Sivu 1/2
Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 20 Marras 2022, 09:24
Kirjoittaja TESTO
Moikka,
ostin pari kuukautta sitten ensimmäisen mustin 30 vuoden haaveilun perästä.
Autoon vaihdettu 302 mosa, en tiedä onko W vai C. AFR 185 kannet, stealth imusarja, holley 600cfm 4160, joku nokka, ei tietoa, mutta vaihdettu kuitenkin.
Aika alusta saakka kaasarin kanssa oli murheita, Holley 600cfm 4160-sarja. Kasteli tulpat ja kävi lämpimänä huonosti/ailahtelevasti, sahautti käyntiin. No bensanpinnat ihan täpöllä ja lorina kävi imusarjaan.
Tämän sain kuntoon, ilmeni ettei sitten enää käykään kaikilla. Lohkon oikea puoli tikitti, eikä tyhjää käynyt kaikilla. Säätely ei auttanut, niin mittasin puristukset, kakkosesta ei puristuksia ollenkaan. Joten kannet ylös ja kakkosesta keinun rulla lähtenyt kävelemään, vitosessa työntötanko murtunut päästä. Kakkosen vena on ulkona ihmettelemässä maailmaa, männässä ei jälkiä. Kannet on jo koneistamolla ja etsiskelen osia että saisi vielä padan kasaan ennen talvisäilöön vientiä.
Rullakeinut alumiiniset, anodisoitu keltaiseksi/kultaiseksi, uspartsin sivuilla ei samanlaisia ollut. Työntötanko merkitty PRO ROD PC7809 6.770"
Kysymys niinkuin kuuluukin näin, että miten työntötangot valikoituu tuonne?
Entä keinut, onko väliä kunhan vipusuhde on oikein?
Nostajat?
Eli jos viittitte auttaa alkuun? Mä olen valmis ostamaan noi kaikki uutta sinne, mutta en haluaisi käyttää rahaa turhaan, eikä viittis pilata hyvää moottoria.
Ja ihan noobi en ole moottoreiden kanssa, on tullut tehtyä kaikenlaisia sepelimyllyjä japseihin ja euroihin, vähän myös jeeppien moottoreita rassannut, mutta jenkkimoottorimaailma on mulle kuitenkin uusi ja arvelen että osaajat tällä alueella fomocon osalta löytyy täältä.
-Pasi
Re: Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 20 Marras 2022, 11:10
Kirjoittaja ak72
Kannattaa ensin tsekata YouTubesta videot aiheesta varsinkin jos Lontoota ymmärtää. Hakusanalla ”Ford 289 302 pushrods” löytyy jo paljon ohjeita. Toinen vaihtoehto on soittaa esim Tradeparts:iin tai Tuumacidiin ja kysellä neuvoa. Samalla osaavat myydä sulle oikeat palikat koneeseen. Neuvoja saa myös tältä foorumilta kunhan jaksaa odotella kärsivällisesti. Tsemppiä !
Re: Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 20 Marras 2022, 11:22
Kirjoittaja starsky
Onnittelut hankinnasta
Erilaisia Aftermarket osia on Windsor-lohkoon tarjolla paljon. Sovitus ja mittailu on melko tärkeä vaihe.
Foorumia kannattaa nyt alkuvaiheessa kahlata sopivilla hakusanoilla ja kannattaa jäsenalueiltakin kurkkia infoa jos/kun liityt jäseneksi.
Ohjeita sitten tulee joka harrastajalta hieman erilaisia riippuen mihin olet koneen suhteen tähtäämässä ja mitkä ovat neuvonantajan intohimot, mutta oletan, että varmatoiminen perusmotti on tässä tavoitteena.
TESTO kirjoitti: ↑20 Marras 2022, 09:24
Kysymys niinkuin kuuluukin näin, että miten työntötangot valikoituu tuonne?
Pituus on tietty oleellisin ja sen saat mitattua vasta kun sovittelet keinut ja mittailet geometriapuolen.
Starsky 347 stroker moottoriremontti: työntötangon pituus
Starsky 347 stroker moottoriremontti: keinujen sivugeometria
Et siis työntötankoja voi hankkia ennen keinujen hankkimista ja sovittelua. Tangon pituuden saa parhaiten mittatangolla ja hankintahinta ei ole hirmuinen suhteessa hyötyyn.
TESTO kirjoitti: ↑20 Marras 2022, 09:24
Entä keinut, onko väliä kunhan vipusuhde on oikein?
Kaikki pelaa, mutta erityisesti pivotball-tyyppiset kannattaa sovittaa ettei leikkaa kiinni kuten minulla kävi (em. remppaketjussa info). Vipusuhde kannattaa pitää vakiona.
TESTO kirjoitti: ↑20 Marras 2022, 09:24Nostajat?
Tekstistä ei selvinnyt mitkä siellä on nyt? Joka tapauksessa hydrauliset ok.
Laahurinokalla nokan sisäänajon onnistumisesta ei ole takeita tietty kun nykyiset nokka/nostaja on sovittuneet toisiinsa jos vaihdat nostajat.
Jos rollerinokka, niin rullanostajat tietty.
Mutta onko tällä hetkellä tietoa, että nostajissa/nokassa olisi mitään vikaa ja tarvitseeko niille tehdä mitään?
Re: Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 20 Marras 2022, 14:27
Kirjoittaja TESTO
Kiitos vastauksista.
Lueskelen ajatuksella ja palaan uusin kysymyksin.
Arvelu että nostajat on rullanostajat hytikalla.
Keinut on tuollaiset, arvelen että kiinanpojan kopiot tai jotain. Niissä ei ole merkin merkkiä missään, tai en ainakaan löytänyt merkkejä.
Edit. ei ole tullut forkilla hetkeen pyörittyä, niin kuvan uppaaminenkin opettelua. Linkki kuvaan:
Re: Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 20 Marras 2022, 14:36
Kirjoittaja TESTO
ak72 kirjoitti: ↑20 Marras 2022, 11:10
Kannattaa ensin tsekata YouTubesta videot aiheesta varsinkin jos Lontoota ymmärtää. Hakusanalla ”Ford 289 302 pushrods” löytyy jo paljon ohjeita. Toinen vaihtoehto on soittaa esim Tradeparts:iin tai Tuumacidiin ja kysellä neuvoa. Samalla osaavat myydä sulle oikeat palikat koneeseen. Neuvoja saa myös tältä foorumilta kunhan jaksaa odotella kärsivällisesti. Tsemppiä !
Kiitokset tsempeistä ja USpartsiin oli tarkoituskin soitella. Käynyt auton tiimoilta siellä pyörähtämässä ja pidin asiakaspalvelusta sekä asiantuntemuksesta.
-Pasi
Re: Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 21 Marras 2022, 21:49
Kirjoittaja Arto65FB
Toi tönärien mitta on outo sekä rulla- että laahurinokkaan.
Re: Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 21 Marras 2022, 21:55
Kirjoittaja Arto65FB
TESTO kirjoitti: ↑20 Marras 2022, 09:24
utoon vaihdettu 302 mosa, en tiedä onko W vai C. A
Kyllä se on todennäköisesti W 302. Cleveä oli ainoastaan Boss302 ja ausseissa. Mutta ei siinä mitään 302 Windsor on nykyosilla halvemmalla 400hp/6000rpm motti kuin vastaava Cleveland.
Re: Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 28 Huhti 2023, 07:01
Kirjoittaja TESTO
Kiitokset avuista.
Kansihuolet taltutettu. AFR:t huollettu, uudet venttiilit, holkitettu ohjurit, uudet nostajat, tönärit, studit, rullakeinut jne. Nostajat on laahurimallia, teki mieli muuttaa rullamalliksi, mutta menee tulevaisuuteen kun budjetti on karannut pahasti lapasesta tän auton osalta muutenkin. Normisti teen itse harrastepelit, mutta ulkoistin korjaamolle kansien pois oton ja kasauksen, sekä tietty koneistushommat moottorikoneistamolle.
Nyt ilmeni vain nakutusta vaihdejarrulla. Muuten kone käy nätisti tyhjää, nostaessa paikallaan kierroksia ja laskiessa alas, kiihdyttäessä ei mitään ääniä. Vain vaihdejarrulla. Korjaamolla olivat käsipelissä kokeilleet kk:n laakerit, kun epäilin varovasti että voi olla länässä kun mäntä lyönyt venttiilin kanteen parkkiin. Viikonloppuna hyppyytin jakajaa ja öljypumpun välitanko putosi öljypohjaan, kokeilin kaulat käsipelissä läpi ja kaikki kaulat tuntui jämpteiltä. Kotitallissa on jossain välysnauhaa, mutten löytänyt pakettia, olisin käyttänyt auki ja mitannut nauhan kanssa, olis pitänyt vaan kaivaa kaikki laatikot ja jemmat, nyt olisi selkeä tieto.
Sytytysennakko nyt on korvalla laitettu, että saa sisäänajoon ennen penkkiä, voi olla sekin liian aikaisella, mutta kun nakutus ei ole koskaan ollut ongelma aiemmissa vehkeissä, niin olen kuitenkin käsittänyt että se tulee kuormitettaessa esiin.
Öljypohjan poisto on toisaalta niin nopea että äkkiähän sen avaa, meinasi mennä viime yö sängyssä pyöriessä, niin öp:n avaamalla saisi ainakin mielenrauhan ja tässä aamulla kun avaa, niin ehtii vielä hakea lakrut tsadista jos ei kampurassa skraiduja ole. Mut ei sitäkään huvikseen, ja vapaapäivä tästä sitten otettava, toisaalta on niin viheliäinen ja vaivaava ääni että veisi työkyvynkin kun miettii kyseistä asiaa.
No mut sellasta, aurinko paistaa ja olis kesäautofiilikset päällä, meinaa vaan koetella.
Ps. Yks päivä kuului startatessa metallinen kolahdus, startti hakas vastaan. Mulla tekee prätkä samaa jos kaasareiden o-renkaat on ehtoopuolella ja hana jäänyt auki. Avasin venakopat ihan varuilta ja säädin venttiilit, kun korjaamon esiasetukset oli väljähköt, esijännitystä ei ollut nimeksikään. Mietin vain, että jos siellä on kk:n lakrun yläliuska länässä ja ollut moottori oikeassa vipukulmassa, mäntä kampuraa vasten tai jotain...
Oikolukemalla tää näyttää keväisen mielenterveyspotilaan päiväkirjalta, joten pahoittelut aivo-oksennuksen jakamisesta.

Re: Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 28 Huhti 2023, 20:15
Kirjoittaja Arto65FB
TESTO kirjoitti: ↑28 Huhti 2023, 07:01
Kiitokset avuista.
Ps. Yks päivä kuului startatessa metallinen kolahdus, startti hakas vastaan.
Tuota,tässä on vähän tätä pikkulohkofoordi-ihanuutta. Niin mullakin vuosia sitten, kunnes opin, että jossain fileissä on mennyt automaatin ja manuaalin startit sekaisin. Niissä on ero siinä, kuinka pitkälle startti laskee startin hammaskehän kohti vauhtilevyn(flexplate automaattivaihteissa) tai manuaalin vauhtipyörän (flywheel) hammaskehää.
Re: Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 28 Huhti 2023, 23:01
Kirjoittaja TESTO
Ei jättänyt rauhaan niin auto nosturille ja öljypohja pois, kun se ei iso vaiva mahdollisiin harmeihin nähden ole. Ja äänihän oli ihan mieto, joten hulluuden rajamailla oltiin, koneistamollakin meinas et siinä ja tässä, epäili myös että ääni olisi pahentunut nopeasti.
No se kakkosen kaula oli eka mikä kiinnosti koska mäntä ja venttiili deittaili toisiaan syksyllä lyhyen tovin. No tietty öljyissäkin oli hopeajuovaa lopussa, jota ei vkl ollut kun jakajaa hyppyyttäessä öp:n tanko putosi öljypohjaan. No kuitenkin, kakkosen lakru oli alkavasti muroilla, selkeä kuluma/painuma yläliuskassa josta alkanut louhia hippuja jakoon. Uspartsiin email, kun soitto ei mennyt läpi ja vastaus minuutissa että lakrut varattuna pöydällä. Heinolasta tsadiin ja takas. Kaikki muut lakrut oli ok, mutta 7:ssa oli punapinnalla, tosin siististi ja tasaisesti kuluneena. Kaikki kampuran kaulat todella siistit varsinkin puhdistuksen ja öljyämisen jälkeen.
Tunti sitten ajelin autolla kotiin ja sitä samaa naputusta ei enää kuulunut, kaikkee muuta elämää sieltä kuuluu mutta kk:n lakru ei naputa. Nyt pääsee varovaisesti sisäänajamaan ja 2,5 vk päästä penkkiin säädättämään loppuviilaukset.
Hyvä että tuli avattua, vaikka kahden vaiheilla olin. Kk-lakruja on tullut hajoitettua ja korjattua elämän varrella useita, varsin nuorena ja useasti corolloista morjesti veivit ulkona ennen kuin mitään viitsi tehdä. Nyt vointän osalta nukkua ainakin tulevan yön paremmin kiin viime yön.
Re: Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 29 Huhti 2023, 06:27
Kirjoittaja TESTO
Arto65FB kirjoitti: ↑28 Huhti 2023, 20:15
Tuota,tässä on vähän tätä pikkulohkofoordi-ihanuutta. Niin mullakin vuosia sitten, kunnes opin, että jossain fileissä on mennyt automaatin ja manuaalin startit sekaisin. Niissä on ero siinä, kuinka pitkälle startti laskee startin hammaskehän kohti vauhtilevyn(flexplate automaattivaihteissa) tai manuaalin vauhtipyörän (flywheel) hammaskehää.
No kävi tääkin mielessä, kun I/Ö:ssä se on startti kolahtaa kun pytyt täynnä bensaa. Mut mustangin startti on pelannut muuten ok, ja se on aika uusikin, niin uskon että edellinen omistaja vihkiytyneenä harrastajana on sinne oikean ostanut. ...tai no, on se mulla kerran pudonnut kaupan pihaan, sillon ei ottanut mikään hammas kiinni.
Mutta tää on hyvä tieto itelle sivuun tulevaisuuden varalle.
Re: Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 30 Huhti 2023, 10:49
Kirjoittaja ak72
Suosittelen laittamaan öpumpun käyttöakseliin prikan joka estää tangon tippumisen öpohjaan, nimim. kerrasta oppinut

Re: Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 01 Touko 2023, 08:24
Kirjoittaja TESTO
ak72 kirjoitti: ↑30 Huhti 2023, 10:49
Suosittelen laittamaan öpumpun käyttöakseliin prikan joka estää tangon tippumisen öpohjaan, nimim. kerrasta oppinut
Mä en vielä oppinut.

Mutta kun olen vainoharhainen hullu, niin tän laakeriepisodin jälkeen haluan avata vielä tässä lähiaikoina öljypohjan pois ja tarkastaa tilanne laakereiden osalta, menee sitten samalla sekin vielä. Öljypohjan avaaminen on pieni homma yöunien säilymiseen. Kun tarkoitus olis saada pysymään tuo luotettavana kamppeena ja ajossa muuallakin kuin tässä nurkilla.
Re: Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 01 Touko 2023, 08:34
Kirjoittaja TESTO
starsky kirjoitti: ↑20 Marras 2022, 11:22
Onnittelut hankinnasta
TESTO kirjoitti: ↑20 Marras 2022, 09:24Nostajat?
Tekstistä ei selvinnyt mitkä siellä on nyt? Joka tapauksessa hydrauliset ok.
Laahurinokalla nokan sisäänajon onnistumisesta ei ole takeita tietty kun nykyiset nokka/nostaja on sovittuneet toisiinsa jos vaihdat nostajat.
Jos rollerinokka, niin rullanostajat tietty.
Mutta onko tällä hetkellä tietoa, että nostajissa/nokassa olisi mitään vikaa ja tarvitseeko niille tehdä mitään?
Nostajat oli laahurimallit. Harkitsin muuttamista rullanostajille, mutta alkoi budjetti olemaan huonoissa vetimissä. Ostin uudet nostajat ja nyt ollaan varmaan tässä jännän äärellä sisäänajon suhteen.
Mutta jos jotain lieventävää asianhaaraa, niin tuolla koneella ei ole kauheasti ajettu rakentamisen jälkeen ja sinne on silloin edellinen omistaja on laittanut aikalailla kaikki uutta, kampura tasapainotettu koneistamolla, veivit, männät jne uutta. Se taas tuo vähän sitä että kauheasti ne vanhat nostajat ei varmaan ole kuluneet vrt. 100tkm ajettu moottori.
Säädin venttiilit tänään uudelleen, niissä ei ollut mainittavaa esijännityksen suhteen. Työntanko on ehkä liian väljä ohjainlevyyn tai väärin asetettu korjaamolla, ja se naputtaa. Tuossa katselin opetusvideoita, ja mulla on 5/16 tangot, mutta arvelen että levyt on 3/8-tangoille. Venakopat on jo kiinni, niin tänään ei jaksa avata ja mitata. Sen verran koitin ettiskellä että saisi 5/16-levyt, mutta noissa peruspuljuissa näytti olevan niille "ei oota"... ...ei sattuis Lahden talousalueella olemaan ko. levyjä suorana mallina?
Edit. 4.5.2022
Levyt oli AFR 5/16, mutta väljän oloiset. Sain ostettua comp camsin säädettävät 5/16 levyt äkkiseltään yhteen mukiin laitettuani ja startilla moottorin yhden kierroksen pyöräytettyä näytti että keinut olisi sivuttain stabiilimmat. Aiemmassa venttiilinsäädössä kokeilin välillä säädettyjen venttiilien keinuja ja ne heilui aina sivuttain ku vaihde päällä nytkyttelin ruodolla seuraavalle mukille.
En nyt pidätä hengitystä vieläkään, mutta toi raklatus on aika rassaava ja siitä on päästävä eroon. Vanhat venttiilikoneiston osat ei tollasta ääntä pitänyt...
Re: Kansimurheita 1966 302cid
Lähetetty: 14 Touko 2023, 10:33
Kirjoittaja TESTO
Laitoin säädettävät comp camsin ohjainlevyt tönäreille. Eivät olleet läheskään niin väljät kuin edelliset. Joskaan se ei venttiilikoneiston tikitykseen vaikuttanut, ehkä vähän hiljeni.
Venat on nyt säädetty monta kertaa, eikä siitä tule apuja äänen poistoon. Keinut keikkuu sivuttain jonkin verran ja niissä on sivuttaisvälystä akseliinsa n. 0,6mm, joka edesauttaa tota sivuttain kiertymistä. Säätölevyt on nyt niin että kiertyminen nyt on niin että rulla kyllä pysyy venttiilin päällä vaikka ihan sivussa, oli suunta kumpi tahansa. Eilen vaihdoin uuden vesipumpunkin kun sekin kolisi, mutta ei se nyt noita ääniä vielä poistanut. Kk:n lakrulta ei musta kuulosta, ettei oo uudestaan mennyt, mutta vaihdan tänään öljyt ja katon onko hilettä pohjalla. Lakruthan vaihdoin pari viikkoa sitten ja se laakeriääni kyl hävis.
Tahtotila saada äänet pois. Tulee mieleen ammattikoulun teoriamaikan taunus, siitä säädeltiin venoja mutta se rallatteli silti vaan iloisena, toivotin hänelle hyvää matkaa ja laittamaan radiosta kari tapiot kovemmalle, taitaa karma vinoilla mulle.
Tekisi mieli laittaa shimmilevyt keinujen ja akselin seekereiden väliin. Tai mahdollisesti painaa rullien laakereita siten että on tiukemmin akselin olaketta vasten ja näin sivuttaisvälys pienempi. Mutta ei uskalla prässäillä...
Mun mielestä vanhat keinut ei kellunut sivuttain noin kovasti. Onko noi compit noin holkut, vai onko mulla maanantaikappaleet? Sinällään kun rulla pysyy venan päällä, niin pitäs olla ok.
Ps. Vai voiko olla että hytikkanostajissa ei ponne riitä? Öljynpaineet on kylmänä 60psi ja lämpimänä 40psi tyhjäkäynnillä. Öljynä gulfin classic 20w50, joka nyt kai pitäs olla kuitenkin tosi hyvä laahurinokkaiseen rahnuttimeen, mutta voisko hytikkanostaja olla jostain syystä nyt nirsompi, kuin vanhat nostajat?