Manuaalin ykkönen jää jumiin
Lähetetty: 28 Huhti 2024, 12:20
Kyse siis mun farkun laatikosta mikä on ratti manuaali ja vm.-63 laatikko. Auto on se -61 ranch wagon. Eilen piti ajaa leimalle 1 :sellä, kun jäi jumiin. Sitten kun oli jäähtynyt konttorin pihassa 15-20 min niin irtosi ja löytyi taas kaikki vaihteet. Leima muuten tuli. Kotiin mennessä loppupäässä jäi taas jumiin.
Öljyt on vaihdettu bilteman vanhoihin autoihin tarkoitetuun vaihteisto öljyihin olikohan vihreä purkki (nyt en ulkoa muista tarkkaa merkintää).
Vika kuitenkin tulee näin. Ykkönen menee rattivivusta vain puoliksi päälle ja se on siinä. Ei siis jumita vivuista tai muusta, vaan tuntuu jäävän jumiin laatikon sisältä. Irtoaa kun jäähtyy tarpeeksi. Vähän ehkä meinaa myös pakin päälle meno temppuilla, mutta ei ole mennyt siis muut vaihteet jumiin. Ainakaan mitä tuossa katsastus reissulla ajoin n.10 km.
Omasta mielestä vaikuttaa mekaaniselta vialta laatikon sisällä. Voiko olla öljystä johtuva? Esim. syncrot nappaa kiinni ennen aikojaan ja jää jumiin. Millainen öljy tuon ikäisessä jenkki laatikossa pitäisi olla? En oikein selvää vastausta netistä löytänyt. Voisko nuo bilteman öljyt olla kuitenkin vääränlaiset ja aiheuttaisi vian? Olis ihan mukava cruisailla tuoreella leimalla, ellei olisi pelkona loota jumi.
Laatikkossa on kansi yläpuolella mikä aukeaa ja vivut sivulla. 3 vaihteinen. Ilmeisesti tätä mallia on ollut myös ylivaihteella.
Öljyt on vaihdettu bilteman vanhoihin autoihin tarkoitetuun vaihteisto öljyihin olikohan vihreä purkki (nyt en ulkoa muista tarkkaa merkintää).
Vika kuitenkin tulee näin. Ykkönen menee rattivivusta vain puoliksi päälle ja se on siinä. Ei siis jumita vivuista tai muusta, vaan tuntuu jäävän jumiin laatikon sisältä. Irtoaa kun jäähtyy tarpeeksi. Vähän ehkä meinaa myös pakin päälle meno temppuilla, mutta ei ole mennyt siis muut vaihteet jumiin. Ainakaan mitä tuossa katsastus reissulla ajoin n.10 km.
Omasta mielestä vaikuttaa mekaaniselta vialta laatikon sisällä. Voiko olla öljystä johtuva? Esim. syncrot nappaa kiinni ennen aikojaan ja jää jumiin. Millainen öljy tuon ikäisessä jenkki laatikossa pitäisi olla? En oikein selvää vastausta netistä löytänyt. Voisko nuo bilteman öljyt olla kuitenkin vääränlaiset ja aiheuttaisi vian? Olis ihan mukava cruisailla tuoreella leimalla, ellei olisi pelkona loota jumi.
Laatikkossa on kansi yläpuolella mikä aukeaa ja vivut sivulla. 3 vaihteinen. Ilmeisesti tätä mallia on ollut myös ylivaihteella.