Sivu 1/2
Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 03 Joulu 2019, 22:06
Kirjoittaja JokoSeLevis
Elikkäs ruiskun korvaaminen kaasarilla - 88 302 mustangiin. Kyseessä ei ole vähäpäästöinen auto ja kats.konttoriltakin on jo kysytty ja vastaus oli että siitä vaan. Vaihtolistalla on ainakin imusarja,kaasari, bensapaineen säädin (paluu kierrolla)? Jos jätän ecun ja muut sähköhärpäkkeet paikalleen paitsi suuttimet irti, niin mitenköhän virranjakaja suhtautuu kun menovettä tarjoileekin yllättäen kaasutin (demon 625+weiand street warrior ). Vai laitanko suosiolla suoraan normi jakajan? Eli paluu 60-luvulle ilman ikäviä anturi vikoja, vuotavia suuttimia ja muita kaikenmaailman veemäisiä vikakoodeja. Ehkä muutama koni lisää pellin alle?
Re: Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 04 Joulu 2019, 07:58
Kirjoittaja Firebolt
En oikein noista kaasariksi muutoksista perusta mutta mitäs se virranjakaja tuosta ruiskusta välittäisi?
Re: Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 04 Joulu 2019, 08:02
Kirjoittaja JokoSeLevis
Kun siihen nykyiseen virranjakajaan tulee sellainen leveä töpseli, eli paljon johtoja jotka liittyvät jollain tavalla siihen tietokoneeseen?
Re: Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 04 Joulu 2019, 08:53
Kirjoittaja matti.salo
Kyllähän se jakaja kannattanee myös vaihtaa alipainesäätöiseen , sillä se nykyinen ei todennäköisesti osaa säätää ennakkoja kohdilleen ilman ruiskuboksia.
Re: Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 04 Joulu 2019, 09:03
Kirjoittaja JokoSeLevis
Kyllähän se ruiskun boksi olisi tarkoitus jättää paikalleen, niinkuin kaikki muutkin paitsi suuttimet. Eli suuttimien liittimet olisivat irrallaan. Tätä ei ole ihan loppuun asti mietitty...
Re: Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 04 Joulu 2019, 09:05
Kirjoittaja JokoSeLevis
Kun tuo nyt ei ole vähäpäästöinen. Ilmeisesti tuotu maahan ilman katteja. Konttorilla inssikin sanoi että aika vapaasti saa rakennella.
Re: Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 04 Joulu 2019, 10:24
Kirjoittaja JokoSeLevis
Kysyin, kyllähän se on 600ppm. Tietysti jos tuo efi systeemi olisi ehjä ja varsinkin uudempi maffilla varustettu malli, sitten asia olisi eri. Tuo nykyinen ja sana junan vessa on kaukana toisistaan. Tässä tapauksessa kulutus ja muut ei voi kuin parantua. Onko tuollaista kokeillut kukaan, efistä kaasariksi?
Re: Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 04 Joulu 2019, 10:39
Kirjoittaja Vee8
Tuommoinen -88 ruutta on niin simppeli, etten missään nimessä alkaisi häsäämään kaasuttimien kanssa, anturit ei maksa juuri mitään, mutta ei kannata hankkia standard-merkkisiä, yleensä vanha risa on parempi kuin uusi heiltä. Kannattaa vaihtaa ihan kaikki anturit, vaikka ei olisi vikakoodia niistä.
Tuohon ikään on ihan varma että on vikaa.
Esim. moottorin lämpöanturi eculle on melko varmana sökö ja sotkee ecun toiminannan heti. Uuden saa vaikka motonetista, sierra-transit-escort osana...
Suuttimiin varmaan voi vaihtaa o-renkaat, samoin kaikkeen muuhun.
Liittimissä voi olla hapettumaa, tai johtoja poikkeumassa ja saada aikaan outoja ongelmia, mutta muuten nuo on aika luotettavia laitoksia.
Jos nyt kuitenkin tekee mieli, niin ehdottomasti kaikki ruuttaan liittyvä pois ja uusi jakaja.
Siitä sitten pääsee seuraavaan juttuun, eli paljonko ECU on mustangissa kytketty muuhunkin kuin ruisku/jakaja, Vikavalo tietysti, mittaristo oletettavasti toimii ilmankin.
Re: Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 04 Joulu 2019, 12:09
Kirjoittaja JokoSeLevis
No ei kai se uusi säädöissään oleva kaasarikaan kovin epäluotettava ole? Mihin muuhun kuin moottorin toimintaan se tietokone vaikuttaa jos nopeusmittari on vaijerilla, vaihteisto manuaali ja ilmastointikin on jo poistettu? Muihin mittareihin?
Re: Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 04 Joulu 2019, 15:39
Kirjoittaja M.K.
Mulla on niin vähän intoa noita ruiskuja kohtaan, että vaihtaisin kyllä oikein mielelläni huonosti toimivan ruiskun kaasariin.
On vaan niin helpompi etsiä vikaa tosta perinteisestä kaasari systeemistä.
Tutuilla on pari ja itellä yks ´80-luvun ruisku FoMoCo ja kaikissa on jotain pientä häikkää. Toimii kyllä suht ok ja menee leimasta läpi, mutta todella vaikea saada enää virheettömästi toimimaan. Tässä siis tulee vastaan se, että ei vaan kiinnosta tarpeeksi perehtyä aiheeseen. Liittimiä on putsailtu ja komponentteja vaihdettu enemmän ja vähemmän, mutta ei vaan auta.
Tollanen perus pikkulohko kaasarilla ja kärjettömällä on vaan niin älyttömän helppo.
Toki bensaa menee ja kylmäkäynnistys ei oo niin kaunista aina talvella, mutta sen oon valmis tinkimään.
Tästä huolimatta oon asentamassa (kun on varaa hommata palikat) aftermarket ruiskua toiseen autooni, jossa 351w+Prochager.
Re: Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 04 Joulu 2019, 17:14
Kirjoittaja M.K.
Jos nyt vähän sivutaan aiheesta...
Oisko sulla kaara91 tai muilla vinkkiä mitä tehdä, kun tiedätte näistä.
Eli toinen noista mainitsemistani kaverin autoista oireilee siten, että välillä kaasun päästäessä vain sammuu. Joskus sammuu myös rattia kääntäessä esim. parkkipaikalla. Lähtee kyllä käyntiin samantien ok.
Kaikki nuo toimenpiteet mitä aiemmin luettelit on tehty ja Ecu-boksi vaihdettu kerran.
Tämä siis ei ole semmonen keissi, missä minäkään alkaisin ruiskua heivaamaan mäkeen.
Re: Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 04 Joulu 2019, 20:01
Kirjoittaja M.K.
Kiitos neuvoista! Toi on naapurin auto, mä en ulkoa muista kaikkea. Mut seuraavaa muistan:
´88 Merkkuri STW, eli onko se nyt sit MAP. Koneremppa tehty. Täysin vakio. Asentotunnistin oli ok, mut ehkä vois kattoo uudestaan. Ilmavuotoja ei löydy. Bensapaineita ei oo mitattu, toimii muuten hyvin. Vikakoodit antoi jotain EGR-juttuja, jotka yritettiin paikallistaa johonki anturiin sisälokarin kupeessa, jotka vaihdettiin. Vikakoodit on nollattu, voiko sen tietokoneenkin jotenkin bootata, vai mitä meinasit nollauksella?? Lambdat ovat uudet Boschit. Liki kaikki anturit vaihdettu konerempan yhteydessä. Sarjat ei vuoda, jakaja ok. PCV ok. Suuttimet vanhat, en oo ajatellu että vois tähän vaikuttaa. Päästöt ok, en tiedä arvoja.
Tossahan on hyviä juttuja mitä tutkia joulun pyhinä naapurin tallissa.
Voisko noi suuttimet olla syynä, se kyllä ostaa uudet jos näin on?
Mites toi ECU, jotku kuulemma jossain korjaa niitä, eli vaihtaa konkat ym. tuoreisiin? Mä oon aatellu että se vois olla pääsyy, kun en oo muuta keksiny.
Re: Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 06 Joulu 2019, 12:45
Kirjoittaja M.K.
Kiitos perusteellisesta selvennuksestä. Tutkimme asiaa.
Tunnistan MAPin ja MAFin eron, en vaan muista ulkoa kumpi täs oli.
Pitää ehdottaa suuttimien tarkastusta.
ECU oli nollattu ohjeen mukaisesti, en muistanut koko juttua.
Asentotunn. katottu joskus, pitää tarkastaa.
Tyhjäkäyntimoottoria mäki aluksi epäilin, se on putsattu pariin kertaan ja myöhemmin uusittu. Ei apua.
-------------
Mulla tuli tän ketjun aloittajan autosta mieleen laite, jossa on enemmän ja vähemmän oireita.
Tollasen ruiskusysteemin tutkiminen tarvii kuitenkin aika paljon viitseliäisyyttä, ja voi olla perus kaasari maailmaan tottuneelle hankalaa (esim. mulle). Toisinaan voi olla helpointa vaihtaa kivikautiset palikat tilalle, ja mun mielestä se ei sinänsä ole rangaistava teko. Toki myös nykyaikainen aftermarket ruisku vois olla hyvä tie.
Toinen kaverini teki ´90 Lincolniin HO-konversion ja ainakin se tuskasteli, että on vaikea löytää hyviä ECU-bokseja ym. kohtuuhinnalla. En tiedä miten totta se on, mut yks seikka mahdollisesti alkanee näilläkin pikkuhiljaa olla osien saatavuus. Tietty aftermarket bokseja on, mut ovat kuulemma kalliita.
Sitten vielä jos kyseessä on laite, mitä halutaan jatkojalostaa, putoaa bensankulutus ja muut ominaisuudet pois ja tietyn rajan yli kun mennään, se tehtaan ruisku ei enää riitä muutenkaan.
Re: Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 06 Joulu 2019, 17:22
Kirjoittaja JokoSeLevis
Kerron sitten kun saan tuon nippuun. Jos tuo ei paremmaksi muutu niin sitten pitää alkaa perehtymään siihen ruiskun ajatusmaailmaan.
Re: Efin tilalle kaasari?
Lähetetty: 06 Joulu 2019, 17:46
Kirjoittaja M.K.
Netistä löytyy kyllä paljon sivustoja, joissa on hyviä ohjeita liittyen tähän swappiin. Mulla oli muuten taannoin early Musse ´94 Mussen 302 koneella, kaasarilla tietty. Erityisesti mieleen jäi erinomainen kaasuunvastaavuus.
Vielä kaaralle lyhyesti: Mulla on uusin auto vuosmallia ´86, joten mä en tosiaan osaa ottaa kunnolla huomioon noita uudempien autojen päästöjuttuja.
Kyllä muakin kiinnostaa se ohjelmointimahdollisuus, aloituskynnys tuntuu olevan vaan korkeahko. Tämän vuoksi olen tohon ahdettuun autooni laittamassakin ruiskua sit joskus.
Tämä ton aikakauden Foordin oman ruiskun ohjelmoitavuus tehtaan boksilla herätti huomioni. Miten se on tehtävissä? Jos viitsit vaikka yyveetä laittaa jossain välissä, toi Lincolni kaveri vois olla kiinnostunut aiheesta.