Sivu 1/1

Vesi-ilma intercooler

Lähetetty: 22 Loka 2021, 22:59
Kirjoittaja KH73
Kokemuksia omista virityksistä ja tuliko sitä ahtoilmaa selkeästi viileämpänä koneeseen?

Hyväksi todettu coolerirunko missä vesi kiertää OIKEASTI ?

Nokkajäähdyttimen koko?

Re: Vesi-ilma intercooler

Lähetetty: 23 Loka 2021, 09:59
Kirjoittaja Pertti
Näin hitaammin ajelevana tulisi mieleen, että turhaa kahta jäähdytintä ilmalle rakentaa.
Tulee painoa ja tilaakin tarvitaan kahdelle kennostolle.
Epäilisin, että hyöty on varsin vähäinen, jos sitä yleensä ollenkaan on, verrattuna normaaliin ilmakennoon.

Re: Vesi-ilma intercooler

Lähetetty: 23 Loka 2021, 10:45
Kirjoittaja Pappacosworth
vesikennon hyötysuhde noin kolminkertainen. Ei niitä autovalmistajatkaan käyttäisi jos niistä ei ole hyötyä.

Re: Vesi-ilma intercooler

Lähetetty: 23 Loka 2021, 11:46
Kirjoittaja KH73
Suurin syy omiin tarkotuksiin --> Fox umpipuskuripuskurinokka :huikallo: Avoimeksi ei saa riittävän isoa ilma-ilma kennoa jos nokan haluaa säilyttää oem lookissa

On tässä vesisysteemissä pienemmät virtaushäviötkin kun miettii tarvittavia kennokokoja normivirityksiin kadulle. Ahtoputket tosi lyhyet verrattuna kierrätykseen keulan kautta. Vedellä on paljon parempi lämmönjohtavuuskin mitä ilmalla.

Yhdessä neloskoneessani on ollut turbon kanssa em. systeemi. Imulämmöt seilasi hieman yli 50 asteessa. Tosin keulalla oli vanha jankkiintunut öljynjäähdytin rivat kasassa ja osittain varmasti tukossakin :nenu:
Veden kierrätykseen oli myös alitehoinen pumppu :nenu:
Näistä ajoista on 15v aikaa, nykyään tuntuu löytyvän vesicoolereita valinnan vaikeuteen asti. Voin vain veikata että suurin osa on täyttä Shaissea veden virtaamisen suhteen ja tässä on kuitenkin koko asian ydin 8)