Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä. https://www.mustangclub.fi/board/
Moi,oisin tiedustellut mielipidettä ,kumpi parempi-helpompi asentaa Roush vai edelbrock ahdin Mustang 2005
manual.Onko vaikea saada leimattua.Kenellä kokemuksia.
Re: ahdin
Lähetetty: 16 Loka 2019, 22:57
Kirjoittaja AnttiJuhani
Meinasitko rekisteröidä ahtimella?
Re: ahdin
Lähetetty: 17 Loka 2019, 14:39
Kirjoittaja cougar69
moi.auto on rekisteröity vakiona,kaikki ok.
Re: ahdin
Lähetetty: 17 Loka 2019, 15:53
Kirjoittaja AnttiJuhani
Eli meinasitko tulevaisuudessa muutoskatsastaa ahtimelle vai ottaa joka kerta irti ahtimen ennen katsastusta? Joillekin katsastusmiehille voi riittää että pelkästään remmi on irti, joillekin taas ei eli pitää ruuvata pois koko ahdin jos meinaa saada leimattua. Muutoskatsastus onnistuu, mutta on monenlaisia kiemuroita. Ensinnäkin sarjan olisi suotavaa olla "50 state legal" joka tarkoittaa sitä että se on amerikassa päästömittauksissa hyväksytty. Lienee kaikista helpoin sarja saada muutoskatsastettua. Suomessakin nämä VTT mittaukset onnistuu, mutta maksaa hunajaa. Jos meinaat johonkin toiseen, valmiiksi ahdettuun mustangiin verrata niin sinulla täytyy olla laput verrokki ajoneuvon täydellisistä tiedoista ja omasi täytyy vastata tätä kaikin puolin, esim jarrut alusta ja mahdolliset vahvikkeet. Huomioi myös vuoden vaihteessa muuttuvat lakipykälät joiden mukaan ahdin on automaattisesti 30% tehonlisäys ja maksimi tehon mitä saa virittää autoon on mallisarjan tehokkaimmasta 20% lisää. En tiedä mikä käy 2005 vuonna mallisarjan tehokkaimmaksi verrokkina. GT500 vahvikkeet tuli vasta vuonna 2007 kaikkiin mustangin runkoihin joten en ole varma kelpaako sekään. Olen uusi mustangin omistaja ja aiempi tietämys on vähäistä, joten joku toinen voisi valaista myös minua hieman. Mutta tässä lähinnä oma tietämys ahtimen asennuksesta joka pitäisi olla suht ajan tasalla, sillä näistä asioita katsastusmiehen kanssa juuri keskusteltiin oman projektin osalta. Päädyin lopulta ostamaan valmiiksi ahtimelle katsastetun auton, kun olisi tullut kalliiksi kaikkinensa tämä projekti.
Re: ahdin
Lähetetty: 20 Loka 2019, 18:21
Kirjoittaja cougar69
Kiitos viestistä.Alan tiedustelee asiasta.
Re: ahdin
Lähetetty: 27 Loka 2019, 15:18
Kirjoittaja aSSe
Moro!
Tässä lyhykäisesti oma projekti 2016-2018.
- Auto Mustang GT premium 2008, manual
- Ahdin Edelbrock E-Force Stage 1
Ahdinpaketin mukana tuli kattava manuaali asentamisesta kuvineen, lisäksi mukana CARB-todistus 50-state legal. (California Air Resource Board)
Autoon olin jo tehnyt valmiiksi aika lailla muutoksia:
- GT500 Brembo 14" jarrusarja
- upgraded alatukivarret (ja myös siirtosarjat mutta sillä ei tässä vaikutusta), kallistuksen vakaajat, jouset, iskunvaimentajat, tässä 2008 oli jo vakiona K-brace tuki, sekä hyvä määrä jäykempiä puslia. Sekä joitain muita mm.strut tower brace, bumb-steer kit, säädettävät koiranluut, säädettävä panhard-tanko, säädettävät camber-caster plates jne.
- Dynolappuja oli kaksi eri paikoista, joista reilu katsastusmies valitsi pienemmän teholukeman
Rek.otteessa lukee nyt näin:
Ajoneuvoon asennettu vaatimustenmukaisuuden täyttymiseksi GT500-mallia vastaavat takapitkittäistukivarret, etualapallonivelet ja tukivarren puslat, etujarrut 14" levyillä.
Vaihdettujen osien määrä (pvm.xx.xx2018) yhteensä 6%
Katsastuksen huomautukset
Ahtopaine 0,345 bar.
Polttoaineen suihkutuslaitteiston merkki: Edelbrock ja malli: 1580
Moottorin suurin teho todettu mittaamalla.
Moottorin alkuperäinen teho 224 kW.
tv Asse
Re: ahdin
Lähetetty: 03 Marras 2019, 13:02
Kirjoittaja cougar69
Terve.
Kiitos asse tiedoista.
Paljonko oli tehot.
Oliko sarjan säätäminen hankalaa softa.
Re: ahdin
Lähetetty: 03 Marras 2019, 21:18
Kirjoittaja AnttiJuhani
Carb legal kitti kun kyseessä niin sieltä tulee sarjan matkassa kapulaan valmiiksi ladattuna päästömittauksesta läpi menevä ohjelma. Kapula kiinni autoon ja uusi ohjelma syötetään moottoriin. Ei tarvitse kummempia säätöjä itse tehdä/teettää.
Re: ahdin
Lähetetty: 05 Marras 2019, 19:49
Kirjoittaja cougar69
Kiitos tiedoista.
Re: ahdin
Lähetetty: 17 Tammi 2020, 08:15
Kirjoittaja cougar69
Tervehdys.
Olisin tiedustellut miten kone on kestänyt Ahdin asennuksen jälkeen kun olen kuullut että
alakerta ei kestä välttämättä nostettuja tehoja.
Re: ahdin
Lähetetty: 18 Tammi 2020, 15:24
Kirjoittaja simppa 73
cougar69 kirjoitti: ↑17 Tammi 2020, 08:15
Tervehdys.
Olisin tiedustellut miten kone on kestänyt Ahdin asennuksen jälkeen kun olen kuullut että
alakerta ei kestä välttämättä nostettuja tehoja.
Vakio S197 kone kestää takapyörältä mitattuna n 480hp. Siinä alkaa olemaan katto. Turvallisena pidän 450hp max. Konetehoissa tuo 480hp takapyöriltä luokkaa 530 - 550hp. No, tämä ikuisuus kysymys, paljonko voimansiirron tehohäviö, mutta siksi takapyöräteho. Jos takapyöräteho luokkaa 500hp, niin silloin aletaan olemaan jo riskirajoilla. "Järkevää" ajoa ehkä vielä kestää, mutta jatkuva rääkkäämisen ylärajoilla voi jo koetella onnea. Nämä lukemat väittäisin olevan aika lähellä totuutta. Kierrättäminen yli 6500 ei missään nimessä kannata. Ehkä tuossa jopa itse laskisin hiukan rajaa. Laillisilla nokilla huipputeho kuitenkin tulee n 5800, eli turha kierrättää kovin korkealle. Itse ainakin yritän vältellä kierrättämistä yli 6000. Vakio kytkin tietysti antautuu jossain vaiheessa ahdin käytössä, eli siihen kannattaa varautua. Itsellä kone kestänyt todella hyvin. Nyt ajettu jo n 60 -70 tkm ilman mitään ongelmia tuohon liittyen.
Tässä lyhykäisesti oma projekti 2016-2018.
- Auto Mustang GT premium 2008, manual
- Ahdin Edelbrock E-Force Stage 1
Ahdinpaketin mukana tuli kattava manuaali asentamisesta kuvineen, lisäksi mukana CARB-todistus 50-state legal. (California Air Resource Board)
Autoon olin jo tehnyt valmiiksi aika lailla muutoksia:
- GT500 Brembo 14" jarrusarja
- upgraded alatukivarret (ja myös siirtosarjat mutta sillä ei tässä vaikutusta), kallistuksen vakaajat, jouset, iskunvaimentajat, tässä 2008 oli jo vakiona K-brace tuki, sekä hyvä määrä jäykempiä puslia. Sekä joitain muita mm.strut tower brace, bumb-steer kit, säädettävät koiranluut, säädettävä panhard-tanko, säädettävät camber-caster plates jne.
- Dynolappuja oli kaksi eri paikoista, joista reilu katsastusmies valitsi pienemmän teholukeman
Rek.otteessa lukee nyt näin:
Ajoneuvoon asennettu vaatimustenmukaisuuden täyttymiseksi GT500-mallia vastaavat takapitkittäistukivarret, etualapallonivelet ja tukivarren puslat, etujarrut 14" levyillä.
Vaihdettujen osien määrä (pvm.xx.xx2018) yhteensä 6%
Katsastuksen huomautukset
Ahtopaine 0,345 bar.
Polttoaineen suihkutuslaitteiston merkki: Edelbrock ja malli: 1580
Moottorin suurin teho todettu mittaamalla.
Moottorin alkuperäinen teho 224 kW.
tv Asse
Onko gt500 alustan erot kaikkinensa nuo jotka ylempänä luettelit? Osaatko sanoa mikä on englanniksi tuo takapitkittäistukivarsi?
Re: ahdin
Lähetetty: 14 Elo 2021, 16:41
Kirjoittaja Renttu
Ja mahtaneeko katsastaessa olla ratkaisevaa onko 4 vai 6 mäntää, vai ainoastaan riittävä levyn koko?
Re: ahdin
Lähetetty: 02 Heinä 2023, 02:07
Kirjoittaja aSSe
Pahoittelut pitkä hiljaisuus,
ohessa linkki videoon, joka selittää max hp / torq limits 3V Mustang moottorissa.Eli vääntö, Nm rajoittaa orkkis alakertaa.
Joku kysyi taka-alatukivarsista, englanniksi rear lower control arms.