Sivu 1/1

302 5.0 venavälys keinuun hytikka kokoonpuristuneena, Comp.jousiasennus

Lähetetty: 12 Kesä 2021, 17:20
Kirjoittaja KH73
Alkuu heti että kasaan moottorin vipat,tönärit,nostajat muuten kiinni oleviin huollettuihin kansiin ja kokonaisuteen jota en ole itse purkanut :mrgreen:

Orkkis nostajia en laittanut paikoilleen koska kuluneisuutta oli havaittavissa ja yhdestä puuttui palakin juuri nostimen yläosasta pikkasen turhan läheltä jousisokkaa...

Uudet ford racing rullanostajat tuli summitilta ja kiskaisin jo kiinnikin preloudin kanssa.
Aloin kuitenkin miettimään orkkiksia työntötankoja kun oli nostajat pidemmät kuin tehtaan alkuperäiset.
Moottorilla rullattu alle 150tkm-> työntötangot silmäsääräisesti ehjät -->Ei :evil: mitattu


Jäi vertaamatta myös vanha rullanostin kokoonpuristuneena vs uusi :evil:


Juuri tavasin fordin tehtaaan kirjaa
Collapsed Tapped Gap (allowable) 5.0L(302cid) HO 0.098-0,198--> max toleranssi siis 2,49mm-5,00mm
Collapsed Tapped Gap Desired 5.0L(302cid) HO 0,123-0.146--> haluttu toleranssi 3,12mm-3,71mm

MIllä hehtaarilla olette ajelleet? Kuinka tämmöset 30v vanhat työntötangot on muuten järjissään?

Uudet keinuvipujen pultit löytyy paikoiltaan. Tiedä niistä sitten, sealedpowerin kiinan laatua vs orkkikset :lol:

Moottorissa tosiaan muuttujana Saksmanin hioma neitseellinen nokka ja -2mm tulee takkiin.

Mutta ei auta kun ottaa rakotulkki kauniiseen käteen ja mittailla..

Jos joutuu tönärikaupoille niin mitä kannattaa ostaa jos on valinnan varaa esim Partsissa.. Voin kyllä hyvin tilata Summitiltakin hyvien vihjeiden perusteella :D

Re: 302 5.0 venavälys keinuun hytikka kokoonpuristuneena

Lähetetty: 13 Kesä 2021, 10:16
Kirjoittaja KH73
kaara91 kirjoitti: 12 Kesä 2021, 22:34
Onkos tässä pedestalikeinut.

Eli studissa 20 kierrettä/in tekee 0,787mm/kierros ja preloadsäätöhän on studikeinulla 1/4-1 kierrosta.

Tönärit toimii jos ne ei ole kieroja.

Suosittelen kuitenkin ripeämmän nokan vaihdon yhteydessä studimuutosta kansiin ja rullakeinujen käyttöä, sekä uudet jouset.
Kyllä pedestaalit löytyy

Mitä studikokoa tarkoitat?

Paikoillaan on uudet comp 972-16, 293lbs auki@1.25"

En ala tälle kesälle tuota rullavippamuutosta tuusaamaan , pitää saada koneet käyntiinkin tänä kesänä. Talvella teen tämän päivityksen on mielestäni myös ihan must to do

Jotenkin tuntuu ihme viritykseltä koko orkkissysteemi, homma kasassa ja säätö pysyy pelkän kierrekitkan ja jousikuorman avulla näinkin pienellä pultin koolla kun orkkis on.
Mutta toisaalta taas , hyvin toimivia orkkis osin on kait näitä Fordin tehtaalta muutamia aikojen saatossa ajoneuvojen nokille asennettu :bileet:

Joo kait tämä homma toimii näillä stanu mittasillakin tönäreillä onhan noissa kiinnityspulteissa kierrettä ja ehkä kannessakin.
Nyt kun ei ole rullavippoja niin ei mene yöunet kun rulla ei justiinsa satu keskelle venaa, on onneksi orkkis vipassa hyvin hehtaariä kombensoida tuo perusympyrän aiheuttama vipan kulmamuutos.

Re: 302 5.0 venavälys keinuun hytikka kokoonpuristuneena

Lähetetty: 13 Kesä 2021, 17:31
Kirjoittaja KH73
kaara91 kirjoitti: 13 Kesä 2021, 13:04 Yleensä nuo pultit varmuudeksi päivitetään ARPin 12.9 lujuuksisiin
Onko Arpilla suoraan tuote vai ihan yleispulttina?

Ohikiitävän hetken olin jo onneni kukkuloilla orkkis tönärien tarkistusmittauksen jälkeen kun kaikki oli priimaa :mrgreen: Todetakseni tämän mittauksen jälkeen että 5.15mm löytyy 1syl.imuvenan ja vipan välistä :twisted:
Jos nyt noudatan nyt tehtaan ohjeistusta niin tönärit menee vaihtoon .15mm alimittaisina(Imu),Pakovenat mahtuisivat juuri ja juuri toleranssin sisäpuolellemutta hädin tuskin nekään :(

Toteutuneen imuvenavälyksen erotuksena tehtaan ihannevälyksen keskiarvoon on =1.85mm
Miksenköhän tätä voinut ymmärtää jo nokkakorttiakin lukemalla missä seisoo -2mm :lol: :lol: :lol:

orkkis tönärini 6,25" -->158.75mm+1.85mm=160.6mm

160.6mm/25,4mm/"=6,322" olis mun ihannetönärit :mrgreen: mielenkiintoista kuinka lähelle osuu valikoimat :roll:

Re: 302 5.0 venavälys keinuun hytikka kokoonpuristuneena

Lähetetty: 14 Kesä 2021, 21:13
Kirjoittaja KH73
COMP Cams 7622-16 setti löytyi Summitin hyllystä 6.30" mutta ei todellakaan se yleisin tönäripituus ..Sieltähän se kotiutuu aikanaan niin jos ei muuta niin henkinen hyvinvointi taattu :lol:
Tiedä siten kuinka todennäköistä olisi ollut että moottorin käydessä uusi nostaja/t olisi t tyhjentyneet kokonaan ja ääritilanne olisi toteutunut ja tönäri poistunut sijoiltaan tangentin suuntaan..

5/16-18 kuusiokolopulttina löytyi hienosti mutta onpas pienikantaisia nämä tuumaiset pikkupultit :shock: Tässä tarvii jo juuri oikeankokoisella reiällä varustetun kovan aluslevyn jotta homma toimii tuossa paikassaan.Mutta eiköhän sellainenkin löydy toivon mukaan :D

Re: 302 5.0 venavälys keinuun hytikka kokoonpuristuneena

Lähetetty: 16 Kesä 2021, 00:00
Kirjoittaja KH73
KuvaKuva

Ei ole tullut Compin jousen spekseihin aikaisemmin tutustuttua mutta tänään joutui vilaseen kun tajusin että onpa vakion näköista kamaa jousen päällä :evil: :evil: :evil: Onko tämä paksumpi retsku ns. venanpyöritykseen tarkoitettu orkkis viritys?

AIkaisemmissa 4 ja 6syl. moottoreissa on aina retsku ollut jousta isompi :shock:

Compin ohje antaa tälle jouselle asennuspituutta 1.8" eli 45.72mm nyt 42-43mm :asking02:

Jouselle suositellaan alakuppialuslevyä joka ,060" eli 1,5mm vahva , nyt jo asennusmitta 2-3mm tiukempi :drum:

Mikä ihmeen pelliserpentiiniviritys tuolla jousen sisällä mahtaa olla??

Venojen lukot irvistelee mutta paikoillaan tuntuvat olevat kaikki, ihmettelen tosin hieman miltä nämä lukot näyttävät vai onko vaan amerikkaa ..Hohhoijaa ja :bileet:

Re: 302 5.0 venavälys keinuun hytikka kokoonpuristuneena, Comp.jousiasennus

Lähetetty: 16 Kesä 2021, 09:06
Kirjoittaja KH73
Niin tässä on nyt asennettuna paikoilleen uusi compin
972-16 setti.
En näe mitn järkeä uusiin jousiin katukäyttöön.

Hain tässä nyt näkemystä tähän compin asennusmitan tarkkuuteen ja näihin epämääräisen näköisiin lukkoihin.

Ja samoin näkemystä noihin compin suosittelemiin kuppialuslevyihin. Kuinka toi kannen pohja kestää ilman. Vm 90 Gt siis kyseessä. En tunne näitä mustang kansiversioita vielä mitenkään vihreänä mustang harrastajana :bunny3:

Lähtökohtana homnaan compin suosittelemat retskut ja kattelen meneekö pelkästään näillä 1.800" asennusmittaan.

Yritän vieläkin olla kansia irrottamatta :bileet: :bileet:

Re: 302 5.0 venavälys keinuun hytikka kokoonpuristuneena, Comp.jousiasennus

Lähetetty: 16 Kesä 2021, 22:40
Kirjoittaja KH73
kaara91 kirjoitti: 16 Kesä 2021, 13:59Tämmösiin kirjoituksiin on aika vaikea vastata.
"Moottorissa tosiaan muuttujana Saksmanin hioma neitseellinen nokka ja -2mm tulee takkiin"
Vastaus muodostuu lähtötarkkuuden mukaan :lol: Joo tunnustan :funnypost:
Neitseellinen =Tässä tapauksessa hiottu nokka-akseli on moottoriin asennettu mutta moottori ei ole ikinä käynyt ko. nokalla.
-2mm takkiin=Perusympyrästä -2mm hiottu materiaalia
kaara91 kirjoitti: 16 Kesä 2021, 13:59Miksi ne kannet on huollettu, kiinni ja nyt vaihdetaan sitten jouset paikallaan miksi.
Moottori on ollut remmiahdettu ja kansipahvin petettyä aiheuttanut irroituksen. Tarkoitus oli ollut remmistä siirtyä tuplaturboihin mutta tähän pisteeseen oli jäänyt.
Kannet edellisen toimesta asennettu paikoileen uusin Felpron kynsitiivistein ARPein.
tönärit,vipat,nostimet irrallaan minulle tullessaan jakopää kasassa.

Kanavat kevyesti snurrattu ohjaimen luota ei juuri muuta.Venat läpätty.Ohjurit vaihdettu ja jakopääsetti.

Moottori on ulkoisella moottorinohjauksella jolla hoidettu kipinät ja bensat. Olleet jo remmiahdinaikoina käytössä.

Kellarikin on vakio std osin mikä jotenkin ei minulle kalloon sovi sanan kaksoisturboahdettu kanssa.. Tai no meneehän se vaikka neljälläkin ahtimella jos ahdot ja kierrokset rajattu pois kuviosta.

Sitä en tiedä miksi uudet venttiilijouset mutta orkkis retskuin asennuskorkeuden kustannuksella yhteenlukien tuplaturboajatuksen..

Nokka Ford 302 turbo
HR234/15

INT
Duration 280
Duration 1mm/1mm 4-50 234
Max lift cam 8.05mm
Real valve lift
Profile HR-234
Follower split tdc follower lift tdc Int. 1.4mm
Lobe angle separation 115
In lobe centerline 115

EXT
Duration 280
Duration 1mm/1mm 50-4 234
Max lift cam 8.05mm
Real valve lift
Profile HR-234

Se mitä minä teen tämän laitoksen kanssa nyt on back to the roots :bileet:
Juuri saapui remmiahtimen asennuskitti ameriikan joelta ja remmiahdinkin on huollettuna odottamassa asennusta. Perusasiat kuntoon ja avaimesta käyntiin ja kipparille jäädelöpuikolle :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: 302 5.0 venavälys keinuun hytikka kokoonpuristuneena, Comp.jousiasennus

Lähetetty: 17 Kesä 2021, 13:38
Kirjoittaja KH73
Vasemman puolen speksit Comp 972-16 ja mainitsemasi Beehive 98113-K1

Kuva

Joo Beehivessä löytyy tuon jousivakion kautta open arvoakin mutta minun käyttööni compit ovat ihan jees.

Jos tuosta koneesta ei tuolla remmiahtimella puolen kilon ahdoilla saa iloa elämään rpm 1500-5000 niin sitten pitää vakavissaan mennä peilin eteen patsastelemaan ja miettiä muita harrastuksia :lol: :lol: :lol:

Jos jotain testaan lisää kun paketti kasassa niin laitan vesi-ilmacoolerin. RemmiAhtimen nykynen billettisiipi suorastaan rukoilee sitä :mrgreen:

Re: 302 5.0 venavälys keinuun hytikka kokoonpuristuneena, Comp.jousiasennus

Lähetetty: 18 Kesä 2021, 14:04
Kirjoittaja KH73
kaara91 kirjoitti: 17 Kesä 2021, 23:28 Keskipakoahtimen puolen barin takia ei kannata laittaa mitään coleria.
Sulla on selkeästi ollut näitäkin ja kokemusta näistäkin piisaa :peukku: Voisitko jakaa enemmän tietoa aiheesta :?:

Re: 302 5.0 venavälys keinuun hytikka kokoonpuristuneena, Comp.jousiasennus

Lähetetty: 19 Kesä 2021, 10:26
Kirjoittaja KH73
On tässä viimeisimmän rakentamani auton kanssa tullut todettua etta ikinä aikaisemmin ei ole tullut tehtyä asioita virittämisen suhteen oikeassa järjestyksessä :lol:
Lähes aina ensin moottori joka ei sitten todellakaan ole ollut synkassa voimalinjan ja alustan kanssa.
Kerran kun näin toimittiin niin onhan mukava kurvailla kun pysähtyykin kun on jarrut ja voimalinja kestää 8)

Nyt hankitun Gt kanssa on uusi maailma oppia ymmärtämään tätä työntötankomoottoria ja sen mukanaan tuomia uusia haasteita.

Mitään projektitopicceja täällä ei ilmeisesti ole?
Voi tietysti ollakin mutta puusilmänä en ole löytänyt :nenu:

Re: 302 5.0 venavälys keinuun hytikka kokoonpuristuneena, Comp.jousiasennus

Lähetetty: 19 Kesä 2021, 10:38
Kirjoittaja starsky
KH73 kirjoitti: 19 Kesä 2021, 10:26 Mitään projektitopicceja täällä ei ilmeisesti ole?
Voi tietysti ollakin mutta puusilmänä en ole löytänyt
Jäsenalueilla on projektialue. Toki kaikki täällä on harrasteporukkaa ja kennellekään ei makseta mistään neuvomisesta, eli ihan kaikkeen ei välttämättä löydy vastaajaa/infoa. Eli vaikka jäsenmaksun maksaisi, niin ei voi odottaa, että sitten löytyy jäsenmaksulle "katetta" suljetulta alueelta.

Toisaalta kerhon jäsenmaksu on niin pieni, että tässä harrastuksessa se ei kuluissa paljoa tunnu.

Lisäksi kaikki me harrastetaan tätä omista lähtökohdista ja omalla tavalla, eli kannattaa poimia omaan harrastekuvioon sopivat vinkit massasta - ei ole olemassa "oikeata" tapaa harrastaa tämänkään teeman puitteissa.

Re: 302 5.0 venavälys keinuun hytikka kokoonpuristuneena, Comp.jousiasennus

Lähetetty: 20 Kesä 2021, 13:00
Kirjoittaja KH73
starsky kirjoitti: 19 Kesä 2021, 10:38
KH73 kirjoitti: 19 Kesä 2021, 10:26 Mitään projektitopicceja täällä ei ilmeisesti ole?
Voi tietysti ollakin mutta puusilmänä en ole löytänyt
Jäsenalueilla on projektialue. Toki kaikki täällä on harrasteporukkaa ja kennellekään ei makseta mistään neuvomisesta, eli ihan kaikkeen ei välttämättä löydy vastaajaa/infoa. Eli vaikka jäsenmaksun maksaisi, niin ei voi odottaa, että sitten löytyy jäsenmaksulle "katetta" suljetulta alueelta.
Lisäksi kaikki me harrastetaan tätä omista lähtökohdista ja omalla tavalla, eli kannattaa poimia omaan harrastekuvioon sopivat vinkit massasta - ei ole olemassa "oikeata" tapaa harrastaa tämänkään teeman puitteissa.
Tänks
Nyt luettu ja toimittu ohjeiden mukaisesti :peukku:
Just näin kuten kuvaat,näitä vaativia virtuaaliseppiä ja trollaajia on riittävästi kaikilla autofoorumeilla :lol: