Sivu 1/2
Cleve kiertää, vai kiertääkö?
Lähetetty: 07 Syys 2005, 01:22
Kirjoittaja Drummer
Koitin etsiä tietoa ympäri mualimoo mut ei oikein sattunut silmään että
minkä verran 351 Cleveland peruskunnossa kiertää. Ehkäpä täältä löytyisi vastaus tähänkin asiaan

Sen tiedän että reilummin tykkää ottaa jengaa kuin moni muu veekasi, mutta sillä tiedolla ei vielä pitkälle pötkitä... Ja tässä tapauksessa kyseessä on 2V-kantinen Cleve, jos sillä nyt sitten suurempaa merkitystä kiertämisen kanssa

Re: Cleve kiertää, vai kiertääkö?
Lähetetty: 07 Syys 2005, 07:30
Kirjoittaja Mussemaan
Drummer kirjoitti:Koitin etsiä tietoa ympäri mualimoo mut ei oikein sattunut silmään että
minkä verran 351 Cleveland peruskunnossa kiertää. Ehkäpä täältä löytyisi vastaus tähänkin asiaan

Sen tiedän että reilummin tykkää ottaa jengaa kuin moni muu veekasi, mutta sillä tiedolla ei vielä pitkälle pötkitä... Ja tässä tapauksessa kyseessä on 2V-kantinen Cleve, jos sillä nyt sitten suurempaa merkitystä kiertämisen kanssa

Nimenomaan 2V:n orggisnokka on varsinainen pullonkaula -aivan kuin tehdas olisi tahallaan rajoittanut konetta aivan lapsellisella nokalla.
Kanavat kyllä pelaa varmasti oikealla nokalla+imusarjalla +6000rpm, ja itse asiassa ovat hieman kutiteltuun katukoneeseen hieman liiankin isot.
Eli nokastahan se kierrosten saaminen on loppupeleissä kiinni, ja niitäkin on ollut niin monenlaisia, ja vieläpä samaa nokkaa eri ajoituksillakin. (4V)
En tiedä vastasko tämä kysymykseen, mutta kierrättihän ne -70 luvulla clevejä +10000rpm pro stockissa...

Lähetetty: 07 Syys 2005, 09:21
Kirjoittaja Mexico65
Kiertää kunhan nokka on toimiva.
Taitaa olla ainoita V8 jotka tappavat itsensä kierroksilla, koska niitä tulee vain lisää ja lisää. Jos nokka on rajoittava tekiä niin vakio ventiilikoneisto on sulake, se kun ei oikein tykkää kierroksista varsinkaan ne vakio 3-uraiset ventiililukot. Toinen sulake on öljynkierto kanpiakselille, varsinkin takimmaiset laakerit tahtoo jäädä hieman heikolle voitelulle.
Mutta kun nämä kolme kohtaa muttaa niin Clevelandista saa melkoisen kirkujan 6000 rpm ei ole mitään, mutta 7000 rpm lienee maksimi noiden pikkumuutosten jälkeen. Sitten on jo syytä tehdä muitakin muutoksia.
Oisko kuitenkin niin, että vakio 2V Celeland kiertää noin 5500 rpm
ja 4V:llä pääsee jo lähelle 6000rpm:ää. Boss 351 ja HO(72) kiertää varmaan +6000rpm ellei enemmän.
Mutta eihän konetta tarvitse eikä kannata kierrättää yhtään korkeammalle kuin noin 500 rpm yli max tehon kierrosluvun.
Lähetetty: 07 Syys 2005, 11:58
Kirjoittaja Drummer
Kiitoksia tiedoista tietäjille

Tuli nimittäin asenneltua kiekkakello pirssiin kun vauhtimittarin vasemmalla puolella on vain toimimaton ajannäytin, ja perävälityksen vaihdon tiimoilta oli hyvä tietää mitä se Cleve nyttemmin naukuu. Ja eipä taida varsinaista aihetta olla koneen virittelylle (ainakaan tässä vaiheessa...). Hyvin laulaa reiluun viiteentonniin, ja siinä vaiheessa AOD:n kolmosella maisema vaihtuu riittävän ripeästi

Nokasta en tiedä, mutta imari on Edelbrockin Performer ja mehumaija Carterin 600. Aikaisempi peräruuvi oli 2.75, ja kolmosella kyllä loppui kuskilta sisu ennen kuin tuli kierrokset myllyssä täyteen. Nyt kun ruuvi on 3.50, voi jo ajella nelosellakin

Lähetetty: 07 Syys 2005, 12:59
Kirjoittaja Mexico65
Aikoinaan Street Boss konetani kierrätin +7000 rpm.
2V Clevelandin kannet portatut kanavat, myös täyttöhitsattu pako ja imukanavia.
1,71" pakovena 2,05 " imuvena, yksi uraiset venat ja lukot, 1,7:1 rulla keinut, nokka taisi olla jotai tällaista imu 272 / pako 286 asteinen hydraali, nostoilla imu 0,514" ja pako 0,544". Ruttua koneessa taisi olla noi 11,0:1. Kaksitasoinen Street Boss imusarja ja 600 cfm db Holley, pitkillä peltisarjoilla.
Ja kone kiersi iloisesti, ja alavääntöä oli riittävästi kuminpoltoon vaikka perä ruuvi oli vain 1:3,00. Vartimaili meni C4 askilla läpi kakosvaihtella ja loppunopes oli 172 km/h.
Lähetetty: 07 Syys 2005, 15:18
Kirjoittaja Fastback
Mulla oli 4vHO Cleveland openchamber palotiloilla, Cranen 0.050 224/234, 0.536/0.562 nostoilla, n. 10.5 puristuksilla, Holleyn 1-tasoimusarjalla ja Cranen Gold rullavipoilla. Jenkasi rykimättä 5500 rpm siitä huolimatta että autossa oli ostettaessa paikoillaan 2V Clevelandin peltisarjat, jotka ahdistivat todella pahasti ja olikohan 5:s pytyn tulpan elektrodi rutussa - ts. tulppa oli todennäköisimmin tiputettu lattialle ja kärkiväli oli painunut nollaan eikä ollut viitsitty tarkistaa sen enempää. Käytännössä seitsämällä pytyllä ja aivan liian pienillä peltisarjoilla 5500 rpm. Todellinen kierrospotentiaali ehkä 6500 rpm nokkakortin mukaan. Uskallan väittää että sellaiset 50 hv oli varmasti piilossa ja tästä huolimatta kumi paloi ja maisema vaihtui. No se todellinen pontiaali jäi selvittämättä kun pannu lähti myyntiin.
Lähetetty: 09 Syys 2005, 15:03
Kirjoittaja Masama
457 kirjoitti:Aikoinaan Street Boss konetani kierrätin +7000 rpm.
Clevelandin portatut kanavat, myös täyttö hitsattu pako ja imukanavia.
1,71" pakovena 2,05 " imuvena, yksi uraiset venat ja lukot, 1,7:1 rulla keinut, nokka taisi olla jotai tällaista imu 272 / pako 286 asteinen hydraali, nostoilla imu 0,514" ja pako 0,544". Ruttua koneessa taisi olla noi 11,0:1. Kaksitasoinen Street Boss imusarja ja 600 cfm db Holley, pitkillä peltisarjoilla.
Ja kone kiersi iloisesti, ja alavääntöä oli riittävästi kuminpoltoon vaikka perä ruuvi oli vain 1:3,00. Vartimaili meni C4 askilla läpi kakosvaihtella ja loppunopes oli 172 km/h.
Mulla oli -65/66 Fastback 302 aikalailla samoilla asetuksilla.
Rundimittarin vaihtovalo oli 7000 ja rajoitin 7500 rpm.
Katurenkailla, 4-v manuaalilla ja 4,11:1 perävälityksillä ykkös- ja kakkosvaihteilla kone kiersi helposti rajoittimelle.
Clevelandin kansissa on potentiaalia, sillä kaverin portatut 4 V kannet virtasivat imupuolella +270 ja pako 190 cfm/28". Omat 2 v kannet oli 212 imu ja 195 cfm/28". Joten eivät juurikaan häviä tarvikekansille, kun ottaa huomioon että ovat vakiokannet.
Lähetetty: 22 Syys 2005, 13:44
Kirjoittaja dearborn65
Millaisia tehoja tuollaisesta 2V/4V Clevestä on vakiokansilla saatu? Chevyn 350 näyttää tarvitsevan Edelbrockin alukannet että saadaan 410hp:tä ulos. Voiko Foorttiukko paukutella hekseleitä?
Lähetetty: 22 Syys 2005, 14:26
Kirjoittaja Mexico65
dearborn65 kirjoitti:Millaisia tehoja tuollaisesta 2V/4V Clevestä on vakiokansilla saatu? Chevyn 350 näyttää tarvitsevan Edelbrockin alukannet että saadaan 410hp:tä ulos. Voiko Foorttiukko paukutella hekseleitä?
No, No... fordi ukkojen täytyy vaan vihellellä ja olla hiljaa, muuten tulee sormille.
Ei Chevyn 350 cid sb tarvitse alukansia yli 400 heppaan, raja lienee jossain 500-550 kunnes jotain parempaa kuin vakio kannta tarvii cevyyn laittaa. Aivan eri asia kuin fordin sb:t mutta fordin 351 C koneet eivät kuulu tähän ryhmään mutta ei niidenkään vakio tehot päätä huimaa.
Tapsa voi vähän valottaa Cevyn sb historiaa LT 1 jne.
351 Clevelandit tuottivat parhaillaan noin 330 hp (Boss 351) muut maalit sitten hieman vähemmän. Mutta mitälie ford 351 C prostok koneet tuottaneet tehoja +800 hp vai vielä enemmän?
Lähetetty: 22 Syys 2005, 16:43
Kirjoittaja Tapsa
Clevua on todella kaytetty korkealla mutta
muutokset ovat olleet aikamoisia, kuivasumppu yms voitelun varmistamiseksi
Poro-Stokki on sisältänyt erikoisosia kannet flouattu yms
isot karbikset , rullatikku kilkkeineen , alsastakoja yms
jopa alulohkoakin kokeilivat mutta ei kestänyt rääkkiä
tehovertailua en halua tehdä mutta tämän päivän
500 cid PRO-STOCK moottorit ottavat +10000 rundia aika vaivatta
kestävyyden ollessa vielä hyvä ja tehot pyörivat 1300-1400hp kantturoilla
pikkulohko ceevuja olen käynyt kuuntemassa kun startissa
ottavat kympin.... on se kiekasua !
DE-TOMASO PANTERA autoissa oli myös 70 luvulla 351c moottoria
ilmeiseti pikkasen kutittena Webruilla 8v...
Aussit omivat sittemin NASCAR lohkonvalumuotit = vahvempi
kuin standardi lohko , aussikansista puhumattakaan
Pikku Chevy EI tarvitse alukansia 400hp saavuttamiseen
350cid puski 1970 LT1 versiona 375 tehtaan ilmoituksena
rautakansilla , valusarjolla 1 nelikurkkuisena 6000rpm
oma juttu on Chevyn 302 Cross-ram kahdella nelikurkkuisella...
varmasti ottaa +7000rpm vakiona oli muuten ainoastaan Z-28 Camaroissa optiona.
tämän päivän Z-28 on haalea varjo niistä päivistä!
mutta silti amerikan clevet on valmistettu clevelandissa
M-Sarja michiganissa
muut ilmesesti detroitissa ?
mutta rundimoottori on alkujaan silti ollut
eiköhän joku Cleve specialisti kerro lisää aiheesta!

Lähetetty: 22 Syys 2005, 19:33
Kirjoittaja Fastback
Vakio 4v closed chamber clevelandin kansille +400 hv tehot eivät ole juttu eikä mikään. Suomessakin entinen kerholainen ajoi Sandbergin Arton entisellä 550 hv 4V Clevelandilla katuautossa. En muista minkä auton peruja tuo kone oli. Pannu piti sisällään mm. edelbrock torker 1-taso imusarja, lunatin nitrattu mekaaninen rolleri (asteita ei löydy enään), venolian männät 12,5 mitattu ruttu, arp jne. Joutokänti oli 800-900 rpm ja huippujengat 8000 rpm kiillotetuilla vakioveiveillä. En muista oliko kansille tehty jotain.
Jännä homma ettei alumiinilohko kestänyt rääkkiä? Yleensähän alumiini on kestävämpi materiaali lohkoissa, esim. nitro/alkkis koneet ovat järjestänsä alumiinia. Olikohan joku suunnittelu erhe kriittisessä kohdassa? Nykypäivän prostock koneet ovat suunniteltu täysin porotokkaan vertaa esim. dekkikorkeutta ja porausta. Nykypäivänä ei massatuotantolohkoilla ole mitään asiaa prostockiin.
Pikkuchevystä puheenollen, kannattaako vakio rautakansista tehdä 550 hv kansia? Tuskin se tulee standardi kansilla ilman muutoksia? Vai onko standardi kansi CNC-koneistettu rautakansi? Luulisin sen 550 hv olevan helpommin taiottavissa hyvillä jälkituotanto alukansilla sen sijaan, että alkaisi leipomaan std. rautakansia.
Ford on aina ollut tappiolla tehoissa mm. letukan vehkeitä vastaan ja onko se ihme. Fordilla on aina järjestäänsä ollut sairas taipumus kuristaa kaikki koneet mitään sanomattomiksi mummomoottoreiksi, kuten Clevelandit, Bossit 302/429 jne. Paljonko Boss 302:stakin olisi saanut paukkua kun se oltaisiin varustettu oikeilla palikoilla tai isoveljensä 429. Esim. 302 bossia olisi saanut jo tehtaalta asti Cross Boss imusarjalla, joista isompi virtasi 1350 cfm luokkaa ja pienempi jotain 900 cfm (nämä täysin hatusta temmetut luvut, mutta luokka jotain tuota alaa), siihen yhdistettynä peltisarjat ja jyrkempi nokka niin eiköhän Z-28:llekin olisi ollut haastajaa.
Forströmmin Jussillahan oli aikoinaan sen '68 Camarossa 331 cid pannu, joka jenkasi lähdössä ~10,700 rpm. Se ei kyllä enään kuulosta edes kasilta, se on lähinnä jotain Ferrarimaista rääkynää. Prostock 351c jenkasi aikoinaan +10,000 rpm ja tämä valuakselilla, ei mitään takotavaraa... olihan akselia voimakkaasti muokattu, ettei std. akselililla kisaa ajettu. Akselia oli koneistettu mm. pienemmille letukan lakuille siten että iskua saatiin pienennettyä. 3,500" iskulla epäilen kenenkään jenguttaneen yli 10,000 rpm.
-----------
edit;
unohtui sanoa vielä noihin 550hv pikkuletukan kansiin, että tuskin on hinnassa juurikaan eroa, että ostaako valmiit brodixin alut vai alkaako tekemään rautakansista. Brodixeissa riitttää potentiaalia myös jos pitää hakea enemmän kuin 550hv. Sitten sulla on törkeen kalliit rautakannet, joista pitäisi päästä eroon. Kuka maksaa nykypäivänä rautakansista alukansien hinnan?
Lähetetty: 23 Syys 2005, 09:15
Kirjoittaja Tapsa
Alunperin oli puhetta n.400hp moottorista rautakansilla...
alsakannet varmasti tuottavat enemmän ????
olen kanssa kuullut myös camaron kiekasua !
Dartin rautakansia ei ole tässä mainittu, oli puhe tehtaan normaali
tuotanto kansista , Bowtie kannetkin on erijuttu
Pr-Stk vaaditaan automerkin alkuperäislohkoa esim Bowtie GM rallilohko
EI Jälkivalmiste esim K-B , Milodon, yms ovat oma juttu
Arto aikanaan ajeli ihan mukavasti kyseisellä kombinaatiolla
econo-gassiä ,olimme silloinkin mukana toisenlaisella FORD kombinaatiolla
Hopan Alsalohko ilmeisesti tiedon mukaan ei kestänyt
rundien/ puristusten aiheutamaa rasitusta , venyi tms
nyky proo lohko on kyllä tiivistä rautaa kestävyden takaamiseksi
yhdellä kaverillani on Mopen SB 351 Täys Rautapannu ja rundaa
8500 kepeästi ! mutta en siitä sen enempää kommentoi

Lähetetty: 23 Syys 2005, 09:39
Kirjoittaja Fastback
Tapsa kirjoitti:Alunperin oli puhetta n.400hp moottorista rautakansilla...
alsakannet varmasti tuottavat enemmän ????
olen kanssa kuullut myös camaron kiekasua !
Dartin rautakansia ei ole tässä mainittu, oli puhe tehtaan normaali
tuotanto kansista , Bowtie kannetkin on erijuttu
Pr-Stk vaaditaan automerkin alkuperäislohkoa esim Bowtie GM rallilohko
EI Jälkivalmiste esim K-B , Milodon, yms ovat oma juttu
Arto aikanaan ajeli ihan mukavasti kyseisellä kombinaatiolla
econo-gassiä ,olimme silloinkin mukana toisenlaisella FORD kombinaatiolla
Hopan Alsalohko ilmeisesti tiedon mukaan ei kestänyt
rundien/ puristusten aiheutamaa rasitusta , venyi tms
nyky proo lohko on kyllä tiivistä rautaa kestävyden takaamiseksi
yhdellä kaverillani on Mopen SB 351 Täys Rautapannu ja rundaa
8500 kepeästi ! mutta en siitä sen enempää kommentoi

Jaa mä seotin ne rautakannet 457:n mainitsemaan 500-550hv kansiin - no ehkä pitäisi lukea tarkemmin, eikä het jengata ylikierroksille

Minä se vaan venytin termiä vakio rautakansi noilla CNC-jyrsityillä... No joo nyt puhutaan samaa kieltä sen alsalohkon kanssa, sillä sitä se justiinsa tekee eli venyy. Ok, oli siis joku insinööri laskenut pieleen rasituksia sen lohkonmuotin kanssa. En ole ihan varma oliko muuten se Arton pannu sen Omnissa, ettei olisi ollut? Prostock lohkot ovat tosiaan rautaa kuten fordin A500, sehän on täysi rallilohko prostock koneelle tyypillisellä matalalla 9,300" deckikorkeudella. Alkkis ja sika-ahdetuissa ryhmissä alsalohko on edelleen "rautaa".
Hei, ettet sä Tapsa ole nyt se NYR-88 mussen "päämekaanikko"? Jyväskylän Fun runin aikaan nimittäin hetken aikaa kuuntelin kun em. "päämekaanikko" puhui jostain hiperf isolohkosta? Mun piti tulla juttelemaan, mutta jonnekin sitä tuli kiire... Sama auto mikä palkittiin "taistelijan maljalla"? Palkinnon pokkaaja sanoi, etten "minä se vedin vaan röökiä, mutta Tapsa se makas auton alla"? Perhana, jos sama mies niin pitää ehdottomasti tulla turiseen noista kisapannuista, kun jossain törmätään.
Lähetetty: 23 Syys 2005, 11:13
Kirjoittaja Tapsa
Joo.. sama äijä täällä edelleen , fun runeissa on tullu
"hieman" pikahuoltoo suoritettua , petterin isolohko musti päätti
oikkuilla kun moottorilla freshauksen jälkeen oli ajettu vasta 200km
eli suoraan tallista jyskälään ja viimeiset pulttaukset
tehtiin aamulla juuri ennen lähtöä! no selvittin reissusta ehjin nahoin
kalustokin ei sitten muuten enää temppuillu
palaillaan astioille kun törmäillään!
Lähetetty: 25 Syys 2005, 16:22
Kirjoittaja dearborn65
Sorry,jos hypin topicin perustajan tontille,mutta millaisen nokan tarviin -70 2V Clevuun että sieltä sais vaikka sen 330hp ulos? Edelbrockin Performeri on kansien välissä,peltisarjat ja 650 holley.