Sivu 1/1
200cid kuolee kesken ajon
Lähetetty: 19 Elo 2020, 20:14
Kirjoittaja jussih
Kelit taas parhaimmillaan ja vehkeet telakalla
Ongelmaan vaikuttaa ulkoilman lämpötila, mitä lämpimämpää sitä nopeampaa ongelmat alkavat. Saattaa toimia kymmeniä kilometrejä toimien hienosti ,sen jälkeen pätkäisee muutaman kerran ja sammuu vauhdista. Välillä saa heti käyntiin uudelleen ja pääsee bussipysäkin välin taas. Eilen ei saanut enään kirveelläkään käyntiin, otettiin auto trailerille ja kotia, jäähdyttyään toimi taas kuin ajatus.
Tehty.
Puolan jännite lämpimänä virrat päällä 6.5v ja käynnissä 11.5volttia, koitettu vika päällä hyppyjohtoa akulta suoraan mutta ei vaikutusta.
Kaasari ruikkaa polttoainetta kaasuvipua painettaessa, puola vaihdettu, katkojan kärkiväli säädetty ja ei piikkiä tai sinistymää. Kondensaattori vaihdettu, virtalukkoa/johtoja heiluteltu vika päällä eikä vaikutusta, resistorijohdon liitos siisti virtalukkoon ja johtoa ei liitelty.
Tuo puolan jännite mietityttää itseä, koska kylmänä mittasin niin oli saman 11.5v mitä käynnissäkin. Jos tuo 11.5v on liian korkea jännite puolalle ja joku lämpenee liikaa sen takia? Tuo 6.5v toinen juttu, mutta miksi ei toiminut akulta hyppyjohdolla.
Re: 200cid kuolee kesken ajon
Lähetetty: 19 Elo 2020, 20:46
Kirjoittaja Arto65FB
Onko puola tarkoitettu etuvastukselliseen systeemi? Lämpiääkö puola ajossa?
Re: 200cid kuolee kesken ajon
Lähetetty: 19 Elo 2020, 21:04
Kirjoittaja jussih
On vastusmallinen, vaikea sanoa lämmöstä, kun on lohkon kyljessä kiinni, kuuma paikkahan se, mutta alkuperäinen paikka mielestäni.
Re: 200cid kuolee kesken ajon
Lähetetty: 20 Elo 2020, 00:21
Kirjoittaja JooSexSex
Jokin lämpenee ajossa ja alkaa pätkiä sähkön kulkua.
Puolalle tulee sähköä ja lisäksi puola on vaihdettu, joten ei liene siinä vika.
Puolan navasta jännitteen mittaaminen on arpapeliä, jos piuhat on kiinni.
Kuutosen jakaja on aika yksinkertainen, kun siinä ei ennakkoa säädä kuin alipaine.
Mutta pyörijä kannattaa ainakin tarkistaa ja vaihtaa. Samoin jakajan kansi ja että se istuu kunnolla ohjaimiin.
Niissä on ollut vikoja tässä muuten niin loistavassa moottorissa.
Re: 200cid kuolee kesken ajon
Lähetetty: 20 Elo 2020, 07:10
Kirjoittaja Pertti
Puolan jännite riippuu siitä, onko kärjet kiinni vai auki.
Jos kärjet on kiinni, jännite on selvästi alhaisempi. Sähkö kulkee silloin käämien läpi kärkien kautta maihin.
Kärkien ollessa auki puolan jännite on sama kuin akun jännite miinus etuvastuksen tekemä alennus.
Re: 200cid kuolee kesken ajon
Lähetetty: 20 Elo 2020, 08:37
Kirjoittaja jussih
Pyörijä on uusi, siinä oli sellainen juttu, kun varaosakauppiaalta tuli 2 kertaa väärän kokoiselle akselille, rock autosta löytyi sopiva. Mallia ei ollut tallessa onko samanlainen, kun olen sen jostain syystä vuosikymmen sitten ottanut pois

. Tarkastan tänään johdot ja siirrän sen puolan ym mitä keskusteluissa on tullut esille. Hankalaa vain kun vikaa ei saa tässä kotipihassa päälle, vaan sitä ollaan sitten tuolla pikitien varressa pelti pystyssä kanssa autoilijoiden ilona
Kaikki mitä olen vaihtanut on uutta.
Re: 200cid kuolee kesken ajon
Lähetetty: 20 Elo 2020, 08:40
Kirjoittaja starsky
Pertti kirjoitti: ↑20 Elo 2020, 07:10
Kärkien ollessa auki puolan jännite on sama kuin akun jännite miinus etuvastuksen tekemä alennus.
Tähän semmoinen, että minusta kun kärjet ovat auki + kone seis ja mitataan nykymallisella digitaalisella yleismittarilla jossa sisäinen vastus useita megaohmeja, niin puolan plus-navasta mitattu jännite on käytännössä sama kuin mikä akun plus-navassa. Etuvastuksen yli oleva jännite on suoraan verrannollinen sen yli kulkevaan virtaan, joten tuossa tilanteessa se ei muuta jännitettä mainittavasti.
Käynnissä olevasta koneesta kun mittaillaan, niin puolan plusnavassa on sykkivä jännite ja yleismittari näyttää keskiarvojännitettä.
Kun melkein kaikki on jo vaihdettu, niin nuo Kaaran vinkit kannattanee minustakin seuraavaksi kokeilla, eli virranjakajan kansi ja tulpanjohdot tarkasteluun/vaihtoon. Huonoista tulpanjohdoista on kokemuksia yhdessä vanhassa käyttiksessä. Kaikki pätkiminen katosi kun tulpanjohdot vaihdettiin (ihan mittaamalla selvisi, että johdot eivät olleet kunnossa ja ajossa esiintyi ongelmia kuormitustilanteessa. Eli kun konetta kuormitettiin ohituksissa tms., niin armotonta nykimistä välillä ja välillä pelasi ilman ongelmia).
Re: 200cid kuolee kesken ajon
Lähetetty: 20 Elo 2020, 10:35
Kirjoittaja jussih
Yleensä vauhtia on yli 80km/h kun rykäisee muutaman kerran ja sammuu heti, rullailen tiensivuun ja pumppaan kaasua muutaman kerran ja käynnistyy heti, Sen jälkeen pääsee muutaman sata metriä ja taas sammuu. Mitä kauemmin tuota tekee jäähdyttelemättä niin lopulta ei pääse enään liikkeelle. Eikö bensan höyrystyminen ole yleensä ongelma paikallaan seisomisen jälkeen lämpimänä päivänä? Autossa on mekaaninen polttoainepumppu jonka imupuolella on läpinäkyvä suodatin vaakatasossa, välillä suodatin on lähes täynnä ja välillä melkein tyhjä, tankinkorkkia käytin auki vika päällä eikä suhahtanut. Kaasuttimessa on oma peltinen polttoainesuodatin jota ei ole vaihdettu. Tänään on tarkoitus vaihtaa tuo suodatin ja nuo tulpanjohdot, jakajankansi ja kärjet, lisäksi vielä puhdistaa maadoitus moottorin ja korin väliltä
Olen tuota polttoainepuoltakin miettinyt, mutta kumminkin kiihdytyspumppu ruikkaa kokeiltaessa.
Tässä on dakota digitaalin mittaristo, mutta en ole kytkenyt sitä kierroslukua.
EDIT: ei tässä kyllä mielestäni minkäänlaista huohotinta ole polttoainetankille, kun tuon täyttökäyränkin olen itse tehnyt
Re: 200cid kuolee kesken ajon
Lähetetty: 21 Elo 2020, 09:14
Kirjoittaja Pertti
Pensapumppuvikaa minäkin ehdottaisin. Pienellä ajolla toimii, mutta maantiellä ei jaksa ja kaasari menee kuivaksi.
Mulla oli joskus hupivehkeenä mosse, joka oireili samoin.
Kyläpyörimistä kyllä kesti, mutta kun tuli kiire, niin meno loppui ja käsipumppu hommiksi meni.
Musse ja mosse ovat varmaan siinäkin asiassa aika samoissa
Re: 200cid kuolee kesken ajon
Lähetetty: 22 Elo 2020, 07:53
Kirjoittaja jussih
Laittelin uuden maadoituskaapelin ja akun plussa kaapelin, puolanjohdon ja tulpanjohdot, kärjet ja molemmat polttoainesuodattimet.
Tulppien kärkiväli oli ok, tuosta kaasuttimen suodattimesta meni puhaltaessa huonommin ilma läpi mitä uudesta suodattimesta, halkaisin sen ja aika likainen oli.
Kävin reilu 20km koeajon ja toimi hyvin (kop kop) Ensi viikolla saan uuden bensapumpun ja jakajankannen, uusi jakajankansi oli jo, mutta oli halki jo paketista otettaessa
Kaikesta huolimatta kyllä avo earlylla on hieno ajaa lämpimänä kesäpäivänä, suosittelen.
