäntä tekis mieli ostaa...
Re: "Kuusvitosen" mysteerijarrusatulat
Lähetetty: 14 Kesä 2024, 10:36
Kirjoittaja Kankkis
Laitatko yleis kuvia satuloista, helpottaa tunnistusta.
Itsellä 66 mallissa jenkki granadan spindlet ja levyjarrut
Re: "Kuusvitosen" mysteerijarrusatulat
Lähetetty: 14 Kesä 2024, 11:27
Kirjoittaja LSHT
Tässä on vähän lisäkuvia mysteerin ratkomiseksi.
Ilmausruuvit oli kummallakin puolella 10 mm kannalla, ei siis ⅜" kuten rummuissa takana.
Re: "Kuusvitosen" mysteerijarrusatulat
Lähetetty: 14 Kesä 2024, 11:53
Kirjoittaja Kankkis
Olisko tuon laiset mitkä tuossa setissä
Re: "Kuusvitosen" mysteerijarrusatulat
Lähetetty: 14 Kesä 2024, 13:45
Kirjoittaja LSHT
Tosi paljon on samaa näköä ainakin, mut jarrupaloja pitävät pellinkappaleet on vähän erilaiset.
Mun jarrupalat muuten näytti ihan samoilta kuin Scott Draken palat (ainakin jos oikein US-Partsin sivuilta vakoilin).
Re: "Kuusvitosen" mysteerijarrusatulat
Lähetetty: 06 Heinä 2025, 12:18
Kirjoittaja LSHT
Palataan näihin jarruihin vielä vuoden tauon jälkeen. Perjantaina huomasin, että jarrupoljin liikkuu liian pitkän matkan, eikä jarruissa ollut täyttä tehoa. Poljinta painamalla pedaali liikkui kyllä ja meni pohjaankin, mutta vähän liian kevyellä poljinvoimalla. Painamalla pohjaan ei edes renkaat vinkuneet asfaltilla, mutta "suoralla potkulla" vinkuivat. Poljin ei pakene jalan alta, eli todennäköisesti jarruputket ovat ihan ehjät. Pääsylinterissä oli nestettä reilusti, ja nesteet on vaihdettu vain vuosi sitten.
Voisivatko mäntien tiivisteet falskata? Onko pääsylinteri entinen? Edessä on siis levyt ja takana rummut, tehostinta ei ole. Jarrut ovat yksipiiriset. US-Partsissa olis järkihintaiset jarrusatulat myynnissä, ja meinaan todennäköisesti käydä ne sieltä ostamassa. Nykyisen kanssa ihan samalta näyttävä pääsylinterikin siellä on kaupan, joskin siinä lukee, että se olisi tehostimelle tarkoitettu.
Tuleeko jotain hemmetin hyviä ajatuksia mieleen? Koska auto on manuaalilootalla, ei tehostinpaketteja ole kovin helposti tyrkyllä. Tehostamattomat jarrut ovat sinänsä ihan hyvät mulle – jarrua vain pitää painaa kunnolla.
Re: "Kuusvitosen" mysteerijarrusatulat
Lähetetty: 06 Heinä 2025, 20:31
Kirjoittaja Arto65FB
Jos tiivisteet falskaa, niin pitäisi näkyä fläkkiä. Pääsylinteri voi falskata ilman vuotoja. Vaihda samantien kaksikammionen pääsylkkä. Minustakaan 65 levyjarrullinen ei tarvitse tehostinta. Pääsylkkään 15/16 tuumaa mäntä, niin antaa hyvin painetta.
Re: "Kuusvitosen" mysteerijarrusatulat
Lähetetty: 06 Heinä 2025, 21:39
Kirjoittaja LSHT
Joo, tarvii aamulla käydä US-Partsissa ja vähän udella, mitä niillä on hyllyssä. Ja ehkä käyn Southwest Tradessa kans ja soitan Trade Partsiin. Kaksipiirinen sylinteri oli kyllä kärkipäässä mielessä, jos vain sopiva löytyy. Kerkiin varmaan puolen viikon kohdalla purkuhommiin, ni sit tietää vähän enemmän. Pääsylkän ja satuloiden (ja jarrupalojen) vaihto on ihan hyvää hoivaa autolle muutenkin, eikä hinnat näyttäneet olevan pahoja – kunhan kaikki roippeet vain löytyvät hyllystä, eikä tarvii tilata merten yli.
Re: "Kuusvitosen" mysteerijarrusatulat
Lähetetty: 07 Heinä 2025, 15:10
Kirjoittaja LSHT
Osa kamoista löytyi US-partsin hyllystä ja osa Trade Partsilta. Hyvin sai taas tarvikkeita kotimaasta. Jospa viikonloppuna ois taas hyvät jarrut autossa.
Re: "Kuusvitosen" mysteerijarrusatulat
Lähetetty: 12 Heinä 2025, 13:00
Kirjoittaja LSHT
Nyt on jarrut paikoillaan ja miellyttävä poljintuntuma. Vähän on vielä tasapainon säätöä edessä (tai siis takana), mut muuten uskaltaa taas ajella.
Jygelle kiitokset henkisestä tuesta ja Trade Partsille sekä US-partsille syvä kumarrus hyvästä palvelusta.
Vanha jarrupääsylinteri on vielä vapaana lepäämässä metallinkeräysastiassa hetken, jos joku sen haluaa kunnostaa. Noutokoordinaatit saa kysymällä. Postiin en sitä saastaista möykkyä laita.