Sivu 1/1

Jälkikaasu

Lähetetty: 18 Elo 2005, 14:53
Kirjoittaja JJM-3
Viisaammat kertokoon.. Mistä mahtaa johtua, että kärryni kiekat jäävät turhan useasti jylläämään 1500-1800 vaikka en olisi koskenut pedaaliin aikoihin. Tämä useasti liikennevaloissa esiintyvä "vika" ei sinänsä haittaa, mutta on lähinnä noloa kun auto on paikallaan ja mylly senkun huutaa.

Normaali tyhjäkäynti on siinä 700-800 kiekan tuntumassa.

Lähetetty: 18 Elo 2005, 15:01
Kirjoittaja Aku_81
Voitelepa kaasuvaijeri yms. kannattaa katella auto käynnissä ja kokeilla kaasua päälle/pois että jääkö jumittamaan, saattaa nähdäkin vian.

Lähetetty: 18 Elo 2005, 15:02
Kirjoittaja MarkkuJ
Eikös auto ollut early? Voisko kyseessä olla että se jousi joka auttaa kaasuvivun palauttamista ei jaksa enää joka tapauksessa vetää riittävän paljon ja kaasu jää kantaan? Eli tippuuko kierrokset jos tuossa tapauksessa laitat jalan kaasun alle/taakse ja nostat sitä?

Lähetetty: 18 Elo 2005, 15:45
Kirjoittaja Ahti
Jos on muokattu jakaja ja oikein löysät jouset säätimessä, niin se tekee vähän samaa vaivaa (jättää ennakkoja päälle) tai sitten voi olla säädin hieman nihkeä palauttamaan (ruostetta & skeidaa).

Eli jos vikaa ei löydy kaasuvivustosta niin kannattaa kurkata jakajan sisään :wink:

Lähetetty: 19 Elo 2005, 10:02
Kirjoittaja Mexico65
Ahti kirjoitti:Jos on muokattu jakaja ja oikein löysät jouset säätimessä, niin se tekee vähän samaa vaivaa (jättää ennakkoja päälle) tai sitten voi olla säädin hieman nihkeä palauttamaan (ruostetta & skeidaa).

Eli jos vikaa ei löydy kaasuvivustosta niin kannattaa kurkata jakajan sisään :wink:
Sama koskee myös alipainesäädintä, jos jakaja on sisältä hieman likainen ja hapettunut . Seuraus voi olla että alipainesäädin takkuilee ja jättää ennakkoa hieman päälle.

Jos vikaa ei ole kaasuvivustossa niin reilu CRC annos jakajaan sisälle voi poistaa jakajan takkuilun. Muutoin jakajan irroitus, puhdistus ja voitelu.

Ei onnaa vieläkään...

Lähetetty: 01 Syys 2005, 12:38
Kirjoittaja JJM-3
No, niin. Ei auttanut kaasuvaijerin voitelu eikä myöskään pedaalin nostelu.

Merkillisintä hommassa on se, ettei kaasu pelkästään jää päälle kierrosten laskiessa vaan auto nostaa itse kierroksia aika ajoin. Tämä ilmenee usein esim. kun lasken vapaalla alamäkeä. Jalka on aikaa sitten nostettu kaasulta ja kierrokset ovat laskeneet jo tyhjäkäyntiluvuille. Sitten ykskaks kiekat hyppäävät 1500-2000 välimaastoon. Muutama sekunti tätä ja taas rauhoitutaan.

Hulluksihan tässä tulee.

Lähetetty: 01 Syys 2005, 13:40
Kirjoittaja GT-350
Mikä auto kyseessä? Kun sanot vaijeri niin ilmeisesti foxi vähintään vai onko earlyyn tehty vaijerikaasu? Kaasarikone, ruiskukone...??? Mikä kaasari, miten on alipaineletkut / PCV-venttiili letkutettu jne...

Checklist:
- kaasuvaijeri ja muu vivusto, poljin jne; oletkin jo tsekannut (Aku_81)
- kaasunpalautusjousi kaasarin/TBI:n kupeessa; onko ok? (MarkkuJ)
- Ahdin ja 457:n ehdottamat virranjakajaongelmat; tarkista, että keskipakoennakon cam liikkuu niin kuin pitää ja limput/jouset toimii ok
- PCV-venttiili; tarkista että toimii, voit tsekata ettei se see mitään tuollaista vaikka disabloimalla se; tulppaa
- alipainekello (457); voit taas tulpata ja testata vieläkö vaikuttaa. Onko sulla muuten otettu se kaasuläppien ylä- vai alapuolelta, portattu vai imusarja-alipaine? Portattu taitaa useimmin toimia paremmin = tyhjäkäynnillä siinä ei ole alipainetta
- muut alipaineletkut ja -laitteet; tarkista kunto letkuissa, ja etsi mahdollista alipainevuotoa. Tsekkaa myös mahd. vuoto automaattiryypyssä, jarrutehostimessa, vaihdelaatikon (jos automaatti) letkuissa jne.
- kaasarin/TBI:n läppäakseli vuotaa ?
- voisko mahd. automaatiryypyssä olla mekaanista vikaa...

Arvaisin, että alipainevuoto se ei kuitenkaan välttämättä ole, koska jengat hyppävät noin paljon.

Summa summarum, jokin antanee joko liikaa ilmaa(+bensaa) tai muuttaa ennakkoa aikaisemmalle. Kommentoippa löytyikö mitään mistään kun olet listan läpi kahlannut.

Lähetetty: 01 Syys 2005, 15:10
Kirjoittaja JJM-3
Herttilaijaa! Tässähän amatööri joutuu oikeasti koville. 65 HT on kyseessä ja kaasuvaijerin taisin keksiä päästäni. Katsotaan nyt noilla ohjeilla, jos vaikka jotain löytyisi.

Ongelmaksi muodostunee se etten tiedä puoltakaan noista mainitsemistasi värkeistä. Olisikohan aika opiskella? Auto on siirtymässä talviteloilla, joten opiskeluaikaa on riittävästi.

Ilmoittelen kunhan saan jotain selville. Jos saan...