Kierroslukumittarin ongelma
Lähetetty: 26 Touko 2019, 00:17
Tilasin RCCI:ltä MiniTach-kierroslukumittarin 67-mustangin rikkinäisen kellon korvikkeeksi. Sain sen paikoilleen suht helposti, ja kokeilin toimintaa ennenkuin ruuvasin mittariston takaisin paikoilleen. Vaikutti toimivan.
Mittaristo paikoilleen, ja sitten... -ei mitään. Ei liiku neula.
Kierroslukumittarissa on kolme johtoa. Maa, puola ja virta. Valaistus tulee sieltä mittariston himmeistä polttimoista.
Kytkin ensin maan mittariston kotelon metalliseen takapintaan, kohtaan jossa jo oli joku toinenkin johto ruuvattu kiinni. Virran otin, onko se nyt jännitteensäädin, sellainen ehkä 5cm x 1cm kokoinen suorakaiteen muotoinen komponentti, nopeusmittarin yläosassa mittariston takapinnalla. Siihen urosliittimeen. Puolana mulla on Mallory Promaster Coil, ja johto sen miinusnapaan. Mittaristo irti kokeilin, ja mittari pelasi. Ruuvasin paikoilleen, ja sen jälkeen ei mitään henkeä.
Kokeilin ottaa virtaa eri paikoista, ja lopuksi suoraan akusta. Virta suoraan akusta herätti kierroslukumittarin toimimaan, ja päättelin, että pitääpä ottaa sitten suoraan sulakeaskista virta. Yleismittarilla hain sulakeaskista pari kohtaa, joista saa 12v, kun virta-avain on käännettynä, ja jännite sammuu, kun avaimen ottaa pois. Jostain syystä ei taaskaan mittari toiminut, kun ruuvasin paikoilleen kojetaulun.
Seuraavaksi kokeilin vaihtaa maadoituksen paikkaa, ja nyt pitäisi olla kunnollinen kosketus peltiin sulakeaskin kiinnitysruuvista. Ei toiminut sekään.
Paitsi sitten, kun tallilta ajelin kotiinpäin, niin alkoi yllättäen pätkittäin toimia. Näyttää hetken kierroksia, ja sitten tippuu neula nollaan.
Aion huomenna vielä irrottaa koko mittarin, ja kokeilla konehuoneen puolelta hauenleukajohdoilla akkuun, puolaan ja maahan, pelaako sitten.
Troubleshooting-hauilla löytyy vinkkejä vastuksen laittamisesta puolan ja mittarin väliin, loikkarijohdolla ja vastuksella lisävirran laittamista puolajohtoon ja vaikka mitä.
Olisiko kellään ajatuksia, mikä tässä mättää?
Mittaristo paikoilleen, ja sitten... -ei mitään. Ei liiku neula.
Kierroslukumittarissa on kolme johtoa. Maa, puola ja virta. Valaistus tulee sieltä mittariston himmeistä polttimoista.
Kytkin ensin maan mittariston kotelon metalliseen takapintaan, kohtaan jossa jo oli joku toinenkin johto ruuvattu kiinni. Virran otin, onko se nyt jännitteensäädin, sellainen ehkä 5cm x 1cm kokoinen suorakaiteen muotoinen komponentti, nopeusmittarin yläosassa mittariston takapinnalla. Siihen urosliittimeen. Puolana mulla on Mallory Promaster Coil, ja johto sen miinusnapaan. Mittaristo irti kokeilin, ja mittari pelasi. Ruuvasin paikoilleen, ja sen jälkeen ei mitään henkeä.
Kokeilin ottaa virtaa eri paikoista, ja lopuksi suoraan akusta. Virta suoraan akusta herätti kierroslukumittarin toimimaan, ja päättelin, että pitääpä ottaa sitten suoraan sulakeaskista virta. Yleismittarilla hain sulakeaskista pari kohtaa, joista saa 12v, kun virta-avain on käännettynä, ja jännite sammuu, kun avaimen ottaa pois. Jostain syystä ei taaskaan mittari toiminut, kun ruuvasin paikoilleen kojetaulun.
Seuraavaksi kokeilin vaihtaa maadoituksen paikkaa, ja nyt pitäisi olla kunnollinen kosketus peltiin sulakeaskin kiinnitysruuvista. Ei toiminut sekään.
Paitsi sitten, kun tallilta ajelin kotiinpäin, niin alkoi yllättäen pätkittäin toimia. Näyttää hetken kierroksia, ja sitten tippuu neula nollaan.
Aion huomenna vielä irrottaa koko mittarin, ja kokeilla konehuoneen puolelta hauenleukajohdoilla akkuun, puolaan ja maahan, pelaako sitten.
Troubleshooting-hauilla löytyy vinkkejä vastuksen laittamisesta puolan ja mittarin väliin, loikkarijohdolla ja vastuksella lisävirran laittamista puolajohtoon ja vaikka mitä.
Olisiko kellään ajatuksia, mikä tässä mättää?