Tervehdys!
Erilaisten tekniikkamurheiden yllättäessä sormet hakeutuvat näppäimistölle ja apua
kysytään kokeneemmilta harrastajilta; niin on asianlaita nytkin.
Kysymys : Osaisiko joku neuvoa ohjauspylvään yläosan (lukkosylinteri, lukitusmekanismi, johtosarja) korjaamisessa tai koko ohjauspylvään + em. osien vaihtamisessa? Auto on Mustang HT 302 -70 C4 laatikolla.
Lyhyt taustatarina : Virtalukon pohjassa (johtosarjassa) on ollut jo valmiiksi vikaa, sillä olen joutunut asentamaan
on/off – katkaisijalla varustetun johdotuksen suoraan akulta puolalle. Ilman tätä syöttövirtaa auto ei käynnisty eikä
pysy käynnissä.
Seuraavaksi alkoi takkuilemaan auton sammutus (normaalisti virrat pois avaimesta ja kytkimestä puolalle menevä virta pois),
vaihde jumittui P-asentoon ja virtalukko hajosi. Nyt ihan viimeisessä vaiheessa rattilukkokin kiukutteli.
Vaihdoin virtalukon, mutta em. käynnistys ja sammutusmurheet jatkuivat edelleen. Johtosarja (ignition assembly) on hankittu,
mutta kun otin rattiputken päällä olevat suojamuovit pois, niin totesin 70-malliseen myydyn johtosarjan olevan väärän mallinen.
Se on liian lyhyt ja auton johtosarjaan tuleva liitin on erilainen kuin mikä autossa on (internet tietää kertoa, että 70-mallisessa olisi ilmeisesti ihan omanlaisensa johtosarja….)
No, joka tapauksessa käsillä on nyt siis pientä ja vähän suurempaakin murhetta, ja niinpä vakavasti pohdin vaihtoehtona, että uusin
koko rattiputken (+kiinnityksen), niin saan toivottavasti edellä kerrotut ongelmat kerralla korjattua.
Mutta jos jollakin olisi kokemusperäistä vinkkiä, neuvoa, varoitusta tai ohjetta edellä kerrotun aiheen tiimoilta, niin mielelläni kuulisin niistä, ennen kuin kolautan oman varpaani kiveen.
Reipasta alkavaa syksyä toivottaa
-Mika-
Seinäjoki
0400 502005
Ohjauspylvään (rattiputken) korjaus tai vaihto ** Mustang HT 302 -70
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1192
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Ohjauspylvään (rattiputken) korjaus tai vaihto ** Mustang HT 302 -70
Viittaisi kyllä siihen virtalukon pohjaan, että siellä ei kytkeydy virrat oikein. Ja uudessa johtosarjassa kulkeeko virrat samoin kuin entisessä? Oikea sarja siinä kyllä olisi hyvä olla. Saako vaihdettua oikeaan sitä väärää? Entä laatikon kupeessa oleva neutral safety switch (tämäköhän se nimi oli). Onkohan se ehjä? Mulla löytyy räjäytys kuva tuohon rattiputkeen, jos auttaa asiaa.
T: Mika
T: Mika
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Re: Ohjauspylvään (rattiputken) korjaus tai vaihto ** Mustang HT 302 -70
Terve!
Kiitos kaimalle kommenteista
Olet siinä aivan oikeassa, että juurisyy on siinä virtalukon pohjassa, sillä kun sain taisteltua
rattiputken suojana olevan muovikauluksen, niin kävi ilmi, että sen alla oleva "ignition
assembly" eli virtalukon pohja oli lähes kahtena kappaleena.
No siihen ensiavuksi sitten pari nippusidettä, mutta rikki mikä rikki.
Tuohon 1970-malliseen ei vain ole tarjolla vuosimallin mukaista osaa, joten nyt on käytettävä
sitä hankittua "1970" - malliseen myytyä palikkaa ja Cougar - keskustelupalstalta (tjsp) löytynyttä
ohjetta vanhan johtosarjan yhdistämiseksi siihen. Ei ole rakettitiedettä sellaiselle joka osaa.
** https://www.themustangshop.ca/product/12808004/658192#
No joo, 1970-mallin Cougarissa on samanlainen virtalukon pohja, mutta eihän niitäkään ole
missään... siksi sieltä tuon ohjeen löysinkin.
Sen verran viriteltiin, että otettiin pois käytöstä se vaihdelaatikon "neutral safety switch" (tjsp),
jotta autoa voi tarvittaessa siirtää ja ajaa. Se ei sinänsä ole ongelma, kun tuolla ei aja kukaan
muu kuin minä, joten vaihde päällä käynnistäminen ei ole oikeastaan riski.
Rahallahan tuosta selviää; sen kun tilaa uuden rattiputken ja tarvittavat nippelit, niin ongelma
on (todennäköisesti...) pois, mutta moisen homman kustannus on helposti 1000 €, eikä 2000 €
kuluttaminenkaan ole vaikeaa.
Internetistä löytyy toki rattiputken räjäytyskuvia (steering column diagram) ja jopa videoklippi
miten tuo puretaan...
**
**
** keskustelua ja kuvat aiheesta : https://www.vintage-mustang.com/threads ... n.1203333/
... mutta jos sinulla on hyvä räjäytyskuva tuosta rattiputkesta, niin kiitos, mielelläni sen tsekkaan - KAIKESTA on apua.
>>> mika.piirto(tähän sähköpostimerkki)pp.inet.fi
Ajokautta on vielä jäljellä, joten katsotaan miten tästä selvitään - kuittailen tähän tarinaa, kunhan
homma etenee.
Ensimmäinen työ on tavalla tai toisella korjata tuo virtalukon pohja.
Reipasta alkavaa syksyä!
-Mika-
Kiitos kaimalle kommenteista
Olet siinä aivan oikeassa, että juurisyy on siinä virtalukon pohjassa, sillä kun sain taisteltua
rattiputken suojana olevan muovikauluksen, niin kävi ilmi, että sen alla oleva "ignition
assembly" eli virtalukon pohja oli lähes kahtena kappaleena.
No siihen ensiavuksi sitten pari nippusidettä, mutta rikki mikä rikki.
Tuohon 1970-malliseen ei vain ole tarjolla vuosimallin mukaista osaa, joten nyt on käytettävä
sitä hankittua "1970" - malliseen myytyä palikkaa ja Cougar - keskustelupalstalta (tjsp) löytynyttä
ohjetta vanhan johtosarjan yhdistämiseksi siihen. Ei ole rakettitiedettä sellaiselle joka osaa.
** https://www.themustangshop.ca/product/12808004/658192#
No joo, 1970-mallin Cougarissa on samanlainen virtalukon pohja, mutta eihän niitäkään ole
missään... siksi sieltä tuon ohjeen löysinkin.
Sen verran viriteltiin, että otettiin pois käytöstä se vaihdelaatikon "neutral safety switch" (tjsp),
jotta autoa voi tarvittaessa siirtää ja ajaa. Se ei sinänsä ole ongelma, kun tuolla ei aja kukaan
muu kuin minä, joten vaihde päällä käynnistäminen ei ole oikeastaan riski.
Rahallahan tuosta selviää; sen kun tilaa uuden rattiputken ja tarvittavat nippelit, niin ongelma
on (todennäköisesti...) pois, mutta moisen homman kustannus on helposti 1000 €, eikä 2000 €
kuluttaminenkaan ole vaikeaa.
Internetistä löytyy toki rattiputken räjäytyskuvia (steering column diagram) ja jopa videoklippi
miten tuo puretaan...
**
**
** keskustelua ja kuvat aiheesta : https://www.vintage-mustang.com/threads ... n.1203333/
... mutta jos sinulla on hyvä räjäytyskuva tuosta rattiputkesta, niin kiitos, mielelläni sen tsekkaan - KAIKESTA on apua.
>>> mika.piirto(tähän sähköpostimerkki)pp.inet.fi
Ajokautta on vielä jäljellä, joten katsotaan miten tästä selvitään - kuittailen tähän tarinaa, kunhan
homma etenee.
Ensimmäinen työ on tavalla tai toisella korjata tuo virtalukon pohja.
Reipasta alkavaa syksyä!
-Mika-
Re: Ohjauspylvään (rattiputken) korjaus tai vaihto ** Mustang HT 302 -70
Terve!
On se muuten kumma juttu, että kun rikkinäisen osan tilalle vaihtaa ehjän osa,
niin taas kaikki toimii....
Kovin pitkää testilenkkiä en tehnyt, mutta pikatestauksen perusteella tuon virtalukon
pohjan (ignition assembly) vaihtaminen auttoi käynnistymiseen, käynnissä pysymiseen,
sammumiseen sekä itse virtalukon toimintaan.
Vinkiksi muille 1970-mallisen auton omistaville....tuohon malliin EI löydy oikeaa osaa,
mutta uudemmasta sen saa tehtyä siten, että uuteen osaan liitetään vanhan osan
johdot ja liitin. Sinänsä ihan simppeli ja selvä juttu nyt kun se on tehtynä; tosin eihän tämä
aina näin helposti mene.
Reipasta alkanutta syksyä kaikille!
-Mika-
On se muuten kumma juttu, että kun rikkinäisen osan tilalle vaihtaa ehjän osa,
niin taas kaikki toimii....
Kovin pitkää testilenkkiä en tehnyt, mutta pikatestauksen perusteella tuon virtalukon
pohjan (ignition assembly) vaihtaminen auttoi käynnistymiseen, käynnissä pysymiseen,
sammumiseen sekä itse virtalukon toimintaan.
Vinkiksi muille 1970-mallisen auton omistaville....tuohon malliin EI löydy oikeaa osaa,
mutta uudemmasta sen saa tehtyä siten, että uuteen osaan liitetään vanhan osan
johdot ja liitin. Sinänsä ihan simppeli ja selvä juttu nyt kun se on tehtynä; tosin eihän tämä
aina näin helposti mene.
Reipasta alkanutta syksyä kaikille!
-Mika-