Sivu 1/1

Holley Terminator EFI - Flexfuel-anturin lisääminen, säätö ja seuranta

Lähetetty: 10 Touko 2020, 10:02
Kirjoittaja starsky
Mitään järkevää syytä ei omassa muutosprojektissa ole - vain harrastamista. Haen sen muutaman satasen valtiolta muutoskatsastuksen jälkeen muuntotukikorvauksena.

Ruiskun muusta setupista voi lukea ketjusta Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus

Omassa Holley Terminator ruiskussa on ECU-boksina HP ja ohjeet käynevät myös Dominator-boksille.

Kaikenlaisia FlexFuel-vinkkejä saa antaa.

Pitkäaikaisvaikutukset selviävät ajan kanssa vuosien saatossa. Polttoainelinjat tällä hetkellä alumiinia (kovat osuudet) ja teflonia. Suuttimet toimittajan mukaan etanolikestävät. Polttoainetankki normaali peltitankki.

Muutokseen hankitut komponentit:

-2 kpl suora liitin AN6 Aeroquip FBM1103 PTFE AN-6
-2 kpl EVIL ENERGY 6AN Male To 3/8" Quick-Disconnect Female EFI Fitting Aluminum
-ACDelco 13507128 GM Original Equipment Flex Fuel Sensor
-ICT Billet LS Gen 4 Flex Fuel Composition Sensor Wire Connector Plug Pigtail 6 inch LS3 LSA LC9 OEM Tooling, Connector, Lock, Seals, Terminals WPFLX40

Ohjeita muutokseen Holleyn ohjeessa, jonka saa helpoiten lataamalla uusimman softaversion
ja uusin softa tätä kirjoitettaessa "Holley EFI V5 Build 171 Complete File Set". Asentaa koneelle (ei tarvitse omistaa ruiskua) ja helpin kautta aukeaa.

Googlaamalla "holley flexfuel" loytyy mm. tämä video:

[youtube][/youtube]

Anturi mittaa etanolipitoisuuden sähkönjohtavuuden kautta. Vesi polttoaineen seassa sotkee mittauksen melko pahasti:
[youtube][/youtube]

Omassa setupissa ei ennakoita ainakaan alkuvaiheessa muuteta etanolipitoisuuden mukaan. Moottoria ei ole rakennettu etanolikäyttöä varten - puristukset 98E5 käytölle, joten mitään merkittävää tehonlisää ei ole saatavilla ennakoiden kautta. Koko setuppi on vielä muutenkin säätämättä penkissä, eli sotketaan hieman lisää soppaa tällä muutoksella.

Anturin sisällä on jokin putki mittauselementtinä:
flex_läpikuva.JPG
ja tarkempi selitys:
flex_periaate.JPG

Anturi tulisi sijaita paineettomalla puolella, joten mallailin sen tuonne tankin päälle paluulinjaan:
flex_sijainti.JPG
Olen rakennellut pelkillä AN-liittimillä polttoainelinjaston ja halusin anturoinnin lisätä samalla liitinpolitiikalla. Anturin 3/8" putkeen löytyy täysalumiininen liitin, jossa tiivistys parilla O-renkaalla:
liitin_o_renkaat.JPG
Kiinnitys erillisellä holkilla, joka metallia:
flex_liitin.JPG
Anturin liitos AN-6 liittimin näin mahdollinen:
flex_liittimet.JPG
Letkuun liittimet (hieman jäi liian pitkiksi, mutta ilman ylimääräisiä helmiä ei liitosta enää muuteta) ja anturi kiinni:
flex_asennettu.JPG
Anturin signalointi
flex_signaalit.JPG
Alcohol content information is supplied to the ECM from the fuel composition sensor. The fuel composition sensor has a battery positive circuit, a signal circuit, and a ground circuit. The fuel composition sensor uses a microprocessor inside the sensor to measure the ethanol percentage and changes the output signal accordingly. The signal circuit carries the ethanol percentage via the frequency signal. The ECM provides an internal pull up to 5V on the signal circuit, and the fuel composition sensor pulls the 5V to ground in pulses. The normal range of operating frequency is between 50-150Hz. The microprocessor inside the sensor is capable of a certain amount of self-diagnosis. An output frequency between 180Hz and 190Hz indicates that the fuel is contaminated.

Pin 1 - Battery Positive Voltage
Pin 2 - Ground
Pin 3 - Fuel Composition Sensor Signal Out


Megasquirt manuaalissa signaaleista:

The frequency of the signal indicates the ethanol percentage. The output frequency is linear with respect to the percentage of ethanol content in the fuel. The PCM provides an internal pull-up to five volts on the signal circuit, and the fuel sensor pulls the 5 volts to ground in pulses. The normal range of operating frequency is between 50 and 150 Hertz:
50 Hertz indicates 0% ethanol, and
150 Hertz indicates 100% ethanol.

The pulse width indicates the fuel temperature. The normal pulse width is between 1 and 5 milliseconds:
1 millisecond indicates -40°C (-40°F), and
5 milliseconds indicates 125°C (257°F).


Holleyn ohjeessa kytkentäinfo:
kytkenta_1.JPG
kytkenta_2.JPG
Lämpötila saattaa olla mahdollista tuoda myös ECU:lle, mutta pitää katsoa oliko minulla vapaita linjoja ja miten tuota lämpötilatietoa hyödyntäisi.


Seuraava vaihe on ajaa pumpua ja mitata anturin signaalia mittalaitteilla. Tankissa 98E5 viime kesän seisseenä.

Re: Holley Terminator EFI - Flexfuel-anturin lisääminen, säätö ja seuranta

Lähetetty: 11 Touko 2020, 16:51
Kirjoittaja starsky
Testisetup:
testisetup.JPG
-Erillinen akku polttoainepumppua pyörittämään.
-Virtalähde, josta 14V ja 5V jännitelähdöt. Kytketty ohjeiden mukaan (10k ylösvetovastus 5V linjaan).
-vanhan liiton skooppi.

Signaali lähtötilantessa, kun polttoainelinja tyhjä:
signaali_tyhjänä.JPG
lämpötila 2,35 ms vastaa 15,7 asteen lämpötilaa.

Signaali pumpun käynnistyksen jälkeen:
signaali_alussa.JPG
Etanolipitoisuus mittauksen perusteella 7,3 %.

Paineet ennen hienosuodatinta ok. Setupissa on painemittaus ennen (mekaaninen) ja jälkeen (ECU mittaus painesäätimessä jakotukkien jälkeen) hienosuodattimen johtuen tästä.

Yksi lukemani mahdollinen tuleva ongelma etanolin käytössä on hienosuodattimen tukkeentuminen.
paine.JPG
Signaali 15 min päästä, polttoaine hieman lämmennyt (mittausarvo 2,45 ms = 19,8 astetta).
signaali_15 min päästä.JPG
Seuraavaksi signaalin johdotus ECU:lle.

Re: Holley Terminator EFI - Flexfuel-anturin lisääminen, säätö ja seuranta

Lähetetty: 09 Elo 2020, 13:28
Kirjoittaja starsky
Pieni viive lopulliselle kytkennälle. Holleyn duty-laskennan kautta ei lämpötilaa saa luettua samasta signaalista, koska taajuus muuttuu alkoholipitoisuuden mukaan. Rakentelen ensi talvena erillisen välipaketin anturin ja ruiskun väliin, jossa luetaan erikseen lämpötila Arduino-toteutuksella ja muodostetaan taajuuslähtö. Holleylle siis tulee menemään kaksi taajuussignaalia (alkoholipitoisuus ja lämpötila). Lämpötilatietoa ei välttämättä käytetä mihinkään, mutta en ole järjenkäytön antanut ennenkään häiritä harrastetoimintaa. Jatkunee siis kun talvi pimenee ja muut projektit eivät työllistä.