Sivu 1/1
Holley PV Blow-Out Protection
Lähetetty: 16 Syys 2005, 19:57
Kirjoittaja GT-350
Ok, kitti maksaa vain $12.95 Summitilla, mutta siinäpä ei taida paljon muuta olla kuin sopiva poranterä, kuula ja joku käikäle. Onko joku palstalainen modin kaasariinsa tehnyt, tai onko joku tehnyt sen tein-itse-ja-säästin -tyylillä.? Vinkkejä, kokemuksia...
Lähetetty: 19 Syys 2005, 08:38
Kirjoittaja Mexico65
Many of the new Holley performance carburetors built today now incorporate "power valve blow-out protection". With this provision, the power valve diaphragm is protected from damage due to engine backfire, by a check valve that is located in the throttle body. This check valve is designed to be normally open but quickly seals to close off the internal vacuum passage when a backfire occurs. Once closed, the check valve interrupts the pressure wave generated by the backfire, thus protecting the power valve diaphragm.
Yli 10 vuotta Holley kaasareiden kanssa pelanneena ei yksikään power valve ole mennyt rikki backfiren takia tai muutenkaan. Mitä tai minkälainen tuo backfire sitten oikein on?
Esim. käynnistettäessä saattaa hieman piristetty kone väärissä säädöissä potkaista hieman takaisin. Koneesta kuuluu melkoinen lojaus ja liekit lyö kaasarista ylös ja yleensä kaasari jää hieman palamaan (helpoin sammutta joka startaamalla uudestaan tai laittamalla lippalakki tai vastaava kaasarin päälle). Koneen ensikäynistyksessä ei siis pidä kurkia kaasarista sisään, saattaa kulmakarvat palaa ja nokka mustua. Toinen backfire tapahtuma tulee jos sytytyksen ennakkokäyrän ja vakuumiennakon suhde ei ole oikea liian vähän ennakkoa. Auto kulkee normaalisti, mutta kun kaasua painetaan reilummin tuntuu kuin kone hyytyisi ja lisäkaasu aiheuttaa mojovan pamaksen sekä putkissa, että kaasarissa. Mielenkiintoinen ilmiö juuri ohitustilanteessa toisen auton rinnalla. Molemmissa tapauksissa jää yleensä merkejä ilmanputsariin mikäli se on paikallaan, palaa tai mustuu pahasti, samoin äänen vaimentajat tai putkisto saattaa vioitua.
Ongelmaa ei esiinny jos kaikki säädöt on kohdillaan ja koneeen on viritys maltillinen niin kuin minulla pienien säätöoperaatioiden jälkeen.
En ole edes harkinnut suoja systeemin hankintaa, mutta jos jatkossa rupeaa kovasti PV ventiileitä hajoamaan niin harkitsen asiaa.
Uusissa Holley kaasareissa ko. suojaus on jo vakiona kuin myös Demon kaasareissa.
Loppuun kysymys kuinka monella PV on hajonnut backfiren takia?