67 Mustang vas takarumpujarru ottaa kiinni myöhään

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
67fastback
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Touko 2016, 12:22
Auto: Ford Mustang FB 289 -67
Paikkakunta: Espoo

67 Mustang vas takarumpujarru ottaa kiinni myöhään

Viesti Kirjoittaja 67fastback »

Ongelmana on Mustangini kuskin puoleinen takakäyttöjarru. Kyseessä 2 piiriset jarrut. Eteen oma piiri ja taakse tulee yksi yksi putki, joka sitten jakaantuu molemmille puolelle taka-akselin kohdalla. Käsijarru toimii molemmilla puolilla moitteetta (samoin eturumpujarrut), mutta nyt jo vuosia ongelmana ollut kuskin puolen takakäyttöjarru. Riippuu katsastajasta meneekö läpi vai ei. Normi-kruisingissa en jarruissa vikaa huomaa. Eli tehoero uhkaa olla liian iso. Kun sitä minuuttitolkulla jarruttaa dynamometrillä, niin sitten lopulta saa juuri ja juuri hyväksyttäävn tasoeron. Sitten kun jarruttaa yhtä pyörää kerrallaan, niin tehoa kyllä löytyy myös vasemmalta puolelta. Mutta ongelma siis että se teho tulee sieltä liian myöhään verrattuna oik puoleen. Ja se käsijarru ottaa kiinni tasaisesti molemmin puolin.
Olen vaihtanut rummun, kengät (ja ne pikkukilkkeet vietereineen yms), sylinterin. Ja ainakin omasta mielestäni ilmannut riittävästi. Samoin säätänyt siitä ruuvista kengät lähelle rumpua. Poljintuntuma ja yleinen jarruteho on ihan kelvollisen tuntuinen rumpujarrulliseen autoon.
Mitään ulkoista vikaa en siihen vas takapyörään menevässä jarruputkessa huomaa. Ei lytyssä eikä ruosteessa. Irti sitä en ole ottanut ja nyt alkaa nämä jarrurempat omalta osaltani riiittää. Löytyiskö neuvoja viasta ja ehdotuksia korjaamisesta? JA lisäksi löytyykö vinkkejä pajasta/innokkaasta korjaajasta, joka homman haluaisi tehdä? Auto on tallissa Espoossa.

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vinkeistä!
Kankkis
Addikti
Viestit: 296
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: 67 Mustang vas takarumpujarru ottaa kiinni myöhään

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Eipä tuossa enään juurikaan ole vaihtoehtoa kuin että jokin sinne toiselle puolelle rajoittaa painetta, jakopalikassa/jarruputkessa tukkeumaa jos sylinterit varmasti samanlaiset molemmin puolin
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1683
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 67 Mustang vas takarumpujarru ottaa kiinni myöhään

Viesti Kirjoittaja starsky »

Nuo kannattaa ehkä ainakin kahlata ja katsoa olisiko apuja:
Foxin takajarruongelma estää cruisailut
66:sen outo rumpujarruongelma
Mystinen early rumpujarrun hirttäminen, ongelma ratkaistu?
Jarruvika
Mustang 66, rumpujarrujen tehostaminen

Osa vinkeistä tietty myös jarrujen jumimiseen, mutta aika monenlaista korjausvaihtoehtoa on vielä kokeilematta.

Jos kengät, rumpu ja työsylinteri on vaihdettu, niin olisiko nyt sitten em. listallakin löytyvä kenkien ja rummun epäyhteensopivuus yksi mahdollinen syy, siis ei ota koko alueelta jarruttaessa?

Käsijarruvoima taitaa olla huomattavasti pienempi kuin työjarruvoima, joten se ei välttämättä näy käsijarrua käytettäessä (siis käsijarru pelaa ok, mutta ilmiö ei tule esille kun voimat pienemmät).

En oikein usko t-kappaleen ongelmiin tai tukokseen, koska jos on tukos, niin kyllä se paine sieltä vaikuttaa minusta jos vaan neste jotenkin kulkee.
Avatar
Kiesi
Mega-addikti
Viestit: 899
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:32
Auto: -76 Mustang II 302W+T5
-77 Mustang II ???+??
-61 Mercury Comet 170+3v man.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 67 Mustang vas takarumpujarru ottaa kiinni myöhään

Viesti Kirjoittaja Kiesi »

Itse lähtisin ilmaamaan vielä varmuudeks siten että normi ilmaus, mutta ensin käytetään auki jakopalikan liittimet ettei sinne ole jäänyt kuplaa. Tämänjälkeen vasta sylinterit. Omien kokemusten mukaan ilmaa ei juurikaan tarvi olla linjassa ja se näkyy heti dynolla jarrutettaessa.
-76 Iso 2
-77 Pikku 2
-61 Mercury Comet

He who shall be last, shall be sideways and smiling.
-Jeremy Clarkson
Ford67
Hiljaisempi
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Maalis 2017, 15:16
Auto: Fairlane Ranchero -67 302W Toploader 8"
Falcon -68 408W C4 8"
Paikkakunta: Kalajokilaakso

Re: 67 Mustang vas takarumpujarru ottaa kiinni myöhään

Viesti Kirjoittaja Ford67 »

Saman asian kanssa taistellut muutaman kerran, niin kannattaa myös tarkistaa onko vika kuitenkin niinpäin että "kunnossa" oleva puoli haukkaa liian äkäisesti syystä tai toisesta?
Onko vieterit identtiset molemmin puolin, palat/kengät erilaiset? Kulutuspinnan reunat viistetty? Akselin laakerissa/laakeripesässä jotain klappia, joka vaikuttaa toisen puolen jarruihin? Tämmöisiä tullut vastaan ja ensimmäisenä on tullut korjattua sitä "huonoa" puolta, vaikka vika ollut toisessa. Itse vaihdan tuon takia kaikki osat yhtä aikaa molemmille puolille, vaikka toinen periaatteessa vielä ok.
Max, she is the last of the V8s! 600 horsepower through the wheels. She's meanness set to music and the bitch is born to run!
67fastback
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Touko 2016, 12:22
Auto: Ford Mustang FB 289 -67
Paikkakunta: Espoo

Re: 67 Mustang vas takarumpujarru ottaa kiinni myöhään

Viesti Kirjoittaja 67fastback »

Ensinnäkin kiitos kaikille vastanneille! VAihdoin sen jakokappaleletkun ja takaputket ja taas ilmattiin. Edelleen kuskin puoli jäljessä. Mutta sitten ford67 nimimerkin ohjeistuksella keskityin siihen vänkärin puoleen, joka otti kiinni aikaisemmin. Tallin hyllystä löysin uudet jarrukengät ja asensin ne paikoilleen. JA nyt sitten on vänkärin puoli jäljessä. Siis se puoli jossa uudet kengät, mutta käytetty rumpu. Ero puolten välillä ei iso ja seuraava katsastuskin vasta 2v päästä, joten jatketaan näin :peukku:
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 692
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: 67 Mustang vas takarumpujarru ottaa kiinni myöhään

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuo yhden rummun vaihtaminen uuteen kuulostaa omasta mielestä kummalliselta.
Olen luullut, että jarruromppeet pitää aina vaihtaa parina, jos kerran uusitaan.
Yleensä uusilla palikoilla toimii, mutta se vaatii sen ostopäätöksen.

Omassa vanhassa takkusin puoltavien jarrujen kanssa aikani....10v :oops:... sitten viimein unohdin hyvät käytetyt ja ostin kotimaiselta jäsenkauppiaalta uudet rummut, sylinterit ja kengät.
Yllättäen 0% eroilla molemmat päät ja voimatkin ok.
Hienosti toimi koko kesän, eikä edes maksanut paljoa.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Ford67
Hiljaisempi
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Maalis 2017, 15:16
Auto: Fairlane Ranchero -67 302W Toploader 8"
Falcon -68 408W C4 8"
Paikkakunta: Kalajokilaakso

Re: 67 Mustang vas takarumpujarru ottaa kiinni myöhään

Viesti Kirjoittaja Ford67 »

Hienoa, että omista kokemusperäisistä havainnoista on muillekin hyötyä, ei aina tarvitse mennä sitä yritys-erehdys-reittiä tekemisissä. Vaikka se sitä jalointa tekemistä onkin :lol:

Käsijarrun kanssa on laskennallisesti aina mennyt rajoilla, mutta tähän asti leima irronnut konttorilla kuitenkin. Uudet kilkkeet kannattaa sisäänajaa ennen konttorille menoa, jos pystyy.

Just syksyllä ostin Falconiin taakse 10 x 1 3/4-tuuman kamat molemmin puolin, kun toinen puoli oli metalli vastaan metallia, kitkapala irronnut toisesta kengästä niin rumpukin oli selvä. Ei muuten huomannut normiajossa asfaltilla, hiekkatiellä puolsi ja dynamometrissä tietenkin.

Paikallisesta kivijalkaliikkeestä hain, konekorjaamo Marjakangas, rummut+kengät+säätösarjakilkkeet molemminpuolin maksoi muistaakseni n. 250€. Tuo rumpukoko on jostain syystä selvästi kalliimpi kuin esim 10" x 2". Jousisarja löytyi omasta takaa, oisko ollut kympin pari niillä hintaa. Harrastekäytössä kestää luultavasti "isältä pojalle" seuraavaan isompaan remonttiin.
Max, she is the last of the V8s! 600 horsepower through the wheels. She's meanness set to music and the bitch is born to run!
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2543
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 67 Mustang vas takarumpujarru ottaa kiinni myöhään

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Ford67 kirjoitti: 17 Marras 2020, 12:15 Hienoa, että omista kokemusperäisistä havainnoista on muillekin hyötyä, ei aina tarvitse mennä sitä yritys-erehdys-reittiä tekemisissä. Vaikka se sitä jalointa tekemistä onkin :lol:

Just syksyllä ostin Falconiin taakse 10 x 1 3/4-tuuman kamat molemmin puolin, kun toinen puoli oli metalli vastaan metallia, kitkapala irronnut toisesta kengästä niin rumpukin oli selvä. Ei muuten huomannut normiajossa asfaltilla, hiekkatiellä puolsi ja dynamometrissä tietenkin.
Kyllä toi yritys-ja-tärähdys on parasta oppia. Mulla meni joskus Botniaringillä etupään oikea lakru hajalle. Varikolla vaihdoin jostain syystä mukana olleen uuden laakeri. Jarrupala meni väärin päin, eli metalli metallia vasten. Ajoin sen jälkeen oman nopeimman kierroksen vanhalla Botniaringillä.

Tohon alempaan Kaaran viestiin: Enpäs tieä, voihan se olla, että toi metalli metalli oikealla puolella otti niin kovaa, että ne kaksi vanhan Botnian pitkän suoran jälkeiset kääntyivät silleen perä irti, kun etuoikea jarrutti auton valmiiksi suoraan seuraaville suoranpätkille.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 20 Marras 2020, 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin