Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
Lähetetty: 03 Huhti 2021, 16:59
Fordin omat moottorinohjaukset ovat helposti muokattavissa, ja ohjainlaitteiden ominaisuudet ovat monipuoliset. Verrattuna muihin moottorinohjauksiin kustannuksetkin ovat kohtuulliset, Megasquirt tee-se-itse ohjainlaite on lähimpänä hinnaltaan, mutta ominaisuuksiltaan paljon vaatimattomampi.
EEC-4:ssä on vaihdekohtaiset kierrosluvun ja vääntömomentin rajoitukset, ja joissain malleissa nakutustunnistus. EEC-5 on uudempana sukupolvena kehittyneempi. Imusarjan tilavuutta voidaan ohjata, sylinterikohtaiset sytytysohjaukset ym. EEC-5 sukupolvi on tullut Mustangiin vuonna 1996. EEC-4 on OBD-1 standardin mukainen ja itsediagnoosi on epätarkempi. EEC-5 on OBD-2 standardia, EOBD (eli eurooppalainen standardi) on versio tästä. OBD-2 yksinkertaistaa vikakoodin lukua, yhdellä laitteella voidaan tarkastaa kaikkien OBD-2 ja EOBD autojen moottorin koodit. EEC-4 ja 5 kattavat Fordit 80 luvun lopulta n. vuoteen 2005. Uudemmissa autoissa ei ole enää ohjelmointiporttia johon voi liittää ulkoisen laitteen tai muistipiirin. Niitä voidaan säätää esim SCT:n laitteistolla.
Ford on suunnitellut EEC 4 ja 5 ohjainlaitteet niin että niiden säätäminen on mahdollista melko yksinkertaisilla laitteilla. Laitteiden hankinnassa on päätettävä ensin minkälaiset muokkaus- ja tiedonkeruuominaisuudet halutaan. Yksinkertaisin ja edullisin vaihtoehto on hankkia Fordin oman ohjelmiston korvaava muistipiiri ja sen ohjelmointiin tarvittava usb-palikka. Lisäksi tarvitaan ohjelmisto jolla muokkaus tehdään. Ohjelmisto tarvitsee vielä tiedostokuvauksen jolla ohjelmistolle kerrotaan mitä muistipaikoissa sijaitsee, ja mitä sen arvot tarkoittaa.
Esim. jonkin muistipaikan sisältö kertoo moottorille onko autossa egr-venttiili. Muistipaikan lukuarvo kertoo tyypin kuten 0= ei ole, 1= sonic-tyyppinen, 2= PFE-tyyppinen. Tiedostokuvaus kertoo säätäjälle mikä numero paikkaan pitää syöttää, tai kertoo suoraan vaihtoehdot.
Kun muokkaus tehdään muistipiirille, muutoksien vaikutus on hankala todeta muuta kuin koeajamalla. Tämä tapa soveltuukin parhaiten jos haluaa mm. poistaa saastelaitteita, muuttaa tyhjäkäynnin arvoja tai muokata kierrosluvun tai vääntömomentin rajoituksia. Tälläisen lastun voi myös tilata ohjelmointitaitoiselta itse asennettavaksi. Vaikutuksia voi itse tarkkailla laajakaista-seos mittarilla ja älypuhelimella sopivalla ohjelmalla (katso Corral 1/2012)
Vaativampaan säätämiseen tarvitaan laite jolla pystyy seuraamaan ohjainlaitteen toimintaa ja antureita reaaliaikaisesti. Näitä ovat esim. Quarterhorse ja Tweecer. Tweecerin hinta sisältää erilliset säätö- ja tiedonkeruuohjelmat. Quarterhorseen on ostettava ohjelma, vaihtoehtoja on ainakin kolme. Suosituin niistä on Binaryeditor joka toimii myös Tweecerin kanssa. Muita on esim. TunerPro ja EEC Editor.
Tiedostokuvauksia näihin ohjelmiin on eritasoisia ja hintaisia, halvimmat ovat ilmaisia. Maksullisten sisältö on laajempi ja sisältää yleensä käyttäjätuen. Itse käytän ohjelmointiin Binaryeditoria ja ostettuja tiedostokuvauksia, sekä tiedonkeruun tulkintaan EEC Analyzer-ohjelmaa. Sekä Tweeceriin että Quarterhorseen voidaan tallentaa useampia versioita eri tarkoituksiin.
Moottorin virityksessä alkuperäisiä osia vaihdetaan tehokkaampiin, niiden ominaisuudet eivät täsmää enää vakio-ohjelmiston säätökarttoihin. Silloin ohjelmistoon tehdään muokkauksia. Suuttimen ja ilmamäärämittarin virtaavuustiedot muutetaan, nokka-akselin vaihto vaatii muutoksia suuttimien avaushetkiin, pakosarjat vaikuttavat happiantureiden reagointinopeuteen, ym. Osia ostettaessa kannattaa selvittää saako viritysosan mukana tarvittavat sähköiset arvot, jotka voidaan syöttää ohjelmaan. Tällä tavoin valmiita arvoja käyttämällä päästään lähemmäksi oikeaa lopputulosta, mutta yleensä aina vaaditaan vielä koeajoa, hienosäätöä ja mittauksia.
Onnistuneen ohjelmiston muokkauksen tuloksena saadaan paremmin toimiva auto, teho paranee, polttoaineen kulutus pienenee. Jos tekee virheitä sytytysennakon ja seoksen suhteen, kovassa kuormituksessa voi tulla moottorivaurio. Muutokset kannattaa tehdä harkiten ja vähän kerrallaan. Moottorin on oltava kaikin puolin myös kunnossa että säädöt onnistuvat. Vuotava imusarja vaikuttaa seokseen, ja voit vahingossa säätämällä luulla korjanneesi vian. Kun vuoto on oikeasti korjattu, säädöt täytyy aloittaa alusta.
Linkkejä: www.moates.net , www.eectuning.org , www.tweecer.com , http://www.eecanalyzer.net
EEC-4:ssä on vaihdekohtaiset kierrosluvun ja vääntömomentin rajoitukset, ja joissain malleissa nakutustunnistus. EEC-5 on uudempana sukupolvena kehittyneempi. Imusarjan tilavuutta voidaan ohjata, sylinterikohtaiset sytytysohjaukset ym. EEC-5 sukupolvi on tullut Mustangiin vuonna 1996. EEC-4 on OBD-1 standardin mukainen ja itsediagnoosi on epätarkempi. EEC-5 on OBD-2 standardia, EOBD (eli eurooppalainen standardi) on versio tästä. OBD-2 yksinkertaistaa vikakoodin lukua, yhdellä laitteella voidaan tarkastaa kaikkien OBD-2 ja EOBD autojen moottorin koodit. EEC-4 ja 5 kattavat Fordit 80 luvun lopulta n. vuoteen 2005. Uudemmissa autoissa ei ole enää ohjelmointiporttia johon voi liittää ulkoisen laitteen tai muistipiirin. Niitä voidaan säätää esim SCT:n laitteistolla.
Ford on suunnitellut EEC 4 ja 5 ohjainlaitteet niin että niiden säätäminen on mahdollista melko yksinkertaisilla laitteilla. Laitteiden hankinnassa on päätettävä ensin minkälaiset muokkaus- ja tiedonkeruuominaisuudet halutaan. Yksinkertaisin ja edullisin vaihtoehto on hankkia Fordin oman ohjelmiston korvaava muistipiiri ja sen ohjelmointiin tarvittava usb-palikka. Lisäksi tarvitaan ohjelmisto jolla muokkaus tehdään. Ohjelmisto tarvitsee vielä tiedostokuvauksen jolla ohjelmistolle kerrotaan mitä muistipaikoissa sijaitsee, ja mitä sen arvot tarkoittaa.
Esim. jonkin muistipaikan sisältö kertoo moottorille onko autossa egr-venttiili. Muistipaikan lukuarvo kertoo tyypin kuten 0= ei ole, 1= sonic-tyyppinen, 2= PFE-tyyppinen. Tiedostokuvaus kertoo säätäjälle mikä numero paikkaan pitää syöttää, tai kertoo suoraan vaihtoehdot.
Kun muokkaus tehdään muistipiirille, muutoksien vaikutus on hankala todeta muuta kuin koeajamalla. Tämä tapa soveltuukin parhaiten jos haluaa mm. poistaa saastelaitteita, muuttaa tyhjäkäynnin arvoja tai muokata kierrosluvun tai vääntömomentin rajoituksia. Tälläisen lastun voi myös tilata ohjelmointitaitoiselta itse asennettavaksi. Vaikutuksia voi itse tarkkailla laajakaista-seos mittarilla ja älypuhelimella sopivalla ohjelmalla (katso Corral 1/2012)
Vaativampaan säätämiseen tarvitaan laite jolla pystyy seuraamaan ohjainlaitteen toimintaa ja antureita reaaliaikaisesti. Näitä ovat esim. Quarterhorse ja Tweecer. Tweecerin hinta sisältää erilliset säätö- ja tiedonkeruuohjelmat. Quarterhorseen on ostettava ohjelma, vaihtoehtoja on ainakin kolme. Suosituin niistä on Binaryeditor joka toimii myös Tweecerin kanssa. Muita on esim. TunerPro ja EEC Editor.
Tiedostokuvauksia näihin ohjelmiin on eritasoisia ja hintaisia, halvimmat ovat ilmaisia. Maksullisten sisältö on laajempi ja sisältää yleensä käyttäjätuen. Itse käytän ohjelmointiin Binaryeditoria ja ostettuja tiedostokuvauksia, sekä tiedonkeruun tulkintaan EEC Analyzer-ohjelmaa. Sekä Tweeceriin että Quarterhorseen voidaan tallentaa useampia versioita eri tarkoituksiin.
Moottorin virityksessä alkuperäisiä osia vaihdetaan tehokkaampiin, niiden ominaisuudet eivät täsmää enää vakio-ohjelmiston säätökarttoihin. Silloin ohjelmistoon tehdään muokkauksia. Suuttimen ja ilmamäärämittarin virtaavuustiedot muutetaan, nokka-akselin vaihto vaatii muutoksia suuttimien avaushetkiin, pakosarjat vaikuttavat happiantureiden reagointinopeuteen, ym. Osia ostettaessa kannattaa selvittää saako viritysosan mukana tarvittavat sähköiset arvot, jotka voidaan syöttää ohjelmaan. Tällä tavoin valmiita arvoja käyttämällä päästään lähemmäksi oikeaa lopputulosta, mutta yleensä aina vaaditaan vielä koeajoa, hienosäätöä ja mittauksia.
Onnistuneen ohjelmiston muokkauksen tuloksena saadaan paremmin toimiva auto, teho paranee, polttoaineen kulutus pienenee. Jos tekee virheitä sytytysennakon ja seoksen suhteen, kovassa kuormituksessa voi tulla moottorivaurio. Muutokset kannattaa tehdä harkiten ja vähän kerrallaan. Moottorin on oltava kaikin puolin myös kunnossa että säädöt onnistuvat. Vuotava imusarja vaikuttaa seokseen, ja voit vahingossa säätämällä luulla korjanneesi vian. Kun vuoto on oikeasti korjattu, säädöt täytyy aloittaa alusta.
Linkkejä: www.moates.net , www.eectuning.org , www.tweecer.com , http://www.eecanalyzer.net