Vaihteisto ei irtoa moottorista....
Lähetetty: 25 Heinä 2023, 13:02
Tervehdys. Nyt epätietoinen tarvitsisi tietäjiltä apua. Vaihteisto on jumumissa moottorissa. Tarina on hieman pitkä, mutta kaikenlaiset arvaukset auttaisivat epätietoista, jos vaikka olisi oikein tietoakin, niin se olisi muka apu tähän tilanteeseen. Kyseessä on Gen II kojootti, ja T56 m vaihteisto.
Ongelma alkoi kuljettajan ikääntymisestä, eli halusin vaihtaa yksilevyisen kytkimen kaksi levyiseksi, päädyin Tiltonin tuotteeseen. Homma siis ihan vaan kytkimen vaihto. Niin tekniikkapaketti on Foxissa, ja välissä Quick Time tekemä kaaveli. Eli moottori pois, vautipyörän ja kytkimen asennus, vähän mittailuja yms, ja moottori paikalleen. No mittailuja olisi voinut suorittaa hieman enemmän, koska toetamus oli koneen asennuksen jälkeen, että painelaakerin ja asetelman välissä ei ole välystä yhtään. No mitäpä tästä, harrastamista, ja toteamus, että olisihan sitä mittailuun voinut keskittyäkin. No sitten päätin irroitaa vaihteiston, ja hieman säätöä kytkinkäpälään, niin siis vaijerikäyttöisenä kytkin. Vaihteisto takaisin paikalleen, ja toteamus, että homma OK, välystä on, kytkin toimii yms....Kone tulille, ja noin 45 sekunnin jälkeen moottori sammui. Koitin startailla, ja moottori ei jaksanut käynistyä, ajatus että akku tyhjä, akku lataukseen. Seuraavana aamuna uusi yritys, ja tulos sama, kone ei pyöri. Pikainen ajatus, taitanee vuodelta 2015 oleva Optiman akku olla tiensä päässä, ja akku kauppaan, uusi akku täyteen ladattuna paikalleen, vieläkin sama toteamus eipä kone pyöri. Seuraavaksi sitten mieleen, että perhana, onkos startti ottanut tilin. Eipä muuta kuin vaihtamaan uusi startti, ja yllätys, tilanne edelleen sama. Siinä sitten hakemaan motivaatiota ja ihmettelemään asiaa. No kun olin tästä selvinnyt, kun J. Danielsin sekä yhden tähden neuvonantajien kanssa olin asiaa miettinyt, niin päädyin irroittamaan koneesta tulpat, ja vääntämään avaimesta, moottori pyöri ympäri juuri ja juuri. Ihmetys jatkui, ja mietin, että ei kone nyt ole voinut kiinni jymähtää, noin lyhyen käynnin aikana, koska sen hetken kuitenkin öljynpaineet oli Ok, mitä kone kävi. En keksinyt muuta vaihtoehtoa, kuin sen että ongelma liittyy jotenkin kytkimen asennukseen. Ajatus oli, että otanpa vaihteiston irti, vaan eipäs käynyt homma kuin tosi TV ohjelmissa. Vaihteisto liikahtaa irti kaavelista noin 5mm, jonka jälkeen jää siihen. Eli ei ole ohjureissa jumissa yms, ja kaikki pultit yms on auki...asennusvaiheessa ei ollut mitään ongelmia, eli liiallista voimaa ei ole käytetty jne. No törkkäsin vaihteiston takaisin kiinni, ja yritin uudestaan, ja tosiaan, tuon pienen matkan vaihteisto liikkuu, ja on sitten jumissa. Tässä vaiheessa astui kiukku ja turhautumimen mukaan, ja melkoisilla vääntövarsilla ja sorkkaraudolla ajatelin korjaavani asian. Eli kun järki loppuu, lisätään voimaa, ei vaikutusta asiaan, vaihteisto ei irtoa. Sen verran mitä endoskoopilla pääsee katselemaan, niin kaikki näyttäisi olevan ihan OK kytkimen ja paineasetelman osalta. Mielestäni vaihteiston pääakseli on jotenkin jumissa kytkimen rihloissa, mutta miten tämä on mahdollista, ja mikä tämän aiheuttaa, ja miten korjata asia. Paineasetelman pultteihinhan ei pääse mitenkään käsiksi, ajatuksena että että sen jälkeen olisi sitten asetelma ja levy kiinni pääakselissa, jotta pääsisi näkemään mikä tämän yhdistymisen on aiheuttanut. Itseltä on nyt ymmärrys tosiaan asian oslata ihan loppu, eli jos jollain olisi joku ehdotus, mikä ongelman aiheuttaa, olisin kiitollinen kaikista ajatuksista ja ideoista.
Ongelma alkoi kuljettajan ikääntymisestä, eli halusin vaihtaa yksilevyisen kytkimen kaksi levyiseksi, päädyin Tiltonin tuotteeseen. Homma siis ihan vaan kytkimen vaihto. Niin tekniikkapaketti on Foxissa, ja välissä Quick Time tekemä kaaveli. Eli moottori pois, vautipyörän ja kytkimen asennus, vähän mittailuja yms, ja moottori paikalleen. No mittailuja olisi voinut suorittaa hieman enemmän, koska toetamus oli koneen asennuksen jälkeen, että painelaakerin ja asetelman välissä ei ole välystä yhtään. No mitäpä tästä, harrastamista, ja toteamus, että olisihan sitä mittailuun voinut keskittyäkin. No sitten päätin irroitaa vaihteiston, ja hieman säätöä kytkinkäpälään, niin siis vaijerikäyttöisenä kytkin. Vaihteisto takaisin paikalleen, ja toteamus, että homma OK, välystä on, kytkin toimii yms....Kone tulille, ja noin 45 sekunnin jälkeen moottori sammui. Koitin startailla, ja moottori ei jaksanut käynistyä, ajatus että akku tyhjä, akku lataukseen. Seuraavana aamuna uusi yritys, ja tulos sama, kone ei pyöri. Pikainen ajatus, taitanee vuodelta 2015 oleva Optiman akku olla tiensä päässä, ja akku kauppaan, uusi akku täyteen ladattuna paikalleen, vieläkin sama toteamus eipä kone pyöri. Seuraavaksi sitten mieleen, että perhana, onkos startti ottanut tilin. Eipä muuta kuin vaihtamaan uusi startti, ja yllätys, tilanne edelleen sama. Siinä sitten hakemaan motivaatiota ja ihmettelemään asiaa. No kun olin tästä selvinnyt, kun J. Danielsin sekä yhden tähden neuvonantajien kanssa olin asiaa miettinyt, niin päädyin irroittamaan koneesta tulpat, ja vääntämään avaimesta, moottori pyöri ympäri juuri ja juuri. Ihmetys jatkui, ja mietin, että ei kone nyt ole voinut kiinni jymähtää, noin lyhyen käynnin aikana, koska sen hetken kuitenkin öljynpaineet oli Ok, mitä kone kävi. En keksinyt muuta vaihtoehtoa, kuin sen että ongelma liittyy jotenkin kytkimen asennukseen. Ajatus oli, että otanpa vaihteiston irti, vaan eipäs käynyt homma kuin tosi TV ohjelmissa. Vaihteisto liikahtaa irti kaavelista noin 5mm, jonka jälkeen jää siihen. Eli ei ole ohjureissa jumissa yms, ja kaikki pultit yms on auki...asennusvaiheessa ei ollut mitään ongelmia, eli liiallista voimaa ei ole käytetty jne. No törkkäsin vaihteiston takaisin kiinni, ja yritin uudestaan, ja tosiaan, tuon pienen matkan vaihteisto liikkuu, ja on sitten jumissa. Tässä vaiheessa astui kiukku ja turhautumimen mukaan, ja melkoisilla vääntövarsilla ja sorkkaraudolla ajatelin korjaavani asian. Eli kun järki loppuu, lisätään voimaa, ei vaikutusta asiaan, vaihteisto ei irtoa. Sen verran mitä endoskoopilla pääsee katselemaan, niin kaikki näyttäisi olevan ihan OK kytkimen ja paineasetelman osalta. Mielestäni vaihteiston pääakseli on jotenkin jumissa kytkimen rihloissa, mutta miten tämä on mahdollista, ja mikä tämän aiheuttaa, ja miten korjata asia. Paineasetelman pultteihinhan ei pääse mitenkään käsiksi, ajatuksena että että sen jälkeen olisi sitten asetelma ja levy kiinni pääakselissa, jotta pääsisi näkemään mikä tämän yhdistymisen on aiheuttanut. Itseltä on nyt ymmärrys tosiaan asian oslata ihan loppu, eli jos jollain olisi joku ehdotus, mikä ongelman aiheuttaa, olisin kiitollinen kaikista ajatuksista ja ideoista.