Sivu 1/2

Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 26 Joulu 2021, 18:20
Kirjoittaja Linds
Elikkäs miettinyt tekniikanvaihtoa tuohon 67 faikkuun missä tällähetkellä aikas väsyneen oloinen 289, jatkeena C4 ja 2.73 perävälitys. Suht edullinen ajaahan tuo on mutta mistään tehoista voi vaan haaveilla taikka että jättäisi komeet raidat (raidan) kun lähtee.

Ensisijaisesti pirteää windsoria hakusessa (351w-408w) helpon sopivuuden takia mutta muutakin saa tarjota. 300-400hp olisi aika passeli luku.
Moottorirakentelijoita saa myös ilmiantaa. :wink:

Peukalo keskellä kämmentä ja hektisen elämäntilanteen vuoksi en ala itse tuota 289 sen enempää tällähetkellä työstämään että jos ei moottoria löydy niin mennään ens kesällä tolla vielä ja pidetään silmät ja korvat auki.

Tää auto tulee hyvin todennäköisesti jäämään mulle pidemmän ajan niin oishan se mukava jos miellyttäis kaikinpuolin. :peukku:

Re: Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 27 Joulu 2021, 22:20
Kirjoittaja Arto65FB
Varmaankin saat hyviä ehdotuksia.Tuo windosri vie ajatukset tuonne Pirkanmaalle, jossa Ville on tehnyt raikkaita laiitteta. Samoin tuo tavoiteltu hp-luku on hyvin realistinen Windosorista.

Re: Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 27 Joulu 2021, 22:54
Kirjoittaja Antti66HT
Noihin tehoihin, ja jos kaikki muu alkuperäistä, ei 408:a tarvi. Jos meinaa vähän virkistää museoautoa, niin 302 alu kansilla ja vireessä toimii melko lailla hyvin.

408w kanssa vaihtuu myös turbiini, laatikko, katdaani ja perä. Alusta vakiona ei myöskään toimi, eli vaatii ainakin perusteellisen kunnostuksen. Joku kevyt 347 crate voisi olla ihan hyvä paketti tohon. Voisi selvitä turbiinin vaihdolla, ja laatikon tarkastuksella.

Re: Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 28 Joulu 2021, 05:22
Kirjoittaja Linds
Kiitoksia vastauksista! Ei tässä olla aikeissa museoida vaan tehdä itselleen mieluisaa autoa :D harmittaa vaan kovasti kun muuten hieno vehje mutta moottori puoli ei vastaa omia tarpeita.. Tässä on aluimusarjaa, kaasaria, jotkut paremmat virtaavat rautakannet (väitti ainakin edellinen omistaja) muttei tää todellakaan mikään raketti ole kummiskaan, voi toki vaikuttaa asiaan että tämä vaikuttaa laiskalta kun edellinen fordi oli 390 fe:llä.

Turbiini tässä on vaihdettu ja laatikko vahvistettu (edellisen omistajan sanoin) mutta ehkä se 408 olisi ykäkanttiin, pienemmällä pärjäisin luultavasti. Siinä mielessä 351 olisi ollut hyvä koska jos joskus haluaa ja yleensähän se nälkä kasvaa syödessä niin voi vielä mahdollisesti stroukata siihen 408.

Kävi mielessä tän nykyisen stroukkaamista siihen 347 mutta tällä hetkellä oma aika ei riitä alkaa sitä hommaa elikkäs mistä valmista metsästämään? Oon vähän skeptinen aina noihin crate enginen mitkä tulee muualta kuin suomesta noitten takuhommien takia.

Paras mahdollinen skenario että jollain olisi joku motti myynnissä tai sit jos jollain osaavalla kaverilla olisi aika/motivaatiota rakentaa sellainen. :roll-roll:

Re: Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 28 Joulu 2021, 06:56
Kirjoittaja Pertti
viewtopic.php?f=17&t=21307
Tuossa on kokonainen moottori kaupan.

Re: Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 28 Joulu 2021, 15:46
Kirjoittaja Linds
Pertti kirjoitti: 28 Joulu 2021, 06:56 viewtopic.php?f=17&t=21307
Tuossa on kokonainen moottori kaupan.
Laitetaan korvan taakse tämä. Ensisijaisesti windsoria hakuksessa helpon osien saatavuuden takia. En myös ole perehtynyt clevelandin moottoriin yhtään taikka mitä muokkauksia joutuu tekee jos cleven laitaa siihen, ei varmaan mitään päätä huimaavia kummiskaan.

Tuollainen 1970 351C olisi noilla palikoilla just se 300 heppaa ehkä?

Re: Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 28 Joulu 2021, 18:55
Kirjoittaja poikelin
Jos päädyt ostamaan koneen ni mä voin ostaa ton sun vanhan koneen jos molempia miellyttävä hinta löydetään eikä porattu tappiin vielä

Re: Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 28 Joulu 2021, 19:33
Kirjoittaja Linds
poikelin kirjoitti: 28 Joulu 2021, 18:55 Jos päädyt ostamaan koneen ni mä voin ostaa ton sun vanhan koneen jos molempia miellyttävä hinta löydetään eikä porattu tappiin vielä
Tohon moottoriin on jo suunitelmia jos löydän toisen moottorin mutta ilmottelen julkisesti jos se tulee myyntiin! :peukku:

Re: Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 28 Joulu 2021, 22:23
Kirjoittaja Arto65FB
Linds kirjoitti: 28 Joulu 2021, 15:46
Pertti kirjoitti: 28 Joulu 2021, 06:56 viewtopic.php?f=17&t=21307
Tuossa on kokonainen moottori kaupan.
Laitetaan korvan taakse tämä. Ensisijaisesti windsoria hakuksessa helpon osien saatavuuden takia. En myös ole perehtynyt clevelandin moottoriin yhtään taikka mitä muokkauksia joutuu tekee jos cleven laitaa siihen, ei varmaan mitään päätä huimaavia kummiskaan.

Tuollainen 1970 351C olisi noilla palikoilla just se 300 heppaa ehkä?
Cleve oli parasta mitä housut jalassa sai joskus 40v sitten. Cleven kannet olivat loistavat (tai no aussiclevet) mutta niitä motteja tehtiin vain lyhyen ajan vaikka Nascarissa niillä ajeltiin pitkään. Jättäisin Cleven pussihousuille.

Anttikin alkaa tulla van,,,, tai vainoharhaiseksi kun ei suosita stroukkiWindsoria. 289-lohkosta saa suht' edullisesti 347-motin, joten ymmärrän Antin pointit. Eli budjetista kiinni. Tiuhempi välitys ja sitten prepattu AOD tai muu nelivaihteinen uudempi ja rahaa palaa. Eli jos 289 on väsähtänyt, niin halvin proggis on toi 347. Rautakannet, onko niistä mitään tietoa.

Re: Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 28 Joulu 2021, 23:29
Kirjoittaja Antti66HT
😀. Juu…. Koitan tässä jakaa opittua😀. Sanontaan vanhaksi, se on imartelua😄

Itellä 289 240hp -> 351 - 296hp. -> 408 - 480hp

Toploader kestänyt melko hyvin, ainoastaan pääakseli joskus katkennut. Sitten tuli Jerico, ja nyt Tko600. Perään hajotin ensin 8” lukkoperän, ja päivitetyn vaihdoin ennen rikkomista 9” 31 rihlaiseen. Kardaaneja ja ristikkoa on mennyt… nyt MW hiilikuituputki 1350 ristikoilla. Taka-akselin tuenta näissä on kriittinen, varsinkin kun tehoa tulee lisää. Aluksi 5 lehtiset jouset ja tractiön-barsit(jotka ei paljon auta), sitten 1 1/2 lehtiset, jotka nelin salli kiertymistä liikaa. Nyt 3-linkki watts linkillä.. eli joo Siperia opettaa.

351w on mahtava pohja 500-600hp tehoihin, mutta kaikkea korista lähtien pitää siinä vaiheessa vahvistaa. Aina välillä joutuu perästä noita linkkien kiinnitys pisteitä hitsaileen.

Jos on haluu, niin ei kun w408 konetta alle, tai siis mielellään heti afternarket lohkolla, eli 4.00 iskulla ja 4.150 porauksella 427w kehiin!

Re: Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 29 Joulu 2021, 05:38
Kirjoittaja Linds
Arto65FB kirjoitti: 28 Joulu 2021, 22:23
Linds kirjoitti: 28 Joulu 2021, 15:46
Pertti kirjoitti: 28 Joulu 2021, 06:56 viewtopic.php?f=17&t=21307
Tuossa on kokonainen moottori kaupan.
Laitetaan korvan taakse tämä. Ensisijaisesti windsoria hakuksessa helpon osien saatavuuden takia. En myös ole perehtynyt clevelandin moottoriin yhtään taikka mitä muokkauksia joutuu tekee jos cleven laitaa siihen, ei varmaan mitään päätä huimaavia kummiskaan.

Tuollainen 1970 351C olisi noilla palikoilla just se 300 heppaa ehkä?
Cleve oli parasta mitä housut jalassa sai joskus 40v sitten. Cleven kannet olivat loistavat (tai no aussiclevet) mutta niitä motteja tehtiin vain lyhyen ajan vaikka Nascarissa niillä ajeltiin pitkään. Jättäisin Cleven pussihousuille.

Anttikin alkaa tulla van,,,, tai vainoharhaiseksi kun ei suosita stroukkiWindsoria. 289-lohkosta saa suht' edullisesti 347-motin, joten ymmärrän Antin pointit. Eli budjetista kiinni. Tiuhempi välitys ja sitten prepattu AOD tai muu nelivaihteinen uudempi ja rahaa palaa. Eli jos 289 on väsähtänyt, niin halvin proggis on toi 347. Rautakannet, onko niistä mitään tietoa.
Aivan.. Kansista sen verran tietoa vaan että niissä d3ue-aa numero sekä 302 valu, en sit tiiä millä tavalla nää oli sit edellisen omistajan mukaan "paremmat" ehkä joku on niitä työstänyt mut näin mututuntumalta ei tunnu siltä kyllä! Mä oon miettinyt myös jos investois hyviin alsakansiin mutta se ois varmaan hyvä tietää tän hetkinen puristusuhde jne ennen kun tilaa ja minkäkokoisilla palotiloilla haluaa että toimis hyvin omassa laitteessa. Onko siinä nyt sit mitään järkeä jos mennään olettaa että alakerta ja nokka on vakio.
Nokanvaihto vaatisi vissiin että nostaa koneen keulilta..
Paljonkohan pelkästään alsakansilla ja jos vaihtaisi orkkis pakosarjat pois peltipakosarjoihin tulisi lisää ruutia, näyttävät hyvin rajoittavilta nämä orkkis pakosarjat. :uuh:

Re: Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 29 Joulu 2021, 07:39
Kirjoittaja Linds
Antti66HT kirjoitti: 28 Joulu 2021, 23:29 😀. Juu…. Koitan tässä jakaa opittua😀. Sanontaan vanhaksi, se on imartelua😄

Itellä 289 240hp -> 351 - 296hp. -> 408 - 480hp

Toploader kestänyt melko hyvin, ainoastaan pääakseli joskus katkennut. Sitten tuli Jerico, ja nyt Tko600. Perään hajotin ensin 8” lukkoperän, ja päivitetyn vaihdoin ennen rikkomista 9” 31 rihlaiseen. Kardaaneja ja ristikkoa on mennyt… nyt MW hiilikuituputki 1350 ristikoilla. Taka-akselin tuenta näissä on kriittinen, varsinkin kun tehoa tulee lisää. Aluksi 5 lehtiset jouset ja tractiön-barsit(jotka ei paljon auta), sitten 1 1/2 lehtiset, jotka nelin salli kiertymistä liikaa. Nyt 3-linkki watts linkillä.. eli joo Siperia opettaa.

351w on mahtava pohja 500-600hp tehoihin, mutta kaikkea korista lähtien pitää siinä vaiheessa vahvistaa. Aina välillä joutuu perästä noita linkkien kiinnitys pisteitä hitsaileen.

Jos on haluu, niin ei kun w408 konetta alle, tai siis mielellään heti afternarket lohkolla, eli 4.00 iskulla ja 4.150 porauksella 427w kehiin!
Paljonko tuo 8" yleensä kestää tehoja? Toki riippuu myös miten ajetaan tietty .. Mä muistan kuulleeni et siinä 400hp paikkeilla.. Tässähän on tämä 2.73 lukoton aavikkoperä" mitä houkuttaisi vaihtaa, noista ymmärrän vielä vähemmän :roll:

Jotain aggressiivista ja epäjärkevää olisi hauska hankkia mutta aika nopeesti tyhjenee tän äijän taskut, tietty olen varannut tietyn budgetin tähän moottori hommaan. Valmis 351 olisi hyvä löytö ja sit laitella raha tilanteen/halujen mukaan siihen. 347 rakentaminen tosta omasta 289 menisi varmaan 4-6 tonnia? Ja niinkuin mainittu niin vähän meinaa jännittää alkaa noita itse kasailemaan, vaikka se onkin jostain aloitettava :)

Re: Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 29 Joulu 2021, 11:56
Kirjoittaja 1223
Tradepartsilla on shut sopuhintaan 351w rulla alakerta nolla koossa myynnissä.
Tai ainakin oli kun corral ilmestyi.

Siitä pohja moottorille.

Re: Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 29 Joulu 2021, 13:32
Kirjoittaja Linds
1223 kirjoitti: 29 Joulu 2021, 11:56 Tradepartsilla on shut sopuhintaan 351w rulla alakerta nolla koossa myynnissä.
Tai ainakin oli kun corral ilmestyi.

Siitä pohja moottorille.
Välillä tulee selailtua tradepartsin sivua, ei näytä enään olevan myynnissä sellaista.

Re: Moottoria vailla, 289-408w, tai kuka rakentaisi?

Lähetetty: 29 Joulu 2021, 15:33
Kirjoittaja Antti66HT
https://tradeparts.info/verkkokauppa/fi ... /index/578

Onhan tuossa valikoimaa. Esim 302 koneistettu lohko, ja siihe stroukki sarja? Tai sitten rempattua konetta nokalle.. 351w tosiana ei näytä olevan, mutta kannattaa soittaa..