Sivu 1/1

Moottorinsäätäjän harras toive

Lähetetty: 19 Huhti 2019, 13:40
Kirjoittaja Pappacosworth
Viritys kannattaa aina suunnitella etukäteen, miten moottorinohjaus ym toteutetaan. Varsinkin vanhemmat eec-4 ja eec 5 eli ennen 95 valmistetut autot. Moottorinohjaus on hyvä ja pystytään säätämään muutoksiin hyvin. Muutama asia pitää ottaa huomioon: osat on yhteensopivia toisten kanssa, päästöjärjestelmien toiminta vai poistetaanko jotain. Esim ilmapumppu ei toimi pitkien peltisarjojen kanssa, vanhemmissa ei välttämättä tarvita katalysaattoreja ym.
Pointti tässä on että kysykää säädön tekijältä mistä osista kannattaa tehdä. Viritysosia on niin monta erilaista yhdistelmää että säätämisen kannalta paras lopputulos tulee, kun käytetään osia joihin tiedetään niiden toiminnalliset arvot. Esim suuttimet, ei riitä pelkkä valmistaja ja nimellisvirtausmäärä. Ilmamassamittari samoin, kg/volttiarvot tarvittaisiin koko skaalalta. Parhaiten totuudenmukaiset arvot löytyvät Fordin omista ohjelmista. Esim suuttimet, Fordilla on omissa malleissa käytössä 19-24-30-36-39-47-54 lbs arvoilla olevia suuttimia joiden kaikki arvot tiedetään.
Omistajakin voi jopa säästää, kun joitain osia voi ostaa varaosana, ei viritysosana.

Re: Moottorinsäätäjän harras toive

Lähetetty: 19 Huhti 2019, 15:00
Kirjoittaja Pappacosworth
tuossa linkki laadukkaisiin suuttimiin, joihin on arvot saatavana.
https://www.deatschwerks.com/ford-calibration-summaries

Ja lisäystä vielä Trickflow:n suuttimien arvot ovat olleet suuri salaisuus, oon niitä metsästellyt netistä kauemmankin, Trickflow ei niitä mulle kertonut, mutta Tuumacid hoiti homman ja hommas tiedot :peukku: Eli mulla on arvot ainakin 30 ja 36 lbs TFS suuttimiin