Sivu 1/3
347 savuttaa hieman
Lähetetty: 09 Elo 2005, 13:32
Kirjoittaja Ahti
Mekaaninen Autometerin mittari näyttää edelleen melkoisen kovia paineita vaikka vaihdoin öljyt Mobil FE 5W30 puolisynteettisiin. Tyhjäkäynnillä kuumassa koneessa 45-55psi ja kierroksilla 70-80psi kuumana, kylmänä ajossa jopa 90psi. Toisaalta tuntuu että nyt kone hieman savuttaa sinistä ainakin tyhjäkäynnillä eli öljyä palaa. Onkohan nyt niin että toi 5W30 on kuitenkin liian ohutta kuumana?
Yleensä kai tälläsissä moottoreissa käytetään 20W50 tms.
Koneella ajettu vajaa 1000km täysrempan jälkeen.
-KB hyper männät+ Child & Albert viilattavat duramolyt, sylinterit stressihoonatut ko. renkaille.
-uudet AFR185 kannet
-pumppu Melling HV
Onko lievä savutus tyypillistä SBF 347 koneelle, jossa männäntappi on öljyrengasurassa?
Auttaakohan savutukseen mitään jos laitan esim. Valvolinen 20W50 Racing- öljyt?
Lähetetty: 09 Elo 2005, 13:55
Kirjoittaja Arto65FB
Jaa, tuo 347 5.4" veiveillä oli vähän öljynpolttimen maineessa, mutta luulin, että uusimmissa paketeissa, esim. tuo tappi öljyurassa renkaan lukitsemista varten, olisi hommaa paikattu asiaa. Kokeile ensi kerralla 10W-40.
Eikös niitä 20W-50 öljyjä käytetä vanhoissa koneissa ja mutkaradalla. Mulla mikä tahansa 10W-30 on toiminnut 289:ssä paitsi radalla alkaa kalkattamaan kolmannella kierroksella. 10W-40 poisti kalkatuksen. Mutta D&T:hen vaihdan 15W-50, kun sattuu sitä olemaan.
Lähetetty: 09 Elo 2005, 14:28
Kirjoittaja Mexico65
En oikein usko, että öljy olisi liian ohutta. Olen itse ajellut 0W30 (täys synteetinen) öljyillä ja taitaa noita nolla öljyjä olla muillakin käytössä.
Vanhan mallinen taka stefa on hieman arka noille ohuille öljylle. Jo aikaisemminkin olen todennut, että HV pummpu on tarkoitettu hieman väljemmin koneistetuille koneille ns. rally moottorit. Tosin paineiden ei kyllä pitäisi nuusta kovin korkeiksi.
Aikaisemmassa konessani oli tuo HV pumppu ja ainoa lääke oli 0W30 öljy.
Toine kone oli taas vakio pummpulla ja hieman isoilla välyksillä niin 10W60 oli siihen sopiva.
Nykyinen käyttää 5W40 (täyssynteetistä) mutta vakio pummpua on hieman rukattu, ja välykset hyvin vähän yläkantissa, ei ongelmia.
Savutus hieman ihmetyttää, mutta oisko tuo niitä rallimootoreiden vaivoja.
Eikös sitä ruttuakin ole aika lailla.
Lähetetty: 09 Elo 2005, 14:33
Kirjoittaja Fastback
Arto65FB kirjoitti:Jaa, tuo 347 5.4" veiveillä oli vähän öljynpolttimen maineessa, mutta luulin, että uusimmissa paketeissa, esim. tuo tappi öljyurassa renkaan lukitsemista varten, olisi hommaa paikattu asiaa.
Bingo. Tuo on yksi syy, miksi en henkilökohtaisesti rakentaisi 347:aa, 331:ssä tappi ei ole öljyurassa. Kyllä noilla 347:lla ajetaan paljonkin, joten ei se käyttöä estä. Paljonko olet ajanut täyden remontin jälkeen? Kestäähän se vähän aikaa hioutua ja sen aikana öljynkulutus ei ole mitenkään ihmeellistä.
Lähetetty: 09 Elo 2005, 14:52
Kirjoittaja Ahti
Elikkä ensitäyttö-öljy oli nurkista löytynyt Pennzoil 20W50 GT Performance, sillä käytin konetta 30-45 min vaihtelevilla kierroksilla 1500-2500, sitten öljyt ja suodatin pois ja edelleen nurkista löytynyttä Mobil Delvac 15W40 sisään ja suht varovaista sisäänajoa n. 500 km ja sitten öljyt ulos ja Mobil FE 5W30 sisään ja taas uusi Fram HP-1 suodatin kiinni ja urut auki. Että on ainakin öljyjä vaihdeltu...
Mietin vaan että riittääkö tossa 5W30 öljykalvo myös kuumassa koneessa? Ilmeisesti riittää jos kerran mutkaradallakin pärjää?
Lämpöongelmia ei ole mutta flekti lähtee päälle vasta 205-210F. Onkohan liian korkea arvo??
Puristuksia on 10.9.
Lähetetty: 09 Elo 2005, 14:59
Kirjoittaja Mexico65
Fastback kirjoitti:Arto65FB kirjoitti:Jaa, tuo 347 5.4" veiveillä oli vähän öljynpolttimen maineessa, mutta luulin, että uusimmissa paketeissa, esim. tuo tappi öljyurassa renkaan lukitsemista varten, olisi hommaa paikattu asiaa.
Bingo. Tuo on yksi syy, miksi en henkilökohtaisesti rakentaisi 347:aa, 331:ssä tappi ei ole öljyurassa.
Riippu tietenkin kangen pituudesta. On noissa 331 tai siellä päin olevissa koneissa männän tappi tuolla öljyrengas uran tietämillä. Kovin yleistä oikein viritetyissä koneissa (tarkoitan vakavasti ja kuutiotilavuutta kasvatetuissa koneissa).
Kuitenkin pääasia on, että kanki ylettyy mäntään.
Lähetetty: 09 Elo 2005, 15:02
Kirjoittaja Ahti
Fastback kirjoitti:Arto65FB kirjoitti:Jaa, tuo 347 5.4" veiveillä oli vähän öljynpolttimen maineessa, mutta luulin, että uusimmissa paketeissa, esim. tuo tappi öljyurassa renkaan lukitsemista varten, olisi hommaa paikattu asiaa.
Bingo. Tuo on yksi syy, miksi en henkilökohtaisesti rakentaisi 347:aa,
Älä kuule kaiva puukkoa haavassa
Tuli sitten mieleen että voisko olla m-renkaat jumissa, kun tuli kasattua toi kone osamyyjän kovasti mainostamalla Torcon punaisella siirapilla?
Lähetetty: 09 Elo 2005, 15:37
Kirjoittaja Mexico65
Ahti kirjoitti:
Älä kuule kaiva puukkoa haavassa
Tuli sitten mieleen että voisko olla m-renkaat jumissa, kun tuli kasattua toi kone osamyyjän kovasti mainostamalla Torcon punaisella siirapilla?
Tarkoitat varmaan öljyrenkaita
Unohda moiset murheet ja rupee ajamaan sillä autolla. Unohda trailerit ja laita sliksit takakonttiin ja ruuvaa ne alle vasta Kiikalassa jos et ajamaan niillä pysty.
Ajoa se kone vain kaipaa.
Viittaa vähän dopingiin nuo sliksit, blowerit, turbot ja naurukaasut.
Rehellisesti mukaan vaparilla ja katurenkailla.
Lähetetty: 09 Elo 2005, 15:48
Kirjoittaja Ahti
Voisihan sitä ajellakin Kiikalaan mutta saako sulta 457 kyydin autolle takaisin Hyvinkäälle jos se hajoaa...?
Lähetetty: 09 Elo 2005, 17:42
Kirjoittaja Fastback
No juu en tarkoittanut ihan suoraan selkään puukottaa, kylkiluiden väliin ehkä...

557 strokereissakin on vastaavia "ongelmia" ja kovaa&paljon jannut ämeerikassa niillä ajaa. 457:n sanoin - ajoa vaan. Ei voi moittia ettetkö monitoroisi pannua tarpeeksi.
-------------
edit:
eipä kai se pieni öljynkulutus niin haittaa, kunhan se ei vie litratolkulla. Öljyssä se hieno ominaisuus, että sitä saa kaadettua kanisterista lisää.
Lähetetty: 09 Elo 2005, 18:23
Kirjoittaja Mexico65
Ahti kirjoitti:Voisihan sitä ajellakin Kiikalaan mutta saako sulta 457 kyydin autolle takaisin Hyvinkäälle jos se hajoaa...?
Sovitaan niin, ellei oma satu sitten poikimaan jostai. Ei voi tietää

Lähetetty: 09 Elo 2005, 18:35
Kirjoittaja Tarkkailija
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, olen ainakin henk. koht. ollut skeptinen öljyrenkaan sijainnista 347 männässä. Tämä on osaltaan jarruttanut meikäläisen intoa lähteä stroukkaamaan 302 moottoria.
Olen jossain foorumissa kommentoinut kyseistä asiaa, mutta sain niin paljon satikutia, että näin parhaaksi hiljentyä.
Lähetetty: 09 Elo 2005, 18:56
Kirjoittaja Mexico65
rtm kirjoitti:Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, olen ainakin henk. koht. ollut skeptinen öljyrenkaan sijainnista 347 männässä. Tämä on osaltaan jarruttanut meikäläisen intoa lähteä stroukkaamaan 302 moottoria.
En voi kiistää etteikö öljyrenkaan ja männän tapin päälekkäisellä sijainnilla olisi merkitystä öljyrenkaan toimintaan. Mutta tämä käytäntö on kovin yleinen muissakin strokeri koneissa. Mäntien valmistajilla on erilaisia keinoja poistaa ko. ongelma. On halvenpia ratkaisuja - > "halpa" mäntä ja kaliinpia ratkaisuja - > "kallis" mäntä. Jos täydellinen 347 strokeri sarja maksaa alle 500 $ ja kustom mäntäsarja esim. 334 strokeriin noin 1200 $ sarja (männäntappi ja öljyrenkaat päälekkäin) niinjommassa kummassa jostain kai on jouduttu tinkimääm.
Lähetetty: 09 Elo 2005, 19:45
Kirjoittaja Ahti
Olenkos minä ainoa kaistapää kerholaisissa joka on rakentanut tälläsen epäkelvon savukoneen?
Olisi mukava kuulla näin jälkikäteen käyttäjäkokemuksia...
Lähetetty: 09 Elo 2005, 19:51
Kirjoittaja Dervish
Ahti kirjoitti:Olenkos minä ainoa kaistapää kerholaisissa joka on rakentanut tälläsen epäkelvon savukoneen?
Olisi mukava kuulla näin jälkikäteen käyttäjäkokemuksia...
Perässä tullaan, kunhan nyt saa jarrut jne makseltua ensin.
Tillauksessa kyllä on setti.
Hirvittää vaan tulevat koneistus jne työt.