Sivu 1/2

Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 23 Huhti 2019, 14:06
Kirjoittaja Bug85
Mieli tekisi hankkia 2006 avo-GT:hen nykyisten 18" (255/45R18) valssien tilalle uudet isommat kumit ja vanteet. Autoon on ensi viikolla tulossa Eibachin Pro-Kit -jouset (madallus edessä 25mm, takana 30mm). Pikaisen haun perusteella on löytänyt keskustelua, jossa olisi puitu ja verrattua kokemuksia 19" ja 20" välillä (erityisesti madalletulla alustalla 18":iin verrattuna). Itsellä lähinnä kiinnostaa ajomukavuus; toki ulkonäkö merkkaa myös, mutta en kovinkaan välittäisi ajella hirveällä kivireellä.

Alustavasti olen pohtinut uudeksi mahdolliseksi rengaskooksi (vanteiden ET ~35mm):

- 19": 245/45R19 (eteen, ehkä myös taakse) ja 275/40R19 (taakse)
- 20": 255/35R20 (eteen ja taakse).
- Kokemuksia muista rengaskoista, esim. 245/40R20, jolloin renkaan halkaisija sama kuin 19":lla?

Re: Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 23 Huhti 2019, 20:27
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Mitä on Eibachin prokitin kaverina vaimentamassa iskuja?

Re: Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 23 Huhti 2019, 20:30
Kirjoittaja Bug85
Toistaiseksi mennään vakiovaimentimilla; edessä on suht uudehkot (merkkiä X), joten en ainakaan nyt kehtaa vielä vaihtaa iskareita.

Re: Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 23 Huhti 2019, 23:29
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Alkuperäiset iskarit madalluksella ja isoilla vanteilla ei kyllä lupaa hyvää ajo-ominaisuuksille. Vanteen halkaisijan kasvaessa lisääntyy jousittamaton massa merkittävästi ja alkuperäiset vaimentajat joutuvat työhön mistä en niiden usko kovin hyvin suoriutuvan. Sanoisin että ajomukavuus kärsii. Nuo Eibachit kaipaa kaverikseen Bilsteinejä. Vähintään Koneja.

Re: Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 24 Huhti 2019, 12:34
Kirjoittaja Bug85
NoNeed4Boost kirjoitti: 23 Huhti 2019, 23:29 Alkuperäiset iskarit madalluksella ja isoilla vanteilla ei kyllä lupaa hyvää ajo-ominaisuuksille. Vanteen halkaisijan kasvaessa lisääntyy jousittamaton massa merkittävästi ja alkuperäiset vaimentajat joutuvat työhön mistä en niiden usko kovin hyvin suoriutuvan. Sanoisin että ajomukavuus kärsii. Nuo Eibachit kaipaa kaverikseen Bilsteinejä. Vähintään Koneja.
No toistaiseksi mennään tällä setupilla eteenpäin, mutta toki viimeistään iskareiden vaihdon yhteydessä tulee ne päivitettyä "sopivimpiin". Oli setup mikä tahansa niin tuskin tulee enää vanteita päivitettyä toiseen kertaan eli siinä mielessä olisi hienoa kuulla kokemuksia 19" vs 20" ennen hankintaa. :backtotopic:

Re: Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 24 Huhti 2019, 13:29
Kirjoittaja CFR-759
2012 Boss 302 alkuperäinen rengaskoko on 255/40R19 edessä ja 285/35R19 takana.
Tämä lienee tehtaan mielestä ideaali koko S197:n ainakin vauhdikkaampaan ajoon.
Radalla ja sileällä pinnalla hienot mutta Suomen "mällipaikatuilla" teillä vetelee paljon johtuen renkaiden eri leveyksistä (ainakin luulisin niin). Haetko näyttävyyttä vai?
Ja suositus laittaa iskari-osasto kuntoon olisi mun mielestä etusijalla.
T. Vesa

Re: Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 24 Huhti 2019, 19:21
Kirjoittaja jaro55
Mulla on tossa Grabberissa 20" Shelby wheelsit 265/35 Nitto 555 renkailla, Roush madallusjouset Tokico iskarein. Menee kyllä ihan vetelemättä tai ainakin vielä viime kesänä meni. Nyt on tiet ainakin täällä kaakonkulmalla ihan järkyttävässä kunnossa, joten saa nähdä miten menee.

Re: Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 24 Huhti 2019, 21:05
Kirjoittaja Bug85
CFR-759 kirjoitti: 24 Huhti 2019, 13:29 2012 Boss 302 alkuperäinen rengaskoko on 255/40R19 edessä ja 285/35R19 takana.
Tämä lienee tehtaan mielestä ideaali koko S197:n ainakin vauhdikkaampaan ajoon.
Radalla ja sileällä pinnalla hienot mutta Suomen "mällipaikatuilla" teillä vetelee paljon johtuen renkaiden eri leveyksistä (ainakin luulisin niin). Haetko näyttävyyttä vai?
Ja suositus laittaa iskari-osasto kuntoon olisi mun mielestä etusijalla.
T. Vesa
Joo, lähinnä hakusessa hienoista näyttävyyttä ajomukavuudesta liikaa tinkimättä. Hieman olen kallistumassa 19" puoleen, koska tulee ajettua myös tuolla Koillismaan suunnalla, jossa tiet nyt sattuu olemaan perseestä.

Vannesettien hinnoissa 19"ja 20" ei juuri eroa ole, joten se ei vaikuta valintaan.

Re: Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 24 Huhti 2019, 21:09
Kirjoittaja Bug85
jaro55 kirjoitti: 24 Huhti 2019, 19:21 Mulla on tossa Grabberissa 20" Shelby wheelsit 265/35 Nitto 555 renkailla, Roush madallusjouset Tokico iskarein. Menee kyllä ihan vetelemättä tai ainakin vielä viime kesänä meni. Nyt on tiet ainakin täällä kaakonkulmalla ihan järkyttävässä kunnossa, joten saa nähdä miten menee.
Paljos tuon Roushin sarjan madallus on? Lähinnä mietin, että "jonkin sortin suositus" 20":lle on vissiin 255/35, mutta sulla on hieman korkeammalla profiililla. Eroa toki ei juuri halkaisijassa ole, joten ei liene ongelmia kaarissa olevan tilan suhteen.

Re: Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 24 Huhti 2019, 21:19
Kirjoittaja jaro55
Taisi olla edessä 1" ja takana 1,25", ei ongelmia tilan suhteen.
Kuva

Re: Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 25 Huhti 2019, 10:01
Kirjoittaja Bug85
Mikäs on muuten paras offset-vanteille, jos 1) vanne on 8,5" leveä ja 2) halutaan rengas mahdollisimman lähelle (taka)kaaren reunaa ilman ongelmia?

Mitä itse kattelin netistä niin ET35 edessä ja takana näyttäisi olevan aika yleinen -ainakin American muscle ja cj pony -parts vaikuttaisi myyvän ko. settejä.

Re: Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 25 Huhti 2019, 20:21
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Optimi Offset/ET takana 8.5 leveälle vanteelle on +20.

Re: Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 25 Huhti 2019, 22:04
Kirjoittaja My Little Pony
Ponymme alusta ja ajo-ominaisuudet on rakennettu melko hyväksi. Kokemuksesta voin sanoa että 18" vanteilla 255 leveät Nokialaiset olivat katastrofi. Syynä tähän on Nokian Kakkojen eikun Hakkojen huono laatu ja Kekkoslovakian kurapaikkaukset. Pony haki koko ajan vasemmalle ja oikealle.

Nyt alla on Michelin Primacy 4: 235/50R18, 101Y. Kyllä toimii. Noille kurapaikkausille ei tosin voi mitään, kun täytyy mennä "asfaltin" pintaa pitkin.

J&T Porist

Re: Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 01 Touko 2019, 14:37
Kirjoittaja arrakis
Omassa S197 2007 Saleenissa alkuperäiset 20" vanteet, edessä renkaina 275/35/20, takana 295/40/20. Ei minkäänlaista vetelyä, ei ylimääräisiä pompotuksia yms. Eikä ota kiinni mihinkään. Toki, alusta on hierottu Saleenin toimesta kohdilleen viimeisen päälle kunnon jousilla, iskareilla + muilla alustapalikoilla.

305 rengas pitäis mennä taakse vielä ottamatta kiinni mihinkään. Renkaina edessä omassa Fulda, takana Continental. Ja vanteiden leveydet edessä 9", takana 10".

Ja tämä oli Saleenin suositus rengastukseen tiukempaankin kanttaukseen eli radalle. Mutta mainiosti noilla ajelee ihan jokapäiväisessäkin ajoissa. :peukku:

Re: Kokemukset 19" vs 20" rengastuksesta S197 (2005-2010)

Lähetetty: 12 Touko 2019, 18:24
Kirjoittaja Bug85
[space][/space]
arrakis kirjoitti: 01 Touko 2019, 14:37 Omassa S197 2007 Saleenissa alkuperäiset 20" vanteet, edessä renkaina 275/35/20, takana 295/40/20. Ei minkäänlaista vetelyä, ei ylimääräisiä pompotuksia yms. Eikä ota kiinni mihinkään. Toki, alusta on hierottu Saleenin toimesta kohdilleen viimeisen päälle kunnon jousilla, iskareilla + muilla alustapalikoilla.

305 rengas pitäis mennä taakse vielä ottamatta kiinni mihinkään. Renkaina edessä omassa Fulda, takana Continental. Ja vanteiden leveydet edessä 9", takana 10".

Ja tämä oli Saleenin suositus rengastukseen tiukempaankin kanttaukseen eli radalle. Mutta mainiosti noilla ajelee ihan jokapäiväisessäkin ajoissa. :peukku:
Hieman nälkä alkaa kasvaa syödessä ja katso on kääntynyt kohti 20" vanteita. Olen katsellut Barzetta Americoita eteen 8.5x20 ET35 255/35r20 ja taakse 10x20 ET45 285/35R20. Ei luulisi olevan takarenkaiden ja kaarien kanssa ongelmia, jos sinullakin on takana huomattavasti korkeammalla profiililla ja ET:ssä vain 5mm ero.