Sivu 1/4

I6--->V8

Lähetetty: 03 Elo 2005, 14:46
Kirjoittaja V-V
koitin etsii haulla mut ei oiken kunnon vastausta löytynyt, niin mitä kaikkee pitää vaihtaa tommoseen 6 early musseen et saa leimattuu vaikka 302 kasille taikka pienemmälle?kertokaa tyhmälle te viisaat:)

Lähetetty: 03 Elo 2005, 15:35
Kirjoittaja Mexico65
1. kone 260, 289, tai 302 cid V8
2. jarrut etu ja taka V8
3. taka-akseli V8
4. nelipultiset etunavat V8:in 5 pultisiksi, takana kyseinen homma hoituu akselinvaihdon yhteydessä mikäli kyseessä esim. 64½-66 V8 akseli 8" tai 9" toimii
5. vaihteisto mielellään joko V8 automaati tai V8 manuaali
6. ohjaus laitteisto (muistaakseni)

Hyvät herrat ja rouvat täydentäkää listaa.

Lähetetty: 03 Elo 2005, 16:30
Kirjoittaja JXA-26
457 kirjoitti:Hyvät herrat ja rouvat täydentäkää listaa.
Empä kuulu kumpaankaan, mutta etujousien vaihto on varmasti kannattava toimenpide.

Lähetetty: 03 Elo 2005, 17:07
Kirjoittaja janne260
457 kirjoitti:1. kone 260,
6. ohjaus laitteisto (muistaakseni)

Hyvät herrat ja rouvat täydentäkää listaa.
1. ei hyvä vaihtoehto, mäntiä joutuu jo ettimään ja maksaa myös ylimääräistä muihin verraten.
6. Simpukka ja tangot on kai samoja, mutta tehostaja (jos on) voi aiheuttaa kikkailuja.

Lähetetty: 03 Elo 2005, 17:38
Kirjoittaja V-V
Laittakaa juttuu joku joka on tehny tämmösen urakan. kiinnostaa miten prosentit ja kaikki muut hommelit menee ja onko miten iso homma?

Lähetetty: 03 Elo 2005, 19:05
Kirjoittaja Tarkkailija
260 menee läpi ilman minkäänlaisia modifikaatioita.

Lähetetty: 03 Elo 2005, 19:14
Kirjoittaja V-V
ai että pelkällä myllyn vaihdolla pääsis?kokemustako?

Lähetetty: 03 Elo 2005, 19:17
Kirjoittaja Tarkkailija
On kokemusta. En tiedä meneekö 4/8-2005 läpi, mutta syyskuussa - 2003 kyllä.

Lähetetty: 03 Elo 2005, 19:30
Kirjoittaja raunoh
Jos vaihdetaan 6-syl systeemi V8:lle, alustaan ei jää mitään entistä, kaikki vaihdetaan:
moottori apulaitteineen + vaihdelaatikko, jäähdytin, täydellinen taka-akseli, kardaani + ristikot + yoke, ohjauksen kaikki vivustot, jarrurummut (tai eteen levytkin) jarrukilpineen, kierrejouset, iskarit, 5-pulttiset vanteet 4-pulttisten tilalle.

Ainoastaan esim. C4-automaatti saattaisi ehkä olla entistä (mutta "bell-housing" vaihdettava), mutta ei ole suunniteltu V8:n voimille, joten kestävyys on epävarmaa.

Iso homma. Kannattaa mielestäni harkita hankkia kerralla alkuperäisellä V8-tekniikalla oleva auto. Kuitenkin, jos koko alusta menisi 6-koneisessa Mustangissa uusiksi joka tapauksessa, niin toki tuollaisessa tilanteessa voisi harkita muuttaa V8-tekniikalle samantien.

Lähetetty: 03 Elo 2005, 23:11
Kirjoittaja V-V
ja prosentit ei riitä sitten millään?laittakaa muutkin miten olette systeemin tehneet.

Lähetetty: 04 Elo 2005, 09:35
Kirjoittaja MONTTU
Mulla on tehty moinen swappi 1983. Otteessa ei lue kun että moottori vaihdettu 4.7 litraa, siihen aikaan ei ollut tapana muuta mussuttaa.
raunoh on oikeassa, lähes kaikki kumipyörien ja korin välistä menee vaihtoon.
Jotta hommassa olisi järkeä pitäisi löytää mätä "elimenluovuttaja". Sittenkin kaatuu päälle ne tavalliset pallonivelet, puslat, iskarit, jouset, kytkin-, kone- ja jarruremppa yms. että pelin saa ajokuntoon. Kallista tulee.

Itse olen nyt rempannut valmista kasikoneista ajokuntoista rojektia (6000€) ja näinkin olisi ollut halvempaa ostaa valmiimpi 10000-12000€ peli.

Prosenttien puolesta homma onnistuu:
- etuakselisto 10%
- taka-akselisto 10%
- moottori apulaitteineen 15%
- vaihteisto ja kytkin 9%
- ohjauslaitteisto 3%
Eli yhteensä 47%.

Omasta laskin äkkiä muine muutoksineen 53,5%(hups). :oops:

Lähetetty: 04 Elo 2005, 10:40
Kirjoittaja janne260
rtm kirjoitti:On kokemusta. En tiedä meneekö 4/8-2005 läpi, mutta syyskuussa - 2003 kyllä.
Lakifaktaa, Annettu Helsingissä 30 päivänä joulukuuta 1992:

2 luku
Moottorinmuutokset
3 §
Moottorinvaihdon yleiset edellytykset
1. Autoon saa vaihtaa kevyemmän ja pienempitehoisen moottorin. Autoon saa vaihtaa myös sellaisen painavamman ja suurempitehoisen moottorin, jäljempänä vertailumoottori, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa. Autoon saa vaihtaa myös vertailumoottoria tehokkaamman ja painavamman moottorin.

2. Auton jarrut ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet on muutettava vastaamaan asennetun moottorin suurempaa tehoa seuraavalla tavalla:

a) ilman lupaa suoritettavissa moottorinvaihdoissa on jarrujen ja muiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavien rakenteiden oltava vastaavat kuin vertailumoottorilla varustetussa autossa; ja

b) jäljempänä 4 §:ssä tarkoitetussa luvanvaraisessa moottorinvaihdossa on jarrut muutettava tehokkaammiksi kuin auton mallisarjan tehokkaimmat jarrut.

3. Jos moottorin kierroslukualue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, myös voimansiirto on muutettava vastaavasti.

4. Moottorin vaihtoa ei saa suorittaa, jos auton omamassan suhde moottorin nettotehoon muutoksen jälkeen on pienempi kuin 7 kg/kW.

Lähetetty: 04 Elo 2005, 17:50
Kirjoittaja Tarkkailija
On tullut katsastettua 260 cid+ C4'llä, joka on heitetty suoraan 6-mussen nokalle, mutta muusta en ymmärrä mittään. Kun on riittävän tyhmä, niin ei tarvitse vaivata päätänsä moisilla asioilla. Papereissa lukee 4,26 litraa ja moottori vaihdettu. Prosentteja muistaakseni meni 12,5 tai 15. En pysty tarkistamaan, kyseinen auto ei ole enää omistuksessani.

Lähetetty: 04 Elo 2005, 23:44
Kirjoittaja V-V
Mut eikö katsatukseen riittäs jos eteen laittais levyt (viis pulttisina)niinku tuolla noi supran http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... c&start=30 ja taakse isommat jarrut(taka-akseli vaihdon yhteudessä), mitä eroo on 6 ja v8 ohjauksessa kun moni on laittanut et se pitää vaihtaa?

Lähetetty: 05 Elo 2005, 10:55
Kirjoittaja raunoh
V8-moottori (tai siis öljypohja) tulee alemmaksi, ja siten ohjauksen nivelistö on runkoon nähden vastaavasti alempana. Tästä seuraa, että jarrukilvestä taaksepäin oleva reaktiotanko (johon kiinnittyy raidetangon pää) on 6-syl autossa suora, V8-autossa loivan S-kirjaimen muotoinen alaspäin. Siten raidetanko tulee luonnottomaan kulmaan/asentoon (jos 6:n nivelistö, ja V8:n jarrut, jos nyt V8:n kanssa edes mahtuu koko nivelistö paikoilleen), ja riskinä ainakin kuluneena raidetangon pään putoaminen pois paikoiltaan esim pienen töyssyn jälkeen, ja en uskalla kuvitella seurauksia, jos 100:n vauhdissa noin tapahtuu.

Olen nähnyt yhden alunperin 6-syl 65HT-Mustangin, jossa oli V8 ja etujarrut 5-pulttiset ja takapyörät/-jarrut 4-pulttiset, hankalaa paitsi, että pitää olla 2 erilaista vararengasta, myös 6:n taka-akseli ei ole suunniteltu kestämään V8:n voimia, ja jarrutehotkin on mitoitettu eri tavoin, joten on laiton viritelmä joka tapauksessa. En kyllä käsitä, jos pitää tehdä jotakin vippasviritelmiä turvallisuuden kustannuksella.