Holley Terminator EFI - Flexfuel-anturin lisääminen, säätö ja seuranta
Lähetetty: 10 Touko 2020, 10:02
Mitään järkevää syytä ei omassa muutosprojektissa ole - vain harrastamista. Haen sen muutaman satasen valtiolta muutoskatsastuksen jälkeen muuntotukikorvauksena.
Ruiskun muusta setupista voi lukea ketjusta Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Omassa Holley Terminator ruiskussa on ECU-boksina HP ja ohjeet käynevät myös Dominator-boksille.
Kaikenlaisia FlexFuel-vinkkejä saa antaa.
Pitkäaikaisvaikutukset selviävät ajan kanssa vuosien saatossa. Polttoainelinjat tällä hetkellä alumiinia (kovat osuudet) ja teflonia. Suuttimet toimittajan mukaan etanolikestävät. Polttoainetankki normaali peltitankki.
Muutokseen hankitut komponentit:
-2 kpl suora liitin AN6 Aeroquip FBM1103 PTFE AN-6
-2 kpl EVIL ENERGY 6AN Male To 3/8" Quick-Disconnect Female EFI Fitting Aluminum
-ACDelco 13507128 GM Original Equipment Flex Fuel Sensor
-ICT Billet LS Gen 4 Flex Fuel Composition Sensor Wire Connector Plug Pigtail 6 inch LS3 LSA LC9 OEM Tooling, Connector, Lock, Seals, Terminals WPFLX40
Ohjeita muutokseen Holleyn ohjeessa, jonka saa helpoiten lataamalla uusimman softaversion
ja uusin softa tätä kirjoitettaessa "Holley EFI V5 Build 171 Complete File Set". Asentaa koneelle (ei tarvitse omistaa ruiskua) ja helpin kautta aukeaa.
Googlaamalla "holley flexfuel" loytyy mm. tämä video:
[youtube][/youtube]
Anturi mittaa etanolipitoisuuden sähkönjohtavuuden kautta. Vesi polttoaineen seassa sotkee mittauksen melko pahasti:
[youtube][/youtube]
Omassa setupissa ei ennakoita ainakaan alkuvaiheessa muuteta etanolipitoisuuden mukaan. Moottoria ei ole rakennettu etanolikäyttöä varten - puristukset 98E5 käytölle, joten mitään merkittävää tehonlisää ei ole saatavilla ennakoiden kautta. Koko setuppi on vielä muutenkin säätämättä penkissä, eli sotketaan hieman lisää soppaa tällä muutoksella.
Anturin sisällä on jokin putki mittauselementtinä:
ja tarkempi selitys:
Anturi tulisi sijaita paineettomalla puolella, joten mallailin sen tuonne tankin päälle paluulinjaan:
Olen rakennellut pelkillä AN-liittimillä polttoainelinjaston ja halusin anturoinnin lisätä samalla liitinpolitiikalla. Anturin 3/8" putkeen löytyy täysalumiininen liitin, jossa tiivistys parilla O-renkaalla:
Kiinnitys erillisellä holkilla, joka metallia:
Anturin liitos AN-6 liittimin näin mahdollinen:
Letkuun liittimet (hieman jäi liian pitkiksi, mutta ilman ylimääräisiä helmiä ei liitosta enää muuteta) ja anturi kiinni:
Anturin signalointi
Alcohol content information is supplied to the ECM from the fuel composition sensor. The fuel composition sensor has a battery positive circuit, a signal circuit, and a ground circuit. The fuel composition sensor uses a microprocessor inside the sensor to measure the ethanol percentage and changes the output signal accordingly. The signal circuit carries the ethanol percentage via the frequency signal. The ECM provides an internal pull up to 5V on the signal circuit, and the fuel composition sensor pulls the 5V to ground in pulses. The normal range of operating frequency is between 50-150Hz. The microprocessor inside the sensor is capable of a certain amount of self-diagnosis. An output frequency between 180Hz and 190Hz indicates that the fuel is contaminated.
Pin 1 - Battery Positive Voltage
Pin 2 - Ground
Pin 3 - Fuel Composition Sensor Signal Out
Megasquirt manuaalissa signaaleista:
The frequency of the signal indicates the ethanol percentage. The output frequency is linear with respect to the percentage of ethanol content in the fuel. The PCM provides an internal pull-up to five volts on the signal circuit, and the fuel sensor pulls the 5 volts to ground in pulses. The normal range of operating frequency is between 50 and 150 Hertz:
50 Hertz indicates 0% ethanol, and
150 Hertz indicates 100% ethanol.
The pulse width indicates the fuel temperature. The normal pulse width is between 1 and 5 milliseconds:
1 millisecond indicates -40°C (-40°F), and
5 milliseconds indicates 125°C (257°F).
Holleyn ohjeessa kytkentäinfo:
Lämpötila saattaa olla mahdollista tuoda myös ECU:lle, mutta pitää katsoa oliko minulla vapaita linjoja ja miten tuota lämpötilatietoa hyödyntäisi.
Seuraava vaihe on ajaa pumpua ja mitata anturin signaalia mittalaitteilla. Tankissa 98E5 viime kesän seisseenä.
Ruiskun muusta setupista voi lukea ketjusta Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Omassa Holley Terminator ruiskussa on ECU-boksina HP ja ohjeet käynevät myös Dominator-boksille.
Kaikenlaisia FlexFuel-vinkkejä saa antaa.
Pitkäaikaisvaikutukset selviävät ajan kanssa vuosien saatossa. Polttoainelinjat tällä hetkellä alumiinia (kovat osuudet) ja teflonia. Suuttimet toimittajan mukaan etanolikestävät. Polttoainetankki normaali peltitankki.
Muutokseen hankitut komponentit:
-2 kpl suora liitin AN6 Aeroquip FBM1103 PTFE AN-6
-2 kpl EVIL ENERGY 6AN Male To 3/8" Quick-Disconnect Female EFI Fitting Aluminum
-ACDelco 13507128 GM Original Equipment Flex Fuel Sensor
-ICT Billet LS Gen 4 Flex Fuel Composition Sensor Wire Connector Plug Pigtail 6 inch LS3 LSA LC9 OEM Tooling, Connector, Lock, Seals, Terminals WPFLX40
Ohjeita muutokseen Holleyn ohjeessa, jonka saa helpoiten lataamalla uusimman softaversion
ja uusin softa tätä kirjoitettaessa "Holley EFI V5 Build 171 Complete File Set". Asentaa koneelle (ei tarvitse omistaa ruiskua) ja helpin kautta aukeaa.
Googlaamalla "holley flexfuel" loytyy mm. tämä video:
[youtube][/youtube]
Anturi mittaa etanolipitoisuuden sähkönjohtavuuden kautta. Vesi polttoaineen seassa sotkee mittauksen melko pahasti:
[youtube][/youtube]
Omassa setupissa ei ennakoita ainakaan alkuvaiheessa muuteta etanolipitoisuuden mukaan. Moottoria ei ole rakennettu etanolikäyttöä varten - puristukset 98E5 käytölle, joten mitään merkittävää tehonlisää ei ole saatavilla ennakoiden kautta. Koko setuppi on vielä muutenkin säätämättä penkissä, eli sotketaan hieman lisää soppaa tällä muutoksella.
Anturin sisällä on jokin putki mittauselementtinä:
ja tarkempi selitys:
Anturi tulisi sijaita paineettomalla puolella, joten mallailin sen tuonne tankin päälle paluulinjaan:
Olen rakennellut pelkillä AN-liittimillä polttoainelinjaston ja halusin anturoinnin lisätä samalla liitinpolitiikalla. Anturin 3/8" putkeen löytyy täysalumiininen liitin, jossa tiivistys parilla O-renkaalla:
Kiinnitys erillisellä holkilla, joka metallia:
Anturin liitos AN-6 liittimin näin mahdollinen:
Letkuun liittimet (hieman jäi liian pitkiksi, mutta ilman ylimääräisiä helmiä ei liitosta enää muuteta) ja anturi kiinni:
Anturin signalointi
Alcohol content information is supplied to the ECM from the fuel composition sensor. The fuel composition sensor has a battery positive circuit, a signal circuit, and a ground circuit. The fuel composition sensor uses a microprocessor inside the sensor to measure the ethanol percentage and changes the output signal accordingly. The signal circuit carries the ethanol percentage via the frequency signal. The ECM provides an internal pull up to 5V on the signal circuit, and the fuel composition sensor pulls the 5V to ground in pulses. The normal range of operating frequency is between 50-150Hz. The microprocessor inside the sensor is capable of a certain amount of self-diagnosis. An output frequency between 180Hz and 190Hz indicates that the fuel is contaminated.
Pin 1 - Battery Positive Voltage
Pin 2 - Ground
Pin 3 - Fuel Composition Sensor Signal Out
Megasquirt manuaalissa signaaleista:
The frequency of the signal indicates the ethanol percentage. The output frequency is linear with respect to the percentage of ethanol content in the fuel. The PCM provides an internal pull-up to five volts on the signal circuit, and the fuel sensor pulls the 5 volts to ground in pulses. The normal range of operating frequency is between 50 and 150 Hertz:
50 Hertz indicates 0% ethanol, and
150 Hertz indicates 100% ethanol.
The pulse width indicates the fuel temperature. The normal pulse width is between 1 and 5 milliseconds:
1 millisecond indicates -40°C (-40°F), and
5 milliseconds indicates 125°C (257°F).
Holleyn ohjeessa kytkentäinfo:
Lämpötila saattaa olla mahdollista tuoda myös ECU:lle, mutta pitää katsoa oliko minulla vapaita linjoja ja miten tuota lämpötilatietoa hyödyntäisi.
Seuraava vaihe on ajaa pumpua ja mitata anturin signaalia mittalaitteilla. Tankissa 98E5 viime kesän seisseenä.