Sivu 1/1
65 fastbackin kone uudessa Mustang & Fords, jenkkitehoja
Lähetetty: 12 Syys 2005, 22:10
Kirjoittaja Ahti
Ottipa silmään uudessa M&F lehdessä esitelty -65FB. Tai ei oikeestaan auto, vaan kone: 342. Tehoksi oli ilmoitettu vaatimattomat 489hp.
Katsoin osalistaa: Wiseco takoset, World Windsor JR kannet, Ede JR imis, 750 kaasari, Crower hydr. roller .534/.545 nostolla, 1.6 vipat ym ihan peruskauraa. Puristuksia ei ollut mainittu mutta tuskin paljo yli 10.
Miten tästä muka saa noin paljo tehua? Vai onko painovirhe, pitäs olla 389hp? Vertasin omaan joka ei ainakaan osiltaan pitäisi olla "laimeempi", nojaa on mulla RPM imis mutta taasen kireempi nenä ja kai noi AFR pitäs olla ainakin testien mukaan paremmat. Jos omassa on 410hp niin hyvä on, tuskin ihan sitäkään.
Kommentteja??
Re: 65 fastbackin kone uudessa Mustang & Fords, jenkkite
Lähetetty: 12 Syys 2005, 22:27
Kirjoittaja Fastback
Ahti kirjoitti:Miten tästä muka saa noin paljo tehua? Vai onko painovirhe, pitäs olla 389hp? Vertasin omaan joka ei ainakaan osiltaan pitäisi olla "laimeempi", nojaa on mulla RPM imis mutta taasen kireempi nenä ja kai noi AFR pitäs olla ainakin testien mukaan paremmat. Jos omassa on 410hp niin hyvä on, tuskin ihan sitäkään.
Performer RPM ei ole mikään kisaimusarja, se on vakiota parempi kaksitasoimusarja. Tehtaan ilmoitama kierroslukualue 1500-6500 rpm. Victor Jr. on yksitasoinen kisaimusarja, jolle tehdas ilmoittaa 3500-8000 rpm käytännön kierroslukualueeksi ja se on suunniteltu jälkituotantokansille. Ahti sun pannusta saisi varmasti uinuvia kaakkeja ulos kunnon imusarjalla kuten Victor Jr. tai peräti Super Victorilla. Auton pannusta pitäisi saada lisää tietoa tai nähdä dynotuspaperit. Worldin Jr kansista saa tosi toimivat kannet, ei niissä ole muuta puutetta kuin ovat painavammat ja vaikeammat työstää kuin vastaavat alumiiniset - paremmin rautakansi tuottaa paukkua kuin vastaava alumiininen.
Tommoisia pointteja heräsi juttua lukiessa.
Lähetetty: 13 Syys 2005, 11:25
Kirjoittaja Arto65FB
Loppunopeudesta ja auton painosta veikkaisin, että kyllä se raja on ylittynyt muutamalla kymmenellä kaakilla.
Amerikan dynoissa, varsinkin noissa lehtijutuissa, tuntuu olevan vähän hyvän mainostajan lisää. Ei niitä yksittäisen koneen tai auton dynotuksia kannata niin vakavasti ottaa. Jos jutuissa on mainittu loppunopeus tai siinä verrataan erilaisia palikoita useammalla vedolla, niissä on enemmän mielenkiintoa.
Re: 65 fastbackin kone uudessa Mustang & Fords, jenkkite
Lähetetty: 13 Syys 2005, 15:38
Kirjoittaja Ahti
[quote="FastbackPerformer RPM ei ole mikään kisaimusarja, se on vakiota parempi kaksitasoimusarja. Tehtaan ilmoitama kierroslukualue 1500-6500 rpm. Victor Jr. on yksitasoinen kisaimusarja, jolle tehdas ilmoittaa 3500-8000 rpm käytännön kierroslukualueeksi ja se on suunniteltu jälkituotantokansille. Ahti sun pannusta saisi varmasti uinuvia kaakkeja ulos kunnon imusarjalla kuten Victor Jr. tai peräti Super Victorilla. Auton pannusta pitäisi saada lisää tietoa tai nähdä dynotuspaperit. Worldin Jr kansista saa tosi toimivat kannet, ei niissä ole muuta puutetta kuin ovat painavammat ja vaikeammat työstää kuin vastaavat alumiiniset - paremmin rautakansi tuottaa paukkua kuin vastaava alumiininen.
Tommoisia pointteja heräsi juttua lukiessa.[/quote]
Ei ole kisaimis ja just testien mukaan antaakin enemmän tehoa tonne n. 5000 asti kuin Vic Jr. Siksi mulla kiinni vielä, vois kyllä ens kesänä kokeilla myös 1-tasoimistä.
JR oli vakiona aika heiko esitys virtauksilta, saa varmaan ihan hyvät.
JA MITEN NIIN RAUTAKANSISTA SAA ENEMMÄN TEHOA??
Vai oliko toi joku trolli?
Re: 65 fastbackin kone uudessa Mustang & Fords, jenkkite
Lähetetty: 13 Syys 2005, 16:03
Kirjoittaja Arto65FB
Ahti kirjoitti:
JA MITEN NIIN RAUTAKANSISTA SAA ENEMMÄN TEHOA??
Vai oliko toi joku trolli?
Niinno, jos alsa- ja rautakannet olisivat muodoiltaan identtiset, niin silloin rautakannet tuottaisivat samalla rutulla vähän enemmän, koska käy kuumempana. No, näissä leikeissä ei taida olla montaa rautakantta, jotka olisivat identtiset helpommin työstettävien alsojen kanssa ja harva jättää käyttämättä mahdollisuutta nostaa ruttua alsakansien avulla.
Re: 65 fastbackin kone uudessa Mustang & Fords, jenkkite
Lähetetty: 13 Syys 2005, 16:12
Kirjoittaja Fastback
Arto65FB kirjoitti:Niinno, jos alsa- ja rautakannet olisivat muodoiltaan identtiset, niin silloin rautakannet tuottaisivat samalla rutulla vähän enemmän, koska käy kuumempana. No, näissä leikeissä ei taida olla montaa rautakantta, jotka olisivat identtiset helpommin työstettävien alsojen kanssa ja harva jättää käyttämättä mahdollisuutta nostaa ruttua alsakansien avulla.
Jep, näin on, mutta tosiaankin Worldin kannet ovat ainoat joita kannatti joskus harkita. Nykypäivänä alukansia saa jokaiselta oksalta ja edullinen taala vielä auttaa mäessä. Tuskin kukaan ostaa nykyään uusia rautakansia, eiköhän alumiinia ala olemaan 100 % hiperf sylinterikansista jos ei lasketa mitään stock ryhmien moottoreita jossa pitää olla orig. vastaavat kannet.
Lähetetty: 13 Syys 2005, 17:37
Kirjoittaja Mexico65
Ei minusta tuossa M&F lehden jutussa ole mitään ihmeellistä. 1.43 hp/cid kun minulla vaivaiset 1.34 hp/cid. Harva vaan uskoo, että noista pikkulohkoista saadaan tänäpäivänä tuon tasoisia tehoja noinkin helpolla.
Ahti, sinun on turha vähätellä Falkonin 347 tehoja, jos sen kanssa hieroisi dynossa muutaman tunnin niin +450 hp löytisi ihan varmasti. RPM Aircap riittää siihen vallan mainiosti. Noissa lehtijutuissa ei kovinkaan selvästi kerrota mitä kaikkea on sitten dynossa tehty loppuviilaukseksi. Mutta noin 5-10 vetoa eri säädöillä tuotta helposti +10-30 hp:aa. Eräässä artikkelissa konella ajetiin 14 vetoa dynossa oikeiden säätöjen löytymiseksi.
Noita 450 -500 hp Ford sb 347 koneita on erinäisissä alan lehdissä rakennettu pilvin pimein, joskus tai aika usein ihmettelen mihin vielä niitä puhaltimia, pummpuja ja kaasuja oikein tarvitaan. Koska tuollainen vapaasti hengittävä +400 hp sb on kohtuulisen hyvä yleiskone lähes joka lähtöön ja ehkä sovelias jopa cruisailuun automaati laatikon kanssa.
Re: 65 fastbackin kone uudessa Mustang & Fords, jenkkite
Lähetetty: 13 Syys 2005, 20:19
Kirjoittaja Ahti
Arto65FB kirjoitti: rautakannet tuottaisivat samalla rutulla vähän enemmän, koska käy kuumempana. No, näissä leikeissä ei taida olla montaa rautakantta, jotka olisivat identtiset helpommin työstettävien alsojen kanssa ja harva jättää käyttämättä mahdollisuutta nostaa ruttua alsakansien avulla.
Niin no tossa se nyt oikeestan tuli: samalla puristuksella. Miten mahtaa 11 puristeinen rautakantinen toimia 98E:llä? Vastaava alukantinen pelaa (lähes) kuin vakio. Eli alsakansilla voidaan käyttää enempi ruttua pumppubensalla > enempi tehoa.
Muutama asia korkeasta puristusuhteesta/ puristuspaineesta..
Lähetetty: 14 Syys 2005, 12:36
Kirjoittaja kno1
Ahti kirjoitti:Arto65FB kirjoitti: rautakannet tuottaisivat samalla rutulla vähän enemmän, koska käy kuumempana. No, näissä leikeissä ei taida olla montaa rautakantta, jotka olisivat identtiset helpommin työstettävien alsojen kanssa ja harva jättää käyttämättä mahdollisuutta nostaa ruttua alsakansien avulla.
Niin no tossa se nyt oikeestan tuli: samalla puristuksella. Miten mahtaa 11 puristeinen rautakantinen toimia 98E:llä? Vastaava alukantinen pelaa (lähes) kuin vakio. Eli alsakansilla voidaan käyttää enempi ruttua pumppubensalla > enempi tehoa.
11 ja sitä korkeammalla puristussuhteella kannattaa huomioida muutama tärkeä seikka välttääkseen detonaatiopeikon. Quench-area eli männän etäisyys kannen dekkitasosta yläkuolokohdassa ei saa olla missään tapauksessa enempää kuin 0.060". Mieluummin se saa olla vain kansipahvin paksuuden verran eli yleisesti 0.040". Tämä tarkoittaa sitä, että männän on oltava tarkalleen lohkon dekkikorkeudella yläkuolokohdassa. Tämä on erittäin tärkeä asia!! Toisekseen kaikki terävät reunat männistä ja palotiloista on putsattava pois. Itselläni oli Brokin kansissa (FE) runsaasti ylimääräistä kierrettä palotilan puolella tulpille. Kaikki tämä poistettiin kuten myös seetirenkaiden ympärillä olevat terävät reunat. Nämä aiheuttavat helposti ongelmia varsinkin korkeilla puristusuhteilla (lue korkea puristuspaine nokasta riippuen). Kolmanneksi moottorin ilmansaanti olisi hyvä hoitaa niin, että se saa viileän imuilman. Näillä kaikilla toimenpiteillä on suuri vaikutus siihen, kuinka herkästi moottori detonoi. Myös ennakon määrä on ratkaisevan tärkeä. Moottoria rakennettaessa pointerin asento on tärkeä tarkastaa niin, että se todella osoittaa damperilla nollaan asteeseen männän ollessa yläkuolokohdassa. Itselläni oli pointerin osoituksessa reilu vuosi sitten 4 asteen heitto. Nyt virhe on korjattu ja ennakon määrään ja säätöön voi todella luottaa.
Re: 65 fastbackin kone uudessa Mustang & Fords, jenkkite
Lähetetty: 14 Syys 2005, 15:52
Kirjoittaja SamiM
Ahti kirjoitti:Eli alsakansilla voidaan käyttää enempi ruttua pumppubensalla > enempi tehoa.
Tämän vois sanoa niinkin, että alukansilla pitää käyttää enemmän ruttua.

Lähetetty: 14 Syys 2005, 20:17
Kirjoittaja Ahti
Pelkällä alukansien painonsäästöllä saadaan stripillä vähintään 0,1 sekkaa pois.
Lähetetty: 17 Syys 2005, 01:05
Kirjoittaja MONTTU
HURRAA,
kno1 kirjoitti sen mistä liian vähän lässytetään amerikan vehkeiden kanssa. Mulla oli 1255cc Suzuki 13.9:1 puristuksella ja pelasi 98 pensalla, jarrussa kuului 7000 ohimenevä pikku ritinä, ei haitannut tosi elämässä. Palotilan muotoilu on törkeen tärkeetä. Kannen ja mäännän väli pitää laittaa kipurajalle (4" pelissä 0.040") tai alle jos rohkeutta riittää ( menee jossain vaiheessa rikki, kokeiltu on ). Hyöty on kuitenkin yllättävän suuri.
Lähetetty: 18 Syys 2005, 22:55
Kirjoittaja Mexico65
Männät 0.020" yli dekin ja pahvin paksuus 0.039".
Meninkö liian pitkälle?
Kysyy epätietoinen.
