Sivu 1/1

Tien päälle taas...

Lähetetty: 20 Heinä 2004, 15:43
Kirjoittaja Mosse
Aurinkoista kesää Suomeen...

Auton tilanne on yhä lohduton, eli mies on reissussa, ja auto makaa rampana Suomessa. Uusia osia on kuitenkin Suomessa odottamassa ja osa tulossa. Tänä syksynä olisi vielä kuitenkin vakaa tarkoitus aaa, eli täältä saavuttuani pitäisi remontti polkaista vauhdilla käyntiin.

Autoon siis tulee uudet perärattaat, case, kardaani ja extrana vielä ohjaus vaihteen vaihto. Pohjaakin saa vähän korjata... Tarkoitus olisi saada kaikki sujumaan kerrankin kuin rasvattu... :) No ainahan voi yrittää

Ensimmäinen kysymys koskee kardaanin tasapainotusta. Tammerdiesel ainakin tekee, mutta ketä suositellaan Tampereen seudulla? Ja ennen kaikkea, mitä tasapainottaja tarvii kardaanin mukaan. Tarviiko olla koko 3rd member kasattuna laakereineen mukana mukana? Etupäässä tietysti yoke.

Toisena topicina olisi ohjausvaihteen vaihto. Tarkoituksena olisi olla nostamatta moottoria pois, vaikka jotain "pientä" joutuu purkamaan.. rattiputki,kytkinvivusto, peltisarjan? Toivottavasti riittää...

Jäähdyttäjä pitäisi odottaa korjattuna, joten se ei onneksi ongelma. Moottorin ja vaihteiston tyynyt vielä tarkistamatta.

Lähetetty: 20 Heinä 2004, 15:57
Kirjoittaja Mussemaan
Jos kardaani on uusi niin miksi se pitää tasapainottaa?

Lähetetty: 20 Heinä 2004, 16:14
Kirjoittaja Mosse
Juu, ei ole kardaani ihan uusi, n. 40 vuotta vanha lienee.

Lähetetty: 20 Heinä 2004, 17:02
Kirjoittaja Jukka
Äläs viitti Mosse "kettuilla" keleistä.

Tammerdieselissä tasapainotutin oman kardaanin joskus.
Jos oikein muistan niin halusivat yoken mukaan.

Eikös Pony käyttänyt omaa kardaaniaan Sunilassa?
Sunila ei kai varsinaisesti tasapainota niitä vaan kyseessä taisi olla oikaisu?
Sunila ainakin tekee isompien kardaanien muutoksia ja niistä on hyviä kokemuksia entisestä työstä.

Lähetetty: 20 Heinä 2004, 17:12
Kirjoittaja Mosse
Ehän mä nyt kettuilua... Joo, Sunila on hyvä paikka kaikkiin koneistuksiin, moottorit poislukien. Omat vanteet laittoivat siellä oikeelle offsetille. Korjaavat myös aika epätoivoisen näkösiä vanteita. Alennuksiakaan ei tarvi kysellä kun on hinnat kohdallaan.

Juu, yoke mukaan, mutta entäs takapää? Ja jos jollain on ylimääräisiä pikku u-pultteja taka ristikon kiinnittämiseen niin olis tarvis...

Lähetetty: 20 Heinä 2004, 17:19
Kirjoittaja Jukka
Ihan vinkkinä.
Napsi itse vanhat painot pois kardaanista.
Muuten saattaa käydä niin että painoja on kutakuinkin samanverran vastakkaisilla puolilla.
Ihan kokemuksesta...

Lähetetty: 20 Heinä 2004, 18:25
Kirjoittaja Mussemaan
Mosse kirjoitti:Juu, ei ole kardaani ihan uusi, n. 40 vuotta vanha lienee.
Ahaa, kirjoittelit vaan että "uutta osaa tulee" jne.

Silti olisin vähän sitä mieltä että jos "uusi" kardaani vaikuttaa silmään ehjältä niin ei kannata lähteä tasapainottamaan.
Kun kerran "korvauskardaanisi" on tehtaalla pantu tasapainoon, niin siinä se on vieläkin. ellei siis ole ajettu banaaniksi.

Suurimpana vaikuttajana mielipiteeseeni kuitenkin on raha, ehjän korjaamisesta on turha maksaa mitään.
Jos kardaani ei ole tasapainossa, niin asia selviää välittömästi ekalla koeajolla. Ja kun kardaanin irroitus kestää vain minuutin niin helppohan se on tarvittaessa lopuksikin tasapainottaa.

Säästyneen rahan voi sitten tyytyväisin mielin ja puhtaalla omallatunnolla panna "turhuuteen & hekumaan"

Lähetetty: 20 Heinä 2004, 18:38
Kirjoittaja Mosse
juu, noinhan se on, JOS asia on niin ettei tasapainotuksessa tarvita erillään osaa, jolla ristikko on kiinni pinioni pyörässä. Kyseinen osahan on kiinni mutterilla, jolla myös säädetään pinionin kahden ulomman (ne kaksi isompaa kartiolaakeria) välys puristamalla välissä olevaa holkkia tietyllä momentilla.

Olettaisin ettei tätä osaa voi irroittaa perän säädön jälkeen? Itselläni se oli aikaisemmin irti, mistä saattoi johtua ilmiö joka on kuvattu topicissa:"ajokauden päättäjäiset", vaikka mutterin kiristinkin mielestäni kireälle... Oppirahoja ne vaan on :? .

Re: Tien päälle taas...

Lähetetty: 20 Heinä 2004, 21:34
Kirjoittaja Fastback
Mosse kirjoitti:Aurinkoista kesää Suomeen...
Auton tilanne on yhä lohduton, eli mies on reissussa, ja auto makaa rampana Suomessa. Uusia osia on kuitenkin Suomessa odottamassa ja osa tulossa. Tänä syksynä olisi vielä kuitenkin vakaa tarkoitus aaa, eli täältä saavuttuani pitäisi remontti polkaista vauhdilla käyntiin.

Autoon siis tulee uudet perärattaat, case, kardaani ja extrana vielä ohjaus vaihteen vaihto. Pohjaakin saa vähän korjata... Tarkoitus olisi saada kaikki sujumaan kerrankin kuin rasvattu... :) No ainahan voi yrittää
Huojentavaa huomata ettei sitä ole ainoa joka odottaa auton valmistuvan edes ajokuntoon ennen ensilumia. Jotain pientä vielä jäljellä, kuten maalaus, kasaus, tekniikan sovittamien ja miljoona pikkujuttua. Miksi viettää kesälomansa Mallorcalla kun voi ryskätä tallissa autoa apinan raivolla kuntoon. Mosselle vaan tsemppiä tallivääntöön.

Lähetetty: 21 Heinä 2004, 14:26
Kirjoittaja Mussemaan
Mosse kirjoitti:juu, noinhan se on, JOS asia on niin ettei tasapainotuksessa tarvita erillään osaa, jolla ristikko on kiinni pinioni pyörässä. Kyseinen osahan on kiinni mutterilla, jolla myös säädetään pinionin kahden ulomman (ne kaksi isompaa kartiolaakeria) välys puristamalla välissä olevaa holkkia tietyllä momentilla.

Olettaisin ettei tätä osaa voi irroittaa perän säädön jälkeen? Itselläni se oli aikaisemmin irti, mistä saattoi johtua ilmiö joka on kuvattu topicissa:"ajokauden päättäjäiset", vaikka mutterin kiristinkin mielestäni kireälle... Oppirahoja ne vaan on :? .
Ei mielestäni tartte/saa olla tuota ristikon peränpuoleista osaa paikoillaan.
Ja ymmärrykseni mukaan mahdotontahan se olisikin painottaa akselia jonka nokassa on laakeroitu "irto-osa" kiinni. Tämähän pitäisi muuten keskittää millin murto-osalleen suoraan ja sitten lukita "tönkköön" tasapainotuksen ajaksi, mikä tuntuu maalaisjärjellä ajateltuna lähes mahdottomalta.
Samoin oma rajoitettu järjenjuoksuni sanoo että yoken täytyy olla pois, samoin ristikoiden molemmista päistä.


Tuosta "peräosan" irroituksesta on hämärä muistikuva että purettaessa täytyy laskea mutterin kierrokset tarkasti, ja kasattaessa kiristetään prikulleen sama kierrosmäärä + 1/4 kiekka (tmv.) päälle.
Tällöin lopullinen momentti ja laakereiden kireys jää käytännössä samaksi kuin ennen purkua ja sitä holkkia ei näinollen tarvitsisi vaihtaa.

Yoke, ristikot ja se itse perään mutterilla kiinnityvä osahan ovat nollapainossa ja mikäli tasapainotustarvetta näillä alueilla esiintyyisi, niin silloin lootan ulostuloakselin/perän akselin täytyisi olla kierossa -ja niihin vikoihin ei kyllä sitten tasapainotus autakaan.


Ja mikäänhän ei anna asioista niin suurta varmuutta kuin TÄYDELLINEN tietämättömyys... :)

Lähetetty: 21 Heinä 2004, 21:13
Kirjoittaja GT-350
Jep Jukka, Sunilassa käytin ja siellä työkaluina olivat sorvi ja rautakanki, ei siis tasapainotettu vaan tehtiin siitä SUORA. Suht hyvin toimiikoon, tärinäviat olivat pääosin muualla...