Spacerit eli levikepalat

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Pecca
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 21 Syys 2020, 09:45
Auto: Ford Mustang 4,6 GT, 2008 Manuaali. Punainen
Paikkakunta: Lahti

Spacerit eli levikepalat

Viesti Kirjoittaja Pecca »

Onko klubilaisilla kokemusta näistä spacereistä? Minulla on ollu Z3:ssa kautta aikain 5 mm lätkät eikä katsastaja ole koskan niihin puuttunut eikä ole ollut laakerivikoja vaikka julkisuudessa niistä varoitellaan. Ohessa Kärkkäisen malli https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... erm=levike
jossa mainitaan, että ei tieliikennekäyttöön. Lisäksi hankinnassa huomioitava, että on keskittävä niin spacerille kuin vanteelle??
S197 2008 olen harkinnut ???
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Spacerit eli levikepalat

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Ne lätkät eli spacerit eivät ole täällä lailliset missään tapauksessa.

Nuo pultattavat adapterit taas ovat lailliset - mutta vain jos adapterit ja vanteet ovat saman valmistajan tuotos. Eli käytännössä kaiketi aina laittomat Suomenmaassa, koska vannevalmistajat eivät taida käytännössä tehdä adaptereita. Sinänsä siis todella hieno pykälä. Muualla euroopassa ko. adapterit voivat olla hyvinkin lailliset (eli eivät sinänsä vaaralliset), mutta meidän lakien mukaan täällä vissiin mennään. Tässä on vähän sama homma kuin siinä, että lisäjarruvalot olivat täällä täysin kielletyt aikonaan, kuten myös roiskeläppien poisto - vaikka maailmalla kumpikin juttu oli ihan ok ja jopa suositeltu.

Ps. mitään poikkeuksellisia laakerivikoja spacerien tai adapterien kanssa ei voi tulla jos ajatellaan, että ihan sama offsetti on kaupassa ostetuilla vanteilla kuin adapterit+vanteet -kombinaatiolla. Siis, kun tavoitellaan samaa asemaa renkaalle.

Ps2. joo, räällä pitää ja kannattaa olla napakeskittävät adapterit tai vanteet. Eli ne keskireiät pitää aina olla millin osien tasolla oikein. Vaihtoehto on pultti/mutterikeskittävät, joiden keskitys on ihan tuurissa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Pecca
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 21 Syys 2020, 09:45
Auto: Ford Mustang 4,6 GT, 2008 Manuaali. Punainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Spacerit eli levikepalat

Viesti Kirjoittaja Pecca »

Moi!

Kiitoksia jäsenille hyvistä perusteellisista vastauksista ja mielipiteistä. Alla olevassa on kopio Kärkkäisen myymistä tuotteista, joita en kyllä ensimmäisenä rankkaisia parhaimmiksi. Kuitenkin tuo kiinnitysmekanismi on vahva ja kuten kirjoititte offsetti on sama kuin joissakin valmiissa vanteissa niin laakeriin kohdistuvat voimat ovat mielestäni samat lyhyen Aimo Pereen koneenrakennusoppien kurssin mukaan. En osaa sanoa mitä nuo vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin, veteleekö urissa enemmän kun renkaan tukipiste maahan on kauempana alapallonivelen tukipisteestä ??? Ulkonäköön niillä on huomattava vaikutus ja saahan nuo pois jos katsastushenkilö on sitä mieltä.

Alla Kärkkäisen sivuilta dataa:

SteyrTek Adapteri (levikepala)
Paksuus:1 tuuma = 25,4 mm
Pulttijako: 5x114,3/5x114,3
Keskireikä: 71,6 mm
Ulkohalkaisija 160 mm
Pakkauksessa 1 kpl

Jos haluat varmistaa adapterin keskittymisen autoon nähden, käytä sovitetta. Valitse sovitejossa ulkohalkaisija on tämän adapterin sisähalkaisija eli 71,6ja sisähalkaisija autosiakselin paksuus.

Tällä tuot 5x114,3 jakoisessa autossa vannetta 25 mm ulospäin eli pienennät ET:tä. Kuvan mukaisesti pinnapultit ja mutterit (12 mm x 1,5 nousulla) joilla vanne kiinnitetään spaceriin kuuluvat toimitukseen. Spacerin kiinnityspultit auton napaan eivät kuulu lähetykseeen. Käytä auton pultteja. Ohuessa spacerissa voitjoutua madaltamaan pultin päätä tai hankimaan matalampi kantaiset pultit. Huippuluokan alumiinia SteyrTekiltä.

Vain kilpa- tai showkäyttöön. Ei sallittu tieliikenteeseen.
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 694
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Spacerit eli levikepalat

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kokeilin kuutos Sn:ssä noita orkkis et:llä olevien pyörien kanssa.
Takana olivat ok, mutta edestä piti ottaa pois.
Lakkasi menemästä suoraan, kun etupyörät siityivät suunniteltua ulommaksi.
Hyvin pysyivät takana kiinni, eikä tärinöitä tullu lisää.
Varmaan toimii yhtä hyvin edessäkin, jos pitää et:tä muuttaa sopivaksi.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Spacerit eli levikepalat

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Adaptereita laittaessa laippapintojen puhtaus on erikoisen tärkeää. Tämä siis liittyy siihen, että alumiinivanteiden (ja adapterien) pultit voivat löystyä ajossa, jos sinne väliin jää yhtään hiekanmuruja tai muuta epäpuhtautta. Ajossa nuo murut sitten hioituvat pölyksi ja avot laippojen välissä onkin yhtäkkiä millin osia tyhjää. Siksi pultit tulisi kiristää noin 100km ajon jälkeen.

Mutta, adapterien suhteen tämä onkin vähän hankalampaa, koska ne ovat siellä vanteiden ja jarrulevyn välissä. Eli pyörät pitää ottaa pois tieltä jotta adapterien mutterit saa uudelleenkiristettyä. Olen tämänkin tehnyt pari kertaa mutta hankalaa puhaa ja toki vanteet pitää sitten kiristää vielä uusiksi. Kun minulle selvisi tuo kiristystarpeen aiheuttaja (epäpuhtaus), olen pitänyt erityistä huolta, että laippapinnat ja adapterien kartiot sekä mutterit ovat puhtaat hiekasta. Löystymistä ei ole sittemmin esiintynyt.

En itse ostaisi mitään kiinanadaptereita Kärkkäiseltä, Honkkarista, Bilhelvetestä tms. putkasta. Niitä oikeasti tehdään ihan laadukkaitakin ja hyvistä materiaaleista. Esim. Eibach ja muutama muukin tunnettu merkki tekee hyviä adaptereita. Jos merkkiadaptereita ei löydy niin kantsii ehkä etsiä myyntitekstista sanoja "billet" tai "forged", jolloin ei ehkä ihan halvimmasta kurasta ole kyse.

Noin niinkuin 10+ adapteriparin kokemuksella. Kaikki noista eivät tosin ole olleet ajossa asti vaan testaamalla haettu minimipaksuutta, jolla homma toimii.

Ps. joku noita ihan laadukkaita koneisti joskus Suomessakin mutta ei ole enää tietoa missä mennään tämä päivänä. Olikohan Tommis Billet?

Ps2. Olen nähnyt yhden tapauksen missä autosta oli pudonnut pyörä, koska kaikki pyöränpultit menivät poikki ajossa. Tapahtui onneksi hitaassa vauhdissa pihatiellä. Syynä oli se, että vanteen ja spacerin laipat eivät istuneet toisiinsa hyvin ja siinä esiintyi vääntöä, joka lopulta katkaisi pinnapultit. Oli hieman kyrpiintyneen näköinen rouvashenkilö, jonka autoon perheen teini oli asentanut makeet aluvanteet mutta offsetti oli vähän väärä ja ongelma piti korjata huonosti istuvilla spacereilla. Taisi pojun tuunaushommelit loppua siihen. :lol:
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Pecca
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 21 Syys 2020, 09:45
Auto: Ford Mustang 4,6 GT, 2008 Manuaali. Punainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Spacerit eli levikepalat

Viesti Kirjoittaja Pecca »

Terve Kaara 91
Puhuit asiaa, olen samaa mieltä ollut itsekseni hiljaa, ajattelin vaan kuulostella muitten kokemuksia. Kyllä siellä paikat on tiukilla jos satoja hevosia päästetään irti sivuluisussa ym..
Varmaan juuri nuo mainitsemasi kulmat vaikuttavat paljon auton ajettavuuteen. Meillä oli perheessä kaksi samanlaista BMW 520 D autoa. Toisessa 18 tuuman 50 sarjan renkaat ja toisessa 40 tai 45 sarjan renkaat. 50 sarjainen auto oli paljon pehmeämpi ja parempi ajaa ja ei ollut uraherkkä. Tämä oli helppo toedeta kun ajelin paljon vuorotellen, jopa samana päivänä vaihdoin autoa.
Tarkoitan siis, että ne todella ovat vain SHOW käyttöön parantamaan ulkonäköä ei mihinkään muuhun. Sitä huonontunutta ajokokemusta ei välttämättä huomaa siihen turtuu.
Kiitos hyvästä, asiallisesta ja asioista perillä olevasta kirjoituksesta
Vastaa Viestiin