Sivu 1/1
Uretaanipuslaa foxiin
Lähetetty: 14 Syys 2005, 10:40
Kirjoittaja Juselius
Onko kokemuksia foxin takatukivarsien uretaanipuslituksesta? Ilmeisesti jumittuneita pultteja ja verisiä rystysiä odotettavissa.
Miten ajo-ominaisuudet? Omassa alkuperäiset kumipuslat vuosimallia -88 ja voi sitä perän lenuamisen määrää!
Lähetetty: 14 Syys 2005, 19:48
Kirjoittaja Foxy Lady
Mulle vaihdettiin keväällä Energy merkkiset uretaanipuslat eteen ja taakse. Jo loppui rauhattomuus. Samalla vaihdettiin kaikki iskaritkin (Konit).
Oli ne puslat ihan kivasti juntturissa ja jopa polttamalla piti pari puslaa irroittaa (ne siitä perämurikan vierestä). Prässi oli käytännöllinen monessa kohdassa.
Itsellä käytettiin kuparitahnaa liukasteena ja sätettiin paketissa olleet liuksateet käyttämättä. Samalla laitettiin kuparitahnaa muttereihin ja pultteihin, niin ei ole seuraavalla kerralla niin iso homma availussa.
Ajettavuudesta vielä... Mua peloteltiin lisääntyneillä kolinoilla ja epämukavuuksilla, mutta jos niitä vertaa niihin vanhoihin loppuunkuluneisiin pusliin, niin eipä juurikaan eroa kolinaherkkyydessä ole. Ehkä katumaalaukset tuntuu vähän paremmin, mutta nyt pystyy lintata mutkaan pelkäämättä minne auto seuraavaksi viskaa ahteria. Se tulee nätisti mukana.
Lähetetty: 14 Syys 2005, 20:00
Kirjoittaja Dervish
Kivat nuo on, kun on joka paikassa uretanit, onhan tää ny vähä kivireki ja imee uriin aika helkutisti, mutta menee muuten minen pitää.
Mulla ois melkein kaikki takapään energyt ylimääräsenä, uudet ja asentamattomat. Foksiin siis.
Lähetetty: 15 Syys 2005, 10:52
Kirjoittaja Arto65FB
Nimitys quadra-bind tulee niistä vinoista tukivarsista, jotka hoitavat akselin tukemista sivusuunnassa. Koska niillä on eri kiinnityspiste akselilla, niiden liikkeet eri kallistuksissa ja joustoissa tuottavat keskenään ristiriitaiset liikeradat ja siksi jossain kohdin se "lukitsee" akselin. Kumipuslat ylätukivarsissa lykkäävät tuon akselin jumiutumisen tuloa mutta tekevät lötkön olon sitä ennen. Vanhoissa Coraaneissa on Heinosen Pertin foxin alustajuttuja, joista kannattaa katsoa, mihin kannattaa laittaa uniballia, uretaania tai kumia.
Käsittääkseni Satchell-linkki on sellainen, jossa vinoilla tukivarsilla on yhteinen kiinnityspiste. Se poistaa tuon quadra-bind ongelman.
Jos on valmis leikkaamaan peltiä, niin 3-linkki on hyvä vaihtoehto. Torque arm on toinen tuentatapa ilman pahempia leikkauksia, mutta menee auton alla ja vaikuttaa hieman maavaraan. Molemmat vaativat joko Wattsin tai Panhardin sivutukeen.
Suosittelen kääntymään H H Performanceen, kerrot, mitä tavoittelet ja millä budjetilla ja he myyvät ja haluttaessa asentavat sinulle sopivan paketin.
Lähetetty: 15 Syys 2005, 11:12
Kirjoittaja Mexico65
Olen kulkenut tien uusien kumipuslien kauta uretaanipusliin ja delleen uniball niveliin ja alumiini/nylon pusliin. Miinuksena hieman koliseva koppa ja lievää yliherkkyytä normaaliliikenteessä urat, tiemerkinnät, paikaukset, ym, vastapainosi tarkuuta, tunnokkuuta ja johdonmukaisuuta ajo käytökseen. Hyväälä pinnalla lähes nautinnollista ajella, auto kääntyy heti ilman mitään viiveitä kun rattia käntää. Epämääräiset liikket kadonneet lähes täysin. Oikeilla ohjauskulmilla auto kulkee suoraan vauhdista riipumatta 0 - 220 km/h kovempaa ei nyt ole tulut ajettua.
Huomioita: Entistä tarkempi ohjauskulmien suhteen, nelipyörä suuntaus lähes vältämätön. Ohjauskulma muutokset vaikuttavat selvästi ajettavuuteen.
En voi suositella muuten kuin aktiiviselle alustan rakentajalle joka jaksaa säätää/säädättää alustan mielisekseen ja tarkastaa säädöt riittävän usein.
Lähetetty: 15 Syys 2005, 18:35
Kirjoittaja Foxy Lady
457 kirjoitti:... Oikeilla ohjauskulmilla auto kulkee suoraan vauhdista riipumatta 0 - 220 km/h kovempaa ei nyt ole tulut ajettua.
Huomioita: Entistä tarkempi ohjauskulmien suhteen, nelipyörä suuntaus lähes vältämätön. Ohjauskulma muutokset vaikuttavat selvästi ajettavuuteen.
En voi suositella muuten kuin aktiiviselle alustan rakentajalle joka jaksaa säätää/säädättää alustan mielisekseen ja tarkastaa säädöt riittävän usein.
Niin... joo... Säädettiinhän multakin tosiaan pyöräkulmat ja voin sanoa samaa, että sama mitä vauhtia ajaa niin ominaisuudet ei katoa.
Lähetetty: 16 Syys 2005, 09:24
Kirjoittaja Juselius
Loistavaa! Puslat mulla on jo tilattuna. Näin alkuunsa vain taakse. Rauhattomuus on kyllä se sana, joka tämän hetken tilannetta kuvaa.
Etupää menee suunnilleen sinne minne käskee ja perä tulee sitten omia reittejään mukana. Etupäähän uusin nyt vain raidetangon päät. Myöhemmin eteenkin uretaania. Mukavuudesta on aina valmis hieman tinkimään kunhan alusta on kunnossa ja kestää vähän kovempaakin taivutusta.
Tukivarsien muttereiden crc-kuuri kannattanee aloittaa jo viikko ennen vaihtoa.
Lähetetty: 17 Syys 2005, 09:16
Kirjoittaja GTS
Useimmin tukivarsien ja muidenkin alustanosien uretaanipuslat on laitettu Foxeihin ja SN:nniin juuri alkuperäisten pehmeiden kumipuslien vetelyyden aiheuttaman uravetelyn poistamiseksi. Useimmat ovat kokeneet suuntavakavuuden parantunen huomattavasti ja vetelyn vähentyneen olennaisesti ilman että melu mitenkään häiritsevästi lisääntyisi samalla ohjaukseen on tullu kaivattua urheiluautomaista tarkkuutta.
Toki vetelyyn vaikuttavat muutkin seikat, mm. iskunvaimentajan yläpään jousto, hammastangon myös vetelät puslat, ohjausakselin väsynyt rättinivel, renkaat ja vanteet ym, mutta eniten siihen vaikuttavat jo uutenakin vetelät tukivarsien puslat. Siksi ei olisikaan hassumpi ajatus laittaa varsin täydellistä MAster Kittiä.
Toisin kuin useimmissa autoissa Foxissa uretaanipuslat eivät juurikaan tuo haittoja ( mm. melua ) kovinkaan paljon esiin koska Foxin puslat ovat halkaisijaltaan niin suuret että ne uretaanisinakin vaimentavat ääniä suuren joustoalansa turvin hyvin. Tämän suuren halkaisijan johdosta myös alkuperäiset kumipuslat joustavat aivan uskomattomasti jo uutena ja erityisesti muutaman vuoden ajon jälkeen.
Monissa muissa autoissa tilanne on hieman erilainen koska puslien halkaisijat ovat n. puolet tai jopa kolmasosa Foxin vastaavista! Katsokaapa muuten vaikka taka-alatukivarren etupuslan valtavaa kokoa! Tässä tapauksessa päästään uretaanipuslilla suurin piirtein samaan lopputulokseen kuin muissa autoissa hyvillä vakiopuslilla!!!
Binding, eli taka akselin joustoliikkeen lukkiutuminen, oli takavuosina todella ongelma joidenkin uretaanipuslamerkkin käyttämän liian kovan materiaalin seurauksena. Ei siis suinkaan ole sama mitä sinne laittaa ja juuri Energy Suspensionnin käyttämä Uretaanilaatu onkin osoittautunut juuri sopivaksi Foxiin ja taka-akselin vapaan liikkuvuuden voi havaita liikuttamalla taka-akselia eri tavoin ilman jousia ja se liikkuu kyllä ilman ylimääräisiä vastuksia.
Uretaani puslat ovat lisäksi käytännössä kulumattomia.
Nämä puslat sopivat siis aivan erinomaisesti aivan tavalliseen siviiliajoon kauppamatkoille lasten kanssa, mutta antaa myös mahdollisuuden parempaan hallittavuuteen radalla eivätkä Late modelleissa tarvitse mitään erityisiä säätöjä. Asenna ja unohda riittää.
Asennuksessa voi ympärivuotisessa käytössä olleisssa autoissa olla melkoiset asennustyöt jumittuneita pultteja irrotettaessa!