Sivu 1/2
-70 jousi/alustamuutokset
Lähetetty: 22 Syys 2005, 11:18
Kirjoittaja SR 70
Kaipaisin kokemuksia Jousi/ kallistuksenvaimenninmuutoksista -70 Sportsroof mustangiin. Tekniikka 351W/alukannet/C4/9" 3.00. Motti ja systeemit on ajateltu maantiejoon,ei niinkään pikalähtöihin,tehostajat autossa on ja 16" 225/50 renkaat.
Nyt takavakaajaa ei ole,edessä alkuperäräinen,iskarit uudet mutta alkuperäiset.Auto on koko lepakko ajaa vaikka puslat ym on suht hyvät.
Jenkit myy sarjoja joissa 1"lasku ja 600LBs jouset ja napakammat 1"madaltavat takana. Kommentteja /kokemuksia näistä kiitos
Lähetetty: 22 Syys 2005, 12:43
Kirjoittaja Arto65FB
Takavakaaja helpotti ainakin minulla motariajoa tai miksi sitä ykköstien mutkaista osuutta sanookin. Siinä on aika kaarteita ja asfaltissa isoja laakeita monttuja siellä täällä. Perä heijasi aika paljon löysillä takajousilla noista montuista ja sellainen kun sattui juuri mutkan kohdalle, niin ei ollut kiva fiilis motarivauhdissa.
Maantieajoon laittaisin jotain tuollaista
1 vakaajat: 1" eteen ja 3/4" tai 5/8" taakse, jompikumpi pää vaikka säädettävänä
2 jouset: eteen n. 500-600 lbs per inch ja taakse n. 100lbs (en nyt löytänyt Eatonin orgisjousien speksejä, nehän vaihteli jostain 60-150lbs auton ja varusteiden mukaan)
3 vaimentimet Konit
4 mahdollisesti taakse vielä panhard tanko pitämään akselia sivusuunnassa paikallaan, niin voit pitää lehtijousen etusilmukassakin kumipuslia
5 Arning-pudotus, eli ylätukivarsien kiinnitysreikiä tuuma alemmas.
Sitten pyöränkulmat, casteria niin paljon kuin saat, camber 0- -0.5 astetta ja aurausta n. 3mm
Lähetetty: 22 Syys 2005, 14:27
Kirjoittaja SR 70
Kiitos vinkeistä, Arning (Shelby?) muutoksesta löytynee tietoa täältäkin mutta onko homma yksinkertaisesti niin että ylätukivarren kiinnityspiste runkoon lasketaan 1" alas poraamalla uudet reiät ja romut kiinni.
Eri valmistajien / toimittajien jousista/vakaajista kokemukset kiinnostaa.
Lähetetty: 22 Syys 2005, 20:15
Kirjoittaja musse67
SR 70 kirjoitti:mutta onko homma yksinkertaisesti niin että ylätukivarren kiinnityspiste runkoon lasketaan 1" alas poraamalla uudet reiät ja romut kiinni.
Juurikin näin. Alemmaskin voi puottaa, mutta sitten tarvitaan yläpällojen ja -tukivarsien väliin kiilapaloja tai rallimallin ylätukivarret, joissa yläpallon kulmaa on muutettu että nivel olisi luonnollisessa asennossa isommallakin laskulla.
Lähetetty: 22 Syys 2005, 21:56
Kirjoittaja Jukka
musse67 kirjoitti:SR 70 kirjoitti:mutta onko homma yksinkertaisesti niin että ylätukivarren kiinnityspiste runkoon lasketaan 1" alas poraamalla uudet reiät ja romut kiinni.
Juurikin näin. Alemmaskin voi puottaa, mutta sitten tarvitaan yläpällojen ja -tukivarsien väliin kiilapaloja tai rallimallin ylätukivarret, joissa yläpallon kulmaa on muutettu että nivel olisi luonnollisessa asennossa isommallakin laskulla.
Ainakin ´64-´66 Mustangeissa nuo uudet reiät tulevat myös hiukan taaemmaksikin.
Jos en ihan väärin muista niin1/8 tuuma taaksepäin ja tuuma alas niin siihen uudet reiät.
Lähetetty: 22 Syys 2005, 23:02
Kirjoittaja musse67
Jukka kirjoitti:Ainakin ´64-´66 Mustangeissa nuo uudet reiät tulevat myös hiukan taaemmaksikin.
Jos en ihan väärin muista niin1/8 tuuma taaksepäin ja tuuma alas niin siihen uudet reiät.
67-70 reiät tippuu vain alemmas, vanhemmissa myös tosiaan tuon 1/8" taemmas.
Lähetetty: 23 Syys 2005, 08:09
Kirjoittaja Mexico65
Lähetetty: 19 Touko 2006, 10:28
Kirjoittaja SR 70
Paluuta vanhaan aiheeseen ; nyt on autossa alla edessä 7/8 ja takana 3/4 vakaajat,molemmat uretaanipuslilla ,takajousissa uretaanit ja konit joka kulmassa. Näillä systeemeillä käytös alkoi asettua mutta ohjaus on edelleen pirun äkkinäinen (orggis tehostaja). Kulmat on säädetty viime kesänä, auraus 3 mm, Caster -1aste, camber 0 astetta.Kysymyksiä;
-225/50-16 rengastus on aika pureva, pitäisikö kulmia muuttaa ja mihin. Vanhan Corralin numeron tavasin mutten oikein saanut tolkkua.
-etujousien lanka on 15,5 mm mikähän lie jäykkyys, 18,3 mm jouset on jemmassa mutta meneekö jo jäykäksi,ostin käytettynä joten niistäkään ei ole tarkempia tietoja,pituus 13" ,takana orggis 4 lehtinen (veltohkot)
Mihin suuntaan ruuvaillaan ?
Lähetetty: 19 Touko 2006, 18:18
Kirjoittaja Arto65FB
SR 70 kirjoitti:mutta ohjaus on edelleen pirun äkkinäinen (orggis tehostaja). Kulmat on säädetty viime kesänä, auraus 3 mm, Caster -1aste, camber 0 astetta.Kysymyksiä;
Vanhan Corralin numeron tavasin mutten oikein saanut tolkkua.
-etujousien lanka on 15,5 mm mikähän lie jäykkyys, 18,3 mm jouset on jemmassa mutta meneekö jo jäykäksi,ostin käytettynä joten niistäkään ei ole tarkempia tietoja,pituus 13" ,takana orggis 4 lehtinen (veltohkot)
Mihin suuntaan ruuvaillaan ?
Kaupan ostoskärryissä on paljon negatiivista casteria ja nehän pyörii äkkinäisesti, eli pitäisi päästä posiitiiviseen jotain +2 astetta voisi olla hyvä alku.
Nyt ei ole jousikaavaa messissä, mutta veikkaanpa noiden jousien olleen myynnissä ns. 620lbs jousina, mutta olevan oikeast jotain 550lbs. Ihan kohtuulliset. Nuo 18,3 lienevät jotain 650-680lbs. Ja nää arviot siis ihan lonkalta, eli kunhan laskee ne ulos, niin saattaa hovissa muuttua.
Lähetetty: 19 Touko 2006, 22:59
Kirjoittaja SR 70
Muistelen että viime kesänä kun haettiin kulmia niin reaktiotangoista loppui säädöt eikä päästy kuin-1 ast Casteriin, mistä säätövaraa lisää ?
Lähetetty: 20 Touko 2006, 10:57
Kirjoittaja Mexico65
SR 70 kirjoitti:Muistelen että viime kesänä kun haettiin kulmia niin reaktiotangoista loppui säädöt eikä päästy kuin-1 ast Casteriin, mistä säätövaraa lisää ?
Ylätukivarsista.
Shimmejä pois takaa tai shimmejä lisää eteen. Niin kuin tehdään 65-66 etupäässä.
Lähetetty: 24 Touko 2006, 20:16
Kirjoittaja MONTTU
Itse laitoin eteen 620lbs vieterit ja taakse vakiohkot lehdet kun joku neuvoi että jäykillä takajousilla sisäkaarteen pyörä sutii koko ajan. Etupää toimii vakiovakaajalla upeasti elikkä on täysin huomaamaton, pehmeä, tukeva ja kallistelematon. Takapää kyykkää isoissa heitoissa tosi syvään ja tuntuu muutenkin olevan "eriparia" eleettömän etupään kanssa. Taas uunotettiin meikäläistä. Kokeilen kuitenkin vielä säätää takavaimennuksen jäykemmälle. Takajousien vaihto saatanallisen tiukoilla uretaanipuslilla on niin syvältä ettei viitti huvikseen kokeilla.
Lähetetty: 25 Touko 2006, 07:25
Kirjoittaja SR 70
Samantyyppiset oireet oireet on tässäkin, perä on löysähkö mutta siihen täytyy palata kun aika antaa myöten. Konit veivasin vasta alle ja niiden säätely on kesken, jätin aika löysälle alkuun molemmat päät,noin 1/2 kierrosta löysimmästä asennosta.
Lähetetty: 31 Touko 2006, 08:41
Kirjoittaja KooKoo
no nyt kun aiheeseen on taas päästy, niin kertokaas joka tietää, onko -68 cougarin etupään geometria samanlainen kuin -68 mussen, elikkäs saadaanko vastaavat vaikutukset ajo-ominaisuuksiin myös sisarmalliin tuo muutos tekemällä????
Lähetetty: 31 Touko 2006, 09:38
Kirjoittaja Mexico65
KooKoo kirjoitti:no nyt kun aiheeseen on taas päästy, niin kertokaas joka tietää, onko -68 cougarin etupään geometria samanlainen kuin -68 mussen, elikkäs saadaanko vastaavat vaikutukset ajo-ominaisuuksiin myös sisarmalliin tuo muutos tekemällä????
68 Cougarin etupää kuin myös takapää on vastaavanlainen kuin 68 Mustangissa ja muutosten vaikutukset saman suuntaiset.